iPod batterij plet hdd na verblijf op grote hoogte

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd een iPod 2nd gen 10gb. Altijd erg tevreden over.

Sinds een tijdje heb een nieuwe batterij hierin gedaan omdat de oude versleten was.

Afgelopen week heb ik op de altiplano in Bolivia doorgebracht, en mijn iPod was ineens dood.
Ik kreeg dit in mijn scherm:

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/support/ipod/images/folder_icon.gif

Na wat onderzoeken kwam ik erachter dat mijn hdd niet meer opspinde, alleen als ik allerlei toeren uithaalde met buigen e.d. Ik heb uiteindelijk mijn iPod met mijn horloge open gemaakt (ging perfect!) en zag toen dat de batterij 2 keer de normale groote had. Die plette de hdd volledig zodat deze niet meer kon spinnen. Zodra ik ´m open had werkte ie ook weer prima.

Ik heb ´m dus maar half open gelaten omdat ik wel muziek wilde hebben (4 dagen in een Jeep zonder muziek is ook niks!)

Inmiddels ben ik naar een wat lager gelegen gebied verkast en de batterij is alweer wat geslonken, maar nog niet naar de normale groote! Ik heb de reserve (originele) batterij ook geprobeerd omdat ik die voor de zekerheid maar meegenomen had, maar die had ´t zelfde probleem. De batterijen staken allebei zo´n 3mm uit de normale casing zeg maar.

Op de apple site kwam ik tegen dat de maximale hoogte voor iPod 3000 meter is. Nu zat ik daar nogal ver boven (laagste 3450 meter en hoogste 5600 meter) en mijn iPod hing mooi aan de autoradio in de Jeep continue.
Environmental requirements

Operating temperature: 32° to 95° F (0° to 35° C)
Non operating temperature: -4° to 113° F (-20° to 45° C)
Relative humidity: 5% to 95% noncondensing
Maximum operating altitude: 10,000 feet (3000 m)
Vraag is wanneer wordt de batterij weer normaal? Ik zit nu op 1000 meter hoogte en ga morgen weer naar 200 meter hoogte. Nu steekt hij niet meer uit, maar als ik de casing dichtmaak dan start de hdd niet meer of geeft hij weer zo´n knarsend geluid en dat is niet echt goed ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 01:31

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik zou het niet vreemd vinden als de batterijen gewoon permanent beschadigd zouden zijn. Maar zowiezo zou ik zeker een nieuwe batterij aanschaffen want ik denk niet dat je 'oude' batterijen nog te vertrouwen zijn.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

Als ik dit zo hoor mag je blij zijn dat je alleen de batterijen stuk zijn.
Hardeschijven kunnen ook niet goed tegen hoogtes, er was een kans geweest dat die dus ook stuk had kunnen gaan.

Wat die batterijen betreft... die kan je waarschijnlijk wel weggooien.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
De batterij doet ´t gewoon, de verpakking waar de batterij in zit is gewoon door de luchtdruk opgezwollen. Hij is nu alweer wat kleiner maar blijft wat dikker.

En wat betreft die hdd, sjah door de druk van de batterij op de hdd zou deze wel kapot kunnen gaan ja, maar de hdd´s zelf kunnen prima tegen die hoogte hoor, da´s echt geen probleem!
Ik heb wel ´s op een hogere hoogte een internetcafe gevonden, en daar werkt ook alles prima!

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 15:48
Het zal inderdaad alleen de verpakking zijn die luchtdicht verpakt is, doordat de luchtdruk lager wordt naarmate je hoger komt zal de druk in de batterij steeds groter worden. De hardeschijf is hoogst waarschijnlijk niet luchtdicht en zal dus geen last ondervinden ervan.

Mij lijkt het zelfs logischer dat de hardeschijf beter gaat presteren naarmate je hoger komt. De lucht is ijler, dunner, dus minder luchtweerstand bij het spinnen, dus of sneller spinnen of minder energie verbruik. Maar ik denk dat dat effect verwaarloosbaar zal zijn ;).

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Wel, je batterij kan inderdaad uitzetten, maar de druk is niet goed voor je harde schijf. De hoogte is ook niet goed voor je harde schijf (gelijk welke). Omdat de lucht ijler wordt, wordt het luchtkussentje tussen de koppen en de platen die gevormd wordt door het draaien van je schijf ook dunner wat dus tot gevolg heeft dat ze sneller crashen op het oppervlak vooral bij het schokken. Ik zou in ieder geval eens kijken of je geen permanente schade hebt, zoniet heb je geluk. Misschien de volgende keer een flash-based spelertje overwegen?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

zwahiel schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 16:44:
maar de hdd´s zelf kunnen prima tegen die hoogte hoor, da´s echt geen probleem!
Ik heb wel ´s op een hogere hoogte een internetcafe gevonden, en daar werkt ook alles prima!
Die hoogste specs zijn niet alleen voor de batterij, kijk maar eens bij de HD specs van een willekeurige HD. Die staat ook op 10.000 feet als maximale hoogte.
HD's kunnen zoals hierboven staat inderdaad slecht tegen een lage druk...
Ben al her en der wat topic tegen gekomen van mensen waarvan een HD stuk wasgegaan.
Dus je hebt gewoon geluk gehad.

