USB key FAT32 & unionfs partities aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Ik heb een mandriva USB key aangeschaft: een 2 GB USB key waar een iso van mandriva 2007 op staat. Het systeem werkt prima, ik post dit topic eronder. Echter, ik heb een klein probleempje met de partitieindeling.
Zoals ik al schreef is de key 2 GB groot. Standaard wordt de key geleverd met een partitie van 820 MB (FAT32) waar voor 3 MB een cd iso en een paar kleine how-to's in staan. Na het installeren van het OS blijkt dat de 820 MB partitie ongemoeid blijft, en dat er een partitie van 1,1 GB is aangemaakt met daarin het OS.
Deze nieuwe partitie is van het type unionfs .

Ik kan de 820 MB partitie wel mounten binnen linux, maar daar zet ik toch liever geen documenten e.d. in.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is om een partitie op een USB key aan te passen. Ik heb partition magic 8.05 geprobeerd, maar die ziet enkel ISE & S-ATA schijven, geen USB.
Ook vraag ik me af of er een tool is waarmee ik op bit niveau een volledige backup van de USB key kan maken, zodat ik, in het geval dat er iets fout gaat, ik de partitie weer terug kan zetten en met de huidige situatie verder kan.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Als je linux gebruikt kun je met DD een exacte kopie maken (image):

dd if=/dev/<usb key> of=/pad/naar/image.file

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Ik ben op de hoogte van het dd commando, alleen wil ik een compleet image maken inclusief de partities die nu erop staan en de partitieindeling, niet een image van 1 partitie en dan een van de volgende.

Maar bovenal wil ik de partitieindeling veranderen, de fat32 verkleinen, unionfs vergroten. Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, met welk tooltje? Het gaat hier om een USB key, geen IDE/S-ATA schijf.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Wat denk je dat DD doet? :)

Die begint bij sector 0 (dat is de MBR ofwel Master Boot Record) en eindigt met de laatste sector; dus een complete image van de hele schijf. Als je die weer op een nieuwe schijf van gelijke grootte (of groter) zet, dan heb je alles inclusief partities en bootstrap-meuk.

Partities maken kun je doen met fdisk, onder linux/BSD en met tig partitietools; zowel GPL/FOSS als commercieel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 20:24 ]