[Notebook] 5400rpm vervangen voor 7200rpm?

Pagina: 1
Acties:

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:59
Halloo :)

Ik wil binnenkort een nieuwe notebook kopen. Hierin zit standaard een 5400rpm hdd. Is het de moeite waard om deze te vervangen voor een 7200rpm model? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Thx :)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ja hij word er een stuk sneller van, je accu is wel iets eerder leeg en hij maakt meer lawaai.

Alle proemn in n drek

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het is zeker sneller, maar hou inderdaad rekening met de nadelen die Bierkameel omschrijft :)

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wellicht wat oud, maar je kunt de verschillen eens bekijken in SmartDoDo in "[Ervaring] Toshiba M30X"

Mijn ervaring is dat het niet altijd zoveel scheelt in snelheid, het ligt er ook maar net aan wat voor HD je vervangt :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mijn ervaring is dat de performance tussen 5400rpm en 7200rpm laptop schijven niet zo heel veel verschilt. Het verschil tussen een 4200rpm schijf en een 5400rpm schijf is bijvoorbeeld wel heel goed merkbaar. Je moet wel goed de specificaties van de schijven doornemen, een 7200rpm schijf hoeft niet veel meer te verbruik dan een 5400rpm schijf. Persoonlijk heb ik in eerste instantie in mijn Dell Laptop de 30GB Toshiba 4200rpm schijf vervangen voor 60GB Hitachi 7200rpm schijf. Het grootste nadeel van de 7200rpm schijf is de grotere warmte ontwikkeling.

Kort daarop heb ik in een vergelijkbare Compaq/HP laptop de 30GB 4200rpm schijf vervangen voor een 5400rpm (Hitachi) schijf, in performance merkte ik niet echt veel verschil, behalve lijkt de 5400rpm schijf wel koeler te blijven. Je natuurlijk pas echt goed vergelijken als je identieke laptops hebt, ook vanwege de manier van koelen etc.

In iedergeval zou ik heel goed de specificaties doornemen, mogelijk dat een 5400rpm schijf de gewenste performance kan leveren zonder de laptop gelijk als kachel te gebruiken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/