Toon posts:

DVD Brander in een oude laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een jaar of drie een Packard Bell I Go laptop. Nu zit daar een cdrom speler in die niet BOOTABLE is. Ik heb daarvoor een firmware nodig zodat ik weer windows kan installeren. Nu heb ik dus de hoop daarin opgegeven maar wil best 50 euro investeren in een nieuwe dvd brander. Gaat dit werken is alleen mijn vraag?

Ik zou graag zo een erin willen doen:
NEC DVD-/+/RAM AD7543 LF 8x/8x/4x DL Slimline Bulk (zwart)
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=024937

edit:

Sorry verkeerde brander genoteerd 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 10:47 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat denk je zelf...?

Dat is voor zover ik kan zien een normale brander... Die gaat nooit in een laptop passen...

Waarom niet gewoon opzoek naar die firmware?

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:04:
Wat denk je zelf...?

Dat is voor zover ik kan zien een normale brander... Die gaat nooit in een laptop passen...

is usb ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kleine lettertjes enzo :X

Maar dat gaat waarschijnlijk het probleem opleveren dat je laptop niet van usb kan booten...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 06:56
Bootable of niet is voor zover ik weet niet afhankelijk van de drive maar van de BIOS. Als je al niet kan booten vanaf de ingebouwde drive dan zal booten vanaf een usb-drive zeker niet lukken.

Maar ben je zeker dat je niet kan booten vanaf die drive? Al eens gekeken naar de BIOS settings?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
volgens mij heeft dit geen zin tenzij je een boot from usb optie in je bios heb. omdat het volgens mij aan het bios ligt of iets geboot kan worden of niet. dus mischien opzoek gaan naar een nieuwe bios. of als er ook een floppydrive in zit iets van een opstart diskette.

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:04:
Wat denk je zelf...?

Sorry ik heb een verkeerde brander genoteerd..
het moet een:
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=024937
Maar kan ik wel zo mijn cdromspeler eruit halen en vervangen door zoiets?
Of moet het een van Packard Bell worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
DECOY88 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:11:
volgens mij heeft dit geen zin tenzij je een boot from usb optie in je bios heb. omdat het volgens mij aan het bios ligt of iets geboot kan worden of niet. dus mischien opzoek gaan naar een nieuwe bios. of als er ook een floppydrive in zit iets van een opstart diskette.
Er zit helaas geen floppydrive vast aan mijn laptop. Nu weet ik dus niet of ik via USB kan booten. Ik zal dat zometeen opzoeken. Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn usbstick (64mb) BOOTABLE kan maken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nogmaals; het bootable maken van een usb-apparaat is het probleem niet...

Dat je laptop het niet ondersteunt wel...

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg alleen de volgende opties te zien als boot devices:
- HARD DISK C
- CDROM DRIVE
- FLOPPY DISK DRIVE
- LAN BOOT

En misschien dat jullie WEL een driver kunnen vinden voor mijn cdrom speler:
CD-224E

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:19:
Nogmaals; het bootable maken van een usb-apparaat is het probleem niet...

Dat je laptop het niet ondersteunt wel...
Klopt. Ik kan helaas mijn laptop niet via USB bootable maken zie ik nu. Nu is dus mijn vraag: Kan ik mijn CDROMSPELER vervangen door een NEC DVD BRANDER en dit alles werkend krijgen via mijn huidige BIOS?

edit:

Dit is overigens een super slechte bios! INSYDE SOFTWARE CSU staat er boven en ik merk dat je echt 0,0 kunt aanpassen met je bios settings!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
is je cd nog wel goed?
normaals als je zeg boot cdrom drive dan start hij vanaf cd.

Verwijderd

Topicstarter
DECOY88 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:23:
is je cd nog wel goed?
normaals als je zeg boot cdrom drive dan start hij vanaf cd.
Nee ik heb via een forum gelezen dat er meer mensen hetzelfde probleem hadden bij de Teac cdromspeler. Het zou namelijk een non-bootable cdromspeler zijn. Er zou een firmware update komen maar daar hield het op.

