Speedtouch 516 moet alleen modem spelen, niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:55
Misschien is dit een vervolg op mijn vorige topic, maar voor de duidelijkheid is het misschien beter om een nieuw topic te openen omdat de situatie nu iets anders ligt. Zo zit het in elkaar:

Annex B lijn -> Speedtouch 516 -> Linksys WRT54GL -> 4 pc's

Wat ik wil is dat de Linksys voor mij al het werk gaat verrichten en dat de speedtouch zich van de domme houdt en alleen voor modem speelt. Mijn linksys moet dus het ip van buitenaf krijgen.. Alleen is het tot nu toe nog niet gelukt om het werkend te krijgen. Wat ik al heb geprobeerd:

- Bridge config van de speedtouch site gedownload en geinstaleerd. Hier kan ik niet eens een username&pass invullen.
- PPTP config van de speedtouch site gedownload en geinstalleerd. Ook dit hielp niet. Ik kon weer niets instellen.
- PPPoA gebruiken, dan heb ik wel internet. (wanneer er één pc op zit, niet wanneer ik mijn linksys achter het modem hang). Ik kan wel in mijn Speedtouch instellen dat één device het public IP krijgt door middel van DHCP Spoofing, maar dat wil niet goed werken (als ik er een pc achter hang werkt het wel). Als ik dat namelijk op mijn Linksys doe werkt het internet nog niet en krijgen de pc's om de Linksys heen van de Speedtouch een ip toegewezen in de standaard range van de Speedtouch. De standaard ip's verwijderen en de dhcp server uitschakelen heeft ook geen zin. Want dan kan ik in de Speedtouch niet meer instellen dat de Linksys als device een public ip behoort te krijgen.

Wat doe ik nu eigenlijk fout en wie kan mij verder helpen met dit probleem?

_@/'

Verwijderd

1 Ik vraag men ten zeerste af of jouw speedtouch daar wel voor geschikt is, je st als bridge gebruiken heeft geen enkel zin aangezien je linksys geen modem is maar router, dus voor je internet moet je bij je st zijn, vervolgens zou je linksys je internet in 4 ip,s moeten delen dus 4 lan ip's aanmaken voor 4 pc,s. Dus zover ik denk zal je in je lynksys een aantal zaken moeten instellen qua ip,s en je st als modem gewoon met rust laten.
Dat is zoals ik het denk, correct me if I,m wrong.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

De Linksys in DMZ (Default Server) zetten?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Steephh
Hm, correct me if i'm wrong, maar ik denk dat jullie het verkeerd hebben begrepen. Mijn modem moet niet routeren. Ik wil >alles< overlaten aan mijn Linksys.. Mijn modem moet alleen alles doorlinken. Dus eigenlijk moet mijn Linksys 'denken' dat er geen modem voor zit. Dat ik dus van de speedtouch af kan blijven en alles op mijn Linksys kan doen (bijvoorbeeld poorten instellen).

Dus.. Hoop dat dit het verduidelijkt:

isdn lijnmodemlinksyspc's
-->-->internet op 82*.*.* --> dhcp op 192.168.1.1192.168.1.2, 192.168.1.3, *

[ Voor 30% gewijzigd door Steephh op 08-02-2007 22:02 ]

_@/'

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Volgens mij werkt bridgen niet bij KPN. Heb je voor je modem een aangepast ini bestand gebruikt zodat hij geen NAT meer doet maar via PPTP werkt?

Zelf heb ik namelijk vrijwel hetzelfde: Alcatel/Thomson 546i met een WRT54G. Hier werkt het prima.

• Steephh
xtra schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:59:
Volgens mij werkt bridgen niet bij KPN. Heb je voor je modem een aangepast ini bestand gebruikt zodat hij geen NAT meer doet maar via PPTP werkt?

Zelf heb ik namelijk vrijwel hetzelfde: Alcatel/Thomson 546i met een WRT54G. Hier werkt het prima.
Jawel. Maar als ik daarna mijn verbinding wil instellen (username & pass invullen) dan doet ie het niet. Dan pakt hij namelijk weer de standaard configuratie.

_@/'

• xtra
Steephh schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:03:
[...]

Jawel. Maar als ik daarna mijn verbinding wil instellen (username & pass invullen) dan doet ie het niet. Dan pakt hij namelijk weer de standaard configuratie.
En dat instellen en terug naar de standaarconfiguratie beide op de WRT?

