Auto accu na 1 dag weer leeg.

Pagina: 1
Acties:
  • 50.348 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik ben gisteren met me auto naar de stad geweest. een ritje van halfuurtje.
Vandaag is de accu weer leeg!

paar dagen geleden had ik hem ook moeten opladen. Volgens mij is er iets mis met mijn accu.
iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Met je accu denk ik dat er niks mis mee is, meer met gelijkrichter of de dynamo. De accu wordt nl. klaarblijkelijk niet meer opgeladen tijdens het rijden.

Ff een bezoekje aan de garage kan ik je aanraden, hebben een meter en daar kunnen ze je snel uitsluitsel over geven :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:22
hoe oud is je accu/auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

Of je accu heeft een groot probleem , of er word helemaal niet opgeladen(je dynamo is kapot).
Meestal in deze gevallen word eerst de accu doorgemeten of deze kapot is, daarna word er gekeken of jouw auto een kleine kortsluiting heeft, dan word de dynamo gecontroleerd/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Je kunt zelf een eenvoudige test doen.
1) Kijk na waarme de min pool van de accu vast zit. Meestel een maat 13 sleutel.
2) Draai de klem los en verwijder de accupool. (De MIN !!!)
3) Zet de pool weer (losjes) vast.
4) Start de motor.
5) Haal de accupool los. (De min dus)
Nu moet de motor blijven lopen.
Als je nu ook nog de verlichting aan kunt doen, dan is de dynamo in orde.
Mogelijke defecten zijn dan nog de accu of de spanningsregelaar.
De accu is te controlleren met een voltmeter en liefts belast met een grote lamp.
Koplamp van een auto is prima. Of zet de stadslichten aan en meet.
Nominaal is 12V, maar je zou bij een volle accu toch monstens 13V moeten meten.

Succes.

P.S.
Bij het losnemen van de min-pool heb je de minste kans op sluiting. Het chassis van de auto is immers verbonden met de min.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
mag dat wel, polen loshalen van een accu als de motor draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
maarud schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:49:
mag dat wel, polen loshalen van een accu als de motor draait?
Lijkt me idd niet zo erg aan te raden, de batterij werkt als afvlakkend element voor de boordspanning. Ook lijkt me een slecht contact op de accu tijdens het starten nogal gevaarlijk, je trekt dan érg hoge stromen, dan kan dat slecht contact wel eens licht gaan geven (vonken en roodgloeiend worden).
Als je meet welke spanning er over de batterij staat als de motor niet draait, en wat dat wordt als de motor wel draait, lijkt me dat je ook kan zien of er bijgeladen wordt (draaiende motor, dan moet de spanning wat hoger zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 17:02

Bergen

Spellingscontroleur

Ik heb ook al eens gehad dat mijn autoradio constant stroom nam, ook als de auto uit stond. Merkte er verder niets van aan de autoradio, hij speelde nog wel goed, maar blijkbaar was er toch iets mee aan de hand. Maarja, wel elke dag de accu leeg dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
bij een oude accu (>4/5 jaar) kan het ook zijn dat hij gewoon niet meer wil. Heb ik ook gehad, plotseling wil hij niet meer starten, steeds accu leeg, etc etc. Nieuwe accu erin en werkt als een speer....

Maar bij een vrij nieuwe accu (1-2 jaar oud) is er vast een ander probleem (lampje brandt ergens, kortsluiting, startonderbreker doet vaag, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

naftebakje schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:29:
[...]
Lijkt me idd niet zo erg aan te raden, de batterij werkt als afvlakkend element voor de boordspanning. Ook lijkt me een slecht contact op de accu tijdens het starten nogal gevaarlijk, je trekt dan érg hoge stromen, dan kan dat slecht contact wel eens licht gaan geven (vonken en roodgloeiend worden).
Als je meet welke spanning er over de batterij staat als de motor niet draait, en wat dat wordt als de motor wel draait, lijkt me dat je ook kan zien of er bijgeladen wordt (draaiende motor, dan moet de spanning wat hoger zijn).
Inderdaad, als je de auto laat lopen zonder accu zou je, als ie al niet stuk was, de spanningsregelaar kapotmaken. Spreek uit ervaring van mn moeder :D Het is haar al eens overkomen.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44