Verwijderd

zo moet het niet staan om bootable te booten he ,

- HARD DISK C
- CDROM DRIVE
- FLOPPY DISK DRIVE
- LAN BOOT

maar zo :

- CDROM DRIVE
- HARD DISK C
- FLOPPY DISK DRIVE
- LAN BOOT

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:26:
zo moet het niet staan om bootable te booten he ,

- HARD DISK C
- CDROM DRIVE
- FLOPPY DISK DRIVE
- LAN BOOT

maar zo :

- CDROM DRIVE
- HARD DISK C
- FLOPPY DISK DRIVE
- LAN BOOT
Sorry maar zo staat het ook :)
Alleen XP begint dan automatisch met starten omdat mijn cdromspeler niet bootable is.

Maar kan ik niet zo'n nieuwe dvd brander erin doen en de oude cdromspeler eruit halen? (net als bij een desktop pc?)

Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/large/34C89753-ECA5-4FA6-9579-7683664EDF06.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Woei.. Alleen maar chinese tekentjes.. Word er niet echt wijzer van :(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een slimline DVDbrander gaat gewoon passen in het ding. PB Igos gebruiken gewoon standaard slimline spul. Welke Igo gaat het eigenlijk over?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:30:
een slimline DVDbrander gaat gewoon passen in het ding. PB Igos gebruiken gewoon standaard slimline spul. Welke Igo gaat het eigenlijk over?
Het is een Packard Bell I-Go 4xxx Series
http://support.packardbel...00&pi=platform_Weasel-P4M
1,6Ghz Celeron versie van de Dixons :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daar gaat hij zeker inpassen (dingen heb ik nog wel eens in handen gehad). Daarbij zijn ze stukken makkelijker open te maken dan de 6000 serie :P

• D-Three
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:18:
[...]

Er zit helaas geen floppydrive vast aan mijn laptop. Nu weet ik dus niet of ik via USB kan booten. Ik zal dat zometeen opzoeken. Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn usbstick (64mb) BOOTABLE kan maken?
Making a bootable USB stick
edit:
Laat maar, ik zie net dat je ontdekt hebt dat jouw laptop niet bootable is via USB. :)

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 09-02-2007 20:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn vraag ook gesteld aan 4launch en ze waren zo aardig om te reageren :)

Of de NEC DVD brander in uw notebook zal werken durf ik niet te
garanderen, wellicht dat het verstandig is om even contact op te nemen
met Packard Bell en hen te vragen welke spelers of branders met
zekerheid ondersteund worden?

Kan ik volgens jullie met zekerheid zo'n brander gebruiken in mijn oude laptop? :)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
ehm, dat niemand hier op komt zeg:

a, een firmware maakt een drive niet bootable, dat doet je bios

b, er staat bij bootdevices: cd-rom. dit moet dus gewoon werken

mijn conclusie:

gebruik je een legale windows cd???? of een gebrande (die willen niet altijd booten)

kortom: vervangen van die drive maakt niets uit, en ga maar niet kloten met usb sticks want dat staat niet eens in je bios...

srry dat ik het zo zeg, maar ik ben gewoon chagerijnig

edit: je kan alsnog die drive vervangen, want dan kan je dvd's branden. maar niet om lullig te doen, ik zou er niet aan beginnen als je denkt dat een driver je cd rom speler bootable maakt want dit is combinatie van drive en cd........ en als je weet wat voor hel het is om een packard hell laptop open te maken....

[ Voor 26% gewijzigd door Speeddragon op 09-02-2007 23:47 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:21:
Ik krijg alleen de volgende opties te zien als boot devices:
- HARD DISK C
- CDROM DRIVE
- FLOPPY DISK DRIVE
- LAN BOOT

En misschien dat jullie WEL een driver kunnen vinden voor mijn cdrom speler:
CD-224E
Lol dan moet het toch gewoon werken. Wat nu ingesteld staat is dat de HDD eerst wordt onderzocht. En daar staat windows op dus die wordt idd geboot en zoekt niet verder. Wat je nu moet doen is in de bios met + en - (iig vaak) de boot priority veranderen. Als je dan krijgt CD -> HDD -> etc. Dan zla hij eerst iets vanaf de CD proberen te booten ipv HDD. Zit er dan een bootable CD in, dan gaat hij die booten, anders gaat hij naar de volgende: de HDD waar dan Windows al op staat..

* GENETX vind dit toch basiskennis..

