Toon posts:

het belang van muziek bij de opvoeding..?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Muziek muziek muziek.. *D
je wordt ermee platgegooid, overal
komt het terug. achtergrond van reclame,
achtergrond van film, tmf/mtv/box, radio..
wat heeft muziek zo belangrijk gemaakt?
hoe belangrijk is muziek voor een persoon?
hoe belangrijk is het een instrument te
bespelen?
help me out here please.....

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
muziek wordt snel gekoppeld aan een gevoel. muziek is een manier, naast zicht en reuk, om een bepaald gevoel over te brengen. daarom is het voor veel mensen belangrijk: ze voelen zich net zoals de muziek waar ze naar luisteren.

over het belang van het bespelen van een instrument bij de opvoeding: laat een kind zelf aangeven of hij liever een instrument bespeelt, boeken leest, aan sport doet, naar de kerk gaat, etc.
ik heb zelf 3 jaar min of meer verplicht piano gespeeld, ik vond het niet echt erg, maar nadat ik er mee gestopt ben heb ik nooit meer gespeeld. ik geef er gewoon niet zoveel om.

Verwijderd

Muziek is een manier van communiceren. Je brengt er gevoelens mee over, die niet via andere middelen mogelijk zijn.

Muziek is natuurlijk heel belangrijk in de opvoeding, maar ik betwijfel of het belangrijk is om het kind zelf ook een instrument te leren spelen.
Ik kan niet zingen en geen enkel instrument bespelen en ik vindt niet dat ik hiermee iets mis, al is het dan natuurlijk wel makkelijker om meiden te versieren :+

Verwijderd

Ik denk dat muziek één van de beste manieren is om emotie over te brengen of los te maken.
Ook bij kinderen is dit erg belangrijk.
Ik denk alleen wel dat het ook belangrijk is welk soort muziek een kind hoort, verschilende genre's maken ook verschilende emoties los.
Of een kind een instument moet bespelen moet je denk ik aan het kind zelf overlaten en je moet ze zeker niet dwingen omdat als je een kind krampachtig iets laat doen het meestal het tegenovergestelde teweeg brengt.

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 16:58 schreef CPB het volgende:
Ik denk dat muziek één van de beste manieren is om emotie over te brengen of los te maken.
Ook bij kinderen is dit erg belangrijk.
Ik denk alleen wel dat het ook belangrijk is welk soort muziek een kind hoort, verschilende genre's maken ook verschilende emoties los.
Het lijkt me dat kinderen daarom beter ALLE genres kunnen horen en zelf moeten uitzoeken welke muziek bij welke emoties hoort.

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 17:03 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Het lijkt me dat kinderen daarom beter ALLE genres kunnen horen en zelf moeten uitzoeken welke muziek bij welke emoties hoort.
Daar heb je zeker gelijk in en dat is ook wat ik bedoel.
Het ging mij er juist om dat mensen vaak naar één genre luisteren en dus hun kinderen ook aan één genre blootstellen.

Verwijderd

Topicstarter
Behalve een uitlaatklep voor emoties, en een manier van communiceren, is het ook goed
voor de coordinatie en je 'intelligentieniveau', om het zo maar even te noemen. als je nl een instrument bespeeld,
doen je rechter en linkerhand beiden wat anders, met viool/gitaar is het duidelijk.
piano trouwens ook, dan moet je al helemaal
je kop bij twee dingen houden.
hierdoor worden er bepaalde links in je
hersenen gelegd.. ik weet helaas niet meer
precies hoe het zit... en daardoor denk je
in sommige situaties sneller na, kom je tot
andere inzichten, andere oplossingen, enz
Bij vrouwen is de stam tussen de twee hersenhelften sowieso al dikker, daarom
verloopt de uitwisseling van info tussen de helften sneller.

vrouwen denken sowieso heel anders na, maar laat k nou niet offtopic gaan...

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zondag 04 februari 2001 17:16 schreef Nicca het volgende:
Behalve een uitlaatklep voor emoties, en een manier van communiceren, is het ook goed
voor de coordinatie en je 'intelligentieniveau', om het zo maar even te noemen. als je nl een instrument bespeeld,
doen je rechter en linkerhand beiden wat anders, met viool/gitaar is het duidelijk.

ah... vrouwen hebben een quad pumped bus? ;)

en weet je wel zeker DAT ze nadenken :P

maar ik ben het er in ieder geval mee eens dat ze anders nadenken

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik ben niet zo voor verplicht muziek als onderdeel van de opvoeding. Daar heb ik een goede reden voor: mij is nl. als kind eindeloos muziek door de strot gedouwd. Verplicht diverse instrumenten bespelen hoewel ik de lol er snel af had. Gelukkig had ik een prettige lerares. Maar thuis werd er veel verplicht gemusiceerd, en optreden ook: kerk, feesten en partijen.
Ik ben ermee opgehouden toen ik begin 20 was en ik heb er nooit meer lol in kunnen krijgen. Ik kan van alles, maar ik moet er niet aan denken om er iets mee te moeten doen.
Nu je het toch over hersenhelften hebt, te veel druk op muziek, levert kennelijk stress op bij de linkerhersenhelft waardoor er rare koppelingen ontstaan. Ik kan er in elk geval niet meer tegen, ik ga al bijna huilen als iemand anders staat op te treden bij mij in de buurt.

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 17:16 schreef Nicca het volgende:

Dat intellectuele niveau vindt ik weer onzin. Als je blindt typed ben je ook met je beide handen verschillent bezig en je gedachte zijn dan meestal op heel andere plaatsen. Ik kan gerust denken over wat ik vanavond ga eten, terwijl ik een tekstje type.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 18:47 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Dat intellectuele niveau vindt ik weer onzin. Als je blindt typed ben je ook met je beide handen verschillent bezig en je gedachte zijn dan meestal op heel andere plaatsen. Ik kan gerust denken over wat ik vanavond ga eten, terwijl ik een tekstje type.
neeh,... je handen/vingers moeten hele precieze bewegingen uitvoeren, waardoor je coordinatie verbeterd. links en recht zijn meestal ook nog heel anders van elkaar bezig, waardoor er n sterke informatieuitwisseling
plaats vindt tussen de linker- en rechterhersenhelft (linkerhelft zorgt voor rechterdeellichaam en andersom).
daardoor worden je hersenen getraind... :)

heb r net n betoog over gehouden :))

Verwijderd

Lees dit eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/90011

Voor mij is muziek net zoals bloed of adem..Ik kan niet zonder, en helemaal niet zonder TOOL..
Pagina: 1