Yellowcube, verlaag jezelf nou niet om een op zich interessant topic te vervuilen met een discussie die al lang gevoerd is (en als je dat echt zo nodig vindt, open dan fijn een topic). Deze foto is sowieso niet "bewerkt" (als in bewust elementen toegevoegd of verwijderd om zo het beeld te versterken). Spencer Platt spreekt zelf van "een lucky shot". De foto is gemaakt op het einde van de dag dat dit gebied weer werd vrijgegeven na Israëlische bombardementen. Hij spotte de cabriolet, trok z'n camera, en maakte zo'n 4-5 foto's, waarvan dit de enige was waarbij er geen mensen hinderlijk in beeld liepen (wellicht dat het daarom zo vreemd overkomt)
Over de hele ramptoeristen-kwestie: Wat een bullshit. Half nederland pakt voortaan z'n cameratelefoon bij het minste of geringste; als er ergens een brand is loopt de halve wijk uit. In libanon is het niet anders. Dat de verschillen daar tussen arm en rijk groter zijn dan hier lijkt mij een bekend gegeven. Deze mensen veroordelen omdat ze daar rondrijden zonder hun achtergrond te kennen is dan ook onterecht.
Over de kwaliteit van WPP06 en winnaar in het bijzonder:
Het is een interessante foto, het contrast vind ik wel te weinig subtiel gebracht, waarbij de compositie dit nog eens versterkt. Ook word mij duidelijk dat Platt, ook al is hij al weer 10 jaar professioneel fotograaf, het niet moet hebben van zijn esthetische vermogen (zijn "hart" ligt immers meer bij het schrijven). Wat dat betreft is dit één van de slechtste foto van de laatste decenia. De foto van Akintunde Akinleye was wat dat betreft een betere winnaar geweest, zeer prachtige en indrukwekkende foto.
De kwaliteit over het geheel is wel goed, maar vooral de stories Sports Action valt me tegen. De eerste (een Nederlander nog wel) is gemaakt in een sporttempel met 1000 telelenzen. Gewoon de mazzel hebben dat jij als een van de weinige je lens wel op het moment (nou ja, ietsje te laat wellicht) op 't juiste onderwerp hebt gericht, en het vastleggen van het vervolg (dat hebben de overigen waarschijnlijk ook wel gedaan) levert toch geen eerste plaats op... Wellicht gebrek aan concurrentie, want nummer 2 en 3 zijn porfolio's...
Nature is ook een hele grote teleurstelling. Zeker "goede" foto's, maar absoluut niet het beste wat de wereld in 2006 te bieden had. En bij de stories is alleen nummer 3 (zeer) prettig om naar te kijken, al zit er bij nummer één ook een geslaagde foto bij.
Over de keuze voor deze foto:
De keuze voor deze foto is overduidelijk gemaakt om niet weer aan te komen zetten met een zielige foto uit een derde wereld land. Deze foto heeft wat meer dimensie dan de winnaars van de afgelopen jaren. De foto van Akintunde Akinleye was natuurlijk een logischere keuze geweest, maar hij heeft pech
"Zomaar" een foto die ik zeer indrukwekkend vond was deze. De gezichten van dit kersverse bruidspaar vertellen het verhaal. Deze bruiloft hadden ze, voor hij naar Irak vertrok, waarschijnlijk heel anders voorgesteld.
1st Prize Portraits (singles): Nina Berman
Wounded US Marine returns home from Iraq to marry