• D-Three
* D-Three vind toch dat men beter eens het volledige topic leest vooraleer te reageren. Dan zou men zien dat dit al gezegd geweest is.
SPEEDDRAGON schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:45:
ehm, dat niemand hier op komt zeg:

a, een firmware maakt een drive niet bootable, dat doet je bios
Ehm, dat je dan niet eerst het volledige topic leest en ziet dat dit al gezegd geweest is?
b, er staat bij bootdevices: cd-rom. dit moet dus gewoon werken
Zou je inderdaad verwachten, ja.
mijn conclusie:

gebruik je een legale windows cd???? of een gebrande (die willen niet altijd booten)
Zou best kunnen.
kortom: vervangen van die drive maakt niets uit
Nou, dat dacht ik ook. Tot ik de volgende gevallen tegen kwam:
http://forums.computers.t...hread.jspa?threadID=19191
http://ppcmag.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1686
http://www.motherboardpoi...k-cf72-optical-drive.html
Ik ben dan nog even verder gaan zoeken en blijkbaar heeft het iets te maken met de master/slave setting van de drive. Wanneer de drive als slave ingesteld staat, kan de drive perfect gebruikt worden maar kan er blijkbaar niet van geboot worden! Wat me dan doet vermoeden dat huidige cd-rom drive van de TS dan niet deze zijn die origineel in de laptop thuis hoort?? Want normaal moet deze laptop wel kunnen booten vanaf CD!
srry dat ik het zo zeg, maar ik ben gewoon chagerijnig
Heb ik de laatste tijd ook wat last van.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:39:
Ik heb mijn vraag ook gesteld aan 4launch en ze waren zo aardig om te reageren :)

Of de NEC DVD brander in uw notebook zal werken durf ik niet te
garanderen, wellicht dat het verstandig is om even contact op te nemen
met Packard Bell en hen te vragen welke spelers of branders met
zekerheid ondersteund worden?

Kan ik volgens jullie met zekerheid zo'n brander gebruiken in mijn oude laptop? :)
Waarschijnlijk zal Packard Bell dan antwoorden dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen of een drive van derden wel zal werken. En dat ze enkel ondersteuning bieden voor hun eigen drives.
Terw_Dan heeft blijkbaar ervaring met zo'n laptop en beweert dat het zou moeten werken. Bestellen kan uiteindelijk niet zoveel kwaad. Indien de drive toch niet zou werken, kan je hem normaal binnen de 8 dagen terug sturen. Dat recht heb je. Of je de volledige aankoopsom terug zal krijgen, is iets anders. Wettelijk gezien moet dat wel maar soms passen winkels hun eigen regels toe.
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:03:
Ik heb nu een jaar of drie een Packard Bell I Go laptop. Nu zit daar een cdrom speler in die niet BOOTABLE is. Ik heb daarvoor een firmware nodig zodat ik weer windows kan installeren.
Aangezien je het over firmware hebt, heb ik zo het flauw vermoeden dat je meer weet over dat "slave-probleem"? Ik heb enkele firmware versies gevonden voor jouw drive: http://forum.rpc1.org/dl_...category=10&manufactor=34
Uiteraard gebruiken op eigen risico!! Want er is altijd een kans dat je je drive vernaggelt. Al heb je dan een reden om een nieuwe te kopen.
Echter, om te kunnen flashen moet je kunnen booten in DOS :+

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 10-02-2007 01:28 ]

• Speeddragon
en ik vraag me af of je er nog uit bent gekomen

Verwijderd

Topicstarter
SPEEDDRAGON schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:53:
en ik vraag me af of je er nog uit bent gekomen
Bedankt voor je vraag maar ben er nog steeds niet over uit :/
Ik wilde een nieuwe interne brander halen maar ja kreeg hier te horen dat je je laptop diende open te schroeven en was daar niet echt blij mee. Nu durf ik de gok niet te wagen. Mijn laptop is hierdoor wel onbruikbaar geworden..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:54:
[...]

Bedankt voor je vraag maar ben er nog steeds niet over uit :/
Ik wilde een nieuwe interne brander halen maar ja kreeg hier te horen dat je je laptop diende open te schroeven en was daar niet echt blij mee. Nu durf ik de gok niet te wagen. Mijn laptop is hierdoor wel onbruikbaar geworden..
Als je hem nu toch niet kunt gebruiken, wat is dan het probleem om dat ding open te schroeven?

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:03:
[...]

