Toon posts:

Laptop advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag!

Een vriend van mij wil een laptop aanschaffen. Hij heeft er zelf weinig kaas van gegeten en daarom mij gevraagd om advies. Nu ben ik zelf meer een desktop-fan, vooral vanwege de kosten, dus heb me nooit echt in het kopen van een laptop verdiept. En hij wel persé ene laptop, zodat íe hem overal in huis kan gebruiken.

Hij zal 'm voornamelijk gebruiken voor de basic zaken als surfen, downloaden (films etc), branden. Gamen doet ie niet, maar films kijken vanaf zijn laptop op z'n lcd/plasma (moet nog aangeschaft worden) is wel een pré.

Hij zal de laptop voor 90% thuis (tafel, bank, bed) gebruiken, dus mobiliteit en gewicht zijn minder belangrijk. Een groter scherm (min 15", liever 17") heeft een grotere voorkeur. En Windows Vista Home Premium, of direct of middels een gratis upgrade vanuit WinXP MCE.

Hij heeft geen desktop, dus zal de laptop wel dagelijks gebruiken. Echter ook niet uren achter elkaar. De laptop moet dus wel een paar jaar op die manier meegaan zonder hoge extra kosten. En of dat dan beter door goede kwaliteit of extra garantie moet gebeuren, wilde ik aan jullie overlaten.

Ik weet het exacte budget nog niet, maar echt zuinig is 'ie ook niet. Het moet gewoon een goede laptop worden voor de bovenstaande gebruiksomschrijving.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt! :)

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Heb je zelf al gezocht naar wat voorbeelden?

En het is toch wel handig om het budget te weten. Want ''niet zuinig'' kan 500,- of 2000,- zijn.. daar word je niet echt wijzer van ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:10
Zoek zelf wat op idd. Ga iig niet voor acer. Neem vooral in dit geval 3 jaar garantie er bij omdat je dan echt zeker bent. Zelfs stevige laptops kunnen mankementen vertonen na een jaar, en als dan net je garantie voorbij is is dat jammer.

Waar op letten:
- Nieuwe CPU (Core 2 Duo zou ik zeggen, Turion 64 X2 is ook prima)
- min 1Gb RAM, echter is 2GB RAM mooi voor de toekomst en Vista vind het wel lekker.
- Een graka die iig ondersteuning bied voor HD encoding (voor zn lcd scherm). Dat zijn:
GeForce 6100/6150 (integrated) of voorla nu de 7xxx serie
ATi Mobility Radeon X1xxx serie.

Houd verder rekening met iig een DVI poort voor digitaal beeld en S/PDIF (al vrij standaard) voor digitaal geluid. Een HDMI poort zou al helemaal mooi zijn, enkele HP laptops hebben dit weet ik. Ik weet niet of er al laptops zijn met een HDCP chip, maar daar naar zoeken is wel een groot voordeel voor beveiligd HD content in de toekomst!

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 10-02-2007 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik hem gesproken en zijn budget ligt op €1000,-. Kan iets meer zijn , maar niet meer dan €1100,- totaal. Hij bestelt de laptop via zijn baas, waardoor er 19% BTW afgaat. Waar de laptop dan besteld wordt, weten we niet.

Ik heb na het lezen van enkele topics het idee dat Sony kwaliteit levert, maar ook wel wat kost. HP en Toshiba worden ook wel aangeprezen. En Acer weer meestal niet. Hoe zit het met Dell? Is hun prijs/kwaliteit-verhouding bij laptops net zo als bij hun desktops? (Heb zelf wel goede ervaringen met Dell desktops nl.)

Maar ik zie dat er zoveel merken en modellen zijn, dus ik toch hoop dat jullie me toch een beetje een richting op kunnen sturen. Biedt Sony bv echt waar voor het geld of ben ik met bv een HP beter af, gelet op de genoemde specificaties?

Nogmaals bedankt!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 10:43
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Sony VAIO N21S/W.

Windows Vista, Core2Duo T5200, 15,4'' scherm en 2x 512 RAM.
Linkje via Price Survey: linkje!

Prijs is 1099,00. Er is ook een versie met een Core Duo ipv Core2 Duo voor ong. 949,00: Sony VAIO N21E/W: linkje!

Weet alleen niet zoveel over de grafische kaart: Intel GMA 950. Dus advies hierover is welkom :)

[ Voor 10% gewijzigd door wackmaniac op 11-02-2007 22:41 ]

Read the code, write the code, be the code!

Verwijderd

Topicstarter
Die videokaart is geintegreerd in het moederboard. Nu ben ik geen expert, maar het lijkt me dat je daar dan niet al te hoge eisen aan mag stellen. HD-kwaliteit films op de tv afspelen lijkt me daarmee niet te gaan lukken. De Sony heeft sowieso geen HDMI-poort. Nu is dat geen harde eis, maar het zou wel fijn zijn, aangezien hij die lcd-tv zeker aan gaat schaffen.

Verder zou er nog 1GB aan RAM bijmoeten, toch ook weer zo'n €150,- extra.

