[Highpoint 2320] Bad sector emailtjes

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Onlangs heb ik een Highpoint RocketRaid 2320 aangeschaft.
Hierop zijn 4x nieuwe Samsung Spinpoint SP2504C en 2 'oude' Maxtor DiamondMax 3 250gb schijven.

Sinds ik dit geinstalleerd heb merk ik dat de snelheid enorm is vooruit gegaan, maar ook merk ik dat hij soms even een paar seconden hangt tijdens aleldaagse bezigheden.

Nu heb ik de software zo ingesteld dat hij bij alles mij een mail moet sturen, en krijg ik dit soort emailtjes van mijn 2320 adapter:
[rr232x]: Successfully repaired bad sector on disk : LBA 0xcc27480 sectors 0xa .
Het LBA adres en het sector adres is altijd anders. Ik kan dan ook niet zien aan welke hd dit ligt.
Deze schijf wil ik graag vervangen, want ik krijg zeker wel 20 mailtjes per dag, dus de schijf is aan het overlijden.

Via de SMART info kan ik niet iets bruikbaars halen, ze zijn allemaal 100% met een groen vinkje.
Enig idee hoe ik zou kunnen testen waar het probleem ligt.

Can`t live without the mods

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Test de schijf eens met een specifiek testprogramma van Samsung of Maxtor zelf. Als er fouten opzitten komen die ten alle tijde naar boven.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Wij hebben ook een server gehad met 4 maxtor schijven in raid 5. Het liep ook niet helemaal lekker. Kreeg geen mailtjes of smsjes maar op 1 of andere heb je toch een gevoel dat het niet lekker loopt.

De schijven hebben we toch na een maand vervangen door WD's en zijn zeer te spreken over de stabiliteit en de snelheid.

Ik denk ook dat je Samsung schijven te lijden hebben van de maxtors kwa snelheid. Ik weet niet hoe je de schijven heb opgesteld anders zou je de maxtor schijven er voor een dag uit kunnen halen en dan kijken of je dan nog steeds foutmeldingen krijgt.

Self reflection is the school of wisdom

• siepeltjuh
  • Niet online
Het probleem is dat de tooltjes van Maxtor en Samsung alleen overweg kunnen met IDE apparaten. En niet geschikt zijn voor SATA. Overigens is dat natuurlijk superstom!

Het testen per stuk lijkt me ook een wat risicovolle operatie, omdat je dan de array afbreekt per stuk test en dan evt weer aansluit op je array. De gegevens die erop staan kan ik inmiddels niet meer missen en backuppen van 700Gb is niet echt eenvoudig te realiseren. (jaja ik weet het brand, overstroming enz en ik ben het alsnog kwijt, maar dat risico durf ik te nemen, zo belangrijk is het nog net niet)

Het vervangen van de schijven kan natuurlijk een optie zijn, echter heb ik net 750 euro oid uitgegeven om het aan de praat te krijgen, en dan is nog meer kosten niet de bedoeling.
Een schijf verwijderen en kijken of ik dan de meldingen nog krijg is een optie, is het niet dat ik dan wel kantje boort bezig ben, want als het een goede schijf is die ik los haal, en de foute schijf zou het helemaal begeven ben ik alsnog al mijn data kwijt.

Zijn er geen tools bekend die dit zouden kunnen meten op een SATA interface, met de mogelijkheid de RAID settings en data met rust te laten? Het liefst ook met een opstart cd. Ik heb ze iig nog niet gevonden. :'(

Highpoint erg leuk, maar ze mogen wat dat betreft hun firmware/software nog wel wat verbeteren. Bij dergelijke emails zegt LBA adres + secotr natuurlijk geen donder. Als ze er nu ook gewoon het HD of SATA nummer erbij zouden zetten |:(

EDIT:
Maxtor PowerMax:
PowerMax v 4.21 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded, or add in RAID controllers, NVIDIA Force 4, VIA KT 600 and KT 800 chipsets. If the hard disk is connected to an unsupported controller, it will have to be moved to an alternate system, or controller for diagnosis.
Samsung naamloos ongedocumenteerd onbekend pakketje met onbekende werking en functionaliteit:
WDOSX_tophys() error.
SSIDE.DLL cannot handle this case.
Memory map was saved into sside.txt.

