[Vista] Readyboost ervaringen met CF

Pagina: 1
Acties:

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Dit topic gaat over ervaringen met de Readyboost functie van Vista i.c.m. Compact Flash kaarten.

Wat is daar zo interessant aan?
Wel, de meeste Compact Flash kaarten zijn IDE-compatible; via een pin-adapter rechtstreeks op een IDE poort aan te sluiten. Hierdoor kan er naar mijn idee een hogere snelheid bereikt worden dan andere soorten flashgeheugens, omdat die via een seriele overdracht werken.

Verklaring:
Bij de IDE poort van een moderne PC worden er volgens mij 16 bits tegelijk gefetched,en theoretisch zou dat neerkomen op een maximale prestatieverhouding van 16:1 t.o.v. serieel flashgeheugen (waaronder ook USB sticks).

Hoe dan ook, IDE drives worden door een OS gemakkelijker gezien als een echte harddisk.
Mijn ervaring met bijvoorbeeld USB sticks is dat ervan booten nogal eens onmogelijk is, en dat ze niet altijd dezelfde driveletter krijgen toegewezen (afhankelijk van de USB-aansluiting die je gebruikt).

Mijn ervaring
Nee, ik heb 't zelf nog niet geprobeerd. Waarom niet?

Simpel:
1. Ik heb Vista nog niet in huis (verwacht binnen één a twee weken)
2. Als ik een test uit zou willen voeren zou dat via 2 CF kaarten zijn, op één IDE aansluiting (mijn P5B heeft er maar één :( ), en deze softwarematig als Raid (striping) willen configureren. Ondanks dat dat softwarematig wellicht een kleine belasting op de CPU legt, verwacht ik dat hierdoor de prestaties van ReadyBoost wellicht toch een stuk hoger liggen.

Ik verwacht van de kosten van laatstgenoemde voorbeeld:
1. Dubbele CF adapter (Master/Slave): ca. 20 euro op eBay ofzo
2. 2x 1 GB Compact Flash kaartje: de prijzen varieren van 15 euro (Platinum @Opus) tot 35 euro (highspeed van verschillende merken @ Opus) per stuk
Dat zou dus neerkomen op zo'n 100 euro voor een set van 2 GB.

Mijn vraag, om de TS samen te vatten: hebt iemand dit al geprobeerd? :?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com