AJK

...

wat ook kan is dat je je riem naar je dynamo weg is pas geleden bij ene gloed nieuwe audi waren ze die gewoon vergeten]
heb je al geprobeer deen ampere meter aan je accu te hangen terwijl de motor uitstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een ampere meter rechtstreeks aan je accu hangen? Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar ik vraag me af of je doel is je accu te verneuken of je ampere meter te laten ontploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:04
Ik neem aan dat er dan wordt bedoeld de ampere meter tussen de accu en een pool in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 07:32

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

misschien de standby/memorylijn en de powerlijn van je radio omgewisseld? was bij mij ook de oorzaak. radio trok de hele tijd stroom - ook als ie uitstond, maar vergat wel zijn stations. tevens was steeds de accu leeg. draadjes omgewisseld en probleem was opgelost.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Zjosh schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 20:41:
Ik neem aan dat er dan wordt bedoeld de ampere meter tussen de accu en een pool in.
Neem dan maar een stroomtang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:17

Wok

Dakloos...

guus.assmann schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:39:
Je kunt zelf een eenvoudige test doen.
1) Kijk na waarme de min pool van de accu vast zit. Meestel een maat 13 sleutel.
2) Draai de klem los en verwijder de accupool. (De MIN !!!)
3) Zet de pool weer (losjes) vast.
4) Start de motor.
5) Haal de accupool los. (De min dus)
Nu moet de motor blijven lopen.
Als je nu ook nog de verlichting aan kunt doen, dan is de dynamo in orde.
Mogelijke defecten zijn dan nog de accu of de spanningsregelaar.
De accu is te controlleren met een voltmeter en liefts belast met een grote lamp.
Koplamp van een auto is prima. Of zet de stadslichten aan en meet.
Nominaal is 12V, maar je zou bij een volle accu toch monstens 13V moeten meten.

Succes.

P.S.
Bij het losnemen van de min-pool heb je de minste kans op sluiting. Het chassis van de auto is immers verbonden met de min.
Doe maar niet :X (om de redenenen die door anderen zijn genoemd)

Een simpele doch rudimentaire check kun je als volgt doen:

- Start de motor
- Pak een multimeter en meet het voltage tussen de beide accupolen.

Je moet nu een voltage tussen 13,5 en 14,5 aflezen. Indien het voltage veel lager is, dan wordt de accu niet bijgeladen en is hoogstwaarschijnlijk je dynamo kaduuk. Is het voltage veel hoger (15V of meer) dan is waarschijnlijk de alternator defect (en als een accu te lang aan een te hoge spanning wordt blootgesteld, geeft deze ook de geest)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 10-02-2007 23:15 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55

AcouSE

Swedish Chef

Een pool van de accu loshalen als de motor draait is vragen om problemen. Als de motor draait loopt er namelijk een stroom van de dynamo naar de accu. Als je die kring verbreekt zal de spanning vanwege de inductieve eigenschappen van de dynamo behoorlijk stijgen. Dit wordt Load Dump genoemnd. In moderne auto's heeft de dynamo een load dump bescherming die de spanning op ca 40V begrenst, maar bij oudere modellen kan deze spanning tot boven 100V oplopen.

Een betere methode is -met het contact uit- een voor een de zekeringen loshalen en met een multimeter meten of er een stroom loopt. Als er ergens een troom loopt van meer dan een paar mA kun je in je instructieboekje kijken wat er allemaal aan die groep zit en deze dan nakijken. Misschien brand het lampje in je kofferbak wel de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:14

Meneer aard

Porsche rulez!

Wok schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:14:
[...]

