Toon posts:

Maxtor Ata100 op BH6v1.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe harddisk te kopen. Nu heb ik een redelijk oud moederbord, een abit bh6 rev1.0. Ik was van plan de 80GB schijf van maxtor te kopen. Ik heb even op de site van Maxtor gekeken, maar er staat dat je een 80polige kabel (ata66 kabel) MOET gebruiken. Nou heb ik nog nooit zo'n kabel gezien, dus ik vraag me af of ik die kabel gewoon op de ata33 poort van het moederbord kan aansluiten. Verder vraag ik me af of een van mijn oude schijven (waarvan ik er nog twee heb) aansluitbaar zijn op dezelfde 80polige kabel, omdat op de andere ide poort al een dvdspeler en een ls120drive zitten. Ook heb ik wel eens verhalen gehoord over (maxtor) schijven >32Gb die niet goed werken op een bh6v1.0. abit nederland bevestigd dit, maar geeft niet meer informatie dan dat het soms bij bepaalde maxtor schijven voorkomt, zelfs met het allernieuwse bios geinstalleerd. Weet iemand misschien de antwoorden op deze vragen? Alvast erg bedankt,
Pegasus

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47
Voor zover ik weet, kan je best een 40polige kabel voor die nieuwe harddisk gebruiken. Hij draait dan op ATA33, wat ook het maximum is voor de IDE controller op een BH6.

Wat je ook kan doen is een IDE (eventueel RAID) controller kaart kopen, kost ongeveer 125 piek, en dan heb je ATA100.

Hoe met schijven >30GB op een BH6 zit, dat weet ik helaas niet.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:10
ìk gebruik een maxtor 30gb-7200rpm met ata66 op mijn bh6-rev1.0 nooit problemen gehad. hij draait gewoon op udma33 want mn controller kan niet meer aan.... en dus ook met een 40polige kabel.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Wat is het vershcil tussen 40 polig en 80 polige, (meer data waarschijnlijk).

Maar bij welke HD's gebruik je 40 en bij welke 80?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Topicstarter
Een 80 polige kabel gebruik je voor ata66 en ata100. Het is precies dezelfde kabel als een 40polige, maar nu zijn alle connecties dubbel uitgevoerd voor minder storing.

Maar iig bedankt voor de reacties. Helaas weet ik het nu nog steeds niet zeker, omdat op de maxtor site staat dat je per se (bij het 60 en 80 (en misschien ook bij het 40, maar dat weer ik niet zeker) model) staat dat je een 80 polige ata66/100 kabel moet gebruiken.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Ik wil toch binnenkort zo'n nieuwe schijf bestellen, maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat het werkt.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sorry voor het omhoogschopppen van een oud topic, maar ik heb dus net een Maxtor D740X 60 GB gekocht, en hij doet dus verdomd weinig op mijn Asus TX97XE met onboard ATA33-controller. Hij spint alleen op, detecten doet hij hem niet. Kan ik hier een ATA66-kabel aanhangen of past/werkt dat niet? En als die ATA66-kabel eraanhangt, werkt het dan wel? Op de site van Maxtor staat namelijk dat er een ATA66-kabel aan MOET (zie ook verhaal topicstarter).

Anders wordt het wachten tot eind januari, dan heb ik pas centjes voor een ECS K7S5A met Athlon XP... :'(

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Op zondag 04 februari 2001 17:12 schreef Pegasus het volgende:
Een 80 polige kabel gebruik je voor ata66 en ata100. Het is precies dezelfde kabel als een 40polige, maar nu zijn alle connecties dubbel uitgevoerd voor minder storing.

Maar iig bedankt voor de reacties. Helaas weet ik het nu nog steeds niet zeker, omdat op de maxtor site staat dat je per se (bij het 60 en 80 (en misschien ook bij het 40, maar dat weer ik niet zeker) model) staat dat je een 80 polige ata66/100 kabel moet gebruiken.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Ik wil toch binnenkort zo'n nieuwe schijf bestellen, maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat het werkt.
ik heb ook 2 ata100 schijfjes (van IBM) op mijn BH6-1.0, en die doen het prima zonder ata100 kabel, dus ik neem aan dat dat bij jou ook het geval zal zijn, alleen als je HD's >30GB op de BH6 wilt installeren moet je eerst een programmaatje van maxtor (maxblast??) gebruiken om te installeren, maar dat staat ook haarfijn uitgelegd op de maxtor site.
Pagina: 1