Toon posts:

MICRO Direct Drive platenspeler op hedendaagse versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.099 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een kennis die een MICRO Direct Drive platenspeler (uit den oude doos) wil aansluiten op een hedendaagse versterker of receiver (nog te kopen).
De platenspeler heeft twee tulpstekkers (wit/rood) en u-vormig element (aarde).
Uiteraard moeten de tulpstekkers op een phono ingang van een versterker. Ik begreep echter dat je nogal op moet letten wat voor phono ingang dat is (kwaliteit, soort?) ivm de mV en met het type element (kristal, magneto dynamisch of moving coil) van de platenspeler.
Ik heb geen verstand van audio, maar volgens mij is die platenspeler wel high end (destijds). Er zit zelfs een stroboscoop (50-33-60 en 50-45-60) of iets dergelijks op (zorgt die voor het rechthouden van de plaat?) en er zit een speedcontrol op (DD-1: 33 - speedcontrol - 45 - 33 - 14).

Ik schat zo in dat het een hele dure versterker of receiver gaat worden wil die platenspeler gaan werken. Of dat er anders tussenstekker, omvormers, voorversterkers of iets dergelijks nodig zijn wil de boel niet kapot gaan bij platenspeler (en plaat) of versterker.

Wie heeft hier ervaring mee? Of wie weet op welke site of forum ik hier meer over kan vinden?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

je kan hier bij de eerste de beste iets fatsoenlijkere audiozaak een phono voorversterker kopen. Ze zijn er vanaf een paar tientjes, tot honderden (duizenden) euro's als je versterker geen aansluiting voor een platenspeler heeft.

Wat ik me nog kan herinneren uit mijn tijd in een winkel, is dat je MM of MC hebt (moving mass / moving coil?), Direct drive heeft er weinig mee te maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:38

Oceria

I've been in between....

Ruw gezegd zijn er twee verschillende soorten phonotrappen. MM en MC. Dit heeft te maken met de werkwijzen van de pickup element van je draaitafel en hun output.
De MC cartridge werkt met hele kleine output voltages en moet zeer versterkt worden alvorens aangeboden te worden aan je gewone versterker. MM elementen leveren een veel hoger voltage af en kunnen een MC voorversterker vernielen!

De meeste elementen zijn van het MM type en vereisen dus een MM phonotrap. Sommige versterkers hebben echter de beschikking over beide type voorversterkers en hebben een knop aan de voorkant zitten waarmee je tussen die twee kunt schakelen.

Kijk dus na wat de specificaties zijn van je element dat erin zit. Bij een oude platen speler kan het overigens aan te raden zijn om een nieuw element aan te schaffen: een versleten naald is niet erg goed voor je platen zelf. Kijk daarvoor eens bij de betere audio winkel.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Bijna elke stereo versterker en receiver heeft een aansluiting voor platenspelers. Audio/video receivers hebben lang niet altijd zo'n aansluiting. De meeste merken kiezen ervoor om alleen een phono input op de wat duurdere modellen te doen, terwijl andere merken een platenspeler op een A/V receiver helemaal niet nodig vinden (harman/kardon).

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:36
Je kunt de tafel waarschijnlijk aan vrijwel elke gangbare voorversterker hangen. Neem eventueel de speler mee naar je favoriete audioboer :)
De stroboscoop is overigens zodat je de pitch precies kan instellen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

[b][message=27473475,noline]

Wat ik me nog kan herinneren uit mijn tijd in een winkel, is dat je MM of MC hebt (moving mass / moving coil?), Direct drive heeft er weinig mee te maken.
MM betekent gewoon 'moving magnet', en werkt gewoon op de omgekeerde wijze van het MC(moving coil). Bij MM beweegt de magneet binnen de spoel en bij MC beweegt de spoel rond de magneet, zo simpel is het. Dit laatste type geeft wel gemiddeld een 10x lagere uitgangsspanning dan MM (er zijn evenwel uitzonderingen), zodat versterkers met een phonoingang in de meeste gevallen nog nood hebben aan een extra voor/voorsterker (of transformator). Het merendeel van de aangeboden PU-elementen zijn wel van het MM-type, zeker in de platenspelers van het oudere type zoals die 2e-hands aangeboden worden

Verwijderd

Topicstarter
Heb gevonden welk element de platenspeler heeft. Het is een Stanton 681 Triple-E.
Geen idee of dit een MM of een MC is.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Google weet dat toch wel :) ? En anders ff vragen. Volgens mij is het een MM.

[ Voor 131% gewijzigd door voodooless op 30-11-2007 15:07 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Tnx!
Het is dus een Moving Iron (MI) element. Dat is een betere uitvoering van de MM. Zie hier.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 19:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:53:
Heb gevonden welk element de platenspeler heeft. Het is een Stanton 681 Triple-E.
Geen idee of dit een MM of een MC is.
Die triple-E was in die tijd een top-element(jaren 70-80), gewoon aansluiten op een gewone MM phono-ingang.
Voor zover ik mij herinner heeft Stanton nooit moving-coils gemaakt. Uiteraard de naald op slijtage (laten) controleren en eventueel vervangen. Ik weet echter niet of vervangnaalden van dit type nog vlot verkrijgbaar zijn.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:31

Viking Kvinne

Bestla

Met een voorversterker kan hij gewoon op de cd ingang worden aangesloten. Sluit hem nooit met een voorversterker op de phono aan. Een voorversterker voor die ingang niet nodig.

Als je versterker geen phono heeft , kun je een voorversterker kopen en aansluiten via de cd ingang.
Ik heb het thuis zo: 2 Technics Direct drive draaitafels aangesloten op een Behringer VMX 300 mengpaneel.De mainout van het mengpaneel zit aangeloten op de huiskamerversterkeringang voor de cd speler. Die cd speler heb ik de deur uitgedaan omdat ik zelden cd's draai, maar mocht het voorkomen, dan duw ik hem wel in de dvd/harddisk recorder.
:Y)

Mengpaneel via marktplaats kopen. Voor een paar tientjes heb je al wat leuks

[ Voor 8% gewijzigd door Viking Kvinne op 01-12-2007 10:20 ]

Pagina: 1