Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor deze keer verwijs ik toch naar de link in mijn sig voor mijn overige hardware.

Ik heb al enkele dagen Vista draaien en het bevalt me tot nu toe nog goed, maar mijn X850XT blijkt ineens gemuteerd te zijn naar een 9800pro want gaming is belabbert.

Mijn score voor Aero is 5.9 en mijn score voor 3D performance is toch écht 4.9. Mijn geheugen heeft de laagste score van 4.0 (2x512MB@DDR400 is 4.5 als score)
Met deze score zou gaming toch niet belabbert mogen gaan. In de beta herrinnerde ik me dat gaming een stuk beter ging.

Nu mijn vraag waar dat aan ligt?

Gegevens:
Videokaart: ATi X850XT AGP@stock, WDM driver Vista én nieuwste Catalyste geprobeert. Onder de Vista driver werkt mijn kaart nog beter als onder de Catalyst. AA en AF komen niet eens door in games terwijl ik ze wél ingesteld heb in het CCC.
Gaming zónder fratsen gaat net zo beroerd als met fratsen.
Geheugen:
3x512 MB CorsairKingston ValueRAM DDR333 (op DDR400 crash) single channel.
CPU: AMD 3800+ Venice s939 (dus hij moet 3x400MHz aankunnen)

Gaming is echt niet leuk meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt hier heb ik ook last van met mijn pc. ik heb bijna dezelfde specs, alleen een Geforce 6600GT, maar ik merk er veel verschil tussen XP & Vista, dus draai ik nu weer XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:40

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ach ja drivers he...
Vista is nog erg jong op de markt en de drivers zijn blijkbaar verre van klaar! Zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld geluidskaarten als je geen Xi-Fi zou hebben of..en zo gaat het zooitje door.

Stap over naar vista..liever wachten tot SP1 met de dan stabiele en goed werkende drivers!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:47:
Klopt hier heb ik ook last van met mijn pc. ik heb bijna dezelfde specs, alleen een Geforce 6600GT, maar ik merk er veel verschil tussen XP & Vista, dus draai ik nu weer XP
Aha, ik ben dus niet de enigste :)

Maar overstappen op XP betekend 2 dingen:
1. Ik heb wat uit te leggen aan mijn baas, ik moet voor 1-6-07 op Vista zitten. Executie of afstel?
2. Ik vind het de weg van de minste weerstand. Leg eens precies uit wat jou heeft doen wederkeren naar XP? Wat was bij jou de doorslag? Alleen de 3D performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

swampy schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:49:
Ach ja drivers he...
Vista is nog erg jong op de markt en de drivers zijn blijkbaar verre van klaar! Zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld geluidskaarten als je geen Xi-Fi zou hebben of..en zo gaat het zooitje door.

Stap over naar vista..liever wachten tot XP1 met de dan stabiele en goed werkende drivers!
Ik denk dat je SP1 bedoelt.

Daarnaast zijn er veel problemen bekend met de huidige 32 bit ATI drivers voor Vista, maar ik verwacht dat de volgende release een hoop "kinderziektes" zal verhelpen.

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
swampy schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:49:
Ach ja drivers he...

Stap over naar vista..liever wachten tot XP1 met de dan stabiele en goed werkende drivers!
Jij doelt er op te wachten totdat SP1 uit is? Goed idee eigenlijk.

Ik heb nu een raar gevoel in mijn buik. Eerste 129 euro spenderen en dan erachter komen dat ik beter kan wachten. Goed, ik doe het zo.

1. Ik stop dadelijk de XP cd er weer in en we gaan XP er weer opzetten.
2. God zij geprezen dat ik nog niet geactiveerd had. Ik wacht hier altijd mee en zie.
3. Ik leg de Vista DVD op zolder tot mijn verjaardag (29-04) en dan geef ik hem een nieuwe kans.
Nu ik jullie reacties zo hoor en ook zo vlug blijkt mij overduidlijk dat Vista nog niet rijp is. Jammer :'(

Edit:

CRiMiNaL geeft eigenlijk de doorslag. ;) Bevestiging brakke ATi drivers binnen >:)

Ik ga nu off-line en Vista gaat eraf!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:49:
[...]

1. Ik heb wat uit te leggen aan mijn baas, ik moet voor 1-6-07 op Vista zitten. Executie of afstel?
2. Ik vind het de weg van de minste weerstand. Leg eens precies uit wat jou heeft doen wederkeren naar XP? Wat was bij jou de doorslag? Alleen de 3D performance?
Je kant toch een dual-boot draaien? Dan is je baas tevreden omdat je kan werken in Vista, en ben jij tevreden omdat je voor games boot in XP en betere performance hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Gaming is echt niet leuk meer zo.
Wat voor werk doe je dan als ik vragen mag? Gamen in de tijd van de baas? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen op een site gelezen dat je 'visual theme's moet uitschakelen voor je games
(rechtermuisknop op je .exe(cutables) -> properties) mischien dat dit iets helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:55:
[...]

Je kant toch een dual-boot draaien? Dan is je baas tevreden omdat je kan werken in Vista, en ben jij tevreden omdat je voor games boot in XP en betere performance hebt :)
Precies ja, kun je steeds updaten en kijken of 't leefbaarder wordt. En tussendoor, wat voor een krankjorum baas heb jij dat je over *moet* stappen ?!

