ALSA, alleen geluid als root

Pagina: 1
Acties:

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:26
Omdat ik al een paar kernel versie achter lag en ik toch wat nieuwe kernel opties moest aanzetten heb ik een nieuwe kernel in GENTOO er tegen aangegooid.
Helaas is mijn geluid verdwenen...
Ik heb mijn kernel settings gecontroleerd en ik heb nog steeds een checkbox op de goede plek:

<*> C-Media 8738, 8338

Dit is de goede plek, want geluid werkt nog steeds als ik via su als root met mplayer een mp3 probeer af te spelen

Meestal als geluid alleen werkt als root is het een group probleem, dus dat controleerde ik eerst

code:
1
2
$ groups <user>
wheel audio cdrom video games users

Nog steeds lid van de AUDIO group...

De ALSA FAQ geeft aan dat het zou komen omdat mijn permissies in de /dev directory niet goed staan...

Een check:

code:
1
2
3
4
5
6
$ ls -al /dev/audio*
crw-rw---- 1 root audio 14,  4 Oct 24  2004 /dev/audio
crw-rw---- 1 root audio 14, 20 Oct 24  2004 /dev/audio1
crw-rw---- 1 root audio 14, 36 Oct 24  2004 /dev/audio2
crw-rw---- 1 root audio 14, 52 Oct 24  2004 /dev/audio3
crw-rw---- 1 root audio 14,  7 Oct 24  2004 /dev/audioctl

Lijkt me goed...

Als ik mplayer als root draait, mekkert het nog steeds, dat deed het vroeger ook niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$ mplayer SomeFile.mp3
...
alsa-init: using device default
alsa-lib: confmisc.c:670:(snd_func_card_driver) cannot find card '0'
alsa-lib: conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_card_driver returned error: No such device
alsa-lib: confmisc.c:391:(snd_func_concat) error evaluating strings
alsa-lib: conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat returned error: No such device
alsa-lib: confmisc.c:1070:(snd_func_refer) error evaluating name
alsa-lib: conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such device
alsa-lib: conf.c:3968:(snd_config_expand) Evaluate error: No such device
alsa-lib: pcm.c:2143:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM dmix
alsa-init: playback open error: No such device
[AO SDL] Samplerate: 44100Hz Channels: Stereo Format s16le
AO: [sdl] 44100Hz 2ch s16le (2 bytes per sample)
Video: no video
Starting playback...

Maar het speelt wel als een braaf mplayertje zijn geluid af..

Natuurlijk wil ik niet mijn geluid altijd als root draaien, dan zou ik ook alle flash, browsing etc als root moeten doen en dat is een security nightmare.

Als ik het gewoon als user draai, roept het moord en brand op dezelfde manier, maar speelt niks af

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$ mplayer SomeFile.mp3
...
alsa-init: using device default
alsa-lib: confmisc.c:670:(snd_func_card_driver) cannot find card '0'
alsa-lib: conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_card_driver returned error: No such device
alsa-lib: confmisc.c:391:(snd_func_concat) error evaluating strings
alsa-lib: conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat returned error: No such device
alsa-lib: confmisc.c:1070:(snd_func_refer) error evaluating name
alsa-lib: conf.c:3500:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such device
alsa-lib: conf.c:3968:(snd_config_expand) Evaluate error: No such device
alsa-lib: pcm.c:2143:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM dmix
alsa-init: playback open error: No such device
Could not open/initialize audio device -> no sound.
Audio: no sound
Video: no video

Exiting... (End of file)

Nu weet ik niet in welke hoek ik nog meer moet kijken...

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Check de instellingen van mplayer eens? Naar welk device probeert ie te writen?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Semyon
Nee 't zijn niet mplayer specifieke problemen. Ik heb het ook met alle andere programma's zoals Audacious en zelfs als ik de boel met aoss probeer te wrappen, niks werkt meer als user.

EDIT --

Hmmm

mplayer -ao sdl

werkt wel als user, maar dan is mijn DMIX stuk. Verder kunnen alle andere programma's alleen ALSA aan, zodat geluid nog steeds niet werkt onder flash, audacious etc...

Waarom kan SDL er wel bij en ALSA niet? nu snap ik er echt niks meer van.

offtopic, welkom in Australie :)

[ Voor 49% gewijzigd door Semyon op 10-02-2007 08:53 ]

• Zwerver
  • Niet online
Mjah, ik verwacht dat er iets veranderd is in je /dev (devfs <> udev?) en dat de devices via een andere weg aangesproken dienen te worden :P

offtopic:
Thnx, waar zit jij?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 23:00
Hoe staan de permissies in /dev/snd/*? In je startpost zie ik /dev/audio*, maar volgens mij zijn dat niet je ALSA- files :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Semyon
Heb geen /dev/snd of /dev/sound
Heb alleen een /dev/sndstat en daar staat alles goed op.

