Toon posts:

JkDefrag (GPL) razendsnel, toch o zo onbekend

Pagina: 1
Acties:
  • 5.551 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijden een surftocht kwam ik dit ding tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.kessels.com/JkDefrag/Snapshot.gif

Het werkt onder alle laatste versies van Windows 2000/xp/2003/vista - en 64bit,
ben echt zeer te spreken over dit ding, de code (source is vrij beschikbaar, en staat ook op kessels site) ziet er netjes uit. Geen poes pas, gewoon recht toe recht aan.

hoe kan het toch dat het 'ding' zo onbekend is?

quote'je van neowin.net
Free (released under the GNU General Public License) disk defragment and optimize utility for Windows 2000/2003/XP/Vista/X64. Completely automatic and very easy to use, fast, low overhead, with two optimization strategies, and can handle floppies and USB disks/sticks. Included are a Windows version, a commandline version (for scheduling by the task scheduler or for use from administrator scripts), a screensaver version, a DLL library (for use from programming languages), and versions for Windows X64. JkDefrag is based on the standard defragmentation API by Microsoft, a system library that is included in Windows 2000, 2003, XP, and Vista. All defragmenters are based on this API, including commercial defragmenters. JkDefrag is therefore very solid and there is no risk of losing data. You can stop the program at any time, it will finish the current file in the background. If your disks use NTFS then you're even safe when the computer crashes in the middle of defragging. Nevertheless, it's still a good idea to backup before defragmenting, just like with other defragmenters, because the heavy use of the harddisk may trigger a hardware fault.
Zijn er nog 'betere' (dat wil zeggen snellere/gratis) defragmentatie programma's beschikbaar?
kan het me niet voorstellen, maar als het zo is hoor ik dat graag :)

(er zit trouwens een screensaver ding bij wat je kan installeren, dan gaat je pc automatisch defragmenteren als achter je computer vandaan bent :D )

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-07 16:43
Als je dan ook nog een linkje hebt.. :)

Ik ben lui :+

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dus wat is nou het verschil met de ingebakken defrag van windows xp/2k/2k3? Ik gebruik nu gewoon de w2k3 schedule om elke week een defrag voor elke hd uit te voeren.

Wat ik weleens zou willen zien is een defrag proggie dat alle schijven tegelijk kan doen (indien nodig) heb er weleens 1 gehad maar die crashte zodra er een 2de HD op defrag gezet werdt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:42
Defraggen is een beetje uit de mode geraakt. Mede door de verbeterde filesystems...
Bovendien: een USB stick (als in: flash) defraggen ?!? Dat is echt zonde van je tijd en je verspilde write-cycles.
Ik weet niet precies wat voor strategieen dit progje allemaal ondersteunt, maar een zwaar ge-defragde HD geeft weer veel meer kans op nieuwe fragmentatie, als alle lege ruimte alleen maar helemaal achterin het filesystem is te vinden. Eigelijk zouden bestanden redelijk random over de disk moeten staan, met geregelde ruimte vrij voor uitbreiding / aangroei van je data...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er zijn geen grote verschillen in de resultaten van ALLE defragmentatieprogramma's. In de meeste gevallen fungeren ze nauwelijks beter dan dat van MS zelf. De snelheid is volgens mij altijd gebonden aan de snelheid van de controller dan wel de HD.

De goedkoopste oplossing is daarom het standaardprogramma te gebruiken. Het zit er al in en waarom HD-space voor een extra programma gebruiken? 's Nachts defragmenteren en de PC automatisch laten uitschakelen is een prima optie voor de snelheid. Wakker worden et voila. :)

ARME AOW’er

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Guardian Angel schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 00:06:
...

's Nachts defragmenteren en de PC automatisch laten uitschakelen is een prima optie voor de snelheid. Wakker worden et voila. :)
Behalve als de PC naast je bed staat natuurlijk ;) . Maar goed de standaard defrag tool van windows zou inderdaad prima moeten voldoen.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 10:55
Ik gebruik zelf Ultimate Defrag..

Voordeel hiervan is dat dit progsel je meest gebruikte progs/games aan de buitenkant van je platters kan plaatsen voor snellere toegang/overdracht..

Merk dat de spellen toch net wat sneller laden/opstarten dan met normale defrag..

Systeem Specs

Verwijderd

Die screensaver optie lijkt me wel handig... :)

Ik gebruik het windows defragmentatie programma behoorlijk vaak, maar wat me laatst opviel is dat er blijkbaar een 50 stuks grens bestaat of is ingesteld m.b.t. het aantal te defragmenteren programma's.

Verwijderd

hier wordt O&O Defrag gebruikt

een niet te zwaar progsel dat op mijn systemen alle HD's tegelijk kan defraggen

als je meer partities hebt op een HD worden de volgende partities gewoon in de wacht gezet terwijl als je 5 HD's hebt met ieder een masterpartitie worden ze allemaal gelijktijdig gedefragged

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Ik gebruik al tijden VoptXP, een erg prettig programma en kan ook je registry defragmenteren. Bovendien heeft het een batch functie zodat al je schijven achter elkaar worden behandeld.

