P5B (deluxe) + 8800GTX + OCZ = trage bios (?)

Pagina: 1
Acties:

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
Goeiemiddag iedereen.

Onlangs wat nieuwe hardware gekocht en zelf in elkaar gezet. Hier meteen even de specs:
Intel E6600
Asus P5B Deluxe
Asus 8800GTX
OCZ 2x1gb (4-4-4-12) PC4200
(etc, maar minder relevant)

Alles standaard waarden, out-of-the-box settings en bios.

Ik heb het volgende probleem:
Het BIOS POST-scherm is erg traag. Niet dat ik lang op detectie van schijven moet wachten ofzo, maar het scollt allemaal gewoon traag. Je ziet dat het scherm echt opgebouwt wordt. Ook in het BIOS configuratiescherm zelf is alles zo langzaam. Het is net een 286 die moeie heeft met het opbouwen van een standaard ASCII-schermpje. De laatste keer dat ik zoiets gezien heb was toen ik voor de gein 's alle CPU-cache uitzette in de bios (jaren geleden, ander systeem).

Zowel de vista als de XP installaties hebben momenten dat er erg lang gewacht moet worden op iets (zonder merkbare activiteit). Veel langer dan dat me noodzakelijk lijkt. Bij Vista krijg ik bijvoorbeeld na het initiele "laden van systeem bestanden" (oid) wel die 'mooie' achtergrond te zien, maar vervolgens moet ik 5 minuten wachten voor het eerste schermpje naar boven komt. Door die schermpjes kan ik wel weer snel doorheen, maar bij "expanding files" staat ie eerst weer een paar minuten op "0%".

Zodra ik eindelijk in windows zit (zowel xp als vista) reageert het allemaal weer normaal (voor zover wat normaal is voor een windows installatie waarbij de videokaart-drivers nog niet geinstalleerd zijn). De extreme (iig optische) sloomheid van de bios is hier (gelukkig) weg.

Ik heb me ondertussen al suf lopen zoeken op het net, en heb een lijstje met mogelijk oorzaken:
- kapot moederbord, geheugen en/of videokaart.
- de 8800gtx zet bij booten z'n kloksnelheden erg langzaam
- asus moederbord vindt het OCZ geheugen niet helemaal lekker

Wat ik van het weekend maar 's ga doen:
- bios moederbord flashen. De laatste versie heeft in ieder geval "memory compatibility improvements"
- schijven los halen (just in case)
- ander geheugen proberen
- bios van de gtx flashen (doe ik liever niet)
- bij volle maan over klavertjes vier gaan pissen

Mijn vraag is eigenlijk. Wie o wie komt dit probleem bekend voor? En heb je er een oplossing voor kunnen vinden?

Wat het evt 'zou' kunnen zijn en wat ik 'zou' kunnen doen weet ik ook wel. Ik vraag me alleen af of iemand anders dit al 's heeft moeten doorstaan, zodat ik niet het wiel opnieuw moet gaan zitten uitvinden. :P
Mocht ik trouwens nog iets vergeten zijn, tips zijn natuurlijk ook altijd handig O-)

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Kijk eens naar je memory voltage, de P5B schijnt daar problemen mee te hebben met OCZ geheugen. Dat was dan wel met PC6400.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 20:32

WTM

Ik heb OCZ rev.2 pc6400 2x1gb op een P5B Deluxe zitten. Dat werkte ook niet goed met soms traag / reboots op standaard settings. Ik heb het voltage toen op 2.1v gezet en nu draait het als een tierelier!

• BramT
Dat van die voltage had ik ook al gelezen ja. Sorry, vergeten te vermelden. 2.0v had ik al wel geprobeerd, maar helaas. Nu 2.1v geprobeerd en nog steeds geen verandering.

Nog vergeten te vermelden dat alle temperaturen wel heel erg binnen de normen zijn en dat de voeding ook nergens problemen mee heeft (150 van de 550 in gebruik).

Dalijk s ander geheugen proberen...
Iemand anders nog suggesties of ervaringen?

• BramT
Ok, weer wat stapjes verder.
Geprobeerd met compleet ander geheugen (Kingston valueselect 2x 1Gb), maar alles bleef hetzelfde dus m'n eigen OCZ er maar weer in. Ook meteen de andere channel geprobeerd, maar geen resultaat.

Met de vista boot opties 's een memcheck gedraaid, ook zonder problemen. Ondertussen kunnen we dus rustig zeggen dat het toch echt niet met het geheugen te maken heeft...

In de BIOS verder alle onboard features 's gedisabled. Ook weer zonder enige verandering.

Met EZFlash 2 gebprobeerd nieuwe BIOS te flashen, maar dat EZFlash ziet zowel m'n USB stick als een CDR met de nieuwe bios er op niet :(
Het ding geeft als drive @:\ aan en ik kan niks anders kiezen...

Ik begin een beetje nerveus te worden... :|

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 20:32

WTM

hmm...tja dan durf ik het ook niet te zeggen als je verder alles bekeken hebt zoals je aangegeven hebt. Mobo verdenk ik dan....

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 22:48

Copyman

Dode muis

Ik heb hetzelfde met een P5W DH Deluxe, maar ik stoor me er verder niet aan. Voor specs, zie signature.

Je computer gaat sneller door post/boot heen als je de QFan opties allemaal op Ignored/Disabled zet. Dit heb ik ergens gelezen, maar ik weet niet meer precies waar. Als ik deze URL terug vind zal ik hem hier neerzetten.