[ Voor 15% gewijzigd door siepeltjuh op 14-02-2007 00:05 . Reden: Quote toegevoegd ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Gebruik je de verschillende merken disken op een en dezelfde array, of een array met Samsung en een array met Maxtor?

Dergelijke tools kunnen geen disken uitlezen die aan een RAID controllers aangesloten zijn, dat gaat zo dus niet werken.

Overigens kan je met een diskette of CD Rom van de disk fabrikant de disken 1 voor 1 testen door ze (PC uit) los te maken en 1 voor 1 aan een SATA poort aan te sluiten en booten van diskette of CD en dan met de disk tool testen. Natuurlijk alleen testen geen schrijf acties doen, zoals een LowLevel format want dan ben je met zekerheid je data kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door John2B op 14-02-2007 00:11 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• siepeltjuh
  • Niet online
John2B schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:05:
Gebruik je de verschillende merken disken op een en dezelfde array, of een array met Samsung en een array met Maxtor?

Overigens kan je met een diskette of CD Rom van de disk fabrikant de disken 1 voor 1 testen door ze (PC uit) los te maken en 1 voor 1 aan een SATA poort aan te sluiten en booten van diskette of CD en dan met de disk tool testen. Natuurlijk alleen testen geen schrijf acties doen, zoals een LowLevel format want dan ben je met zekerheid je data kwijt.
Hmm dat is dus wat ik zeg, Samsung heeft alleen een DOS tooltje, waarbij op de website geen informatie beschikbaar is. Ook geen readme oid bij het ZIPje. Tevens krijg ik errors tijdens het starten van deze tool, en omdat de werking van het tooltje niet is vermeld ben ik ook een beetje huiverig om het te gebruiken.

Betreft Maxtor die hebben dus ook geen fatsoenlijke tool, want de tool die ze hebben ondersteund geen SATA adapters als NForce 4, Silicone Image add-in SATA kaarten. Vraag me af welke SATA kaarten wel worden ondersteund, dat staat ook nergens beschreven.

Inderdaad ik had nog niet verteld hoe ik de arrays had geplaatst. Ik heb dus 1 Array van 6 disken in RAID 5, geen spare drive, maar allemaal actief als in plat gezegd 5x data 1x pariteit.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

siepeltjuh schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:11:
Hmm dat is dus wat ik zeg, Samsung heeft alleen een DOS tooltje, waarbij op de website geen informatie beschikbaar is. Ook geen readme oid bij het ZIPje. Tevens krijg ik errors tijdens het starten van deze tool, en omdat de werking van het tooltje niet is vermeld ben ik ook een beetje huiverig om het te gebruiken.
Tuurlijk, tool kan geen disk vinden, en door een RAID controller heen kan niet..!
Betreft Maxtor die hebben dus ook geen fatsoenlijke tool, want de tool die ze hebben ondersteund geen SATA adapters als NForce 4, Silicone Image add-in SATA kaarten. Vraag me af welke SATA kaarten wel worden ondersteund, dat staat ook nergens beschreven.
Geen enkele tool kan disken uitlezen die aan een RAID controller hangen, dat is geen slechte tool, dat kan gewoon niet.
Inderdaad ik had nog niet verteld hoe ik de arrays had geplaatst. Ik heb dus 1 Array van 6 disken in RAID 5, geen spare drive, maar allemaal actief als in plat gezegd 5x data 1x pariteit.
Dat is vragen om problemen....vooral die Maxtors
[b][message=27473775,noline]

Ik kan dan ook niet zien aan welke hd dit ligt.
HighPoint zegt daarover:

We will have a new GUI/WebGUI which will report the drive's
channel-model-S/N-LBA-nsectors after bad sectors were repaired.