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jotheman schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:03:
[...]

Precies ja, kun je steeds updaten en kijken of 't leefbaarder wordt. En tussendoor, wat voor een krankjorum baas heb jij dat je over *moet* stappen ?!
Dat heeft te maken met het protocol op het werk. mijn baas had hier niets over te vertellen en schaarde zich zelf achter mij dat het belachelijk was. Het is de staf die besloot om over te stappen, niet mijn baas want daar kan ik heel goed mee overweg! Geen verkeerd woord over mijn baas ;)

Ik zit weer in XP en Vista gaat wachten tot 29 april. Ik houd ondertussen het nieuws over Vista in de gaten en wacht af. Dat hij erop komt is zeker, maar alleen nog niet nu.

*Krankejorem wat is XP ineens vlug _/-\o_ :+ :*)

PS: Mijn back-up staat op mijn 2e schijf én op de server van het werk. Alles in grote tarball archieven. Dat terugzetten is binnen 3 minuten gebeurt. (29 MB/s)

Om het geheel op te beuren zie ik Vista als mooi verjaardagscadeau ;)

Ik ga er echt niet om lopen chagerijnen, ik kijk wel uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:40

swampy

Coconut + Swallow = ?

Normaal wachten zeker bedrijven nog wel een paar jaar voordat ze overstappen. Omdat vaak de benodigde software niet zomaar omgezet is om op een nieuwe windows te draaien!

Natuurlijk zijn het vaak diegene die het niet gebruiken aan de top die het "leuk" vinden om maar een upgrade door te drukken omdat het toevallig kan. En het is de helpdesk die alles maar weer moet ondervangen!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bedrijven hebben zelfs moeite om de migratie van Windows 2000 naar XP te rechtvaardigen/onderbouwen. Er is geen enkel functioneel voordeel dat tegen de hoge licentiekosten, upgradekosten, omscholing van personeel, testen/herschrijven van speciale applicaties,...

Vista levert nog meer grafische spielerij en het vraagt de systeemeisen van de zwaarste games van Windows verkenner te renderen, waauw, 3D startbalk ! Dus bij Windows XP SP2 blijven, een grote groep tweakers zal de eerste 3 jaar niet aan overstappen naar Vista denken. Een OS dient om een computer te laten draaien en niet teveel resources te verbruiken zodat er nog wat voor de programma's overblijft. Oversized startbalken zijn ook niet gewenst, je koopt toch een 17" monitor om effectief 17" te gebruiken en niet een rij startbalken errond zodat je maar bv 15" beeld over houdt?

[ Voor 56% gewijzigd door rapture op 10-02-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
rapture schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:48:
Bedrijven hebben zelfs moeite om de migratie van Windows 2000 naar XP te rechtvaardigen/onderbouwen. Er is geen enkel functioneel voordeel dat tegen de hoge licentiekosten, upgradekosten, omscholing van personeel, testen/herschrijven van speciale applicaties,...

Vista levert nog meer grafische spielerij en het vraagt de systeemeisen van de zwaarste games van Windows verkenner te renderen, waauw, 3D startbalk ! Dus bij Windows XP SP2 blijven, een grote groep tweakers zal de eerste 3 jaar niet aan overstappen naar Vista denken.
Idd, opzich biedt XP tov 2000 geen voordelen. Alleen Microsoft biedt geen support meer, en dat is iets dat bedrijven juist willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zolang iets goed draait, dan laat je het draaien. Je ziet nog altijd Windows 95, 98 en NT bakken draaien. Overstap naar Windows 2000 werd stabieler, domeinen werden beter uitgewerkt,...

Niet alle computers moeten perse online kunnen en vereisen patches/ondersteuning. Nieuwe computers worden met XP-licenties geleverd zodat er langzaam maar zeker Windows XP op de werkplekken beginnen te staan. De kloof tussen Vista en voorgaande Windows'en wordt te groot zodat bedrijf lekker conservatief blijven. Je ziet zelfs nog terminalsessies met 1 of ander stokouwe databaseserver draaien.

[ Voor 38% gewijzigd door rapture op 10-02-2007 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat er hier echt grove inschattingsfouten worden gemaakt,
bekijk voor de grap deze review / benchmarks van extremetech

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2089952,00.asp

extra leesvoer voor nurds
http://www.extremetech.com/category2/0,1695,530826,00.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:49:
[...]

Waarom MOET jij van je baas voor Juni op Vista zitten?

En je kunt ook multiboot doen natuurlijk, op Vista draaien voor je werk, en op XP als je wil gamen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

rapture schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:48:

Vista levert nog meer grafische spielerij en het vraagt de systeemeisen van de zwaarste games van Windows verkenner te renderen, waauw, 3D startbalk ! Dus bij Windows XP SP2 blijven, een grote groep tweakers zal de eerste 3 jaar niet aan overstappen naar Vista denken. Een OS dient om een computer te laten draaien en niet teveel resources te verbruiken zodat er nog wat voor de programma's overblijft. Oversized startbalken zijn ook niet gewenst, je koopt toch een 17" monitor om effectief 17" te gebruiken en niet een rij startbalken errond zodat je maar bv 15" beeld over houdt?
Eens! Mijn enige reden om XP te gebruiken is Cleartype, en het iets handiger gaan van netwerken; en natuurlijk het feit dat ik via Surfspot goedkoop aan XP kon komen.

