uitschakelen slecht voor je HDD?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik heb in mijn PC 2 SATA schijven.
de 2de HDD gebruik ik niet zoveel, vooral voor backup.

Windows Vista schakeld deze HDD uit als die 20min niet gebruikt wordt.
maar bij bepaalde toepassingen wordt de HDD weer ingeschakeld, en na 20 min weer uitgeschakeld.

nu is mijn vraag of dit nu slecht is voor de HDD dat uitschakelen elke keer?
of zijn juist de minder draai uren beter voor de HDD?

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik zou m'n hdd's liever aan laten staan, doe ik tenminste altijd, zowel in 24/7 servers als workstations. Met oude IDE-hardeschijven kun je ze al 24/7 aan laten staan zonder problemen, met de nieuwere schijven, waaronder SATA is het geen enkel probleem meer.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Shaggy
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik denk zelf hoe minder draaien, hoe minder slijtage ( MTBF etc. )
Als je schijven inactief zijn zouden ze toch alleen maar draaien, zonder headmovement, waarom dan überhaupt laten draaien. veel schijven ( lees niet alle! ) kunnen 24/7 aan, maar nog lang niet allemaal. Dit kan je vinden bij de fabrikant. Voor sommige hdd's wordt bijv. een gebruik van 8-16uur per dag geadviseert ( sommige Maxtors bijv. ) Nieuwe generatie hdd's kunnen vaak wel tegen 24/7 belasting, maar ja, dat het kan wil niet zeggen dat het hoeft imo.

Ik laat mijn TV ook niet s' nachts op standby staan, terwijl hij het mischien wel kan...

My 2 cents

Making an ass of myself since the 70's

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 07:26

trixx

-CTU- SuiZide

De levensduur van een schijf wordt aangeduid door het aantal werkende (draaiende) uren. Het uitschakelen van je schijven gaat op een prima manier als dat door windows wordt gedaan. Het zou in theorie de levensduur van je schijf aanzienlijk moeten verlengen.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• dude88
  • Niet online
dat zijn toch geruststellende antwoorden ;)

dat uitschakkellen van de HDD maakt toch een bepaald geluid wat niet goed klinkt ;)
maar als het geen kwaad kan ben ik het er verder mee eens.

het zijn overigens beide Maxtors die niet 24/7 draaien ;)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het echt een drastische negatieve invloed op de levensduur van je hard disk zal hebben, dan zou de feature echt niet in Vista hebben gezeten.

🌞🍃

Verwijderd

dude88 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:57:
dat zijn toch geruststellende antwoorden ;)

dat uitschakkellen van de HDD maakt toch een bepaald geluid wat niet goed klinkt ;)
maar als het geen kwaad kan ben ik het er verder mee eens.

het zijn overigens beide Maxtors die niet 24/7 draaien ;)
als je echt iets van een "tik" hoort dan slaat het read/write armpje in je harde schijf terug en meesal klinkt dat iets anders als dat je je pc afsluit. (ik spreek uit ervaring ;) maar als je geen dataverlies hebt kan het bijna geen kwaad.

• dude88
  • Niet online
haha, nee het klinkt niet als ze stuk zijn ;)

het is gewoon het geluid van de koppen die naar de rust stand schieten.
zo'n soort sjjjiep geluid, jaja snap je het nu :D

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:57
Ik heb recent ergens gelezen dat juist het up en down spinnen bij aan en uitgaan van schijven verreweg het meeste slijtage veroorzaakt. Aan staan en niks doen is beter (alleen een enkele chip is dan in actie, de platters en koppen zijn gewoon in rust).

Enne, 2000/XP konden je schijf ook al uitzetten na een bepaalde tijd, ga maar eens naar energiebeheer. Niks nieuws aan. Andere OS'en doen het ook al sinds jaar en dag.

[ Voor 25% gewijzigd door Brent op 09-02-2007 21:15 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jealma schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:14:
Met oude IDE-hardeschijven kun je ze al 24/7 aan laten staan zonder problemen, met de nieuwere schijven, waaronder SATA is het geen enkel probleem meer.
Ik snap de SATA-PATA vergelijking hier niet zo. PATA schijven zijn toch gewoon dezelfde schijven met een andere interface. Het blijven gewoon schijven voor desktop gebruik. Ik neem aan dat je het niet hebt over b.v. de Raptor.

Verwijderd

In de specs van HDDs wordt vaak een indicatie gegeven van hoeveel start/stop cycles de schijf kan verdragen; dus ja up/down spinnen kost wel degelijk slijtage. Zeker bij schijven die al heel lang 24/7 draaien, kan het downspinnen betekenen dat de schijf spontaan van ellende stukgaat.