• Steephh
xtra schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:07:
[...]

En dat instellen en terug naar de standaarconfiguratie beide op de WRT?
Ik volg je niet helemaal.. Maar als ik het goed begrijp..

Dat is nu net het probleem.. :P Dan krijg ik 2 dhcp servers. Eentje van de ST en eentje van de Linksys. Anders was het probleem lang niet zo moeilijk..

Als ik PPTP instel, wordt er niet om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd.. Hmm, maar ik ga het nog eens proberen.. Brb.. :P

edit:

heeft dus niet geholpen. Normaal moet ik bij een PPPoA verbinding een username & pass invullen. Iets als

gebruikersnaam@xs4all.nl

Dat kan ik nu dus nergens? Dus ik heb ook geen verbinding.. Toch? Het maakt trouwens niet uit of ik via die *.ini instel, of via het programma wat je van de Speedtouch site kan downloaden. Beide vragen niet om een username&wachtwoord.

edit²:

ik heb nu dus die dhcp spoofing *.ini gedownload en die ingesteld. Vervolgens username & pass ingevuld. Probleem is dus, dat ik daarna niet erop kan omdat hij 2 DHCP servers ziet.. :(

Edit³:

Ok, het is dus gelukt. Even voor gebruikers die dit topic misschien lezen. De uiteindelijke oplossing is:

1. Sluit eerst een pc rechtstreeks aan op het modem
2. Linksys op fabriekinstellingen. Die zijn goed zat.
3. Speedtouch op fabrieksinstellingen.
4. Download de *.ini voor de PPPoA over DHCP spoofing
5. Zet deze in je router
6. Voeg bij de connections je gebruikersnaam en wachtwoord in
7. Sluit je router aan op het modem, dmv van de WAN poort
8. Ét voila.. Het werkt.. :o :)

Edit 4:

Hooooo.. Niet zo snel.. Nu ik in de router kijk zie ik dat het oude ip er nog in staat.. Try again..

[ Voor 70% gewijzigd door Steephh op 08-02-2007 23:00 ]

_@/'

• xtra
Steephh schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:15:
[...]

Ik volg je niet helemaal.. Maar als ik het goed begrijp..

Dat is nu net het probleem.. :P Dan krijg ik 2 dhcp servers. Eentje van de ST en eentje van de Linksys. Anders was het probleem lang niet zo moeilijk..

Als ik PPTP instel, wordt er niet om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd.. Hmm, maar ik ga het nog eens proberen.. Brb.. :P
Het leek alsof je je gebruikersnaam en wachtwoord in het modem wilde invullen maar bij PPTP moet dat in de router. Twee keer DHCP kan kloppen. Eén voor je WAN en één voor je LAN.

Maar het werkt, dus who cares ;)

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Waarvoor zet je niet je dhcp uit in je modem en geef je je router een static ip adres? Zo heb ik het gedaan :
(internet ip adres)---(modem)--(modem ip adress)--(router+ip adress+dhcp)--(computers die ip krijgen van router)

Waarvoor zet je niet je router in bridge mode?

Self reflection is the school of wisdom

• Steephh
Ok. PPPoA over DHCP wil niet goed werken.. Raar eigenlijk, hij krijgt het ip en gateway adres en allemaal, maar het is net of de Linksys het dan niet meer verder wil routen..

PPTP wil ook niet echt lukken, hij doet allemaal moeilijk met ip adressen.. :( Maar ik probeer het dadelijk nog eens.

De reden dat ik niet in bridge mode draai, is omdat dat niet werkt. :P Ik krijg dan geen ip toegewezen enzo.. :(

EDIT:

grr.. wordt nu echt niet vrolijk.. :s

De linksys is het er niet mee eens wanneer ik handmatig de PPTP gegevens invul. Na het bevestigen en even wachten staat alles weer vrolijk terug. Verder, PPPoA over DHCP wil nog steeds niet werken.. Ik weet echt niet wat ik fout doe..

EDIT2:

Wat ik zelf zat te bedenken. Ik heb het nu tijdelijk zo gedaan dat de Linksys in de Accespoint modus staat (met de Wan toegevoegd aan de switch) en de Speedtouch fungeert nu als router. Niet de meest ideale opstelling, ik krijg geen poorten geforwarded... Dus, wat ik me afvroeg. Zou het niet aan mijn hostname kunnen liggen (en dan bedoel ik niet alleen dat forwarden, maar ook het gebruiken van PPTP, PPPoA over DHCP en Bridgen.

