[486] Grote harddisk vertraagt

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[oude troep alert]

Ik heb laatst eens voor de grap een oude 486-25MHz uit het stof gehaald. In een rommella had ik nog een Pentium Overdrive 83MHz en een Seagate 6GB harde schijf liggen, welke ik er ook in heb gezet om hem wat te tweaken >:) :P Ook nog een ISA-netwerkkaartje gevonden waarmee hij nu mooi in het netwerk hangt. Super de luxe dus ;) Die 6Gb-schijf ondersteunde de bios uiteraard niet, dus heb ik een progje van Seagate gebruikt (Ontrack Disk Manager) om hem wel werkend te krijgen (dat progje staat in de MBR en overrulet de bios-instellingen voor de HD). Ik kan nu ook gewoon de volle 6GB gebruiken en heb er windows 98 op geinstalleerd.

Ik heb nu alleen als ik in DOS zit en de directory listing wil opvragen ("dir" dus), dat ie een halve minuut hangt op het punt dat ie alle vrije diskruimte moet tonen (34 files, 5334bladiebla bytes free). Het lijkt dus dat ie moeite heeft met dat grote aantal vrije GB's te 'berekenen'. Nu is dit niet zo erg, want hij doet het alleen de eerste keer als je de dir-listing opvraagt. De volgende keren gaat het wel gewoon snel. Alleen heb ik ook soms bij het opstarten van windows 98 dat ie helemaal hangt. Ik vroeg mij af of dit misschien dezelfde oorzaak kan hebben.

Dus eigenlijk is mijn vraag: kan een 486 problemen hebben met zo'n grote harddisk/partitie? Is 6GB misschien gewoon te groot? Of kan het te maken hebben met die Disk Manager?

De specs:
- Laser 486-25 met Pentium Overdrive 83 in de Co-Processor-socket
- 20MB ram (type dat nog ouder is dan fastpage/edo-ram, met minder pinnetjes)
- 6 GB seagate HD, ingedeeld als 1 partitie

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 09-02-2007 22:10 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

:9~ kewllllll. sorry kan niet meer zeggen 20 mb ram yeah. heb hier nog een oud vodje liggen met16 mb :) soms haal ik hem weer uit de kast. Kan hem zelfs niet in het netwerk hangen omdat ie dan > 16 mb nodig heeft om de card te ondersteunen ...okz win 3,1 kan wel maarja :)

Verwijderd

waarom probeer je er niet NT4 op te zetten of linux. die systemen omzeilen de hele bios en dan heb je dat hele seagate progje ook niet meer nodig. eenig gebrek is het ontbreken van DirectX, maar je wilt denk ik toch niet gaan gamen op zo'n bak.

volgensmij heeft DOS geen ondersteuning voor schijfen groter dan 2GB. dus daar zal het probleem in zitten. probeer de schijf eens vol te zetten zodat er minder dan 2GB vrijruimte is en kijk dan of het nog steeds zolang duurt. DOS is 16bit geen 32bit.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Volgens mij was het zo dat DOS geen bestanden groter dan 2Gb ondersteunt. Dat heeft met fat32 te maken (je hebt toch wel fat32 gebruikt tijdens het formatteren van de hdd?). Maar dat zou dan nog steeds geen probleem moeten opleveren.

Misschien dat je hdd brak is? Bad-sectors? :?

• Palomar
  • Niet online
Het doel van de PC is eigenlijk om oude DOS games op te spelen, dus NT4 of Linux valt af (en bovendien kun je daarmee volgens mij niet de bioslimiet omzeilen als het een bootschijf is). Er staat windows98 op, zodat ik makkelijk op het netwerk kan en daar zit ook een geschikte DOS-versie in om die oude spelletjes te spelen. De schijf is FAT32 geformatteerd, dus hij zou de grootte aan moeten kunnen (en dat kan ie ook, er staat gewoon dat het een 6GB schijf is en 5.xx Gig beschikbaar). Ik vroeg me alleen af of zo'n grote schijf misschien gewoon teveel is om aan te spreken voor de 486-architectuur.. ?