Maar het is idd wel een Vaio, met Vista Premium, dus het blijft zeker wel een optie.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje betreffende cpu's....

Kun je AMD en Intel nog steeds onderscheiden als respectievelijk games- en video/multi-tasking-processor?

Of zijn ze nu vrijwel gelijkwaardig? Ik heb het dan over de Dual core cpu's.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

offtopic:
Je kunt je berichten aanpassen dmv de 'edit-knop'! Zodoende heb je 1 grote post ipv 2 of meer kleinere

Gewoon gelijkwaardig! AMD/ Intel ging ook op voor desktops ipv laptops dacht ik!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment de Toshiba A100-820 als beste optie gevonden.

http://www.laptops4u.nl/i...ellite-a100-820-1314.html

Heeft iemand ervaring met deze laptop, of met Toshiba in het algemeen?

Verwijderd

Zou je niet liever voor zoiets gaan?

1 GB geheugen erbij en je bent klaar. Voordelen tov de Toshiba, langer garantie, betere processor en snellere harde schijf (wel minder groot).

Verwijderd

Topicstarter
Die zag ik ook net vanmiddag bij Laptops4u inderdaad. Maaarr....

- De harde schijf is toch wel twee keer zo klein. (100Gb vs 200GB)
- De processor, is die echt beter? De kloksnelheid scheelt niet zo heel veel, alleen de Toshiba heeft een Core 2 Duo, ipv een Core Duo. (Ben geen expert, maar klopt het dat bij Core 2 Duo beiden cores hun eigen doorvoerkanaal hebben en dus niet samen door 1 kanaal hoeven? --> snellere verwerking)
- En wat je zegt: er moet nog 1Gb RAM (= plus €110,-) bij. En daarbij is 2Gb Ram ook het max tov van 4GB bij de Toshiba.
- Bovendien komt de HEL80 met XP Home en zou Vista Home Premium €124,- extra kosten.

Maar het allerbelangrijkste: hij heeft net vandaag de Toshiba besteld. €1160,- + €140,- voor 2 jaar extra garantie.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
- De harde schijf van de Toshiba is wel 4200RPM tov de 5400RPM
- Allebei zijn het Core 2 Duo's, maar de Compal (geloof ik) is beter
- 1GB Ram erbij, njah 1GB werkt ook wel en 1GB erbij is inderdaad 110 euro, maar dat kun je er later er ook nog bij zetten
- Vista Home Premium, tjah ik vind XP nog steeds beter werken en je hoeft niet meteen te upgraden.

Maargoed, de Toshiba is al besteld.. :) Case closed :P

Verwijderd

Alex3305 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:22:
- De harde schijf van de Toshiba is wel 4200RPM tov de 5400RPM
- Allebei zijn het Core 2 Duo's, maar de Compal (geloof ik) is beter
- 1GB Ram erbij, njah 1GB werkt ook wel en 1GB erbij is inderdaad 110 euro, maar dat kun je er later er ook nog bij zetten
- Vista Home Premium, tjah ik vind XP nog steeds beter werken en je hoeft niet meteen te upgraden.

Maargoed, de Toshiba is al besteld.. :) Case closed :P
Moet je inderdaad hierbij gelijk geven

4200 RPM is gewoon erg traag en zal de prestaties van de PC behoorlijk beinvloeden.. Dit zal geen super kwaliteit leveren bij het kijken van films en 'zware' applicaties..
Hoop in ieder geval wel dat jij wat verstand hebt van Vista, want daar zal de gebruiker wel vraag naar hebben!!!!

Maar goed, succes met de laptop en laat even weten hoe hij in de praktijk functioneert :)

Verwijderd

wackmaniac schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:40:
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Sony VAIO N21S/W.

Windows Vista, Core2Duo T5200, 15,4'' scherm en 2x 512 RAM.
Linkje via Price Survey: linkje!

Prijs is 1099,00. Er is ook een versie met een Core Duo ipv Core2 Duo voor ong. 949,00: Sony VAIO N21E/W: linkje!

Weet alleen niet zoveel over de grafische kaart: Intel GMA 950. Dus advies hierover is welkom :)
Ik zat zelf ook te kijken naar die Sony Vaio Core2 Duo. Maar hij geeft aan dat het een UK versie is... Uk toetsenbord? wat is precies het verschil -_-

Ik wil er voornamelijk mee gaan surfen/internetten en office pakket gebruiken. Lijkt mij wel een goeie optie toch

en ook nog deze: http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=1996

moet alleen nog even navragen of het nog een core duo is of core 2 duo... ene pagina staat wel core duo en op het plaats staat er core 2 duo

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ikzelf heb 'n UK toetsenbord, is gewoon qwerty dus dat is alvast relaxed!

Enige verschil is dat je " tekens hebt ipv een @ op de '2'
en er staat 'n POND-teken (geldeenheid) op de '3' ipv ...

Dit is gewoon softwarematig naar US om te zetten en vormt dan ook geen enkel probleem!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

oohhhh ok thanks clb, nu nog mijn vraag over de notebook zelf :D
Pagina: 1