SMB of iets sneller

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-03 12:31
Situatieschets

1 centrale pc met apache, php, mysql, ftp, wordt ook gebruikt als werkstation
3 laptops
2 vaste pc's

allen verbonden met standaard UTP kabels (100 MBit) door een router (us robotics)
allen vaste ip's in dezelfde range 192.168.0.x
allen in de dezelfde werkgroep
allen Windows XP sp2

op de centrale pc staan alle filmpjes en mp3's, ze zijn gedeeld via Windows (eenvoudig delen) en door iedereen goed te benaderen via verkenner.

We gaan "het netwerk" upgraden door nieuwe kabels te trekken en een 1GBit router aan te schaffen (ook de individuele netwerkkaarten zijn erop voorzien).

Vraag: is er een snellere manier van files delen?

Eigen onderzoek:
  1. Huidige situatie behouden: windows file sharen: instant beginnen met afspelen is mogelijk (dubbelklikken op de film en gaan met de banaan)
  2. FTP server (vb Filezilla) voordeel: snel en gemakkelijk, maar het probleem is dat eerst de volledige film binnengehaald moet worden (duurt wel niet zolang maar toch).
  3. Samba op *NIX systeem: nadeel werkstation zal dan ook naar *NIX moeten migreren, weet niet of het onmiddellijk afspelen daar wel mogelijk is
  4. DC++: wel snel maar ik zie niet echt voordelen
Suggesties voor snelle filesharing zijn meer dan welkom!

edit @ Ascheton: Biedt Samba dan nog voordelen buiten Windows file sharing, is het veel sneller?

[ Voor 3% gewijzigd door kwdr op 09-02-2007 20:08 ]

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-03 09:38
Doe je toch alleen Linux ofzo op die centrale pc met Samba. De rest kan dan toch gewoon windows blijven. Gewoon explorer in Windows zelf. Alleen geen idee of dat sneller is. Enige dat ik zelf merk is dat FTP naar mn Linux bak sneller is dan naar een Windows pc. Maar dat ligt misschien aan de ftp-server en client.

[ Voor 44% gewijzigd door Ascathon op 09-02-2007 20:08 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00

Cyphax

Moderator LNX
kwdr schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:04:
• Samba op *NIX systeem: nadeel werkstation zal dan ook naar *NIX moeten migreren, weet niet of het onmiddellijk afspelen daar wel mogelijk is
Huh? Waarom? Samba is een implementatie van SMB en dat is het protocol waar Windows bestanden mee uitwisselt. Als je een manier wil hebben om bestanden uit te wisselen tussen Windows en Linux (bijv.), dan is Samba perfect. Het is ook snel genoeg.

Dat is echt de beste manier. :)

Ik heb het hier zelf ook zo gedaan. 1 fileserver voor alle bestanden en de rest connect er wel naartoe, Windows, Linux, maakt niet uit. Gaat ook snel. Net zoals je nu dus hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 09-02-2007 20:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• kwdr
en als je dan een film aanklikt, begint die dan ook onmiddellijk af te spelen zoals bij windows sharing (want dat is voorlopig het grootste obstakel om over te stappen naar Samba)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Jazeker, heb hier een linux-server staan, met samba erop. Kan gewoon files aanklikken en ze zo streamen op de workstations. Via NFS kan dan zelfs ook nog, wil je later je clients ook op linux laten draaien.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-03 09:38
kwdr schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:10:
en als je dan een film aanklikt, begint die dan ook onmiddellijk af te spelen zoals bij windows sharing (want dat is voorlopig het grootste obstakel om over te stappen naar Samba)
Als de samba share klaar is doe je in Windows ook gewoon \\PCNAAM\share. En natuurlijk ook gewoon te koppelen aan een stationsletter.

• kwdr
Voila bedankt voor de reacties (en wat een supersnelle service :) )

De keuze is het overzetten van de centrale pc naar een linuxdistro (en daar zijn al heel wat topics over) en dan daar Samba erop...