EDIT3:

Van buitenaf (via ssh op een andere pc ongeveer 30km hiervandaan) kan ik wel een ping oproepen naar mijn hostname, die doet dat vervolgens naar mijn ip adres. Dus op die manier klopt het. Maar als ik nu naar www.watismijnip.nl ga dan zie ik daar, in tegenstelling tot eerst geen hostname staan. Best raar eigenlijk.. Denk dat daar ongeveer het probleem ligt. (en dat probleem is er al sinds dat ik XS4ALL Only heb aangevraagd. :o

EDIT4:

code:
1
2
--- ***.xs4all.nl ping statistics ---
353 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

Hier wordt je dus niet vrolijk van.. :P

[ Voor 69% gewijzigd door Steephh op 09-02-2007 01:53 ]

_@/'

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Steephh schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:39:
De reden dat ik niet in bridge mode draai, is omdat dat niet werkt. :P Ik krijg dan geen ip toegewezen enzo.. :(

EDIT3:

Van buitenaf (via ssh op een andere pc ongeveer 30km hiervandaan) kan ik wel een ping oproepen naar mijn hostname, die doet dat vervolgens naar mijn ip adres. Dus op die manier klopt het. Maar als ik nu naar www.watismijnip.nl ga dan zie ik daar, in tegenstelling tot eerst geen hostname staan. Best raar eigenlijk.. Denk dat daar ongeveer het probleem ligt. (en dat probleem is er al sinds dat ik XS4ALL Only heb aangevraagd. :o

EDIT4:

code:
1
2
--- ***.xs4all.nl ping statistics ---
353 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

Hier wordt je dus niet vrolijk van.. :P
Bij het eerste vetgedrukte stuk. Je krijgt geen ip toegewezen omdat je er al 1 hebt? Heb je al in cmd ipconfig/release gedaan en dan ipconfig/renew?

Bij het tweede vetgedrukte stuk. Sinds wanneer heb je xs4all only? Had je hiervoor een andere provider? Al contact opgenomen met xs4all. Werkte het hiervoor wel met een andere provider?

Self reflection is the school of wisdom

• Steephh
Ventrigo schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 19:07:
[...]

Bij het eerste vetgedrukte stuk. Je krijgt geen ip toegewezen omdat je er al 1 hebt? Heb je al in cmd ipconfig/release gedaan en dan ipconfig/renew?

Bij het tweede vetgedrukte stuk. Sinds wanneer heb je xs4all only? Had je hiervoor een andere provider? Al contact opgenomen met xs4all. Werkte het hiervoor wel met een andere provider?
1e vraag. Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen ip krijg in de trant van 82.*.*.* Maar opzich. Ik moet normaal een PPPoA verbinding maken en dan mijn gebruikersnaam en password invullen. Ipconfig en renew heb ik wel gedaan, hetzij in de GUI.

2e vraag. Sinds.. Een week ofzo. Ik had hiervoor dezelfde provider. Anders kan ik geen XS4ALL Only nemen.. :P Het heeft wel ooit gewerkt. Maar dat was met een ST510. En ongeveer een minuut of 10, daarna had ik het weer op standaard ingesteld en daarna heeft het ook niet meer gewerkt.

_@/'

• LEBELING
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Hallo, ik reageer omdat ik eenzelfde soort probleem had waarvoor er uiteindelijk een heel eenvoudige oplossing bleek. Als ik het goed heb begrepen dan is de essentie van het probleem dat je twee apparaten hebt die allebei als router willen fungeren en daarom wil je van een van beide de router functie omzeilen. Dit heb ik gedaan:

Je kunt de Linksys gebruiken als access point en switch. niet als router. dan moet je hem niet met de ingangspoort (wan) maar met een van de vier uitgangspoorten (lan) aan je ethernet netwerk koppelen. (dus net als je met een gewone switch zou doen)
Dan omzeil je de router functie van de Linksys. bijkomend voordeel is dat alle computers die aan de Linksys hangen, bedraad of wireless, nu ook zichtbaar zijn voor de andere computers in je netwerk die direct op de speedtouch zijn aangsloten.

Dus nadat ik een stekkertje had verplaatst, werkte alles.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Leo
Pagina: 1