[Advies] Schijven Configuratie

Pagina: 1
Acties:

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Opgelost : )

[ Voor 204% gewijzigd door maartn op 05-04-2024 22:08 ]

Verwijderd

Extreem lang verhaal en erg duidelijk ben je niet. Wat zijn nu precies je vragen? Wat wil je nou precies?

Ik hoor je over de buffergrootte; is je vraag nou welke van de twee sneller is? Verder iets over partitieindeling. Kortom stel eens helder en puntgewijs je vragen dan kan ik ook doelgericht antwoorden.

Over je vraag of het beter is 24/7 te draaien: daarover verschillen de meningen. Het is wel bekend dat hardeschijffabrikanten een specificatie opgeven van het aantal start/stop cycles; je kunt er vanuit gaan dat deze de meeste slijtage geven. Aan de andere kant mogen veel 'consumentenschijven' niet 24/7 draaien; en bestaat er ook het gevaar van een te hoge temperatuur als je geen actieve koeling hebt. Ik denk dat je je schijven wel prima 24/7 kunt laten draaien mits je zorgt dat ze koel zijn (33 graden max; alhoewel andere mensen zullen stellen dat warmer ook in orde is).

Over je schijfconfiguratie: die promise controller zit waarschijnlijk via PCI; dat kan ook een limiterende factor zijn. Niet eens vanwege de bandbreedte (die je overigens deelt met USB; Audio; I/O poorten etc) maar evenals de latency. Afgezien van dat is het wel aannemelijk dat je SATA schijf een stuk sneller is. Als je een applicatie hebt die twee datastromen hanteert (1: lezen, 2: schrijven ofwel input + output), zorg dan dat beide op een andere fysieke disk terecht komen.

Als je nog meer vragen hebt moet je die maar gericht stellen. ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:41
Nuff said door Enlightenment, lijkt me zo.
Audio bewerkingen stellen geen extreme eisen aan je hd stellen (2 kanaals uncompressed audio is +/- 1.5 Mbit/sec, terwijl je disks al snel het 100 tot 500 voudige aan kunnen).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Opgelost : )

[ Voor 199% gewijzigd door maartn op 05-04-2024 22:09 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Laat je windows lekker staan, maak een paar partities aan op de 500 GB schijf (zodat jij bij een volgende install wel windows op de sata schijf kan installeren.)

Zorg tevens dat de rest van de data op de andere schijf staat, dus als je windows laat staan op de pata schijf, zet dan je samples op je 500 GB schijf. Daarnaast is het volgens mij niet zo'n probleem dat je via een PCI aansluiting werkt en bandbreedte moet delen. Er blijft zeker genoeg over voor 1 schijf.

edit:
advies: neem de tijd voor het schrijven van een post. Maak complete zinnen en stel vragen die op een vraagteken eindigen, zodat duidelijk is wat je nou echt wil weten. Ik heb het gevoel dat je alles typt wat er in je op komt zonder eerst in gedachte even een goed verhaal te bedenken. (Dat sommige regels beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt betekent niet direct dat dat ook zinnen zijn)

[ Voor 30% gewijzigd door Hann1BaL op 17-02-2007 07:42 ]