Daarnaast kunnen Internet cafe's kunnen net zo goed flash geheugen hebben ipv een HD.

[ Voor 86% gewijzigd door job op 11-02-2007 13:44 ]

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Flash based player, ik heb een iPod ;)
Ik wist het helemaal niet, tijdens de reis omhoog begon ie ineens met een knarsend geluid, maar speelde wel gewoon. Daarna heb ik 'm gewoon open gemaakt en open gelaten.

(Ik denk dat ze in Bolivia geen flashbased hdd's hebben, aangezien dit 486's waren in dit internetcafé)

Verwijderd

Ik ga binnekort vliegen (naar New York), maar overleeft mijn iPod Video 30GB dat dan wel? Ik heb geen zin in een kapotte iPod namelijk.. :)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:09

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Je zit waarschijnlijk in een drukcabine, dus dat zou geen probleem moeten zijn, het is juist de onderdruk die een probleem is.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
Het is strikt genomen niet de hoogte maar de lagere luchtdruk die funest is. Een vliegtuig heeft een drukcabine dus of over je iPod hoef je je geen zorgen te maken.
Je iPod is trouwens (zeer waarschijnlijk) al met het vliegtuig naar Europa gekomen :)

Verwijderd

Gelukkig, kan ik toch mijn videootjes kijken tijdens de vlucht. Beter dan die peopfilms die ze op die uitklapschermpjes draaien :+

Even tussen haakjes, als ik dan de Powerbook in de koffer stop in plaats van bij de handbagage, ploft de HD dan niet wel uit elkaar? (Bagageruimte heeft, voor zover ik weet, alleen verwarming en geen drukregeling?)

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 08:58:
Ik ga binnekort vliegen (naar New York), maar overleeft mijn iPod Video 30GB dat dan wel? Ik heb geen zin in een kapotte iPod namelijk.. :)
Haha, ja.. op 10km hoogte gaat het denk ik wel mis... daar zijn die zuurstofkapjes in vliegtuigen toch ook voor? Dat je op die hoogte nog genoeg zuurstof krijgt? :P En uh... tsja...

Sorry, tis maandagochtend, kon het niet laten :P

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 08:58:
Dit is geen probleem. De luchtdruk in de cabine zal niet boven de 8000ft moeten komen. Ruim onder de 10000ft dus, waar waarschijnlijk ook nog een marge in zit.
tweak_dude schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:02:
Het is strikt genomen niet de hoogte maar de lagere luchtdruk die funest is. Een vliegtuig heeft een drukcabine dus of over je iPod hoef je je geen zorgen te maken.
Je iPod is trouwens (zeer waarschijnlijk) al met het vliegtuig naar Europa gekomen :)
Toen stond ie waarschijnlijk uit ;)
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:04:
Gelukkig, kan ik toch mijn videootjes kijken tijdens de vlucht. Beter dan die peopfilms die ze op die uitklapschermpjes draaien :+

Even tussen haakjes, als ik dan de Powerbook in de koffer stop in plaats van bij de handbagage, ploft de HD dan niet wel uit elkaar? (Bagageruimte heeft, voor zover ik weet, alleen verwarming en geen drukregeling?)
Het laadruim kent wel een drukregeling, maar soms geen verwarming. Dat hangt er vanaf in welk ruim de koffer zit, en of er vracht aanwezig is die niet te koud mag worden. Ik denk niet dat de temperatuur een probleem is, mits je je Powerbook tijd geeft om weer op kamertemperatuur te komen.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Mijn batterijen zijn weer gekrompen, vanmorgen de iPod weer dicht gemaakt en de hdd spint nog steeds op en hij functioneerd weer helemaal :)

Toch vreemd hoor, allebei de batterijen zijn nu zelfs een stukje kleiner geworden, maar werken wel prima. Gisteren heb ik met batterij 1 nog 20 uur gehaald (open iPod) dus ik heb er alle vertrouwen in!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 11:44
Lijkt me toch echt niet goed dat die battarijen zoveel groeien en krimpen.
het is mooi dat ze het weer doen, maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent als ze straks ontploffen :P

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 22:07
Niet om 't een of ander, maar je Powerbook in de ruimbagage stoppen zou ik niet doen. Er wordt ontzettend ruig omgesprongen met koffers, en naar de VS mag je je koffers ook niet op slot doen. Je loopt dus ook nog het gevaar dat iemand zijn handjes niet uit je koffer kan houden

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
De bagageruimte is net als de passagiersruimte onder druk gezet en verwarmd. Dit voorkomt allerlei narigheden met dingen die mensen meenemen alsook is er geen hermetische sluiting tussen de passagiersruimte en de bagageruimte (meestal kun je (mits de juiste toegangssleutels en kennis) vanuit de passagiersruimte in de bagageruimte). Waar de wielen zich wegsteken is het bijvoorbeeld niet zo en daar kom je dan ook verstekelingen tegen die stikken en/of bevriezen. Steek voor de lol maar eens een flesje water in je bagage, zelfs na 12u vliegen ga je na de landing nog steeds geen ijs hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 12-02-2007 21:33 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1