Doe maar niet :X (om de redenenen die door anderen zijn genoemd)

Een simpele doch rudimentaire check kun je als volgt doen:

- Start de motor
- Pak een multimeter en meet het voltage tussen de beide accupolen.

Je moet nu een voltage tussen 13,5 en 14,5 aflezen. Indien het voltage veel lager is, dan wordt de accu niet bijgeladen en is hoogstwaarschijnlijk je dynamo kaduuk. Is het voltage veel hoger (15V of meer) dan is waarschijnlijk de alternator defect (en als een accu te lang aan een te hoge spanning wordt blootgesteld, geeft deze ook de geest)
Als je hoger krijgt (ook richting de 18 volt) is je spannings regulator kaduuk. Dan kookt in het ergste geval je accu over en das rommel.

Gewoon wat Wok al aangeeft, multi meter doet wonderen. En een pool eraf halen is echt niet goed, zeker niet voor je dynamo..die kan de spanning niet kwijt en gaat kapot.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Allemaal heel mooie tips, zeker al doen, behalve dan de pool loshalen bij draaiende motor :p
Last but not least, en zeker nog es doen als al de andere tests normale resultaten opleveren, motor afzetten, DAN pas een accupool loskoppelen (preferrably de massa), en de lekstroom opmeten.
Bij m'n moto bv mag deze MAX 0,6 mA zijn, bij een auto weet ik het helaas niet, maar me lijkt dat deze laag moet zijn (alarm bv kan natuurlijk wel wat stroom trekken) maar als je naar een paar 100mA gaat zit er wel iets goed fout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2023
Bedankt voor alle informatie!
Er was niets te zien op de dashboard en ga ff checken of de accu inderdaad opgeladen wordt.
Maar ik denk dat het tijd wordt, want de accu is al 5 jaar oud.
dus gewoon een voltmeter eraan met een lamp eraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
chunyu schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:01:
Bedankt voor alle informatie!
Er was niets te zien op de dashboard en ga ff checken of de accu inderdaad opgeladen wordt.
Maar ik denk dat het tijd wordt, want de accu is al 5 jaar oud.
dus gewoon een voltmeter eraan met een lamp eraan :)
aangezien hij al 5 jaar oud is, zou ik gaan voor de aanschaf van een nieuwe accu (tenzij hij natuurlijk nog in orde is, en de fout ligt bij je dynamo oid, maar dat denk ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:41
maarud schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:05:
[...]

aangezien hij al 5 jaar oud is, zou ik gaan voor de aanschaf van een nieuwe accu (tenzij hij natuurlijk nog in orde is, en de fout ligt bij je dynamo oid, maar dat denk ik niet)
...meten is weten... Meten kost niets, een nieuwe accu sowieso 50 - 100 euro en lost niets op als je dynamo defect is... Ik weet wel wat ik eerst zou doen! :X

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Basje2001 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 08:33:
[...]

...meten is weten... Meten kost niets, een nieuwe accu sowieso 50 - 100 euro en lost niets op als je dynamo defect is... Ik weet wel wat ik eerst zou doen! :X
daarom zei ik ook, tenzij je dynamo oid stuk is, of er ergens lekstroom is...

een nieuwe accu heeft natuurlijk geen izn als een dynamo stuk is of er een lekstroom is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 04:49

Jimbolino

troep.com

Een nieuwe accu kost 30-50 euro (afhankelijk van hoe groot hij is)

Een accu kan niet leeg gaan van één lampje of een radio die aanstaat. Een normale radio kan paar dagen spelen op een volle accu.

Na een uurtje rijden/stationair draaien moet een lege accu toch wel behoorlijk vol zitten.

4/5 jaar is een normale tijd om een accu te vervangen, zeker nu het wat kouder is merk je sneller dat je accu slecht is.

kan dit topic niet beter in Vervoer ?