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 15:59
Ik gebruik normaal ook O&O defrag, die bevalt me best goed maar ik zou deze ook wel even testen :)

En ik moet wel zeggen dat deze inderdaad wel snel is t.o.v. schijfdefragmentatie van Microsoft

[ Voor 33% gewijzigd door kapert op 10-02-2007 09:50 ]

Verwijderd

Zie ook de uitgebreide review waarin JKDefrag als winnaar wordt aangewezen.

http://donnedwards.openac...ut-viii-jkdefrag-v38.html

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-07 22:42

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik gebruik JKdefrag op een paar 2000 servers, aangezien je dit niet via de command prompt kunt doen (schedulen).

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-07 19:19
Ikzelf heb het net even gerund en m'n beide schijven laten defraggen. Maar als ik nu O&O defrag opstart, dan zegt deze dat m'n schijven alles behalve defragmented zijn. Welk programma moet ik nu geloven?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-07 16:17

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat zegt windows defragmentatie?

Ik Jkdefrag wel handig vooral dat hij ook als screensaver kan werken is handig.
Eigenlijk is het jammer dat windows niet gewoon een filesystem heeft die niet fragmenteert..

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-07 08:48
prutser001 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:57:
Dus wat is nou het verschil met de ingebakken defrag van windows xp/2k/2k3? Ik gebruik nu gewoon de w2k3 schedule om elke week een defrag voor elke hd uit te voeren.
Als het goed is defragmenteerd jkdefrag sneller.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als het goed is.... maar als het nu eens NIET goed is? :)

Defragmentatie is niet altijd zinvol maar nuttig als je veel programma's/files installeert en deinstalleert.

De truuk van JKdefrag is dat het nooit een HD volledig zal defragmenteren maar simpelweg stukjes overslaat als er geen passend iets voor is gevonden binnen, dat komt er ook nog bij, een bepaalde tijd.

Prima als iemand een defragmentatieprogramma wil gebruiken, maar nogmaals, in het algemeen is het niet noodzakelijk.

ARME AOW’er

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-07 16:17

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

daar ben ik het niet mee eens, zeker als je veel data verplaatst ( en de gemiddelde tweaker slaat wel meer op dan een licht word documentje) fragmenteert je schijf enorm.

Je bedoelt als ie als screensaver draait?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

CAP-Team schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 14:54:
Ik gebruik JKdefrag op een paar 2000 servers, aangezien je dit niet via de command prompt kunt doen (schedulen).
Wat kun je niet via de commandprompt doen, een defragmentatie schedulen? Windows heeft een CLI defragger volgens mij... defrag.exe c: -f (de f is om te zorgen dat er ook gedefragged wordt als er weinig schijfruimte is)

Dit lijkt me wel handig, vooral de optie meerdere schijven te defraggen :)

[ Voor 10% gewijzigd door marcieking op 08-08-2007 00:07 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Fijnisdat
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07 10:44
daPet schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:41:
Ik gebruik al tijden VoptXP, een erg prettig programma en kan ook je registry defragmenteren. Bovendien heeft het een batch functie zodat al je schijven achter elkaar worden behandeld.
Idd, en met Batch defrag kun je tegelijkertijd automaties je PC laten afsluiten. Handig aan het einde van de dag (avond ;) )

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 20:30
Ik gebruik ook al een tijdje JkDefrag! Echt een top programma. Ik heb O&O Defrag al de deur uit gedaan. Die had ik toch niet helemaal eerlijk gekregen en nu ben ik dus mooi over op opensource *O*

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Is snel hetzelfde als effectief/goed?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Heeft JKDefrag ook dingen als I-FAAST, boot-time defrag, MFT resize en pagefile resize?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-07 22:42

CAP-Team

XBL: CAPTeam

marcieking schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 23:47:
[...]

Wat kun je niet via de commandprompt doen, een defragmentatie schedulen? Windows heeft een CLI defragger volgens mij... defrag.exe c: -f (de f is om te zorgen dat er ook gedefragged wordt als er weinig schijfruimte is)

Dit lijkt me wel handig, vooral de optie meerdere schijven te defraggen :)
Voor zover ik weet heeft Windows 2000 geen defrag.exe dus kun je ook niets schedulen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• smeerbartje
Ik gebruik het nu ook in combinatie met de GUI, maar wie kan me vertellen welke defrag-optie ik het beste op een Windows Server 2003 kan installeren? De server draait MySQL, Apache, FTP en dient als fileserver.

• smeerbartje
Is het uberhaupt noodzakelijk om een dergelijke server te voorzien van een antidefrag-tool?
Pagina: 1