[Testcase]Sneeuwlandschappen

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk, sneeuw. We houden van zon, maar niet van dat vieze regenweer, dus is sneeuw dan toch een betere uitkomst. Ik ging dus gelijk maar op pad, om eens te kijken hoe de wereld eruit zag bij dit witte goedje.Daar kwam het volgende uit:

#1.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/128fs105251.jpg

#2.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/128fs106255.jpg

Zo ziet het er daar normaal uit.

#3.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/128fs107138.jpg

#4.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/128fs107869.jpg

#5.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/128fs108642.jpg

#6.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/128fs109398.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

korte suggestie, zet de foto's recht....

Leuke zwart wit serie.
Foto 1 goede verdeling grond bomen lucht.
Foto 2 misschien een ander standpunt om de foto te versterken.
Foto 3 is alleen wat donker en wat is het onderwerp, het muurtje of de schuur? met andere woorden, kader je onderwerp iets anders uit waardoor de foto sterker wordt.
Foto 4 weer zo donker, maar leuk de 3 paarden en 1 paard wat je aankijkt.
Foto 5 misschien ander standpunt plus wat minder wit aan de onderkant, begin eens bij de boomstronk op de grond.
Foto 6 wat is hier het onderwerp?

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van zoveel kaders... Over het algemeen zijn je foto's niet iets te donker, hoe heb je ze omgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56

HugoBoss1985

Xenotech

Mooie foto's, in alle betekenissen van het woord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ik heb eerlijk maar een opmerking: waarom is alles zo grijs en flets? expres? ik zou juist de sneeuw lekker wit laten overkomen en een frisse natuur proberen neer te zetten.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:35:
korte suggestie, zet de foto's recht....

Leuke zwart wit serie.
Foto 1 goede verdeling grond bomen lucht.
Foto 2 misschien een ander standpunt om de foto te versterken.
Foto 3 is alleen wat donker en wat is het onderwerp, het muurtje of de schuur? met andere woorden, kader je onderwerp iets anders uit waardoor de foto sterker wordt.
Foto 4 weer zo donker, maar leuk de 3 paarden en 1 paard wat je aankijkt.
Foto 5 misschien ander standpunt plus wat minder wit aan de onderkant, begin eens bij de boomstronk op de grond.
Foto 6 wat is hier het onderwerp?

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van zoveel kaders... Over het algemeen zijn je foto's niet iets te donker, hoe heb je ze omgezet?
Ik wil niet echt beschermerig gaan klinken, maar ik gewoon het gevoel dat alle foto's zo goed als recht staan. Ik heb met fotoshop bij elke foto een mooie rechte lijn langs verschillende onderwerpen kunnen leggen. (bij 1 de grens van gras naar boom, bij 2 de paal, die staat kaarsrecht, bij 3 het muurtje met brievenbus, bij 4 bomen, bij 5 werd het moeilijk daar zijn alle bomen schots en scheef dus veelal gevoel, bij 6 de 2 paaltjes.)
Dit lijkt misschien wat raar, ik let bij rechtheid niet altijd op de horizon. Vaak is dat zo omdat mijn horizon, meestal de grens van gras naar iets anders bijna nooit recht voor mij zit, maar met de diepte werking mee draait naar de echte horizon toe. Als men die grens gaat rechttrekken levert dat vreselijk onnatuurlijke foto's op. Maar dat kan ook komen doordat ik in de realiteit in dat gebied ben geweest, de kijkers slecht bij de foto's.

Daarnaast wil ik nog wat zeggen, in elke foto zit wel een klein beetje kleur. Als dat niet duidelijk te zien is, dan lijkt het me dat de desbetreffende monitor zijn beste tijd heeft gehad. Dat geld eigenlijk ook van de zogenaamde grijsheid. Bij mij is het vrijwel mooi wit, tot een hele zeer lichte tint grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:05

The.Terminator

Un boer met bier

Leuke foto's
Vind ze trouwens helemaal niet zo grijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

powerflux schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:38:
ik heb eerlijk maar een opmerking: waarom is alles zo grijs en flets? expres? ik zou juist de sneeuw lekker wit laten overkomen en een frisse natuur proberen neer te zetten.
Misschien toch eens naar je monitor kijken of die wel lekker is, want er zit contrast genoeg in volgens mij.....

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ze doen me eerlijk gezegd niet zo bijster veel. 2 is voor mij met stip de beste. 4 is ook best goed gelukt. De rest is mij een beetje te vaag, onderwerploos. En ik vind ze ook vrij donker, al heb ik geen idee hoe je dat beter kan doen. Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik zelf ook een paar shotjes in de sneeuw heb gemaakt maar dat het weinig soeps was ;)

offtopic:
Waar was dit trouwens? In Amsterdam lag niet eens de helft van de laag op je foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:00:
[...]

