[XP] Bestand ontbreekt @ opstarten XP*

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 10:37
Hallo,

Ik heb hier nog een pc staan van HP maar als ik hem opstart zegt die dat die windows XP home niet kan opstarten omdat het bestand.

C:/Windows/System32/config/system ontbreekt

En hij zegt dat ik dit kan repareren door middel van de XP cd en dan via R.

Maar ik heb hier geen cd van XP home liggen wel eentje van XP Proffesiobal kan ik die gewoon gebruiken.
En hoe kan ik dit oplossen?

PS: hoe kom ik in de BIOS? want DEL en F12 werken niet

Groetjes Tim

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

in principe zou de recovery console van home en pro gelijk moeten zijn. Probeer het iig en vanuit daar fixboot en fixmbr te draaien.

Verder zou je ook met F2, F10 of INS in de bios kunnen komen, afhankelijk van je mobo (wat voor iets heb je?). Meestal krijg je wel te zien wat je voor knop in moet drukken. Of je moet even ESC of TAB drukken om het postscherm te zien te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 09-02-2007 17:47 ]

• timskiej
Ik heb Fixmbr en fixboot gedaan maar hij geeft nog steeds hetzelfde aan.

• timskiej
Ok bedankt heb XP maar opnieuw geinstalleerd.
Er stond toch veel rotzooi van HP erop.
Hier kan een slotje op.

Groetjes.

Verwijderd

Een beetje meer zoeken kan ook geen kwaad want ik heb zelf minimaal 10 keer uitgelegd hoe je dit moet oplossen en met zijn allen vast 100den keren.

Waarom mensen altijd fixboot en fixmbr voorstellen is mij nog altijd een raadsel aangezien je hiermee alleen maar aangeeft waar Windows te vinden is op de hardeschijf en waar de bootcode staat.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 19:10

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Geef dan nog eens de oplossing? Want ik heb dit vooral ook al 2x gehad en telkens nieuwe install moeten doen.

Ipv dat ze duidelijk uitleggen hoe je dat kan fixen en niet onnozel zeggen 'use Recovery console to fix'.
Op dat moment als je pc stuk is kan je meestal moeilijk effe op internet zoeken.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Hierbij: [XP] recovery reparatie niet mogelijk

Windows CD booten -> Recovery Console -> chkdsk /r

Met het commando "chkdsk /r" controleer en repareer je de volledige partitie. Eventueel kun je een stationsletter toevoegen om een andere partitie te controleren (vb. "chkdsk d: /r"). Dit proces kan enkele uren duren, zodra hij klaar is kun je de computer herstarten met het commando "exit".

Eventueel kun je een kopie van het registry terugzetten als het daarna nog niet is opgelost.

Volg hiervoor deze handleiding: How to recover from a corrupted registry that prevents Windows XP from starting

Indien er belangrijke data op die PC staat eerst een backup maken via een andere PC.

[edit]
Mocht je de melding krijgen dat boot.ini niet kan worden gevonden of je krijgt de melding dat er niets bootable is gevonden DAN gebruik je fixboot en fixmbr. (maar het kan natuurlijk nooit kwaad om het te proberen)

[edit2]
Klein beetje uitleg waarom. Als je PC start dan gaat hij door de POST procedure heen en laad de MBR van de hardeschijf, dit stukje software laad weer ntldr die op zijn beurt weer ntdetect start voor hardware detectie waarna weer alle kernel drivers en registry worden geladen.

Stap 1: laad Master Boot Record (MBR)
- indien defect fixmbr
Stap 2: ntldr, boot.ini (boot menu ed.)
- indien defect fixboot
Stap 3: ntdetect, hardware detectie + laad Windows
- indien defect.... veel mogelijkheden waaronder chkdsk en registry recovery.

De melding die de TS krijgt is dus stap 3 in het proces waardoor het mij overbodig lijkt om fixboot en fixmbr te gebruiken. maar zoals ik eerder aangaf kan het zeker geen kwaad.

[edit3]
Windows Vista heeft geen NTLDR meer maar maakt gebruik van winload en de boot manager.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 22:23 ]

Pagina: 1