Vista gaat nog maar een tijdje in de wachtkamer zitten ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of je zet gewoon Aero uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maartena schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 20:25:
[...]

Waarom MOET jij van je baas voor Juni op Vista zitten?

En je kunt ook multiboot doen natuurlijk, op Vista draaien voor je werk, en op XP als je wil gamen.
Lezen }:| Ik wist niet dat mijn topics zo ongelezen blezen, dan heeft reageren niet zo heel veel zin??

Ja, ik kan nu weer gamen op 1280x1024@2xAA en 2xAF zonder noemenswaardige hinderingen.

Ik heb heel veel zin om heel erg moeilijk te gaan doen bij de staf. Ik denk ook dat ik het niet kan laten. Mijn collega, ik en mijn baas zijn een prima team TEGEN Vista.
Laten we het zo zeggen dat ik het eigenlijk niet pik en dat ik het op privacy gronden ga gooien. Wie kan mij verplichten om mijn thuisPC te voorzien van Vista? Als ze het zo enorm nodig vinden geven ze mij maar een nieuwe PC.
Mijn collega heeft nog het meeste respect van mijn heisa tijdens de beslissende vergadering.
Mijn woorden: "Het is dat het moet, maar onder protest". nu probeer je er zelf iets van te maken. je koopt Vista comm. OEM en je gaat aan de slag en ondek je dat de ATi support onder Vista nog brak is. Ja, hallo, ik ben niet achterlijk ofzo, ik blijf tot 29 april XP draaien en dan geef ik het nog een gooi, maar ik heb nog krap 3 maanden.

Ik voel behoorlijk innerlijke woede wie mij gedwongen heeft tot Vista. Laten we zo zeggen dat de zure bijt in de appel voor de staf nog zal komen. Ze hoeven van mij niet op tips te rekenen en ze zoeken het maar lekker zelf uit. Bij deze geef ik jullie eens volledig gelijk. Het is eigenlijk krankejorem. ik ben dik content met XP en alles gaat als een speer, alles!

PS: dat dualboot is ansich een goed idee, maar ik doe het nog niet uit principe. Tot hier en niet verder guys, nu heb je me pissed (niet jullie hoor)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 16:54:
Ik denk dat er hier echt grove inschattingsfouten worden gemaakt,
bekijk voor de grap deze review / benchmarks van extremetech

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2089952,00.asp

extra leesvoer voor nurds
http://www.extremetech.com/category2/0,1695,530826,00.asp
Een of andere enthousiasteling die met een DX10 kaart indruk gaat maken op een mainstream PC }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

AvK

Ready Set Go

Ik dacht dat alleen nVidia problemen had?
Of heeft ATI nog geen 'Vista compatible' drivers uitgegeven?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is echt dikke onzin dat een bedrijf verplicht om Vista op je thuis-pc te installeren. Zeker aangezien je Vista ook nog eens zelf moet aanschaffen. Waarom willen ze dit eigenlijk van je? Werk je soms vanuit huis? Als ze je verplichten Vista te installeren op een laptop v.d. zaak kan ik met dat nog indenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad, moet niet gekker worden dat je baas(of de baas van je baas) je gaat vertellen wat je met je prive eigendommen moet doen. en dan ook nog eens er zelf voor betaallen. en ook omdat je zowel een collega als je baas aan je kant hebt kun je een goed blok vormen.

want er moet wel iets heel vreemds in arbeids contract staan willen ze je kunnen verplichten om zelf ff E120+ op te hoesten. bepalen ze ook welke auto je rijdt. of welke tv je hebt. of in welk bed je slaapt etc, etc, etc.

ik snap dat je thuis werkt maar dan nog is de werkgever mede-verantwoordelijk voor jouw werkplaats en daarbij zijn grenzen en verantwoordelijkheden. ik zou je contract eens na lezen over hoeveel grond ze hebben om jouw te verplichten vista te gaan draaien en het ook nog eens zelf laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:56:
Het is echt dikke onzin dat een bedrijf verplicht om Vista op je thuis-pc te installeren. Zeker aangezien je Vista ook nog eens zelf moet aanschaffen. Waarom willen ze dit eigenlijk van je? Werk je soms vanuit huis? Als ze je verplichten Vista te installeren op een laptop v.d. zaak kan ik met dat nog indenken.
Ik werk inderdaad fifty fifty thuis voor mijn baas, maar nogmaals. het is de grote overkoepelende organisatie die zozeer Vista wil zien, niet mijn bahaas.

Ik geef je gelijk verder, ik ga maandag toch even dit standpunt onderzoeken. ik bel G. wel even om opheldering. Hij is de grote Vista man bij ons en laat hem maar eens exact uitleggen wat hij met dit doel wil bereiken.

