Toon posts:

Statische elektriciteit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Sinds enkele dagen een raar probleem, PC wil 's morgens nooit opstarten.
Heeft de volledige dag gedraaid, normaal afgesloten en 's morgen wil hij dus niet booten.
De enige manier om hem te laten opstarten is de stroomkabel er uit trekken, kast openen en hier en daar eens aankomen tot ik dus echt statische elektriciteit voel, dan kabel er terug in en PC start normaal op.
Waar kan dit aan liggen ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dit zo lees ligt dat aan slechte randaarde. Is je systeem geaard aangesloten? Zo niet dan zou ik daar eerst eens aan beginnen.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 23:06 ]

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 08:32:
Om de oorzaak te weten moet je toch wat meer gerichter gaan proberen of hier vermelden. Alleen stekker er uit en in helpt niet? Als je tegen een specifieke (!) kaart aan drukt, werkt het daarna wel? Zo ja welke kaart? Heb je al geprobeerd met alles wat je niet nodig hebt er uit gesloopt? etc. etc. pak het eens structureel aan!
En dan begin je met je pc te aarden, zoals Terw_Dan al zegt, dan pas bovenstaand verhaal.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En als aanvulling, mocht stekker erin en eruit niet werken, doe dan eerst een ATX reset voordat je met je handen in de pc gaat zitten, dat kan nooit gezond zijn :)

Verwijderd

.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 08:50:
[...]

als je dat maar niet aan de verwarmingsbuizen doet (zie FAQ en HEEL veel info op het net hierover). In de centrale doos (lamp) zit vast wel een aarde draad.
Aarden aan de verwarmingsbuizen kan prima MITS je zeker weet dat er niet een stuk tussen zit dat van plastic is EN je weet dat de aardepen aan je verwarmingsleiding vast zit. Gezien dit in veel nieuwbouw niet het geval meer is kun je het daar beter niet doen, maar zeker in oude woningen is dit gewoon je aardpunt.

Verwijderd

Topicstarter
En wat is dan de beste en simpelste manier om de pc te aarden?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-02 17:18

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:09:
Geaard stopcontact ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:09:
Geaard stopcontact zoeken, verlengsnoer (met aarde) pakken, pc aansluiten. Geaarde stopcontacten vind je veelal in keukens, badkamers en andere 'vochtige' ruimtes.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Yep, geaard stopcontact in keuken en badkamer gevonden maar niet mogelijk om via een verlengdraad de pc hiermee aan te sluiten (verlengdraad moet dan door living of hall).
Bestaan er geen alternatieven?

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

je kunt proberen je PC los te aarden aan een waterleiding, bij sommige mensen is ook de verwarming geaard...maar dit is geen geweldige oplossing, en de verzekering is er niet blij mee :P

Simplicity is de bom...

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 09:25:
Yep, geaard stopcontact in keuken en badkamer gevonden maar niet mogelijk om via een verlengdraad de pc hiermee aan te sluiten (verlengdraad moet dan door living of hall).
Bestaan er geen alternatieven?
Je kan natuurlijk je computer even verplaatsen, je wilt immers testen of het hiermee verholpen is. Of laten staan en even 3 minuten een verlengsnoer door de living hebben liggen. Lijkt mij niet zo'n probleem :?

Verwijderd

.

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE

Zoals verwacht, ik sluit de pc af, wil hem opnieuw starten en idd niets.
PC meegenomen naar de badkamer, aangesloten op geaard stopcontact en nog steeds niets.
Dan maar beginnen strippen, hd en dvd losgekoppeld, nog steeds niets, geuidskaart eruit, videokaart geheugen... alles tevergeefs, blijft nog over moederbord en voeding.

Suggesties?

Verwijderd

.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 23:06 ]

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik heb al 2 PC's gehad waar ik hetzelfde probleem had (waaronder mijn huidige). Gewoon even vanalles aanraken en aandrukken en de kans is groot dat hij dan terug boot.

Nooit een oplossing voor gevonden (buiten het aanraken dan). Nu is dit voor mij niet echt een probleem waant mijn PC staat altijd aan...

Ik ben ook wel benieuwd wat de oorzaak kan zijn.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:40:
UPDATE

Zoals verwacht, ik sluit de pc af, wil hem opnieuw starten en idd niets.
PC meegenomen naar de badkamer, aangesloten op geaard stopcontact en nog steeds niets.
Dan maar beginnen strippen, hd en dvd losgekoppeld, nog steeds niets, geuidskaart eruit, videokaart geheugen... alles tevergeefs, blijft nog over moederbord en voeding.

Suggesties?
Weet je overigens zeker dat er in de badkamer een geaard stopcontact zit. Misschien dat de aarding niet is aangesloten. (Heb ik meerdere malen gezien. Of dat er alleen een scheerstopcontact zit met scheidingstrafo)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE

Standeman, you're the man, stopcontact in badkamer eens opengemaakt en idd niet geaard. Ander stopcontact gezocht dat wel geaard was en voila van de eerste keer opgestart en gestopt en opgestart ...

Nu hoe kan ik van een bestaand stopcontact een geaard stopcontact maken ?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
een kabel trekken vanaf een punt waar wel aarde is naar je stopcontact ;)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

maarud schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 18:58:
een kabel trekken vanaf een punt waar wel aarde is naar je stopcontact ;)
Leuk idee als je in een huurwoning zit.

Bij mij was het zo dat mijn hele electra op mijn kamer niet geaard was... heel veel last van lek gehad en de nodige opdonders en een paar honderd euro schade doordat ik op die manier een LNB gesloopt had (via mijn schotelkabel naar de PC toe) en 2 mengtafels (die ook niet geaard aangesloten konden worden). Enige optie was aardedraden trekken maar ik zit dus in een huurwoning en sleutelen aan electra moet dus via de woningbouw...

(Bij mij was het zelfs erger: Ik zit hier in een huis beheerd door een zorginstelling en pas toen ik uitlegde hoeveel schade ik erdoor maakte gingen ze pas over de balk)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1