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 09-02-2007 23:01 ]

Verwijderd

Misschien zou je drie partities van 2 GB kunnen maken? DOS zou die aan moeten kunnen (volgens mij zou je dan zelfs FAT16 kunnen gebruiken?)...

Verwijderd

de 486 architectuur is gewoon x86. allere latere zoals de pentium(i586) en pentium4(i686) zijn uitbereidingen op de i386 welke de eerste 32-bit architectuur is. de AMD64 en EMT64 zijn de eerste uitbereidingen die dat verder tillen naar 64-bit sinds de 386 dat deed bijna 20jaar gelden.

voor games is NT4 niet geschikt. als server kun je nog best wat vermogen uit zo'n bak trekken en er een leuke webserver of download bak van maken. onder linux zul je een emulator moeten gebruiken waarvan sommige echt goed werken. vaak beter nog dan onder XP.

het is voor oude schijfen wel normaal dat ze erg traag zijn. transfer-snelheid van 10mb/s zijn geen uitzondering. maar een halfe minuut wachten op een directory listing is wel wat veel. het zou kunnen dat de schijf veel bad-sectors bevat.

je zou dan het tooltje van seagate moeten draaien. en dan even opletten dat je de versie download ie je schijf ondersteunt. vaak ondersteunt de laaste versie alles groter dan 2GB. heb je trouwens een full of een quick format gedaan? probeer nog eens een full reformat met een externe tool zoals de PartitionMagic Rescue diskette's.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het hangen van W98 tijdens het opstarten heeft tevens vaak te maken met de drivers voor de NIC, je kunt proberen deze tijdelijk uit te schakelen en dan even op te starten?

• Palomar
  • Niet online
Exorcist schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 10:49:
Het hangen van W98 tijdens het opstarten heeft tevens vaak te maken met de drivers voor de NIC, je kunt proberen deze tijdelijk uit te schakelen en dan even op te starten?
klopt, dat had ik al gefixt (zorgen dat d enetwerkkabel erin zit voor dhcp :P). Maar het vastlopen dat ik bedoel is echt als ie al op de desktop is. Ineens stopt ie met laden en staan een paar iconen er nog niet eens (bijv. van my computer) en slaat ie vast. Al kan dat bij zo'n oud beestje natuurlijk tig oorzaken hebben ;)
Ik zal anders misschien nog die andere tip opvolgen over andere partities of volledige format, maar dat doe ik in eerste instantie het liefst niet omdat win98 installeren heeeeel lang duurde ;)

Verwijderd

Palomar schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:00:
[...]

klopt, dat had ik al gefixt (zorgen dat d enetwerkkabel erin zit voor dhcp :P). Maar het vastlopen dat ik bedoel is echt als ie al op de desktop is. Ineens stopt ie met laden en staan een paar iconen er nog niet eens (bijv. van my computer) en slaat ie vast. Al kan dat bij zo'n oud beestje natuurlijk tig oorzaken hebben ;)
Ik zal anders misschien nog die andere tip opvolgen over andere partities of volledige format, maar dat doe ik in eerste instantie het liefst niet omdat win98 installeren heeeeel lang duurde ;)
Andere partitie's aanmaken zonder windows opnieuw te installeren kan volgens mij ook met Partition Magic?

Verwijderd

Volgens mij heeft je 486 het idd te moeilijk met het berekenen van je free & used space. Je zou eventueel een ISA Kaartje erin kunnen stoppen, die LBA mogelijk maakt op oudere systemen (het is een Bios-add-on), en die kaartjes zijn (zover ik weet nog) in leiden te halen, of vast ook wel op webshops. Ik heb dus ooit zo een 12GB schijf op een 486DX2/66MHz te draaien gehad te hebben :) Volgens mij is zo'n kaartje ook beter, dan een software matig progsel.

Zoals gezegd kan je FAT32 gebruiken , en elk 2GB de partitie maken, want mischien lost het je probleem wel op :) Het nadeel met een overdrive is dat je nog steeds gebruikt maak van een 25MHz FSB, wat niet snel is :P

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 15:27
Als je oude dosgames wilt spelen kun je ook dosbox gebruiken eventueel in combinatie met een front-end als D-fend
en dan zoek je op internet naar "abandonware"...
Pagina: 1