Ik zal het hem inpeperen al die problemen met drivers, misschien zingt hij dan wel een octaaf lager in plaats van een noot lager :Y

Nu 'lijkt' het net ofdat ik hier de belachelijke uithang, maar moet je eens zien wat zo'n staf voor invloed heeft, Als het een vrijwilligersbaan was geweest was ik direct opgestapt, maar aangezien dit mijn broodwinning is moet ik het zaakje net wat tactischer aanpakken, maar hij zal weten dat ik me de gebeten hond voel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 00:21:
inderdaad, moet niet gekker worden dat je baas(of de baas van je baas) je gaat vertellen wat je met je prive eigendommen moet doen. en dan ook nog eens er zelf voor betaallen. en ook omdat je zowel een collega als je baas aan je kant hebt kun je een goed blok vormen.

want er moet wel iets heel vreemds in arbeids contract staan willen ze je kunnen verplichten om zelf ff E120+ op te hoesten. bepalen ze ook welke auto je rijdt. of welke tv je hebt. of in welk bed je slaapt etc, etc, etc.

ik snap dat je thuis werkt maar dan nog is de werkgever mede-verantwoordelijk voor jouw werkplaats en daarbij zijn grenzen en verantwoordelijkheden. ik zou je contract eens na lezen over hoeveel grond ze hebben om jouw te verplichten vista te gaan draaien en het ook nog eens zelf laten betalen.
Zo ver komt het echt niet hoor ;) Exuimtum heeft vlijmscherpe tanden en kan heel goed van zich afbijten ;)

Ben al van plan om herrie te maken, maar ik doe dat natuurlijk niet alleen. Als ik heel de situatie moet uitleggen van hoe en wat dan is deze post onleesbaar lang. Het komt er op neer dat we geen keuze hebben, maar G. is mijn vriendje niet meer en dat weet hij al.

G. is de grote directeur van heel de organisatie. Mijn baas runt alleen de afdeling waar wij zitten en niet heel de organisatie. Nu kunnen G. en mijn baas al niet door een deur dus ik heb een troefkaart extra in handen. Mijn collega huivert ook van alle kanten voor Vista en dat geeft even een hand vol met troeven.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:51

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Toen ik het regeltje las dat je het 'moest' van je baas wist ik het gelijk weer :z

Vista is, in tegenstelling tot wat jij zegt, wel degelijk rijp naar mijn mening. Alleen bepaalde hardware fabrikanten nog niet. Er gaan vanzelf goede drivers uitkomen die het niveau qua gamen voorbij het presetatieniveau van XP zullen duwen, of in ieder geval gelijk trekken. Echter, dat kost tijd. Kan MS daar wat aan doen? Imo niet maar dat is een andere discussie. Om Vista dan opeens niet rijp te noemen is imo totaal overtrokken.

Dat jij nu vista in de kast gooit is prima en jouw keuze, maar kom alsjeblieft niet met de verheldering dat wanneer SP1 uit is het wel opeens allemaal goed werkt. Tegen die tijd zitten de vista drivers voor al je hardware ook al weer in build nummero 200, dus is het logisch dat het allemaal prettiger werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je, maar snap ook mijn ontzetting asjeblieft.

Het bloed van een tweaker kruipt toch waar het niet kruipen kan. Nu heb ik een dualboot.
Op de eerste partitie staat XP (die is 6 GB) en op de tweede partitie Vista. Met installatie erbij totdat ik de clock van de taakbalk voor het eerst zag kostte 23 minuten exact. Handig als je een snelle DVD lezer hebt en een snelle schijf.
09:00: Kerkklok sloeg, drukt op toets om van DVD te bootten
09:10: Systeem herstart zich voor de 2e fase van de setup
09:17: Het Thank you bericht verschijnd
09:23: Klok in taakbal is zichtbaar, Vista slaat meteen aan het updaten
09:30: Alle updates + reboot gereed.

Ik heb een mogelijke oplossing vermoed ik en ik heb Vista nodig om het te testen. Als het lukt beschrijf ik hem hier of in het grote Vista topic. Net wat jullie willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AvK schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:45:
Ik dacht dat alleen nVidia problemen had?
Of heeft ATI nog geen 'Vista compatible' drivers uitgegeven?
WHQL drivers nogwel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat je baas de dual boot ook nog betalen via een extra harde schijf... heb je de zaak bijna helemaal gescheiden.... als ze zo graag willen... ik zou mijn HD er niet aan bloot willen stellen...
Een harde schijf is voor de baas goedkoper dan een hele pc... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Vista :O

Neem jezelf serieus en draai wat jij prettig vind werken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zakken af :)

Ik speel de kaart anders. Ik ben eigenlijk verzekerd van een swift experience. Als iets niet goed werkt los ik dat op onder werktijd >:) . Nu komt de grap pas.

Collega's weten het nog 1-1-2002. Iedereen moest over op XP, maar de keuze voor Windows 2000 lag ook open. Ik weet nog hoe moeilijk mensen hierover deden. Toen werkte ik daar nog niet, maar moest je ze toen horen. Net jullie ;) (zo heb ik me laten vertellen).

Wat is er ansich mis met Vista? Ik mag eigenlijk niet klagen want door dit werk krijg ik wel 619 euries terug van vadertje staat. Dat is in schril contrast wat Vista kost dus ik heb 2 keuzes:

1. Ik kan moeilijk lopen gaan doen en riskeren dat ze mij eruitbonjouren. Weg salaris en collega's.
2. Ik leg me neer bij het lot en zal eens buigzaam zijn en problemen oplossen op het werk door gewoon te vragen. Dit is ook nog een leuke uitwisseling en laten we wel zeggen dat ik er een uitdaging bij heb; Vista

Ik kan het dus vanuit 2 gezichtpunten zien. Als Vista zichzelf werkelijk de soep in werkt zonder mijn schuld dan leg ik dat voor aan de staf en niet aan mezelf. Maar voor zakelijk gebruik werkt het prima. Alles doet het. (helaas?).

