[Gentoo] DMA Probleem

Pagina: 1
Acties:

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Beste lezertjes :P
Op mijn laptop (Zepto Znote 6214W) heb ik een klein probleempje: DMA werkt niet op de DVD-speler/writer. Dit is nogal lastig, aangezien hij nu te traag is om een DVD te kijken, en een CD branden 11 minuten kost, waarin mijn systeem te traag is om zelfs maar een MP3 af te spelen :)

Wat ik al heb geprobeerd:
HDParm gebruiken, geeft de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
overture wormaap # hdparm -d1 /dev/hdc

/dev/hdc:
 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
 using_dma    =  0 (off)

Ook heb ik geprobeerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
overture wormaap # hdparm -d1 -X udma2 /dev/hdc

/dev/hdc:
 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
 setting xfermode to 66 (UltraDMA mode2)
 using_dma    =  0 (off)

ls -l leert mij dat /dev/dvd verwijst naar /dev/hdc.

Een andere oplossing die ik had gezien was het toevoegen van

code:
1
options ide-cd dma=1

In /etc/modules.conf
Ook dit heeft echter niet geholpen.

HDParm geeft momenteel het volgende aan over /dev/hdc

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/dev/hdc:
 IO_support   =  0 (default 16-bit)
 unmaskirq    =  0 (off)
 using_dma    =  0 (off)
 keepsettings =  0 (off)
 readonly     =  0 (off)
 readahead    = 256 (on)
 HDIO_GETGEO failed: Inappropriate ioctl for device

Mijn kernel heb ik ook al gecheckt, daar staat geen specifieke DMA-optie in voor mijn chipset, maar op m'n oude PC had ik ook eerst DMA niet aanstaan, en daar merkte ik dat het hele systeem tijdens downloaden/emergen enorm traag werd, wat bij deze laptop zeker niet het geval is.
Het lijkt mij dus vrij sterk dat het aan de kernel ligt, maar als ik het verkeerd heb is een hint in de richting v.d. oplossing daar natuurlijk ook zeer zeker welkom :)

Voor de volledigheid nog even de output van lspci | grep IDE:

code:
1
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller IDE (rev 02)

De kernel die ik gebruik is 2.6.19-gentoo-r2.

Bedankt aan iedereen die het allemaal heeft gelezen :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ligt inderdaad aan je kernel. De precieze optie weet ik zo uit mn hoofd niet, maar waarschijnlijk heb je iets van "Enable dma only for disks" aanstaan. Dit moet uit.

Welke driver gebruik je voor je IDE chipset? Kijk eens in dmesg of daar iets nuttigs instaat?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Enable DMA only for disks staat uit.
In de kernel heb ik 'Intel PIIXn chipsets support' en 'IT821X IDE support' aanstaan. Dat zijn de enige 2 die enigszins in de buurt komen van mijn chipset :X
PCI IDE cipset support, Generic PCI IDE Chipset Support, Generic PCI bus-master DMA support en Use PCI DMA by default when available staan ook aan.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

BoAC

Memento mori

Als de disk een sata schijf is kun je beter in je bios zorgen dat de controller in sata-mode staat en de sata driver gebruiken ipv de ide-driver.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Wormaap schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 18:53:
Enable DMA only for disks staat uit.
In de kernel heb ik 'Intel PIIXn chipsets support' en 'IT821X IDE support' aanstaan. Dat zijn de enige 2 die enigszins in de buurt komen van mijn chipset :X
PCI IDE cipset support, Generic PCI IDE Chipset Support, Generic PCI bus-master DMA support en Use PCI DMA by default when available staan ook aan.
Dit is je probleem: de IT821x driver gebruik ik, die is voor een ITE 8211F of ITE 8212 controller. Te vinden op bijv de Asus P5LD2.

Je controller wordt nu waarschijnlijk via de generic driver aangestuurd, die op jouw chipset geen DMA zal ondersteunen.

Welke driver je wel moet hebben, weet ik eerlijk gezegd niet.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.