Toon posts:

HDD Fitness 0%

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een hele poos terug een extra (secondary) HDD in mijn pc gezet (gesloopt uit de oudere PC van mijn opa).
Bekeken met speedfan en alles was goed, 100% fitness 100% preformance..
Na een tijdje begon hij al af te zwakken (waarom weet ik niet), 95% fitness 100% preformance..
Nou keek ik weer eens via speedfan naar hoe hij er bij stond (omdat de computer (naar mijn idee) telkens door die HDD vast liep).. En tot mijn verbazing zie ik nu, 0% fitness en 98% preformance..
Door het vastlopen heb ik de pc af en toe zo moeten uitzetten (gewoon uitknop inhouden dus)..
Omdat de pc telkens niet veel meer wil doen na het spelen van een spel moet ik hem opnieuw opstarten, vreemd genoeg loopt hij dan ook telkens vast (tijdens het afsluiten) en moet ik hem dus ook gewoon uitzetten via de power knop..

Wat kan in hels naam de oorzaak zijn van dit? Het telkens moeten uitzetten van de pc via de power knop? Windows gaat na een tijdje op het "afsluitscherm" te hebben gestaan en daarna de pc uit te hebben gezet via de power knop niet controleeren op de schijven na het opstaten...

Alvast bedankt voor de reacties!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Inkoppertje:

Je schijf is stervende en veroorzaakt je problemen....

Probeer eens een test met een tooltje van de fabrikant, of analyseer je Speedfan SMART resultaten online.

Zorg iig dat je een goede backup hebt....

Hoe oud is die schijf pcies?

[ Voor 6% gewijzigd door LiquidSmoke op 09-02-2007 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zo niet of speedfan de SMART reslutaaten online anelyseerd, volgensmij niet anders zou ik wel een melding van mijn firewall krijgen..
De HDD zal ongeveer 2-3Jaar oud zijn en het is een Maxtor 40Gb.
Daar in tegen is mijn oudere primary HDD van Western Digital 40Gb nog perfect..
Ik zal eens kijken of ik een progje kan vinden van maxtor..

Verwijderd

Brrr, mijn primaire harde schijf zit nu op zo'n 6%fitness maar performance nog mooi in de negentig. Dacht ga ff speedfan donwloaden en instaleren om te zien wat de ts precies bedoelt.
quote: Speedfan
NOTE : your hard disk has 471 reallocated sectors (this value is very large and your hard disk should be replaced). Hard disks do have spare sectors (usually from 256 up to 1024) used to replace bad ones. This remapping operation is transparent to the end user. Anyway, this can lead to degradated performances (because remapped sectors are in different places of the disk than the original ones and the head needs additional moving). If reallocated sectors grow over time, you might encounter some serious troubles. A backup of the most important data is suggested anyway.
Wat betekent dit precies? Als ik het goed versta zit ik met een hoop slechte sectors en dit kan erger worden?
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:41:
Ik weet zo niet of speedfan de SMART reslutaaten online anelyseerd, volgensmij niet anders zou ik wel een melding van mijn firewall krijgen..
Ik krijg hier wel mooi een melding van mijn firewall

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke firewall gebruik je dan? Ik gebruik sygate personal firewall..

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 20:50:
Brrr, mijn primaire harde schijf zit nu op zo'n 6%fitness maar performance nog mooi in de negentig. Dacht ga ff speedfan donwloaden en instaleren om te zien wat de ts precies bedoelt.
[...]
Wat betekent dit precies? Als ik het goed versta zit ik met een hoop slechte sectors en dit kan erger worden?
[...]
Ik krijg hier wel mooi een melding van mijn firewall
Yep, steeds meer slechte sectors totdat er niet meer van te lezen valt van de HD.

Verwijderd

Data zo snel mogelijk backuppen en schijf weggooien.
Als je in je BIOS SMART kan activeren, doe dat eens. Als je schrijf brak is, krijg je daar een melding over bij het opstarten, en moet je een toets indrukken om verder te gaan.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Speedfan heeft een knop waarmee je een Explorer venster opent...

Maar terzijde, zijn je voeding en kabels wel goed? Ik heb ook ooit ged8 dat een schijf kapot ging, dit bleek later aan de voeding te liggen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe het nu een tijdje zonder deze HDD eens kijken of hij nu niet meer na het gamen vast loopt, dus ik kan nu niet meer online kijken, en hem er weer inzetten zoek ik eigenlijk niet..
Heb de muziek maar even overgezet naar de primary HDD :p want ik kan dus niet zonder muziek :p..
Verder vind ik het wel opmerkelijk dat hij vaak tegen de 50Graden zit (gemeten met speedfan)..

Ik heb ook al een paar keer gehad dat hij (na problemen met windows verkenner/de HDD zelf) bij het booten de HDD niet meer kon vinden.. PC uit en na een tijdje weer aan en toen werkte hij weer..
Ik kreeg na het opnieuw installeeren van windows pas geleden ook ik weet niet hoeveel meldingen dat er belangrijke data niet meer gelezen kon worden op de HDD.. Kort om de pc zat meteen al weer vast..

Maar ik zal nu eens gaan gamen en eens kijken of hij het daarna gewoon doet.. (dus windows verkenner niet vast loopt of dat hij in het spel niet vast loopt)..
Pagina: 1