Dus we kunnen blijven mopperen dat het feit er ligt of je zou me tips kunnen geven. Ik heb ook heel moeilijk gedaan, maar mijn 31 jaar zegt dat ik het ook anders kan aanpakken.

Opzich is het een mooie uitdaging.

PS: Al snap ik jullie reacties volkomen, maar soms heb je als volwassenen geen keus. Ik ken genoeg mensen met een uitkering en ik weet hoe die elke maand moete sabbelen om rond te komen en ik weet dat die hun huis op 13 graden stoken in plaats van 20 graden voor de kosten. Ik wil daar dus niet bijhoren :o

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een truc ontdekt om beter te kunnen gamen in Vista en ik had beloofd hem te melden:

=Geheugen=.
Daar lag het aan in mijn geval. Nu heb ik in plaats van 3xDDR333 2T eens een reepje eruit gehaald en eens kijken hoe gamen gaat op 2xDDR400 1T. Een hele verbetering. Welleswaar wat meer geswap, maar de performance is veel beter. Hieruit concludeer ik dus dat Vista erg afhankelijk is van de snelheid van je gegeugen.
=APIC=
De Advanced Powered Interrupt Controller. Deze BIOS setting scheeld ook op performance. Devices lopen nu via de 8Mhz ISA bus, liever dan over de 3.1 MHz APIC. Niet te verwarren met ACPI !
Ik heb sinds deze instelling nog geen foutmelding gezien in vista. Systeem blijkt ineens uiterst responsief. Daarbij heb ik Aero ook uitgezet. De ervaring is haast hetzelfde, het is maar net wat jij met je desktop doet. Bloemetjes doen het goed bijvoorbeeld. Nu heb ik een mooie champagnekleur voor mijn vensters en dat bevald me nog beter als Aero. Aero vraagt toch veel systeembronnen.
=NTFS clustersize=
Nee, geen 4 Kb blokjes, maar blokken van 16 KB. Scheeld vooral in opstarttijd en afsluittijd erg veel. Afsluiten duurt hier 4 seconden. Vista heeft veel minder lang werk met defragmentatie als de clusters groter zijn. Vista lijkt dit erg prettig te vinden blijkt hier overduidelijk.
=Geen driver=
Ik gebruik voor tijdelijk nog de Vista driver voor mijn kaart en als het daarmee lukt zou ik het even zo houden. Als je artefacts krijgt ben je verplicht om een andere driver in handen te nemen, maar eerder lijkt mij nu nog onzin ivm problemen.

Verrek, het is waar. gamen gaat nu ongeveer net zo goed als onder XP. Ik kan nu fatsoenlijk gamen op 1280x1024 en eerst was het zelfs een ramp op 800x600 :o

Hebben de bovenstaande tweaks door mij geschreven dan zo'n intense impact? Ik moet eerlijk zeggen dat mijn collega met deze tips aan kwam zetten. Hij is net wat bekender met Vista als ik.
Ik mailde hem dat ik zo'n slechte performance had in Vista met games. Daar wist hij wel wat op _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 08:48

Skywalker

Use the force Luke!!

Ik heb eigenlijk niets te klagen over de game performance van mijn Vista Ultimate X64 installatie. Het enige waar ik me enorm aan stoor is dat Ati blijkbaar niet in staat is om "normale" drivers uit te brengen waar alle games goed mee werken.

Ik speel bijvoorbeeld BF2 en BF2142 zonder enig probleem. Maar probeer maar eens Second Life op te starten met je Ati kaart onder Vista..........

May the force be with you!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:49
Ik zet toch ook maar hier neer,

Ik heb Vista nu z`on anderhalve week erop, en in die week was de gehele performance dramatisch met constant een cpu bezetting van 80% en gamen en ik speel eigenlijk alleen EVE kan ik niet eens spelen want kwam niet eens boven de 5 FPS.

Maar sinds zaterdag, draait het hele systeem opeens goed.

Ook EVE heeft weer een performance van z`on 35 a 40 FPS.

Zou dat met superfetching te maken hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draaide net 3dmark03 en zag bij de info staan dat directx 10 actief is.
Ik heb een 6600GT, dus dit lijkt me een foutje van de driver.
Als ik directx 9c wil installeren geeft ie aan dat deze al geinstalleerd is.
Iemand een idee hoe ik alsnog directx 9c kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skywalker schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:01:
Ik heb eigenlijk niets te klagen over de game performance van mijn Vista Ultimate X64 installatie. Het enige waar ik me enorm aan stoor is dat Ati blijkbaar niet in staat is om "normale" drivers uit te brengen waar alle games goed mee werken.

Ik speel bijvoorbeeld BF2 en BF2142 zonder enig probleem. Maar probeer maar eens Second Life op te starten met je Ati kaart onder Vista..........
Precies. De nieuwste Catalyst is geen vooruitgang van de achteruitgang om het zo maar te zeggen. Wacht even op de Omega drivers want die doen het vaak beter.

Bij mij was het dus voor 80% een geheugenkwestie. Van een 4.0 naar een 4.8 is een leuke vooruitgang (20%). De performance in games is meer dan verdubbeld!