Ik wil niet echt beschermerig gaan klinken, maar ik gewoon het gevoel dat alle foto's zo goed als recht staan. Ik heb met fotoshop bij elke foto een mooie rechte lijn langs verschillende onderwerpen kunnen leggen. (bij 1 de grens van gras naar boom, bij 2 de paal, die staat kaarsrecht, bij 3 het muurtje met brievenbus, bij 4 bomen, bij 5 werd het moeilijk daar zijn alle bomen schots en scheef dus veelal gevoel, bij 6 de 2 paaltjes.)
Dit lijkt misschien wat raar, ik let bij rechtheid niet altijd op de horizon. Vaak is dat zo omdat mijn horizon, meestal de grens van gras naar iets anders bijna nooit recht voor mij zit, maar met de diepte werking mee draait naar de echte horizon toe. Als men die grens gaat rechttrekken levert dat vreselijk onnatuurlijke foto's op. Maar dat kan ook komen doordat ik in de realiteit in dat gebied ben geweest, de kijkers slecht bij de foto's.

Daarnaast wil ik nog wat zeggen, in elke foto zit wel een klein beetje kleur. Als dat niet duidelijk te zien is, dan lijkt het me dat de desbetreffende monitor zijn beste tijd heeft gehad. Dat geld eigenlijk ook van de zogenaamde grijsheid. Bij mij is het vrijwel mooi wit, tot een hele zeer lichte tint grijs.
Je hoeft je foto's ook niet te verdedigen, mijn opmerkingen zijn suggesties.

Misschien moet je dan zelf even naar je monitor kijken... mijn monitoren zijn gekalibreerd, en toch vind ik de foto's donker...Weinig tot geen doortekening in het zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Mooie foto's! _0_
ik heb eerlijk gezegd ook het idee dat niet alle foto's helemaal recht zijn.. Vooral foto 4 en 6. En waarom zet je (onder andere) je foto's recht aan de hand van een paaltje? daar zou ik helemaal niet vanuit durven gaan dat een paal/muur/whatever recht staat..

in de eerste foto lijkt trouwens redelijk wat ruis te zitten...

[ Voor 10% gewijzigd door LtMarx op 09-02-2007 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 22:13

Karel V

Een simpele ziel

Ik had al zo'n gevoel dat we dat weggetje al eerder gezien hadden. t'Wordt straks een complete seizoen collectie klikker de klik ;)

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ The.Terminator
Dank je :) Ik vind ze persoonlijk ook niet grijs.

@ Nomad85
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

@ Wilko
Dank voor commentaar. :) Dit was aan de rand van Veenendaal, midden Nederland. Ik dacht juist dat A'dam veel last van de sneeuw had, mijn broer kon er al niet naartoe wegens de sneeuwval. Het is wel moeilijk fotograferen inderdaad, ik kon op een gegeven moment amper nog de knop indrukken door de kou :D

@ Johndoe1977
Ik wil het ook niet verdedigen, maar omdat daar al discussie over zijn geweest bij iemand anders, deed ik het maar wat voorzichtigjes aan. Het ligt misschien ook meer aan smaak, ik houd erg van donkere, z/w fotografie (deze serie is trouwens niet z/w), sommigen vinden het dan snel te donker.

@ Lt.Marx
Dank je :) Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het doe aan de hand van objecten, maar ik het gewoon het gevoel dat ze schever worden als ze aan de hand van de gras/bos grens worden rechtgezet. Vooral omdat ik dan niet parallel voor die grens sta.

@ Karel V
Sorry! :P Ik blijf denk ik te snel bij een omgeving hangen, dat was ook bij dat parkje...Maar zo zie je wel in welke omstandigheden het zich verkeerd bij zulk weer. Nu alleen nog de lente en ik heb een seizoenscollectie inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je van donker houdt zou ik in ieder geval de levels beter zetten, het wit is dan ook witter ipv zachtgrijs.

Ik heb wat voorbeelden voor je.
Denk eraan het is feedback geen kritiek....

Origineel
Afbeeldingslocatie: http://www.creativephoto.nl/WIP/origineel_paarden.jpg
Bewerkt
Afbeeldingslocatie: http://www.creativephoto.nl/WIP/bewerkt_paarden.jpg

Origineel
Afbeeldingslocatie: http://www.creativephoto.nl/WIP/origineel_pad.jpg
Bewerkt
Afbeeldingslocatie: http://www.creativephoto.nl/WIP/bewerkt_pad.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@johndoe; bij 1 vind ik de bewerkte versie beter, de bomen krijgen wat meer detail. bij nummer 2 lijkt het me wat overdone. het geheel was namelijk al redelijk contrastrijk. (ik ben trouwens zoieso geen fan van teveel contrast, dus laten we het bij een verschil in smaak houden :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Mooie reeks. Ik zie trouwens genoeg detail in de donkere delen maar mijn laptopscherm toont de donkere delen wel systematisch lichter dusja... Over de horizon, ik vind 't niet erg scheef staan en zelfs al lijkt het soms zo, 't stoort helemal niet.

Er ligt telkens veel gevoel in de compositie en ze is weloverwogen, maar toch springen er een paar foto's echt uit voor mij, vooral de eerste twee vind ik persoonlijk echt top.

Maargoed, zeer geslaagde reeks, die op print in zwart wit nog beter tot z'n recht zou komen d:)b
Pagina: 1