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
@TS: je zou eens kunnen kijken naar een handleiding voor ubuntu, makkelijk om te gebruiken en er is veel goede documentatie te vinden. Een goede howto om samba te installeren kun je vinden onder http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Samba_Server. Daar staat nog veel meer informatie over andere zaken die je ook onder linux kunt gebruiken.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Heb je ook al uitgezocht wat je 'MEGA' netwerk op dit moment doet aan snelheden ?
Hoe zwaar wordt je centrale pc belast ?
Komt dit door de hoeveelheid netwerk verkeer, geheugen, CPU kracht of wellicht je schijven ?

Daarnaast, waarom de nieuwe kabels?
Ik neem aan dat er nu ook al een cat 5 kabel ligt en geen coax ?
Sluit dus eerst die router eens aan en kijk eens wat het spul dan doet.

Mocht je dan niet tevreden zijn, zou ik eerst weer eens opnieuw kijken waar het probleem ligt.

Meten is weten

Daarnaast, doe eens research naar Samba als je niet weet wat het is. Leer je het zelf ;)

Verwijderd

Huh? Snap ik hier nou iets niet? Als je Samba zou gaan gebruiken denk ik niet dat je verschil gaat merken en om alleen daarom naar Linux te migreren (de Windows licentie is er tenslotte al) lijkt me overbodig... Misschien heb ik iets gemist hoor!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als ik kijk naar je vragen blijkt dat je geen duidelijk beeld hebt van wat Samba precies is.

Het delen van bestanden en printers in Windows gebeurd op basis van het SMB protocol. Samba is een programma wat hetzelfde doet als het file sharing programma in Windows: Bestanden delen via het SMB protocol. De functionaliteit zal in beiden gevallen hetzelfde zijn, het zal dus in beiden gevallen niet uitmaken of je verbinding maakt door middel van een Windows, Linux of Mac OS X computer.

Je overweegt Samba omdat deze wellicht hogere snelheden biedt dan je huidige Windows systeem. Als je zoekt naar benchmarks blijkt Samba inderdaad sneller te kunnen zijn dan Windows 2003's file sharing, maar de verschillen worden pas zichtbaar vanaf 25 gelijktijdige gebruikers.
Je kunt je afvragen of het de moeite is om je server om te zetten zonder dat je er zeker van bent dat het geheel er sneller van wordt.

http://www.flexbeta.net/main/printarticle.php?id=81
Afbeeldingslocatie: http://www.flexbeta.net/images/win2k3novell/throughput.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.flexbeta.net/images/win2k3novell/responsetime.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 09-02-2007 20:41 ]

🌞🍃

Verwijderd

^^^^
Daar doelde ik op :)

• Mr_gadget
  • Laatst online: 25-03 15:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Datafeest schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:39:
Als ik kijk naar je vragen blijkt dat je geen duidelijk beeld hebt van wat Samba precies is.

Het delen van bestanden en printers in Windows gebeurd op basis van het SMB protocol. Samba is een programma wat hetzelfde doet als het file sharing programma in Windows: Bestanden delen via het SMB protocol. De functionaliteit zal in beiden gevallen hetzelfde zijn, het zal dus in beiden gevallen niet uitmaken of je verbinding maakt door middel van een Windows, Linux of Mac OS X computer.
Samba kan wel meer functionaliteit bieden, door alle uitbereidingen. Zo heb je o.a. SWAT (online shares beheren) en kan samba ook voor domain controller spelen.

Voor het streamen van bestanden word je denk ik meer belemmerd door de hardware. Schakel in ieder geval jumbo frames in (sneller). Samba zou in het geval van een langzame pc sneller kunnen zijn als je geen gui hebt. Omdat er dan meer rekenkracht beschikbaar is voor het versturen. Maar je gebruikt hem ook asl werkstation dus hij zal wel snel zijn :)
Pagina: 1