Vista is toch heel erg afhankelijk van snel geheugen. Als je geheugen op 1T timings kan werken zou ik dat niet nalaten te doen. Zelfs Vista zelf wordt er responsiever door en ik wist niet dat je zo goed kon gamen met 1 gig intern. Het is gewoon dus een kwestie van proper afstellen van je hard- en software.

In XP was het dus zo dat meer beter was, maar in Vista is het zo dat sneller beter is en niet zozeer de hoeveelheid. Vista is nog sneller gereed na gamen dan XP met 1 gig intern.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 23:21
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:47:
Zelfde hier ook met vista ultimate, heb dan de 6800le --> ultra speeds
maar vista draait alles brak ondanks ik de score 5,8 heb op 3d mn cpu is daarentegen het laagst een 4

maar goed je zou zeggen (met de laatste drives van guru3d.com) dat vista wel degelijk moet draaien met gaming maar draait echt belabbert...

heb voor de gein weer een schone versie van xp pro geinstalleerd en alles draait als een tiet! Dus voor gaming start ik gewoon xp op en voor office enz vista, wat ik wel prettig vind werken.

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PsychoHellDude schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:31:
[...]

Zelfde hier ook met vista ultimate, heb dan de 6800le --> ultra speeds
maar vista draait alles brak ondanks ik de score 5,8 heb op 3d mn cpu is daarentegen het laagst een 4

maar goed je zou zeggen (met de laatste drives van guru3d.com) dat vista wel degelijk moet draaien met gaming maar draait echt belabbert...

heb voor de gein weer een schone versie van xp pro geinstalleerd en alles draait als een tiet! Dus voor gaming start ik gewoon xp op en voor office enz vista, wat ik wel prettig vind werken.
Als je nu ook de score vermeldde van je geheugen dan kom je er in ieder geval verder mee. Ik haal nu 4.8 als score (DDR400 cas2.5 @1T DC).

Pas op: de scores zijn echt verschillend per onderdeel. De beta gaf dezelfde score als ik nu heb dus betrouwbaar is die score wel. Ik denk zelf dat men hier later het nut van gaat inzien zoals ik nu al doe. Nu is mijn CPU (AMD64 3800+) ineens het traagste onderdeel met een 4.0.

*Exuimtum gaat opteren voor een supersnelle 2x1GB kit :)

Ik verbaas me er nog over hoe vloeiend en lekker gamen gaat in Vista met maar 1 gig aan boord. Ik heb ook veel strubbels gehad, maar ik heb de geluk dat ik de meeste strubbels zelf kan oplossen.

Wil je meer weten van computers zoek dan eens dit forum af naar jouw gerelateerde probleem. Niet om je weg te jagen, maar experimenteer zelf eens.

Wat iswas nu je geheugenscore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 12:50
ook ik heb vage problemen.

ik speel eigenlijk alleen BF2142. zo af en toe wil hij heel vloeiend zijn. echt super maar meestal duurt dit neit langer dan een 10 minuten. ik heb het idee dat vista constant van alles op de achtergrond aan het uitvoeren is. hier heb ik namelijk ook veel last van als ik niks doe. mijn HDD die als een gek aan het schrijven is terwijl ik echt nop doe! heb ze in RAID 0 staan en zelfs dan gaan ze aardig tekeer en ondervind ik er nog aardig hinder van. maar zodra vista niks doet gaat alles vloeiend.

verder heb ik 1GB geheugen
AMD 3500+ op een A8N-E met een X800XT

niet bijster nieuw systeem maar ik heb gewoon het idee dat vista zware bagger op de achtergrond uitvoerd waar ik niet om vraag en niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:22

seninha

god's right foot

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:11:
Ik heb een truc ontdekt om beter te kunnen gamen in Vista en ik had beloofd hem te melden:

=NTFS clustersize=
Nee, geen 4 Kb blokjes, maar blokken van 16 KB. Scheeld vooral in opstarttijd en afsluittijd erg veel. Afsluiten duurt hier 4 seconden. Vista heeft veel minder lang werk met defragmentatie als de clusters groter zijn. Vista lijkt dit erg prettig te vinden blijkt hier overduidelijk.
Kun je aangeven hoe je dit voor elkaar gekregen heb :? Moet je dit al doen tijdens je Vista install of kan het achteraf?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iddefridde schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:52:

ik speel eigenlijk alleen BF2142. zo af en toe wil hij heel vloeiend zijn. echt super maar meestal duurt dit neit langer dan een 10 minuten. ik heb het idee dat vista constant van alles op de achtergrond aan het uitvoeren is. hier heb ik namelijk ook veel last van als ik niks doe. mijn HDD die als een gek aan het schrijven is terwijl ik echt nop doe! heb ze in RAID 0 staan en zelfs dan gaan ze aardig tekeer en ondervind ik er nog aardig hinder van. maar zodra vista niks doet gaat alles vloeiend.

niet bijster nieuw systeem maar ik heb gewoon het idee dat vista zware bagger op de achtergrond uitvoerd waar ik niet om vraag en niet wil.
Hoelang staat jouw Vista er nu op dan? Ik had de eerste dagen ook erg last van een ratelende HD. Ik heb mij laten vertellen dat dit heeft te maken met indexeren of iets dergelijks. Nu anderhalve week verder hoor ik m'n HD nauwelijks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:17:
[...]

