[Toshiba Laptop] Garantieuitbreiding wel of niet nemen ?

Pagina: 1
Acties:

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
Ik zit op dit moment met een dringende vraag. IK heb begin dit jaar (2-1-2007) een Toshiba Satelite A100-405 gekocht bij Paradigit. Daar werd mij verteld dat ik tot 30 dagen na aankoop de extra garantie kon regelen. Ivm wat gezondheidstechnische problemen heb dat nog niet eerder dan vandaag kunnen "regelen". Ik ben op dit moment aan het denken of ik wel of niet nog een garantieuitbreiding moet nemen.

Nu hebben sommige mensen mij al verteld dat dit op zich bullshit is ivm wettelijke regelingen, omdat er een verwachtte levensduur is bij een dergelijk apparaat van 2-5 jaar ongeveer. Aan de hand daarvan zou je uiteindelijk evengoed (gratis) verlengde garantie hebben. Alleen zou dat een juridisch touwtrekken worden.

Aan de andere kant staat een 119 euro pickup en return garantieuitbreidingspakket voor 2 jaar extra (3 jaar in totaal). Nu vraag ik me af hoe eenvoudig het is om dingen dan ook daadwerkelijk onder garantie gerepareerd te krijgen zonder dat toshiba doodlollig zegt dat het gebruikersfouten/gebruiksschade of slijtage is en je vervolgens, ondanks de extra garantie, je toch de volle mep in rekening brengt. Wat dan uiteindelijk ook een juridisch touwtrekken met zich meebrengt.

Iemand ervaring hiermee die me positief of negatief kan adviseren ? Ik vind het een geweldig ding en gebruik em vrij intensief, maar ben er ongelofelijk zuinig op.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 23:09

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Je hebt een een minimale wettelijke garantie op producten van 6 maanden waarbij de leverancier de bewijslast heeft. De leverancier of de fabrikant de de garantie verlengen. Na de garantieperiode van de leverancier of fabrikant moet het product nog steeds voldoen aan de eigenschappen die je van het product mag verwachten. Juristen noemen dit het conformiteitsbeginsel en het staat in art. 7:17 Burgerlijk Wetboek.

Bij normaal gebruik heeft een pda een technische levenduur van enkele jaren. Als de binnen de technische levensduur je pda kapot gaat bij normaal gebruik dan moet de leverancier je pda repareren. Als het apparaat vrij oud is, is het redelijk dat de eigenaar een deel van de reparatiekosten betaalt.

Als in jouw geval is je pda minder dan twee jaar oud en je hebt het apparaat normaal gebruikt, dan is het redelijk dat de leverancier je pda kostenloos repareert. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen is een wereld van verschil. Als een leverancier weigert dan zal je naar de rechter moeten stappen.

Mijn ervaring is, als vrijwilliger bij een rechtswinkel, dat filialen van winkelsketen je vaak afschepen. Het helpt dan om de naam te vragen van degene die je het recht op reparatie weigert. Vraag eventueel naar de filiaalmanager. Als dat niet helpt schrijf dan een brief naar het hoofdkantoor. Vaak is men op het hoofdkantoor meer gevoelig voor en ontvankelijk voor het consumentenrecht dat in art. 7:17 BW staat.

In de Europese richtlijn staat dat lidstaten de garantietermijn kunnen beperken tot minimaal twee jaar. Nederland stelt geen termijn aan de ganrantietermijn. In praktijk betekent dit dat je in de meeste gevallen meer dan twee jaar garantie heb. Nadeel is wel dat je buiten de wettelijke minimum termijn van 6 maanden moet bewijzen dat je het apparaat normaal hebt gebruikt.

Samengevat: minimaal 6 maanden garantie waarbij de bewijslast ligt bij de leverancier
buiten de wettelijke garantietermijn of verlengde garantie van leverancier/fabrikant nog steeds garantie maar de bewijslast ligt bij de consument.

Specs

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou het wel doen als je hem intensief gebruikt. Als hij plots stuk gaat kan je hem gewoon terugbrengen. Het zou lullig zijn als door dat getrouwtrek je laptop nog steeds niet gerepareerd wordt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Topicstarter
Goed gerepareerd krijg ik em ook zonder garantie, alleen als ik wel garantie neem is het ook maar de vraag of je het onder garantie kan claimen. Als ik Huigie z'n stuk lees dan zou je het wettelijk voor elkaar kunnen krijgen. Alleen zijn dingen als letters op toetsen gevallen die wel goed slijten bij mij (nee niet binnen 2 - 3 jaar ;)).

Als me uiteindelijk een glas water oid over m'n lap gaat dan valt zoiets uiteraard niet onder garantie, zou het dat wel doen dan zou ik dit topic niet eens gemaakt hebben.

Denk dat mijn vraag ook een beetje is of ik bij een all risk verzekering dit soort dingen ook kan claimen.

[ Voor 29% gewijzigd door C.44 op 08-02-2007 19:25 ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind het bijzonder vreemd dat fabrikanten niet standaard minimaal 3 jaar garant staan voor hun produkt. Laptops zijn (meestal) niet goedkoop, fabrikanten stellen dat ze kwaliteit leveren, dan mag dat ook blijken uit een redelijke garantieperiode. 1 jaar vind ik erg kort. Zelf (dure) types als Lenovo Thinkpads bieden slechts een jaar. Daar liep ik ook tegenaan toen ik een laptop wilde kopen.
Dat was een belangrijke factor om te kiezen voor een 2e hands wat luxer type laptop (Thinkpad T-serie) die slechts 8 maanden oud was met 3 jaar garantie.
(Geen direct advies naar TS toe maar wel hoe ik vooraf over dit probleem dacht)