This new version will be released on our website in March.

We're still testing and verifying the new RAID management.

[ Voor 14% gewijzigd door John2B op 14-02-2007 07:36 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• siepeltjuh
  • Niet online
De error geeft een memmory dump, en dat is dus een andere stop fout dan dat ie de hd niet kan vinden. Neem aan dat het tooltje dan een melding geeft geen schijf of compatible controller gevonden of iets vergelijkbaars i.p.v. een memmory dump te geven. En dat is mijn definitie van een zaad tool.

Dat ze niet met RAID overweg kunnen oke kan ik nog inkomen, maar zelfs via een gewone SATA aansluiting op verschillende controllers, geen succes. Nog een definitie van een onbruikbaar tooltje voor SATA schijven.

Waarom is een RAID 5 Array van 6 schijven vragen om problemen? 4x samsung en 2x maxtor ik zie het probleem niet helemaal. zijn 6x 250gb schijven met NCQ evenveel cache etc.

Dat Highpoint een nieuwe versie van de tool/ driver heeft wist ik niet, en had ik ook nog niet gelezen op hun website, kan het nu ook niet vinden op hun site, maar in ieder geval bedankt voor de info en de moeite.
Hoop dat mn schijven het nog tot die tijd volhouden :+

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

siepeltjuh schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:42:
Waarom is een RAID 5 Array van 6 schijven vragen om problemen? 4x samsung en 2x maxtor ik zie het probleem niet helemaal. zijn 6x 250gb schijven met NCQ evenveel cache etc.
Verschillende merken/ type disken door elkaar gebruiken in 1 ARRAY is niet onmogelijk maar wordt sterk afgeraden. En al helemaal i.c.m. Maxtor disken.

NCQ wordt ook niet aangeraden, aangezien de implementatie daarvan onder SATA nog verre van optimaal is, erger nog, vertragend werkt. Lees de reviews er maar op na en de bijbehorende benchmarks.
Dat Highpoint een nieuwe versie van de tool/ driver heeft wist ik niet, en had ik ook nog niet gelezen op hun website, kan het nu ook niet vinden op hun site, maar in ieder geval bedankt voor de info en de moeite.
Hoop dat mn schijven het nog tot die tijd volhouden :+
Misschien toch maar even vertalen:

De nieuwe versie zal in maart worden vrijgegeven op de site van Highpoint (aangezien we nog in februari zitten zal dat er nu nog niet op staan)

HighPoint is nog volop aan het testen, of de RAID beheer tool goed werkt.

Misschien dat je je eens verdiept in RAID en het gebruik ervan, uit je openings post maak ik ook niet op wat je zelf nu al hebt ondernomen, geprobeerd of gezocht. Behalve dat je commentaar hebt over dat tooltjes niet werken ect.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Je array blijft toch doordraaien als je er 1 schijf uit haalt.... Ik gok zelf dat het de eerste schijf is, dus die op poort 1 zit. Haal deze los en stoppen dan de mailtjes... Rebuilden maar :)

En heb je de pech dat je schijf die al bijna dood is de geest geeft.... hang de goede er weer in en de defecte eruit en tadaa je raid 5 is weer online... Wel als een speer naar de winkel ;)

[ Voor 33% gewijzigd door muppet99 op 16-02-2007 12:10 ]

Carpe Diem

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

muppet99 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:08:
Je array blijft toch doordraaien als je er 1 schijf uit haalt.... Ik gok zelf dat het de eerste schijf is, dus die op poort 1 zit. Haal deze los en stoppen dan de mailtjes... Rebuilden maar :)

En heb je de pech dat je schijf die al bijna dood is de geest geeft.... hang de goede er weer in en de defecte eruit en tadaa je raid 5 is weer online... Wel als een speer naar de winkel ;)
Dat is een mogelijkheid, al zou ik die zelf niet toepassen of aanbevelen, zeker niet met een ARRAY die al problemen heeft. Als je een disk eruit trekt die goed is, en de disk met problemen valt dan uit zit je met een waardeloze ARRAY.

Zet de disktooltjes op een diskette, zet je PC uit, haal de disken los van je RAID Controller en sluit ze aan op de SATA poorten van je moederbord. Boot met een boot diskette en plaats de disktool diskette om een voor een de disken te testen. Wel zo veilig en relatief snel (anders moet je na elke disk die je uit je array trekt een rebuild doen, met alle gevaren van dien)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:46
Als je nu deze pc uitzet en daarna de schijven één voor één test op een andere pc met een Intel chipset (want daar werken de tooltjes wel op) dan hoef je toch niks met je array te doen. Mocht je de eventuele defecte schijf gevonden hebben kun je er meteen een nieuwe voor in de plaats hangen en je boel rebuilden.

• siepeltjuh
  • Niet online
John2B schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:02:
[...]

Verschillende merken/ type disken door elkaar gebruiken in 1 ARRAY is niet onmogelijk maar wordt sterk afgeraden. En al helemaal i.c.m. Maxtor disken.

NCQ wordt ook niet aangeraden, aangezien de implementatie daarvan onder SATA nog verre van optimaal is, erger nog, vertragend werkt. Lees de reviews er maar op na en de bijbehorende benchmarks.

[...]

Misschien toch maar even vertalen:

De nieuwe versie zal in maart worden vrijgegeven op de site van Highpoint (aangezien we nog in februari zitten zal dat er nu nog niet op staan)

HighPoint is nog volop aan het testen, of de RAID beheer tool goed werkt.

Misschien dat je je eens verdiept in RAID en het gebruik ervan, uit je openings post maak ik ook niet op wat je zelf nu al hebt ondernomen, geprobeerd of gezocht. Behalve dat je commentaar hebt over dat tooltjes niet werken ect.
Gelukkig kan ik zelf aardig engels, mijn stief moeder is Brits, dus geen hulp bij nodig. Ik gaf alleen aan dat ik het nergens kon vinden op hun site, en nog steeds niet. Ik zag wel dat er een nieuwe versie 1.06 beschikbaar is, aan de release notes te zien dacht ik dat dat de versie was die jij bedoelde, en blijkbaar eerder dan Maart was gelanceerd, zo gek was dat nog niet bedacht:
v1.06 02/01/2007
* Fix event log string for sector repair.
* Fix an error condition for RAID5 sector repair.
Ik heb een redelijke kennis op het gebied van RAID systemen, althans als ik mezelf mag beoordelen. Dat er NCQ op zit wil nog niet zeggen dat ik het aan heb staan, ik geef alleen aan dat het om vrijwel identieke schijven gaan. Ik ben op de hoogte van de benchmarks, en daarom is het ook uitgeschakeld. Als je de startpost hebt gelezen dan zie je ook de reden daarvan. Natuurlijk 6x hetzelfde is beter dan 4x en 2x, maar kost ook een stuk meer en is die paar % performace voor mij niet waard om ze te vervangen. Als ze defect zijn/raken worden ze natuurlijk wel door SP2504C vervangen.

Het probleem was een happerend systeem, zoals je in mijn startpost kunt lezen ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak, en kwam ik al gauw uit bij bad sectors op een hd. De smart informatie van de hd`s gaven mij geen nuttige info. De tooltjes waar je geen hol mee kan zoals de samsung en maxtor tool heb ik geprobeerd.

@muppet99
Wat John2B al zegt, en ook al eerder is genoemd, dat is geen optie. Als je een goede eruit haalt, en de rotte schijf overlijd, zit je met een waardeloze array.