[ Voor 6% gewijzigd door Jimbolino op 12-02-2007 14:14 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

chunyu schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:16:
Ik ben gisteren met me auto naar de stad geweest. een ritje van halfuurtje.
Vandaag is de accu weer leeg!

paar dagen geleden had ik hem ook moeten opladen. Volgens mij is er iets mis met mijn accu.
iemand een idee?
Heb je je accu helemaal opgeladen toen? Zo ja, dan is het waarschijnlijk de accu zelf en niet de dynamo. Wij zijn een keer met een niet-werkende dynamo en een volle accu van midden in Duitsland naar België gereden, en dat was aardig wat langer dan een half uurtje. De accu was zelfs bij aankomst bij de garage nog niet leeg, dus aan dat ritje van een half uur kan het zeker niet gelegen hebben :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 08:07

Part

Helemaal niets.....

Hertog schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:18:
[...]

Heb je je accu helemaal opgeladen toen? Zo ja, dan is het waarschijnlijk de accu zelf en niet de dynamo. Wij zijn een keer met een niet-werkende dynamo en een volle accu van midden in Duitsland naar België gereden, en dat was aardig wat langer dan een half uurtje. De accu was zelfs bij aankomst bij de garage nog niet leeg, dus aan dat ritje van een half uur kan het zeker niet gelegen hebben :)
Een accu lader laad vaak met 13,8 volt op bij een paar ampere.
Er staat wel iets op van 6 of 10A op maar dat is de maximale stroom die haal je niet over de hele laad periode.

In de auto is de spanning veel hoger. Gangbare voltage voor een regelaar zijn 14,4 en 14,6 volt.
Je kan dan dus wel na gaan dat je de accu vrijwel niet vol kan krijgen met een eenvoudige accu lader.

Daarbij is deze accu al 5 jaar oud. Ik denk dat je na het laden al blij mag zijn met 10Ah.
Daarmee moet je dan de auto starten en vervolgens nog je ontsteking mee aan de gang houden.
Als je dan ook nog je verlichting (10 -15A), blower (2- 5A) achterruitverwarming enz enz aan zet is het snel gedaan met de accu spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Hmm. Voor mijn gevoel wordt er hier soms wel erg kort door de bocht gegaan, o.a. met betrekking tot de kwaliteit van de accu. Een accu kan best 5 jaar mee, maar soms geven ze inderdaad eerder de geest. Kun je zonder te testen niets over roepen. Verder laadt een fatsoenlijke acculader met een bepaalde stroom, deze wordt geregeld door de spanning omhoog of omlaag te brengen. Waar je die 13,8V vandaan haalt weet ik echter niet. Er is inderdaad een bepaalde spanning waarbij de accu zijn maximale lading bevat, maar een goede lader is daar op ingesteld. Bovendien, als de accucapaciteit nog 10Ah zou zijn, vraag ik me af of de auto eigenlijk nog wel start. Tijdens het starten wordt een piekstroom van >100A gevraagd, dat redt zo'n zwakke accu gewoon niet meer.

Verder weten we niet of de TS enkel een radio in z'n auto heeft, of wellicht ook nog enkele flinke versterkers/subwoofers/etc... En een accu kan best leeg raken hoor, als alleen de radio constant aan staat. 's Avonds na het rijden de auto wegzetten en de volgende ochtend een lege accu is misschien erg kort door de bocht, maar het is vaker voorgekomen. Een kofferbaklampje of een accessoire op de sigarettenaansteker zoals bijv. een tomtom-lader o.i.d. (niet elke auto schakelt deze uit!) kan al roet in het eten gooien! Kwestie van lekstroom meten.

Ik blijf er bij.... meten is weten...

[ Voor 6% gewijzigd door Buzz-01 op 12-02-2007 18:52 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 08:07

Part

Helemaal niets.....

