Toon posts:

[versterker] ingewikkeld defect sony versterker-receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 2.319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.asbyon.com/images/modelle/3748_2.jpg
inleiding
Ik heb al vijf jaar een Sony STR-DE485E versterker, waar ik altijd tevreden van geweest ben. Sinds een tweetal maanden treedt er echter een vreemd probleem op, waar ik maar geen verklaring voor kan vinden.

het probleem
Wanneer ik de versterker aanzet, werkt soms 1 van de uitgangen(luidsprekers) niet. Hier komt dan volledig geen geluid uit, totdat ik het volume zodanig veel verhoog dat er wel wat uitkomt. Vanaf dat er geluid uit gekomen is blijft de de luidspreker werken(ook bij opnieuw verlagen van het volume). Als er geluid uit komt is dit trouwens van goede kwaliteit, en dus geen gekraak, ruis, of dergelijke.
Welke luidspreker er bij het opzetten geen geluid geeft is op voorhand niet te voorspellen, en lijkt willekeurig. Het volume waartoe ik moet verhogen is niet altijd even groot, maar dikwijls benaderd dit het maximum volume. In zeldzame gevallen krijg ik hem zelfs niet meer werkende bij het maximum volume.

Ik heb over een periode van een paar dagen bijgehouden welke luidspreker het niet meteen wou doen, en heb hier niet echt een patroon in gevonden. Voor de zekerheid zal ik dit toch even posten.
(Rechts werkt niet - Links werkt niet - Rechtsachter werkt niet - rechtsachter werkt niet- voorste speakers werken niet - alles werkt -linksachter werkt niet - linksachter werkt niet - rechts werkt niet - alles werkt - rechts werkt niet - rechtsachter werkt niet -...)
Enkel bij de centerspreaker heb ik nog niet gemerkt dat hij niet werkte.

situatieschets installatie
De versterker is 5 maal 80 watt RMS, er hangt een centerspeaker van 80W aan, 2 surroundspeakers van 75W, en de frontspeakers zijn 150W filters met 200W woofers gecombineerd met 60W midden en hoge toonspeakers (3-wegs dus)

wat ik gebrobeerd heb + probleemhistorie
Een 4 maanden geleden merkte ik na het redelijk luid zetten van mij versterker(in stereomode), er een ongezonde geur kwam uit mijn linkerfrontspeaker. De luidspreker en versterker bleven echter wel nog werken, en het geluid bleef goed.
Aangezien mijn frontspeakers oorspronklijk 65W speakers waren, waarvan ik de woofers vervangen heb door exemplaren van 200W, en de filters hetzelfde gelaten, was dit te verklaren. Aangezien alles nog werkte heb ik ze niet meteen vervangen, maar wou ik even wachten tot ik hier tijd voor had.

Een twee weken later echter bleek er echter opeens geen geluid meer te komen uit mijn linkerspeaker, en bleek dit pas geactiveerd te worden na het bereiken van een bepaald volume.(het probleem dat ik hierboven geschetst heb dus) Ook met de rechtsterspeaker bleek dit soms het geval te zijn.
(ik weet niet of dit ook met de achtersspeakers reeds optrad, aangezien ik meestal in steremodus muziek beluister).
Nadat dit een aantal dagen zo was en heb ik 150 watt 3-wegs filters gekocht en de bestaande 60 watt filters vervangen.
Maar na dit gedaan te hebben bleek echter het probleem nog steeds te bestaan.
Enkele weken terug bleken sommige kanalen uit/aan te gaan als de versterker bewoog(zelfs als ik enkele meters verder op de grond klopte of iets dergelijks).
Dit was enkele dagen zo het geval, en ik heb toen de versterker uitgekuist(stof weghalen met stofzuiger en blazen met een autopomp). Na het opnieuw uitkuisen leek het probleem opgelost,
Maar de volgende keer dat ik de versterker opzette bleek het probleem nog steeds te bestaan, ook al was hij niet langer gevoelig aan mechanische schokjes.
Ik heb de versterker nog meermaals open gehad en de componenten bekeken, en heb op het zicht geen kapotte condensatoren of iets dergelijks kunnen ontdekken. De relais die de kanalen schakelen lijken na nameting ook nog te functioneren.
Ik weet niet genoeg van versterkers om te achterhalen waar het probleem dan wel aan zou kunnen liggen.
Schema's of dergelijke heb ik niet kunnen vinden, en via google en op Got heb ik nog gene enkele versterker tegengekomen met een gelijkaardig probleem(wel dat de kanalen na verloop van tijd uitschakelen, maar dat was iets dat met warmteontwikkeling te maken had).
In de versterker zelf zitten trouwens volgens mij geen draden los, en de koelelementen zijn goed verbonden.

help?
Ik heb al aan meerdere mensen gevraagd of ze een idee hadden waaraan dit zou kunnen werken, en niemand kan mij een verklaring geven. Daarom hoop ik dat iemand van de Got-users dit probleem misschien herkend? Of mischien heeft iemand een schema van deze versterker en kan hij mij zeggen aan welke onderdelen het probleem waarschijnlijk liggen. Een enkel component van de versterker zal ik nog wel zelf kunnen vervangen hoop ik. Misschien zou ik iets kunnen overbruggen of iets dergelijks?

foto's
Ik heb een foto's getrokken van het inwendige van de versterker:(als je een detailfoto van een onderdeel zou willen moet je dat maar vragen)
relais en transistoren
vage foto van de voorkant(ik zal zien of ik een scherpere kan trekken)
de voeding

achterkant
achterkant 1
achterkant 2
achterkant 3
(een aantal kabeltjes zijn op de foto's niet aangesloten, aangezien dit voor het demonteren tijdelijk nodig was)

Ik hoop dat jullie tips of oplossingen hebben voor dit complexe probleem,

Alvast bedankt _/-\o_

PS
Voor het geval iemand het zou vragen : de basis nO0b-testen heb ik denk ik allemaal gedaan:
-luidsprekers wisselen met andere
-luidsprekers op andere versterker testen
-verschillende inputs testen(radio, cd, optisch)
-versterker aarden

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 17:03 ]

• RMartijnR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11-2023
Ik heb het uitvallen van 1 a 2 luidsprekers ook gehad bij de 5.1 Sony receiver welke ik gehad heb. Bij mij was 1 luidspreker (wel meestal dezelfde) uit bij het aanzetten van de receiver. Na een tijdje aan te hebben gestaan deed de luidspreker het vaak weer.
Nadat ik de receiver vervangen had door een ander, heb ik de receiver toch eens open gemaakt, en kwam tot de ontdekking dat de eindtrappen niet goed meer vastgesoldeerd zaten. Nadat ik dit nagesoldeerd had, deed de receiver het weer goed, en staat deze inmiddels al weer een tijdje bij mijn broer.
Ik raad je dan ook aan om de soldeerverbindingen bij de eindtrappen van je verterker na te lopen, en eventueel na te solderen. Wie weet helpt het...

Verwijderd

Topicstarter
@RMartijnR: Bedankt voor je snelle reactie;
Ik heb de solderingen nog eens herbekeken, en de transistoren zitten fysiek nog stevig vast aan de printplaat, zoals op de deze fotovan de achterkant te zien is. Was bij jou duidelijk zichtbaar/voelbaar dat de transistoren fysiek loszaten? Of zou ik deze contacten misschien toch moeten hersolderen?

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-12 16:17
Ik heb bijna precies het zelfde gehad met mijn receiver (sig) het probleem hier was een kabelboom die met stekkertjes vast zat op de print, die stekkertjes gingen oxideren ofzo. Hij is naar de reperatuur geweest en net zo slecht weer terug gekomen, dus ik heb een nieuwe gekregen. Maar meestal lag het dus aan een foutive kabelboom.

Je plaatjes zijn bij mij verboden gebied btw.

[ Voor 6% gewijzigd door Zjosh op 08-02-2007 17:00 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12 16:49

Jimbolino

troep.com

Klinkt als probleem met eindtrap.

Heb eens een versterker teruggestuurd voor reparatie, en toen hebben ze een gedeelte van de eindtrap vervangen. Sindsdien moet ik de versterker even wat harder zetten zodat allebei de boxen aan gaan.

Ben je al eens in een audio-speciaalzaak geweest? (eentje die ook reparaties doet natuurlijk)
Daar kennen ze de meeste problemen wel.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• RMartijnR
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:55:
Ik heb de solderingen nog eens herbekeken, en de transistoren zitten fysiek nog stevig vast aan de printplaat, zoals op de deze fotovan de achterkant te zien is. Was bij jou duidelijk zichtbaar/voelbaar dat de transistoren fysiek loszaten? Of zou ik deze contacten misschien toch moeten hersolderen?
Bij mij vertrouwde ik de solderingen niet, zagen er niet helemaal netjes uit, maar zaten ook niet echt los. Was slecht gesoldeerd. Ik heb alle solderingen welke ik niet vertrouwde nagesoldeerd. Soms is het moeilijk te zien of de soldering nog goed is (kan een haarscheurtje zijn). Soms zie je het pas als je de soldering fysiek belast (door er bijvoorbeeld aan te trekken, of met koude spay koelen).
Maar het kan inderdaad ook de eindtrap zelf zijn die kuren heeft. Dan helpt alleen nog het vervangen van de eindtrappen, het zal dan denk ik wel moeilijk worden om aan de juiste componenten te komen...
Probeer anders eerst alle solderingen van de eindtrap(pen) na te solderen, wie weet helpt dit al...

[ Voor 3% gewijzigd door RMartijnR op 08-02-2007 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zjosh schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:59:
...
Je plaatjes zijn bij mij verboden gebied btw.
De plaatjes zouden normaal gezien nu moeten werken(de rechten stonden idd verkeerd ingesteld)

Omdat het inderdaad wel eens aan de kabeltjes zou kunnen liggen heb ik deze allen eens losgedaan en vervolgens terug goed aangeduwd. De contacten leken niet vuil, maar er zou inderdaad mss wel ergens oxidatie op kunnen zitten. Ik zal eens zoeken in een winkel achter een busje contactspray om de contacten van de kabeltjes te proberen reinigen.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-12 13:26
Grappig heb exact dezelfde versteker nu iets meer als 4 jaar en had in de tijd extra garantie op het product genomen en staat nu sinds 2 weken bij de winkel te reparatie. Probleem bij mij lijkt er wel op. Bij mij is het echter zo dat af en toe het middenkanaal niet genoeg volume gaf en bij zodra ik het volume iets verhoogde werkte het wel weer, soms deed hij het helemaal niet. Nu is het middenkanaal sinds kort gaan kraken en komt er nauwelijks geluid meer uit waardoor hij nu ter reparatie even weg is. Ik hoop dat ik hem snel terug heb dan zal ik even navragen wat het probleem was, wellicht heb je er ook iets aan.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12 12:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb een totaal ander sony versterkertje staan bij mijn moeder en die heb ik al een aantal keren opnieuw moeten doorsolderen, bij ingangen, speaker aansluitingen en de eindtrap. Is gewoon een kwestie van een uurtje bakken en braden en je amp zal waarschijnlijk weer als nieuw zijn :)

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29

DJ Vincento

1422055

Ik denk dat de eindtransistoren moeite hebben met 'wakker worden'. Hier bedoel ik mee dat ze eerst een flinke 'opdonder' moeten hebben voor dat ze beseffen :"oja, wat was mijn taak ook alweer"

Aan de volumeknop kan het niet liggen, ik neem aan dat hij bij deze versterker digitaal is, geen potmeter. Digitale potmeters geven weer andere problemen die hier niks mee te maken kunnen hebben.

De transistoren lijken me ook niet los te zitten, want als die dingen in een keer contact maken geeft je versterker een knal geluid. ( Vinden je speakers niet leuk) Daarom zitten er in versterkers ook een inschakel vertraging die de speakers ontkoppelen voordat de stroom op eindtorren gaat.

Dit zelfde geintje heb ik in de opname elektronica van mijn cassettedeck zitten,waardoor ik het opname volume eerst heel ver open moet gooien voor dat het rechterkanaal geluid door geeft. Gelukkig zijn cassette's wel al een beetje verleden tijd. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik had eigenlijk niet verwacht dat dit probleem meer voorkwam, en al zeker niet dat het typisch blijkt te zijn voor sony-receivers.
Ik zal dt weekend eerst proberen alle draden met contactspray te behandelen, aangezien mij dit het minst risicovol lijkt. Als dit niets blijkt uit te halen zal ik die transistoren eens opnieuw proberen solderen. Is het soldeerpunt warm maken tot dat het smelt, en het vervolgens opnieuw laten stollen genoeg, of kan ik dit soldeersel best laten "opzuigen"(ik weet de passende term even niet), en de verbindeing met nieuw soldeersel overdoen?

Verwijderd

humm
Ik heb ook een probleem maar dan met een harman kardon.
Er zit op mijn travo een reset knop .
Als ik die indruk dan werkt de versterker weer gewoon.

Wat zijn mijn problemen dan?
De versterker gaat met inschakelen in zijn beveileging en schakel zich zelf terug in standby en blijft daar tot dat ik de reset knop gebruikt .
Het probleem zit in de inschakel soft relais .
Aangezien sommige versterkers 1xlosse travo hebben maar word weer verdeelt over losse groepen .(verschillende rails met eigen ampere zoals bij een pc voeding op 12volt lijn)
Kan het zijn dat een eindtrap niet word ingeschakelt.

Bij mij gaat het systeem dan uit tot dat ik de reset knop in druk.
Misschien heb jij het zelfde probleem alleen zit er geen beveileging op waardoor je wel audio heb maar wel met kanaal wat dan tijdelijk niet werkt tot de volume word verhoogt

Staat hier trouwens ook een akai dolby proligic met het zelfde probleem als jij waar ook een kanaal niet werkt tot dat je het wakker schut met de volume.
Deze is van mijn moeder.

MIjn ouwe dts versterker van pioneer heeft ook het zelfde probleem op een kanaal geen geluid tot dat de volume word verhoogt.

• RMartijnR
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:53:
Is het soldeerpunt warm maken tot dat het smelt, en het vervolgens opnieuw laten stollen genoeg, of kan ik dit soldeersel best laten "opzuigen"(ik weet de passende term even niet), en de verbindeing met nieuw soldeersel overdoen?
Het is goed genoeg om het soldeer te verwarmen, eventueel iets soldeer toevoegen, en weer laten afkoelen / stollen.
Pagina: 1