@John2B
Zet de disktooltjes op een diskette, zet je PC uit, haal de disken los van je RAID Controller en sluit ze aan op de SATA poorten van je moederbord. Boot met een boot diskette en plaats de disktool diskette om een voor een de disken te testen. Wel zo veilig en relatief snel (anders moet je na elke disk die je uit je array trekt een rebuild doen, met alle gevaren van dien)
Dat is zo ongeveer wat ik je nu al 4 posts probeer te vertellen. Dat lukt niet. Het tooltje van Maxtor detecteert niets. Ze kunnen niet overweg met SIL3112, Nforce4, Ati RS480 ook geen succes.

@Nielsen
Ja inderdaad, op een Intel ICH 7 zal ie vast wel werken, maar ik heb niet zo`n bord, en ken ook niemand in mijn omgeving die dat heeft. Zouden er nog andere opties zijn?

* siepeltjuh heeft het gevoel het onmogelijke te willen

• siepeltjuh
  • Niet online
Zucht.. na 145 test runs ofzo.. lijkt het te zijn gefixed...

Inmiddels beide Maxtor schijven vervangen voor Samsung 250gb SP2504C schijven. (6x SP2504C dus)

Het probleem lijkt te zijn opgelost, alleen leek het probleem niet aan de maxtors te liggen, want de problemen had ik ook na het vervangen van deze schijven. Het leek te liggen aan de SATA kabels.

Waar ik nu nog mee blijf zitten is dat de snelheid van een degraded array hoger is dan van een optimaal functionerende array. (Bij degraded heb ik gewoon een willekeurige HD losgetrokken.)

Voor mensen die geinterreseerd zijn hieronder de testresultaten, voor wat ze waard zijn:

TestrunAvg. Read (MB/s)Burst (MB/s)Acces time (ms)CPU load (%)CacheNCQBijzonderheden
192,7250,514,82WBYA / PCIe 4x
292254,414,71WTYA / PCIe 4x
3102,4264,9143WBNA / PCIe 4x
4102,5273,414,30WTNA / PCIe 4x
591185,714,12WTNA / PCIe 2x
690,5176,414,22WBNA / PCIe 2x
765,919014,92WBNB / PCIe 2x
887,4651162WBNB / PCIe 2x / degraded
9147,219714,76WBNB / PCIe 4x / degraded / nieuwe kabels
10129,618114,56WBNB / PCIe 4x / nieuwe kabels

A = 4x Samsung / 2x maxtor
B = 6x Samsung
Cache, WB = Write back, WT = Write Through
Dit is gemeten op een frisse XP installatie met HDtach 3.0.1.0 en Driver 1.0.6

[ Voor 2% gewijzigd door siepeltjuh op 03-03-2007 15:02 . Reden: Duidelijkere legenda ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

siepeltjuh schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 14:58:Waar ik nu nog mee blijf zitten is dat de snelheid van een degraded array hoger is dan van een optimaal functionerende array. (Bij degraded heb ik gewoon een willekeurige HD losgetrokken.)
Bij een degraged array hoeft er geen parity te worden berekend en ook niet worden weggeschreven en zou dus om die redenen de iets betere performance verklaarbaar kunnen zijn.

• siepeltjuh
  • Niet online
Het gaat hier dan ook om de read snelheden.
En (als ik het goed heb) word de pariteit verdeeld over de schijven, en zal bij een read actie, de verschillende data blokken worden genomen+pariteit om het missende blok te berekenen. Dat zou ook vertragend moeten werken.
Andere tests (zoals op tweakers zelf: reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters ) Geven ook duidelijk aan dat een degraded array tot 50% trager zijn.
Inmiddels weer een testrun gedaan en krijg nu weer 70mb uit het kreng.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Klopt, ik klets even uit me nek.

Vreemde kuren heeft die controller, ik zou me er niet gerust bij voelen.

Pagina: 1