RAID 0 configuratie faillure

Pagina: 1
Acties:

• BaBy-G
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 20:13
Hoi hoi,

ik zit hier als n00b zijnde met een probleempje met mijn RAID 0 configuratie.
ik heb een Dell PowerEdge 1600SC met een Dell CERC (LSI Logic) P-ATA RAID kaartje (PCI) waaraan 4x Seagate 120Gb zit gekoppeld in RAID 0 (ja, stupid, ik weet het 8)7 )
2 dagen geleden gaf HDD-0 een fout melding, de RAID controller heeft HDD-0 offline gehaald waardoor mijn hele RAID config niet meer wilt booten.

de data op mijn mijn server is erg belangerijk en wil ik absoluut niet kwijt (RAID 0 was echt niet slim van me!) nou heb ik eens in de bios van mn RAID controller kaartje gekeken wat mijn opties zijn... het hele array deleten en opnieuw opbouwen is no-go aangezien ik dan al mn data kwijt bent...
verder heb ik nog 2 andere opties, de een is HDD-0 geforceerd on-line zetten en als 2e kan ik HDD-0 rebuilden.

Nou is mijn vraag wat kan ik het beste doen om mijn data te redden? HDD-0 forced online zetten of HDD-0 rebuilden? please help! een RAID array in elkaar frutsellen lukt nog net, maar ik blijf een n00b wat dit betreft so go easy on me... :)

nog wat meer info over mijn server:
- Xeon 2.4 GHz
- 2 Gb
- Windows 2003 Server

Thx! :)

Man - a being in search of meaning

Verwijderd

koop 4 identieke schijven, doe een sector-naar-sector kopie en ga daar mee stoeien.

wat voor foutmelding gaf je controller trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 19:28 ]

• BaBy-G
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 19:27:
koop 4 identieke schijven, doe een sector-naar-sector kopie en ga daar mee stoeien.

wat voor foutmelding gaf je controller trouwens.
dat weet ik eigenlijk niet, de controller begon 2 dagen geleden als een gek te piepen bij het opstarten, en sector naar sector copieren heb ik nog nooit van gehoord laat staan dat ik weet hoe het moet... overigens mijn RAID controller heeft maar 4 channels en deze zijn allemaal bezet

Verwijderd

sector-sector copy: http://www.easeus.com/disk-copy/tour.htm

je kan ook eerst 1 nieuwe harde schijf kopen, dan de vermoeddelijk defecte harde schijf loshalen, aan een "normale" ide controller hangen, nieuw aangeschafte hdd op poort 2 en dan een copy uitvoeren.

daarna laat je op de originele harde schijf controleren door SeaTools (van Seagate) en mag je tot <insert god hier> bidden dat er genoeg blokjes zijn te re-allocaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 01:22 ]

• BaBy-G
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 01:14:
sector-sector copy: http://www.easeus.com/disk-copy/tour.htm

je kan ook eerst 1 nieuwe harde schijf kopen, dan de vermoeddelijk defecte harde schijf loshalen, aan een "normale" ide controller hangen, nieuw aangeschafte hdd op poort 2 en dan een copy uitvoeren.

daarna laat je op de originele harde schijf controleren door SeaTools (van Seagate) en mag je tot <insert god hier> bidden dat er genoeg blokjes zijn te re-allocaten.
ik dank u! :)

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Een HDD rebuilden in Raid-0 kan niet. Dit is alleen mogelijk in Raid-1 en Raid-5 [en raid 3,4,6,7 etc :P]. Als je geluk hebt zijn alle HD's nog gewoon heel en heeft de raid-kaart er een schijf 'zonder reden' uitgegooid. In dat geval kan je idd forced online zetten en hopen dat alle data er nog is. Met wat minder geluk is 1 schijf brak, maar kan de seagate tool hem nog "repareren" zonder dataverlies, in het gunstigste geval zijn er slechts een paar files corrupt. In het ergste geval is 1 van de schijven gewoon dood en ben je al je data kwijt zonder kans op recovery.

Het kan de moeite waard zijn om inderdaad je 'defecte' schijf eerst 1-op-1 te kopieren, maar je moet afvragen of je je data de moeite waard vind om een extra HD te kopen voor de reddingspoging. Je moet ook geluk hebben dat je raid-controller de geclonede HD ziet, aangezien je waarschijnlijk niet meer exact dezelfde schijf kan kopen, maar een iets nieuwer type. Sommige controllers zijn erg picky wat betreft dit soort zaken.

[ Voor 13% gewijzigd door StarLite op 10-02-2007 15:28 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 15:34
Can I delete my RAID array and create a new one (the same as the previous array) without
losing any data?
Some array controllers allow you to clear and rebuild the array, and the data remains intact
as long as the re-created arrays are not initialized after being re-created. Deleting an array on
other controllers may delete all data in the array. Make sure that you know the capabilities
of your controller before deleting a RAID array.
http://support.dell.com/s.../storage/RAID/RAIDbk0.pdf

Ik kon een array verwijderen, terug aanmaken en had al mijn data nog (raid1). Wel zien dat je 100% zeker bent dat die array hetzelfde is als de vorige (blocksize, etc)
Pagina: 1