Als je nu ook de score vermeldde van je geheugen dan kom je er in ieder geval verder mee. Ik haal nu 4.8 als score (DDR400 cas2.5 @1T DC).

Wil je meer weten van computers zoek dan eens dit forum af naar jouw gerelateerde probleem. Niet om je weg te jagen, maar experimenteer zelf eens.

Wat iswas nu je geheugenscore?
ik ben al een tijdje niet meer actief op mn thuis pc, maar als ik nog goed kan herrineren was mn geheugen score een 4,8 en excuses voor de 4 dat was een 3,8 op de cpu

Het maakt mij ook niet uit hoe ik het verder beter kan maken, het zal al snel verholpen worden om de extra features uit te zetten van de looks enz. Het belangrijkste aan de games is Guild Wars en dat loopt prima alleen de laadtijden duren zo lang :/ Ik hoef Dark Messiah niet te draaien dat draait echt beroerd maar draait weer super op xp pro... laatste drivers enz geinst (vista en xp) wat mij wel opvalt is dat ik std al dik 500 / 600 mb in het geheugen laad met vista en maar 100 / 150 in xp pro... dus dat scheelt nogal moet ik zeggen

Mijn laptop zal daarentegen wel beter scoren, waar ik tevens alleen maar achter(voor) zit te werken. t7200, 2gb 667mhz, sata120gb, x1400 (jullie raden het al, een dell 6400 :X)

Ik wil toch dit jaar een nieuwe pc kopen en daar gaat ook wel wat geld in zitten want deze moet met name stil , snel en degelijk zijn. Hier zal vista vast beter op gaan draaien dan het zootje wat ik nu heb 8)7 8)

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoHellDude
Iddefridde schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:52:

Er zitten een paar std parameters mee gegeven aan vista welke zorgen dat er een optimale hardeschrijf structuur uitgevoerd wordt. Deze functionaliteit is dus continue bezig als je eventjes niks doet. Ik weet niet wat voor impact dit heeft... het is even een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 12:50
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:43:
[...]

Hoelang staat jouw Vista er nu op dan? Ik had de eerste dagen ook erg last van een ratelende HD. Ik heb mij laten vertellen dat dit heeft te maken met indexeren of iets dergelijks. Nu anderhalve week verder hoor ik m'n HD nauwelijks meer.
ja ik heb vista er nou meerderemalen op gezet en weer geformatteerd. maar hij staat er nu sinds zondag weer op. maar daar kan je wel eens gelijk in hebben. maar kan je dat alles niet ff uitzette. of ergens instellen over wanneer hij verder gaat met indexere. want ik kan me er echt vreselijk aan storen als hij ergens mee bezig is zonder dat ik dat kan beheren.

maar het gaat dus na een week ongeveer vanzelf wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niks uitzetten ( als dat überhaupt al mogelijk is ) en gewoon die paar daagjes even uitzingen. Ik kan je verzekeren dat het na enkele dagen gedaan is met de geluidsoverlast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 20:52
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:11:

=Geheugen=.
Daar lag het aan in mijn geval. Nu heb ik in plaats van 3xDDR333 2T eens een reepje eruit gehaald en eens kijken hoe gamen gaat op 2xDDR400 1T. Een hele verbetering. Welleswaar wat meer geswap, maar de performance is veel beter. Hieruit concludeer ik dus dat Vista erg afhankelijk is van de snelheid van je gegeugen.
=APIC=
De Advanced Powered Interrupt Controller. Deze BIOS setting scheeld ook op performance. Devices lopen nu via de 8Mhz ISA bus, liever dan over de 3.1 MHz APIC. Niet te verwarren met ACPI !
Ik heb sinds deze instelling nog geen foutmelding gezien in vista. Systeem blijkt ineens uiterst responsief. Daarbij heb ik Aero ook uitgezet. De ervaring is haast hetzelfde, het is maar net wat jij met je desktop doet. Bloemetjes doen het goed bijvoorbeeld. Nu heb ik een mooie champagnekleur voor mijn vensters en dat bevald me nog beter als Aero. Aero vraagt toch veel systeembronnen.
=NTFS clustersize=
=Geen driver=
Ik gebruik voor tijdelijk nog de Vista driver voor mijn kaart en als het daarmee lukt zou ik het even zo houden. Als je artefacts krijgt ben je verplicht om een andere driver in handen te nemen, maar eerder lijkt mij nu nog onzin ivm problemen.

Verrek, het is waar. gamen gaat nu ongeveer net zo goed als onder XP. Ik kan nu fatsoenlijk gamen op 1280x1024 en eerst was het zelfs een ramp op 800x600 :o

Hebben de bovenstaande tweaks door mij geschreven dan zo'n intense impact? Ik moet eerlijk zeggen dat mijn collega met deze tips aan kwam zetten. Hij is net wat bekender met Vista als ik.
Ik mailde hem dat ik zo'n slechte performance had in Vista met games. Daar wist hij wel wat op _/-\o_
Applaus. Van 2700MB/s bandbreedte naar 6400MB/s. Geheugensnelheid? Nee, wss dual channel hè. Het is niet zo dat ieder reepje een eigen interlink heeft naar de CPU. Drie reepjes is niet 3x 2700 maar 1x 2700MB/s, 2 reepjes = dual channel = 2x 3200MB/s = 6400MB/s.
Sinds wanneer gebruiken we weer ISA? Laatste keer dat ik dat serieus gebruikte was in het vorige millennium.
Last van fragmentatie -> werk met losse partities. Hou de systeembestanden los van tijdelijke bestanden, programma's etc et. Door tijdleijke bestanden en veel verwerken van documenten fragmenteren die bestanden makkelijk door de roots van het OS. Handig! Je wil iets sneller kunnen genezen terwijl je het prima kan voorkomen.

edit:
Ik merk op dat je pas bent begonnen met clustersize te veranderen. Misschien nog een extra tip om op de swap partitie / swap harde schijf een clustersize in te stellen van 1MB.

[ Voor 3% gewijzigd door Hardware Junk op 13-02-2007 13:25 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb soortgelijke specs als de topicstarter, alleen mijn vidkrt is een x800xt PE en mn geheugen is van kingston en mijn CPU is een 3200+, verder nagenoeg hetzelfde.

Nou heb ik zelf persoonlijk erg veel last van het trage verplaatsen van data. Ik download nogal veel van nieuwsgroepen en unrarren is een hels karwij in Vista. Ik heb mijn promise en via SATA controllers in gebruik en ik heb het vermoeden dat het vooral aan de controllers van Promise ligt.

Situatie 1:

Download, unrar (320GB @ Promise Sata, temp file van winrar ook op de 320gb)duurt een eeuwigheid. Eenmaal uitgepakt gaat hij alsnog de data echt verplaatsen ipv zoals in xp ff de tmp file renamen en verplaatsen op zelfde partitie.

Situatie 2:

Eindelijk die iso klaar dan wil ik hem verplaatsen via het netwerk naar een W2k3 R2 Enterprise fileserver en ook dat gaat met maar ettelijke kB/s per seconde ipv mB/s.

Erg vreemd, als ik wat gegevens vergeet te vermelden geef het dan even aan dan kan ik ze aanvullen.

In principe is mijn netwerk 100% in orde en goed ingesteld, alle xp en 2000 machines werken overigens perfect!

Het maffe is dat downloaden op die sata schijf (@ promise controller) wel @ 1.7Mb/s gaat...

Iemand hints/tips of mogelijke oorzaken? Voor beide SATA drivers gebruik ik de standaard vista drivers....

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:20:
[...]

Applaus. Van 2700MB/s bandbreedte naar 6400MB/s. Geheugensnelheid? Nee, wss dual channel hè. Het is niet zo dat ieder reepje een eigen interlink heeft naar de CPU. Drie reepjes is niet 3x 2700 maar 1x 2700MB/s, 2 reepjes = dual channel = 2x 3200MB/s = 6400MB/s.
Sinds wanneer gebruiken we weer ISA? Laatste keer dat ik dat serieus gebruikte was in het vorige millennium.
Last van fragmentatie -> werk met losse partities. Hou de systeembestanden los van tijdelijke bestanden, programma's etc et. Door tijdleijke bestanden en veel verwerken van documenten fragmenteren die bestanden makkelijk door de roots van het OS. Handig! Je wil iets sneller kunnen genezen terwijl je het prima kan voorkomen.

edit:

Ik merk op dat je pas bent begonnen met clustersize te veranderen. Misschien nog een extra tip om op de swap partitie / swap harde schijf een clustersize in te stellen van 1MB.
Ik moet toegeven dat ik daar helemaal niet aan gedacht had. Jij hebt de vis aan de hengel geslagen. Ik ben blij dat ik ook een seen fout maakt, doet me denken aan het feit dat ik ook maar een mens ben :)
Ik kan je vertellen dat het écht enorm veel scheeld in de performance van alles. Het rare is dat ik in Windows XP nergens last van heb. Daar moet 2700MB/s ook een vertraging zijn, maar in het zwaardere Vista merk je het wel. Ik ben nu aan het testen als ik APIC gewoon aan laat staan wat er gebeurt, maar tot op heden gaat het allemaal smooth.

Zonder APIC werken de iSCSI initiator en de searchindexer niet met een melding in de eventviewer dat ik te weinig resources had. Alcohol 120% werkte ook niet, nu wel.
Ik ben weinig grotre problemen tegengekomen en als ik nieuwe hardware moet kopen is dat ter upgraden van en niet om Vista primair te kunnen draaien want dat kan ik zo ook wel.

Wenslijst deze lente:
->Nieuwe voeding (mijn huidige zit op het randje. 12 volt=11.589 volt (ongeacht de belasting!)
Deze waardes zijn in het BIOS gemeten
->2 reepjes van 1 gigabyte in mijn systeem (ik wil nu eens 2 gig echt snel geheugen)
->Andere koeler videokaart (ATi silencer komt erop, heb ik al ervaring mee)
->Andere netwerkkaart (als deze het systeem weer ophangt zoals met RC1 en RC2)

Eind dit jaar opteer ik voor een heel nieuw systeem, dus ander CPU en VGA en HDD komen er nog niet in. Deze componenten voldoen mij nog prima en dan is het onzin om ze te vervangen. Vista vraagt er in ieder geval niet om.

@ Klustersize is maximaal 64 KB, dus niet zo lullen :/
Pagina: 1