Als je hem nu toch niet kunt gebruiken, wat is dan het probleem om dat ding open te schroeven?
Nou, zijn hardware functioneert prima alleen zijn cdromspeler is verouderd en is geen bootable drive. Ik zou niet willen dat er iets kapot gaat aan mijn hardware en dat er een eenvoudige manier is om dit op te lossen. Firmware flashen lukt niet omdat er geen juiste firmware te vinden is.

Verwijderd

Voor 5 tientjes heb je al een USB DVD-brander extern. Is dat geen optie voor je ? Overigens is het zo dat je niet zomaar even een nieuwe slimline DVD in je laptop zet. Bij ieder ontwerp laptop, vooral de 14/15inch modellen, word er een nieuw ontwerp gemaakt, ivm. de beperkte ruimte. Je kan dus niet zomaar even een nieuwe aanschaffen. Verder is het zo dat een slot in brander vaak 100/120 euro kost en die blijven dus prijzig, tenzij je een 2de hands model vind.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Eeen laptop van slechts 3 jaar oud met een niet-bootable-cdromdrive? Lijkt me iig dat dat niet by design is, gemiddelde pc van 1998 of nieuwer (en dus ook laptops) kunnen gewoon van cd booten. Heb je al eens met die CD proberen te booten op andere systemen? Of iig meerdere cd's geprobeerd?
Als echt specifiek t booten op die laptop niet werkt, kun je een andere drive proberen ja, mits de aansluiting klopt lukt dat wel. Vaak kwestie van schroefje aan de onderkant los en de drive komt eruit, nieuwe terug, schroefje terug :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:10:
Voor 5 tientjes heb je al een USB DVD-brander extern. Is dat geen optie voor je ? Overigens is het zo dat je niet zomaar even een nieuwe slimline DVD in je laptop zet. Bij ieder ontwerp laptop, vooral de 14/15inch modellen, word er een nieuw ontwerp gemaakt, ivm. de beperkte ruimte. Je kan dus niet zomaar even een nieuwe aanschaffen. Verder is het zo dat een slot in brander vaak 100/120 euro kost en die blijven dus prijzig, tenzij je een 2de hands model vind.
Dit wat je schrijft is niet juist hoor. Ik heb niks aan een usb dvdbrander omdat mijn bios niet bootable is via usb. Dus daar heb ik niks aan. Zo'n slimline dvdbrander is aardig betaalbaar hoor. 55 euro dacht ik voor een splinternieuwe 8x dvdbrander. Alleen het is de vraag of gaat werken in mijn laptop omdat ik niet van openschroeven houd.

Verwijderd

Topicstarter
BèR schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:14:
Eeen laptop van slechts 3 jaar oud met een niet-bootable-cdromdrive? Lijkt me iig dat dat niet by design is, gemiddelde pc van 1998 of nieuwer (en dus ook laptops) kunnen gewoon van cd booten. Heb je al eens met die CD proberen te booten op andere systemen? Of iig meerdere cd's geprobeerd?
Als echt specifiek t booten op die laptop niet werkt, kun je een andere drive proberen ja, mits de aansluiting klopt lukt dat wel. Vaak kwestie van schroefje aan de onderkant los en de drive komt eruit, nieuwe terug, schroefje terug :)
Er zijn meer mensen op het internet met dezeflde probleem. Ze hebben toen ter tijd een niet bootable cdromspeler in mijn laptop gestopt. En ja, Packard Bell is nou niet echt een A-merk. 8)7

• Speeddragon
ehm,,, pfff ik wil je graag helpen.... is er niet een manier om je hd eruit te halen (makkelijk kan dat vaak), en wat ik wel eens gedaan heb is: zet hem in een normale pc(met omvormstukje) of in een laptop met bootable drive, en installeer dan wiin 98 maar zodra hij geinstalleerd is geen drivers meer zoeken maar gewoon terugproppen in de packard bell, dit werkt met win 98 best goed:P

• JW1
  • Laatst online: 29-12-2025

JW1

Zelf heb ik de iGO 4000 (gekocht februari 2003).
Hier zit een QSI DVD/CD-RW combo drive in. Hiermee kan ik wél opstarten vanaf CD/DVD, maar dat gaat inderdaad niet bij elke boot-schijf!
Volgens de website Bart's bootdisk zijn er verschillende manieren om van een CD-ROM op te starten. Echter wordt niet elke manier door elk BIOS ondersteund!
Ik zou zeggen, probeer eens te booten met verschillende soorten CD's om het uit te proberen.
Windows 98 CD, Windows XP CD, Ultimate Boot CD (altijd handig!) of een van de vele Linux Live CD's.

