inleiding
Ik heb al vijf jaar een Sony STR-DE485E versterker, waar ik altijd tevreden van geweest ben. Sinds een tweetal maanden treedt er echter een vreemd probleem op, waar ik maar geen verklaring voor kan vinden.
het probleem
Wanneer ik de versterker aanzet, werkt soms 1 van de uitgangen(luidsprekers) niet. Hier komt dan volledig geen geluid uit, totdat ik het volume zodanig veel verhoog dat er wel wat uitkomt. Vanaf dat er geluid uit gekomen is blijft de de luidspreker werken(ook bij opnieuw verlagen van het volume). Als er geluid uit komt is dit trouwens van goede kwaliteit, en dus geen gekraak, ruis, of dergelijke.
Welke luidspreker er bij het opzetten geen geluid geeft is op voorhand niet te voorspellen, en lijkt willekeurig. Het volume waartoe ik moet verhogen is niet altijd even groot, maar dikwijls benaderd dit het maximum volume. In zeldzame gevallen krijg ik hem zelfs niet meer werkende bij het maximum volume.
Ik heb over een periode van een paar dagen bijgehouden welke luidspreker het niet meteen wou doen, en heb hier niet echt een patroon in gevonden. Voor de zekerheid zal ik dit toch even posten.
(Rechts werkt niet - Links werkt niet - Rechtsachter werkt niet - rechtsachter werkt niet- voorste speakers werken niet - alles werkt -linksachter werkt niet - linksachter werkt niet - rechts werkt niet - alles werkt - rechts werkt niet - rechtsachter werkt niet -...)
Enkel bij de centerspreaker heb ik nog niet gemerkt dat hij niet werkte.
situatieschets installatie
De versterker is 5 maal 80 watt RMS, er hangt een centerspeaker van 80W aan, 2 surroundspeakers van 75W, en de frontspeakers zijn 150W filters met 200W woofers gecombineerd met 60W midden en hoge toonspeakers (3-wegs dus)
wat ik gebrobeerd heb + probleemhistorie
Een 4 maanden geleden merkte ik na het redelijk luid zetten van mij versterker(in stereomode), er een ongezonde geur kwam uit mijn linkerfrontspeaker. De luidspreker en versterker bleven echter wel nog werken, en het geluid bleef goed.
Aangezien mijn frontspeakers oorspronklijk 65W speakers waren, waarvan ik de woofers vervangen heb door exemplaren van 200W, en de filters hetzelfde gelaten, was dit te verklaren. Aangezien alles nog werkte heb ik ze niet meteen vervangen, maar wou ik even wachten tot ik hier tijd voor had.
Een twee weken later echter bleek er echter opeens geen geluid meer te komen uit mijn linkerspeaker, en bleek dit pas geactiveerd te worden na het bereiken van een bepaald volume.(het probleem dat ik hierboven geschetst heb dus) Ook met de rechtsterspeaker bleek dit soms het geval te zijn.
(ik weet niet of dit ook met de achtersspeakers reeds optrad, aangezien ik meestal in steremodus muziek beluister).
Nadat dit een aantal dagen zo was en heb ik 150 watt 3-wegs filters gekocht en de bestaande 60 watt filters vervangen.
Maar na dit gedaan te hebben bleek echter het probleem nog steeds te bestaan.
Enkele weken terug bleken sommige kanalen uit/aan te gaan als de versterker bewoog(zelfs als ik enkele meters verder op de grond klopte of iets dergelijks).
Dit was enkele dagen zo het geval, en ik heb toen de versterker uitgekuist(stof weghalen met stofzuiger en blazen met een autopomp). Na het opnieuw uitkuisen leek het probleem opgelost,
Maar de volgende keer dat ik de versterker opzette bleek het probleem nog steeds te bestaan, ook al was hij niet langer gevoelig aan mechanische schokjes.
Ik heb de versterker nog meermaals open gehad en de componenten bekeken, en heb op het zicht geen kapotte condensatoren of iets dergelijks kunnen ontdekken. De relais die de kanalen schakelen lijken na nameting ook nog te functioneren.
Ik weet niet genoeg van versterkers om te achterhalen waar het probleem dan wel aan zou kunnen liggen.
Schema's of dergelijke heb ik niet kunnen vinden, en via google en op Got heb ik nog gene enkele versterker tegengekomen met een gelijkaardig probleem(wel dat de kanalen na verloop van tijd uitschakelen, maar dat was iets dat met warmteontwikkeling te maken had).
In de versterker zelf zitten trouwens volgens mij geen draden los, en de koelelementen zijn goed verbonden.
help?
Ik heb al aan meerdere mensen gevraagd of ze een idee hadden waaraan dit zou kunnen werken, en niemand kan mij een verklaring geven. Daarom hoop ik dat iemand van de Got-users dit probleem misschien herkend? Of mischien heeft iemand een schema van deze versterker en kan hij mij zeggen aan welke onderdelen het probleem waarschijnlijk liggen. Een enkel component van de versterker zal ik nog wel zelf kunnen vervangen hoop ik. Misschien zou ik iets kunnen overbruggen of iets dergelijks?
foto's
Ik heb een foto's getrokken van het inwendige van de versterker:(als je een detailfoto van een onderdeel zou willen moet je dat maar vragen)
relais en transistoren
vage foto van de voorkant(ik zal zien of ik een scherpere kan trekken)
de voeding
achterkant
achterkant 1
achterkant 2
achterkant 3
(een aantal kabeltjes zijn op de foto's niet aangesloten, aangezien dit voor het demonteren tijdelijk nodig was)
Ik hoop dat jullie tips of oplossingen hebben voor dit complexe probleem,
Alvast bedankt
PS
Voor het geval iemand het zou vragen : de basis nO0b-testen heb ik denk ik allemaal gedaan:
-luidsprekers wisselen met andere
-luidsprekers op andere versterker testen
-verschillende inputs testen(radio, cd, optisch)
-versterker aarden
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 17:03 ]