Hier bijvoorbeeld:
http://www.hardforum.com/...&p=1029947108&postcount=6
http://forums.anandtech.c...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

Of gewoon:
[google=p5w dh deluxe slow post qfan]
[google=p5n32-e sli slow post qfan]

Je mobo is in ieder geval niet kapot. Je geheugen of videokaart ook niet voor zover ik weet. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Copyman op 10-02-2007 19:24 ]

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:59

Format-C

Tracing Rays

Misschien is dit het niet; maar heb je nog een ander PCI-e videokaartje?

Het viel mij op toen ik een 8800GTX in mijn PC prikte dat de BIOS, en het wijzigen van dingen in de BIOS VEEL trager ging (qua schermopbouw) dan ik ooit heb meegemaakt. Net alsof de videokaart helemaal uitstaat of zoiets. :? Ik heb er geen last van want het is niet HEEL traag, maar het viel me wel erg op.

Als ik een nVidia 6200TC kaartje in mijn systeem prik (+ andere drivers) is de BIOS, en opbouw daarvan VEEL sneller.

Misschien kan je het eens proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 10-02-2007 19:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Copyman

Copyman

Dode muis

Dat is idd een bekend probleem, je bent dus niet de enige (ik heb het ook).

Hetzelfde probleem:
http://www.evga.com/commu.../topic.asp?TOPIC_ID=26806
http://hardforum.com/showthread.php?t=1153142

• BramT
Juist. Ik verdacht de GTX ook al van de trage BIOS. Bedankt voor de verificatie. Ik ga hier nog wat info neerbrallen zodat mensen met de search-functie dit ook kunnen terugvinden ;)

Die QFan vind ik overigens wel handig (scheelt ook weer wat rotzooi in windows laden). Heb gewoon full-screen bootlogo aangezet zodat het 'lelijke' scrollen niet te zien is ;)

Ik zat echter nog met een ander probleem (ondertussen hebben we dus established dat de trage BIOS hier helemaal los van staat) en dat was het niet fatsoenlijk aan de gang krijgen van windows. Ik kreeg overal CRC errors op (of problemen die aanverwant zijn): corrupte installaties, vermiste of beschadigde windows bestanden, corrupte installers, random windows errors, etc..

Uiteindelijk m'n bios geflashed naar 1004, en het is 'vrijwel' weg. Ik heb nu een werkende XP, maar kom hier en daar nog wel 's wat tegen (M'n standaard-"ding" geluidje van windows is bijvoorbeeld corrupt en klinkt als een "dinrck"). Ik heb al memtest en wat andere zooi het geheugen laten testen maar daar blijkt alles OK.

(Dat bios flashen was nog spannend ook. EZFlash wilde namelijk niet en ik moest het dus vanuit windows doen met CRC errors all over the place :P)

Een uurtje kunnen warcraften zonder problemen. 3Dmark06 crashed standaard met een BSOD "page fault" error ergens aan einde 1e / begine 2e test. De GTX loopt idle op 60 graadjes, onder load 70 a 72 graden. Ik moet nog wat andere heavy-duty spelletjes proberen.

Maar goed. Misschien dat m'n mamaplank nog ergens loopt te klooien, en dan denk ik ergens aan richting SATA-controller ofzo. De schijven zijn zo goed als nieuw (250gb WD's), daar zoek ik het (nog) niet. Bovendien vind ik de performance van die dingen wat tegenvallen. Weet er iemand een fatsoenlijke stress/fout-test-progje voor de schijven/controllers (met resultaten die ik kan vergelijken?)

/edit:
SMART status geeft bij alle drives een mooie '0' bij CRC en andere error-counts. Andere WD tools gaven ook geen problemen. Zoek dus specifiek iets wat bijvoorbeeld 100mb aan data wegschrijft en het vervolgens kan verifieren...

[ Voor 5% gewijzigd door BramT op 12-02-2007 01:24 ]

• Copyman

Copyman

Dode muis

Ik zou je HDD niet te snel uitsluiten, ik heb een paar weken geleden namelijk een soortgelijk probleem gehad. Daar kan je hier meer over lezen:

Copyman in "[XP] CRC errors tijdens installatie game..."

• BramT
Copyman schreef op maandag 12 februari 2007 @ 08:54:
Ik zou je HDD niet te snel uitsluiten, ik heb een paar weken geleden namelijk een soortgelijk probleem gehad. Daar kan je hier meer over lezen:

Copyman in "[XP] CRC errors tijdens installatie game..."
Tsja. Ik heb 1 nieuwe 250gb WD er in zitten en 2 meegenomen uit vorige pc (zelfde aanschaf/serie). Plus nog een wat oudere 160gb uit oude pc. De oude zijn zeker in orde, maar nu CRC-errors op elke schijf.

Met als toppunt gisterenavond laat nog een quickpar sessie... Na iedere "repareer-run" had ik MEER damaged blocks dan toen ik begon... ;(

Ik ga nog wat swappen met geheugen en proc... Just to be sure.. En dan gaat het moederbord RMA.

Maar we dwalen ondertussen behoorlijk af van het initiele onderwerp. Ik zal een nieuw draadje starten op de benodigde plaats(en) indien nodig (en er dan naartoe linken vanuit hier voor de geinteresseerden).

Iedereen bedankt voor de hulp!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
heb je na je biosflash nog een nieuwe install geprobeerd? is misschien het proberen waard met de crc errors.

• BramT
Uiteraard. Na bios-flash heel XP een clean-install gegeven.

Pagina: 1