Maar ik gebruik de functie zelf ook, vanwege energiebesparing. Je moet sowieso zorgen dat je belangrijke data op een backup hebt; want een schijf kan altijd uitvallen..

Verwijderd

dude88 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 21:14:
haha, nee het klinkt niet als ze stuk zijn ;)

het is gewoon het geluid van de koppen die naar de rust stand schieten.
zo'n soort sjjjiep geluid, jaja snap je het nu :D
oow ja dat, hep ik ook in men pc als ie spontaan reboot nee, dat klinkt niet goed maar of het schadelijk is dat denk ik niet (zolang je geen dataverlies hebt)
:P

ps: die spontane reboot pc is een gratis pc die ik gereanimeerd heb want die was dood :/ en die durft wel eens zomaar uit te vallen 8)7

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Breepee schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 21:14:
Ik heb recent ergens gelezen dat juist het up en down spinnen bij aan en uitgaan van schijven verreweg het meeste slijtage veroorzaakt. Aan staan en niks doen is beter (alleen een enkele chip is dan in actie, de platters en koppen zijn gewoon in rust).

Enne, 2000/XP konden je schijf ook al uitzetten na een bepaalde tijd, ga maar eens naar energiebeheer. Niks nieuws aan. Andere OS'en doen het ook al sinds jaar en dag.
Ik denk dat er wel verschil is tussen ball bearing en liquid bearing wat betreft slijtage.

• dude88
  • Niet online
Breepee schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 21:14:

klopt XP deed dit ook gewoon, alleen ik vond dat XP hier meer op bleef "hangen", Vista gaat er naar mijn idee beter mee om ;)

Bij XP stond het dus ook altijd uit, maar toen had ik ook maar 1 HDD in mijn PC :)

Verwijderd

XthinkZ schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 21:39:
[...]

Ik denk dat er wel verschil is tussen ball bearing en liquid bearing wat betreft slijtage.
liquid/gass bearin = een laagje vloeistof of gas waar je platters op spinnen...

met oude schijven begon je de lagers na een paar jaar te horen

dat doe je met fluid bearing niet meer (afaik) O+

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:07

Bever!

3

Even een kleine kick, ik erger me mateloos aan deze vista feature en kan eigenlijk niet vinden waar ik dit kan uitschakelen? Iemand een tip? :| 5sec na posten zie ik het staan.. omgggg

[ Voor 14% gewijzigd door Bever! op 06-03-2007 23:13 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Al dat up en down gespin van je disk vindt hij juist niet zo prettig.
Met 8 - 16 uur daily service wordt meer aan 8-16 uur continu gebruik gedacht waarbij de disk bijvoorbeeld 's nachts uitstaat.
Opspinnen vraagt veel van de motor en vroeger ook van de lagers.
Tegenwoordig is voor schijven liquid bearing al een tijd de standaard, dat is duurzamer en ook nog eens stiller.

Als dat up- en downspinnen regelmatig gebeurt kun je denk ik het beste die feature uitschakelen. Je disk gewoon constant laten draaien zal dan een stuk minder slijtage veroorzaken dan bijvoorbeeld elk uur 2 keer in- en uitschakelen. Ook zul je dan weinig energie besparen aangezien een harddisk een stuk meer energie nodig heeft om op te spinnen dan op constante snelheid te draaien.
Als de perioden tussen 2 standby momenten een stuk langer zijn, eens per 4 uur ofzo, dan kom je er denk ik nog best wel aardig mee weg.

Overigens kun je disks in Windows al sinds 95 op standby laten gaan. Ik heb het zelf een tijd met Win98 gedaan waarbij zo'n disk goed 2 dagen stil stond, die PC had namelijk zijn disk zelden nodig en ook maakte die disk nogal een takke herrie. Dat laatste was mijn reden om hem op standby te doen, een hoge fluitpiep waar ik gek van werd...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dude88
  • Niet online
dat was ook de rede dat ik dit topic opende dat dat opspinnen elke keer slecht leek.
soms heb ik wel eens dat hdd amper 5 min uit staat :S

het is de 2de hdd in de PC die elke keer uit gaat, maar sommige programma's willen blijkbaar toch even op de hdd kijken, dus wordt elke keer weer ingeschakeld.

uiteraard ben ik op de hoogte dat dit al aantal veries van Windows mogelijk is.
alleen ik vond altijd dat de andere versie even bleven hangen als de hdd ingschakeld werd, maar daar heeft Vista geen last van.

goed ik ga het uitschakelen, aangezien het me toch niet zo best lijkt :)
Pagina: 1