Hoe wordt de /dev directory eigenlijk bevolkt? Dat gebeurt toch onboot? Moet ik iets doen om /dev/snd te krijgen?

offtopic:
Woon in Sydney, al een paar jaar.

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
tegenwoordig gebreurd dat met udev, maar hoe staan de permissies op /dev/dsp?

• Semyon
Ja ik heb udev

/dev/dsp staat goed:

code:
1
2
ls -al /dev/dsp
crwxrwxrwx 1 root root 14, 3 Oct 24  2004 /dev/dsp

Had netter gekund met een root audio en niks voor de other, maar daar gaat het even niet om denk ik...

dsp is toch de deprecated OSS handle?

• Semyon
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Skype werkt ook niet en dat is erg vervelend, Skype staat er op om ALSA te gebruiken en komt dan tot de conclusie dat er geen devices aanwezig zijn.
Heel merkwaardig want met
mplayer -ao sdl
komt er wel geluid uit, dus ergens moet er wel een device aanwezig zijn lijkt me dan toch zo. Ook noemt de kernel (ALSA zit in de kernel, niet als module) netjes tijdens het booten mijn CMedia op.

Ben ik ergens een config file verloren ofzo?

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 23:00
wat doen de command-line opties precies. Wat als ik in de HOWTO van Gentoo lees, dan zie ik dat
code:
1
-ao sdl
aan dat het geluid via de SDL- wrapper gaat, maar dat wil niet zeggen dat je ALSA gebruikt.

Als ik in Debian Etch bijvoorbeeld geen alsa-base installeer, worden er ook geen devices (afgezien van /dev/snd/timer) onder de directory /dev/snd aangemaakt. Misschien dat je de ALSA Library niet geïnstalleerd hebt? Een andere mogelijkheid is dat je inderdaad de ALSA configuratiebestanden mist.

Werkt 'alsamixer' wel? Oftewel, kun je met alsamixer de volumes van je geluidskaart aanpassen?

[ Voor 16% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-02-2007 23:06 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Even heel stom vraagje (heb namelijk zelf met dit bijltje gehakt, vroegâh): staan je channels wel open? Check eens alsamixer. |:( Beter lezen :P

Anyway, in /etc/modprobe.d/alsa-base (Ubuntu) staan een aantal settings mbt je soundcard waar je even naar wilt kijken denk ik. In je foutmelding heeft 'ie het namelijk over het niet kunnen vinden van sound-device-0 en dat wordt in dat filetje gedefinieerd.

[ Voor 53% gewijzigd door wzzrd op 11-02-2007 23:21 ]

• Semyon
Jaap-Jan schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:01:

Werkt 'alsamixer' wel? Oftewel, kun je met alsamixer de volumes van je geluidskaart aanpassen?
Nee geen enkele ALSA applicatie kan iets beginnen. Ook alsamixer zegt dat ie niks kan vinden. Alsa lib heb ik al een keer ge-emerged, dat was ook mijn eerste theorie.

Ik heb bijzonder sterk het vermoeden dat ik de /dev/snd directory mis, maar ik weet niet waar die is gebleven of hoe ik die terug krijg.

Het blijft me een raadsel waarom de SDL wrapper uiteindelijk wel bij mijn geluidskaart kan.

De directory
/etc/modprobe.d/alsa-base
Heb ik niet, sowieso hoeven mijn modules niet "geprobed" te worden omdat alles kernel driver is en geen module.
Ik zal thuis eens naar /etc/modprobe.conf kijken, maar ik werkelijk waar geen idee wat daar goed of fout aan zou moeten zijn. Die file heb ik nooit aangeraakt...

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Semyon schreef op maandag 12 februari 2007 @ 00:05:
Het blijft me een raadsel waarom de SDL wrapper uiteindelijk wel bij mijn geluidskaart kan.
Die gebruikt OSS ? (mijn glazen bollen doet het verder niet)

Heb je trouwens als eens de alsa-driver ebuild gebruikt (niet de kernel-variant dus) ?
Het enige wat dan nog aan moet staan in je kernel is sound support.

Even

code:
1
ALSA_CARDS="benodigdealsadriver"

toevoegen aan je /etc/make.conf

en alsa-driver en alsa-utils emergen.

Dan
alsaconf

en een paar keer enter rammen en je bent klaar.

Deze setup heeft me nog nooit in de steek gelaten (en ik ben al heel wat kernels verder inmiddels :Y))

0.0

• Semyon
Het is opgelost... Uiteindelijk UDEV moeten remergen en op een of andere manier lost dat het probleem op... merkwaardig hoor, en waarom dat alleen de soundcard onklaar maakte....
Nou ja het werkt weer... mensen bedankt.

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
offtopic: woon je in Australie? :P http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-538882.html
Pagina: 1