Welke monitor gammawaarde?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar ik heb nu zo'n monitor calibrator.

Nu kan ik van te voren een gewenste kleurtemperatuur instellen en een gammewaarde van ik meen 1.8 of 2.2. Standaard is 2.2 en 6500K.

Nu las ik ergens dat fotografen vaak 1.8 gebruiken, maar ik vraag me even het hoe en waarom af en de invloed deze waarde heeft op het geheel.

Iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:43

breinonline

Are you afraid to be known?

Op de pc is het standaardgamma 2.2. Op de Mac (van oudsher voor de grafische industrie en dus ook fotografen) is het 1.8. Dat was vooral van belang op OS 9 en eerder. Met OS X kan ook de Mac prima draaien op 2.2. Ik vermoed dat de 1.8 waarde van de calibrator van de Mac afkomt.

Aangezien je van je calibrator mag verwachtten dat hij de monitor goed calibreert als je de handleiding volgt, maakt het weinig uit.

Ik vond nog deze opmerking via google:
Gamma is alleen een contrastverhouding en zou géén verschil in kleur moeten maken. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat door het hogere contrast de kleurverschuiving duidelijker zichtbaar wordt.
Dat lijkt dus het enige verschil te maken. Als je op een pc werkt zou ik voor de pc standaard 2.2 gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini