Toon posts:

Permissies steeds verkeerd: HD binnenkort dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Op mijn powerbook G4 1Ghz 15' is de laatste tijd een hardnekkig probleem ontstaan. Om de zoveel tijd staan de permissies van diverse mappen verkeerd. Soms mag ik alleen lezen in de programma's map, soms klaagt een programma over geen toegang tot een map (vaak de voorkeuren map).

Disk utility starten en de permissies repareren verhelpt het probleem, maar dat kunstje zit ik nu gemiddeld 1 à 2 keer per week te doen. Dat lijkt mij niet de bedoeling en begint ook zwaar te irriteren.

Voordat dit begon was de laatste keer dat ik het moest doen ergens in de tijd van OS X 10.2.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Een bepaald programma (ik verdenk iPhoto) of misschien het aanstaande einde van mijn HD? Ik heb gezocht op google maar kom alleen een speciaal programma tegen voor mac os 10.1. Aangezien we ondertussen op 10.4 zitten is dit niet echt een oplossing.

Ter info: ik heb een standaardinstallatie met HFS+ journaled en dus geen unix file system of dergelijke.

Iemand een idee?

Verwijderd

Heeft je Mac al SMART? Wat zegt dat eventueel?

Verwijderd

Probeer de disk utility eens vanaf installatieCD (hold down C key when booting)

- en de S.M.A.R.T. status kun je zien door onder schijfhulpprogramma --> info te klikken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog nooit van SMART gehoord, dus ik ga zeker even kijken.

Wel vanavond, want nu zit ik op mijn werk-windowsbakje.

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 11:29 . Reden: Smart status toegevoegd. ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41

chem

Reist de wereld rond

Je disk is echt niet stuk, dan zou je veel meer problemen moeten hebben.

Je permissies worden vooral verkloot door programma's te installeren. Doe je dat wellicht vaak? Andere 3rd party programma's draaien wellicht?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk installeer ik veel. Als je adium gebruikt heb je deze week een update gehad, graphicconverter heeft elke maand een update en over Mac OS X en de iApps heb je het dan nog niet gehad. Je installeert je dus alleen al de tandjes als je al je apps up-to-date houdt, naast het af en toe een iets nieuws proberen.

S.M.A.R.T. Status : Verified

Maar wat het betekent?¿

Heb ook vanaf de installatiedisk even de disk utility gedaan, maar omdat ik al een verify gedaan had vond deze ook niks meer.

Iemand nog ideeën?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:30:
Natuurlijk installeer ik veel. Als je adium gebruikt heb je deze week een update gehad, graphicconverter heeft elke maand een update en over Mac OS X en de iApps heb je het dan nog niet gehad. Je installeert je dus alleen al de tandjes als je al je apps up-to-date houdt, naast het af en toe een iets nieuws proberen.

S.M.A.R.T. Status : Verified

Maar wat het betekent?¿

Heb ook vanaf de installatiedisk even de disk utility gedaan, maar omdat ik al een verify gedaan had vond deze ook niks meer.

Iemand nog ideeën?
Nou, ik installeer niet zo vaak iets als jij i suppose ;)

Maar, het gaat dan vooral om programma's met een .pkg; dus geen simpele copy/paste om te installeren.

Die hele SMART kan je rustig vergeten, dat is echt niet gerelateerd.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1