[XP SP2] fixboot maakt van NTFS een FAT partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.021 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Laptop met een XP SP2 installatie en allerlei 'onmisbare' gegevens erop wou niet meer opstarten. (Unmountable_boot_device) Geen probleem, Windows XP Home CD erin en in de recovery Console chkdsk /f en fixmbr en fixboot gedaan... Alles ging goed tot de laatste opdracht. Toen werd van de NTFS 80Gb partitie een FAT partitie gemaakt.... Nu lijkt dus alles weg te zijn.

Ik heb al gezocht hier in GoT, vond ook een artikel, daar werd wel om een oplossing gevraagd uiteraard, maar niet gegeven. Wel voor Session3_initialization_failed. Maar daar heb ik geen last van!
Volgens Active@ partition recovery staat de partition table WEL op NTFS, maar de boot sector zegt dat het een FAT partitie is.

Nu is mijn vraag dus, kan ik de boot sector zo aanpassen dat deze er weer een NTFS partitie van maakt. Aangezien de partitie tabel wel goed is lijkt het mij dat dan de pc weer normaal opstart.

Heel graag een reactie met een oplossing, niet met formatteren die hap, want dat is out-of-ze-question. (PC van een klant.. en je weet hoe het gaat met backuppen... |:( )

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je fixboot/fixmbr je partitietabel verandert is er vermoedelijk al meer mis - ik zou je toch aanraden om met datarecovery tooltjes (kijk daarvoor even in de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ) aan de slag te gaan om te proberen zoveel mogelijk data te redden :)

Handmatig je partitietabel wijzigen en het partitie-type terug op NTFS zetten kan overigens ongetwijfeld ook wel, maar een directe uitleg kan ik je er niet zo voor geven, vermoedelijk moet je dan met een sector editor oid aan de slag :)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

ahha de PC van een klant .... beschouw dit a.u.b. al een ***!! leer-moment !!***. Ik stel als ik dit soort PC's krijg duidelijk de vraag.. is de data zeer belangrijk en onmisbaar? Als ze ja zeggen, beginnen met het clonen van de HD en dan je reparartie werkzaamheden gaan uitvoeren.

De data was al beschadigd voordat jij ook maar in de buurt was dus aan jou ligt het niet. Dat de klant geen back-up maakt... dat leert ie zo wel. In je algemene voorwaarden zal toch wel staan dat jij niet verantwoordelijk bent voor data verlies? Anyway, als ik zoiets dan weer goed krijg dan laat ik de klanten altijd even schrikken dat ze alles kwijt zijn... leren ze ook van en daarna ben je toch weer een held dat het allemaal werkt.

Op zich zou ik ook die stappen genomen hebben die jij hebt gedaan dus dat zit wel goed. Ik heb al een paar keer iets gehad aan deze stappen. Natuurlijk alles op eigen risico ;)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
MRic3 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:57:
ahha de PC van een klant .... beschouw dit a.u.b. al een ***!! leer-moment !!***. Ik stel als ik dit soort PC's krijg duidelijk de vraag.. is de data zeer belangrijk en onmisbaar? Als ze ja zeggen, beginnen met het clonen van de HD en dan je reparartie werkzaamheden gaan uitvoeren.
Helemaal mee eens, doen we normaliter ook. Maar dit was op zich een schot voor open doel (achteraf een afstandsschot... :)). Ben ondertussen bezig met data recovery, dat gaat op zich heel goed. De meeste bestanden zijn al terug!

Ik heb wel al enkele tooltjes geprobeerd, maar allemaal komen ze met een 10mb fat partitie. Terwijl de data recovery duidelijk zegt dat het bestandssysteem NTFS is. Vreemd maar goed, zoals MRic3 al zei.. een uitstekend ***!! leer-moment !!***

Ohw ja.. de recovery-console had ik al gehad zoals ik zei...Misschien wel een handige pagina als guide zeg maar.. Ik weet het ondertussen, de stappen! Bedankt voor het linkje! :)

[ Voor 9% gewijzigd door lucaspr op 10-02-2007 14:07 ]

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/