Toon posts:

[php] problemen met chmod() en chown()

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben zelf server beheerder en zit met een probleempje

ik heb php4.4 draaien en wil de functie chown() en chmod() gebruiken maar bi jhet gebruik krijg ik de volgende melding:

Warning: chown() [function.chown]: Operation not permitted

Nu heb ik al wel her en der gevonden dat er ergens iets ingesteld moet worden maar krijg het niet gevonden

weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 20:55
chown staat voor CHange OWNer. als de files niet van jou zijn mag je ze waarschijnlijk niet aanpassen met chown als je geen root rechten hebt.

met chmod kun je de rechten veranderen van een file. wederom als je zelf niet genoeg rechten hebt kun je dit niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
probleem is dat php draait onder de user apache en ze zijn eigenaar van "gebruiker" ik wil ze aanpassen naar apache om er vanuit php wat mee te kunnen doen..

kan dit op n andere manier? ik heb root rechten op de server via ssh..

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 20:55
inloggen als root en dan chown naar apache

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je zult dat dan inderdaad met ssh moeten gaan doen.

Maaruh, waarom post je dit in SEA? Dit heeft niks met Software Engineering / Architectuur te maken. Daarnaast zijn er in PRG en NOS al heel wat vragen over chown al dan niet in combinatie met PHP voorbij gekomen waaruit denk ik prima te halen valt wat je kan controleren en aanpassen om het te laten werken.

Als laatste punt zeg je dat je wat zaken hebt gevonden en "ergens iets" heb ingesteld. Prima natuurlijk maar geef dan ook minstens aan wat je hebt gevonden en wat je hebt ingesteld en waarom dat niet voldeed.

Ik denk dat je met de tips nu er wel uit zou moeten komen. Vanwege bovenstaande punten gaat dit topic dan ook dicht. Mocht je er echt niet uitkomen dan kan je een nieuwe topic openen, doe dit dan wel op de juiste plek en met de juiste informatie in je startpost (zie het beleids topic en Waar hoort mijn topic?) :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.