Verder zou ik afspreken met 4Launch dat je de drive terug mag sturen indien het niet kan.
Ik heb mijn iGO 4000 ook al een keer opengemaakt en als je de schroefjes netjes in de onderkant laat zitten gaat dat prima. Bij de iGO 4000 hoefde ik ook enkel de onderkant open te schroeven (niet zoals bij oude compaqs die ik opengemaakt heb via het toetsenbord).
En wat al eerder gezegd is, misschien is het zelfs mogelijk om enkel een paar schroefjes los te schroeven bij de drive!

Kortom, ik verwacht géén problemen bij het vervangen van de drive, maar ben NIET bekend met het Teac CD-ROM niet-bootprobleem en adviseer je de Bart's bootdisk site eens te bekijken en verschillende BootCD's te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
JW1 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:14:
Zelf heb ik de iGO 4000 (gekocht februari 2003).
Hier zit een QSI DVD/CD-RW combo drive in. Hiermee kan ik wél opstarten vanaf CD/DVD, maar dat gaat inderdaad niet bij elke boot-schijf!
Volgens de website Bart's bootdisk zijn er verschillende manieren om van een CD-ROM op te starten. Echter wordt niet elke manier door elk BIOS ondersteund!
Ik zou zeggen, probeer eens te booten met verschillende soorten CD's om het uit te proberen.
Windows 98 CD, Windows XP CD, Ultimate Boot CD (altijd handig!) of een van de vele Linux Live CD's.

Verder zou ik afspreken met 4Launch dat je de drive terug mag sturen indien het niet kan.
Ik heb mijn iGO 4000 ook al een keer opengemaakt en als je de schroefjes netjes in de onderkant laat zitten gaat dat prima. Bij de iGO 4000 hoefde ik ook enkel de onderkant open te schroeven (niet zoals bij oude compaqs die ik opengemaakt heb via het toetsenbord).
En wat al eerder gezegd is, misschien is het zelfs mogelijk om enkel een paar schroefjes los te schroeven bij de drive!

Kortom, ik verwacht géén problemen bij het vervangen van de drive, maar ben NIET bekend met het Teac CD-ROM niet-bootprobleem en adviseer je de Bart's bootdisk site eens te bekijken en verschillende BootCD's te proberen.
Bedankt voor jullie adviezen. Het is nu laat geworden maar ga het morgen zeker proberen. Ik zal mijn bevindingen hier noteren. :D

• Speeddragon
ik vroeg me af of het is gelukt:)

• ffluppestijn01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 09:15

ffluppestijn01

Dus ...

Inderdaad, trek gewoon die harde schijf eruit, hang die aan een normale pc, kopieer er een simpele dos-bootdisk op (overal te vinden op internet) en start vervolgens de cd ... problem solved
Tenzij je de harde schijf van je laptop er niet uit durft te halen, maar ja, dan is het eind sowieso nogal zoek natuurlijk ...

Solis putatis esse mentulas vobis, solis licere, quidquid est puellarum, confutere et putare ceteros hircos?
Nou, MOOI NIET!!!

• JorisTheWise
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:52
Waar je bij slimline drives rekening mee moet houden is trouwens de aansluiting, die verschilt af en toe wel eens, zo heeft bijvoorbeeld HP dacht ik een speciale aansluiting aan hun drives zitten zodat je alleen maar hun producten er in kan gebruiken (als ik het goed begreep tenminste).

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 04:21
Heb je er eigenlijk al eens aan gedacht om met de installatie te beginnen in windows zelf??dus laptop opstarten, de geinstalleerde windows(ik dacht dat je zei dat er al een windows geinstalleerd was), windows xp cd erin knallen en installeren in windows zelf moet lukken toch.

[ Voor 30% gewijzigd door skelleniels op 17-03-2007 11:06 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Carry88 + Speeddragon hadden gelijk _/-\o_
Ik heb nog een keer proberen te booten met een legale windows xp cd dit keer en warempel het werkte gewoon! :+ Nu hoef ik dus geen nieuwe dvd-writer te kopen.

Iedereen bedankt! :D
Pagina: 1