Mijn ervaring is dat de performance tussen 5400rpm en 7200rpm laptop schijven niet zo heel veel verschilt. Het verschil tussen een 4200rpm schijf en een 5400rpm schijf is bijvoorbeeld wel heel goed merkbaar. Je moet wel goed de specificaties van de schijven doornemen, een 7200rpm schijf hoeft niet veel meer te verbruik dan een 5400rpm schijf. Persoonlijk heb ik in eerste instantie in mijn Dell Laptop de 30GB Toshiba 4200rpm schijf vervangen voor 60GB Hitachi 7200rpm schijf. Het grootste nadeel van de 7200rpm schijf is de grotere warmte ontwikkeling.
Kort daarop heb ik in een vergelijkbare Compaq/HP laptop de 30GB 4200rpm schijf vervangen voor een 5400rpm (Hitachi) schijf, in performance merkte ik niet echt veel verschil, behalve lijkt de 5400rpm schijf wel koeler te blijven. Je natuurlijk pas echt goed vergelijken als je identieke laptops hebt, ook vanwege de manier van koelen etc.
In iedergeval zou ik heel goed de specificaties doornemen, mogelijk dat een 5400rpm schijf de gewenste performance kan leveren zonder de laptop gelijk als kachel te gebruiken.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/