Basje2001 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:50:
Hmm. Voor mijn gevoel wordt er hier soms wel erg kort door de bocht gegaan, o.a. met betrekking tot de kwaliteit van de accu. Een accu kan best 5 jaar mee, maar soms geven ze inderdaad eerder de geest. Kun je zonder te testen niets over roepen. Verder laadt een fatsoenlijke acculader met een bepaalde stroom, deze wordt geregeld door de spanning omhoog of omlaag te brengen. Waar je die 13,8V vandaan haalt weet ik echter niet. Er is inderdaad een bepaalde spanning waarbij de accu zijn maximale lading bevat, maar een goede lader is daar op ingesteld. Bovendien, als de accucapaciteit nog 10Ah zou zijn, vraag ik me af of de auto eigenlijk nog wel start. Tijdens het starten wordt een piekstroom van >100A gevraagd, dat redt zo'n zwakke accu gewoon niet meer.
.............
De 13,8V word aangehouden omdat tot de 13,8volt het water in de accu niet verdampt dus je hebt dan geen gasvorming.
Probleem met deze lage spanning is dat de accu heel lang moet laden voor hij vol is.
De accu lader regeld wel de stroom maar zodra hij aan de 13,8 volt zit zakt de stroom in om de spanning van 13,8 volt vast te houden.

De 10Ah is niet de accucapaciteit maar de lading die ik ongeveer verwacht van een accu lader na een aantal uur. En dat is genoeg om een aantal keer te starten zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Humz... Ik vind het nog steeds kort door de bocht, misschien heb ik mijn vorige post niet voldoende onderbouwd. 13,8V is inderdaad zo'n beetje de waarde waarop een accu veilig geladen kan worden zonder gasvorming etc.
Maar hoe weet je of de lader van TS zich daar aan houdt? Misschien heeft hij een lader van een paar tientjes van de bouwmarkt, misschien een druppellader, misschien een snellader, of misschien een all-in-one automaat ofzo. Wel een belangrijke factor om je conclusie op te baseren vind ik.
Laadtijd is ook zoiets; TS zegt:"Ik heb laatst mijn accu ook al op moeten laden." Wie zegt dat TS zijn accu niet een heel weekend aan de lader heeft gehad? Of dat TS inderdaad een snellader heeft die de accu in een paar uurtjes weer vol heeft?
Er zijn gewoon te veel dingen niet duidelijk genoeg om dit soort dingen te kunnen zeggen. Niet alleen m.b.t. het opladen, maar in het algemeen.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat diverse posters vanalles adviseren waar best een kern van waarheid in zit, maar waarvan niet blind te zeggen is of ze enigszins oorzaak van het probleem zijn. Daarvoor moet je gewoon onderzoeken, maar daar is gelukkig geen twijfel meer over.
Ben trouwens benieuwd of TS al dingen heeft kunnen onderzoeken?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-05-2022
Dag,
Ik heb precies hetzelfde problemen mijn Auto.
Ik heb gelijk een nieuw accu gekocht en geplaatst, maar de probleem is nog niet opgelost.
Ik kan de Auto met startkabels starten, na 45min rijden. Ik kan het uitzetten en opnieuw starten. Maar na een dag laten staan. In de ochtend kan het niet meer starten. Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vincent. schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:16:
Dag,
Ik heb gelijk een nieuw accu gekocht en geplaatst, maar de probleem is nog niet opgelost.
Ik kan de Auto met startkabels starten, na 45min rijden. Ik kan het uitzetten en opnieuw starten. Maar na een dag laten staan. In de ochtend kan het niet meer starten. Kan iemand mij hiermee helpen?
Dynamo is vaak dan de boosdoener, dus naar de garage.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Vincent. schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:16:
Dag,
Kan alsnog een brakke accu zijn ;)

Meten is weten. Multimeter gebruiken, en meten maar.

Motor uit -> Zou 12.6V of meer moeten zijn indien vol geladen
Motor aan -> Dan (laadt de accu als het goed is op) tussen de 13.7 en 14.7 uit mijn hoofd gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Erg oud topic, en er zijn in het verleden al diverse suggesties gegeven die je zou kunnen controleren, dus ik doe er een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.