Philips AmbiLight - vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik zat eens te kijken naar dat Philips AmbiLight systeem,
en ik vroeg me iets af.

Normaal wil je om je scherm heen een zwarte achtergrond, om zo de contrast-perceptie te verhogen, toch..?
Op die philips tv's zit er dus ook keurig een zwart omhulsel omheen.

En dan ga je vervolgens verlichting aanbrengen aan de achterkant, is dat niet een beetje vreemd ?

Afbeeldingslocatie: http://images.cinenow.com/artimg/2500/2043_107161136856406_philips_ambilight_ces_2006_1.jpg

Op de een of andere manier komt dat op mij een beetje over als een contradictie..?

Verwijderd

Het licht heeft dezelfde kleur als de overheersende kleur op je TV op dat moment waardoor het rustiger en beter kijkt (schijnt). :)

• LDenninger
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:26:
Het licht heeft dezelfde kleur als de overheersende kleur op je TV op dat moment waardoor het rustiger en beter kijkt (schijnt). :)
Ja, ik weet wat het doet en wat ze beweren :)

Mijn vraag is - het een is voor rustiger kijken, het ander voor hogere contrast-perceptie.
Bijten die doelstellingen elkaar niet ?

Je wilt een zwarte achtergrond voor de hogere contrast-perceptie,
en je wilt geen zwarte maar juist een (correct) gekleurde achtergrond voor een rustigere kijk-ervaring.
Dat lijkt me conflicteren, iets wel en niet willen.

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
Heb zelf ook een Philips LCD met ambilight.. maar heb die functie uitgezet. Zit in een dermate kleine kamer dat ambilight eerder onrustiger kijken bevorderd met al dat extra licht.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:56
Ik heb nog nooit zo'n ambilight tv bekeken maar ik weet wel dat ik altijd licht heb aanstaan waardoor de achterwand achter mijn monitor verlicht wordt. Als ik dat niet heb dan krijg ik na enkele uren hoofdpijn.

Verwijderd

LDenninger schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:24:
Normaal wil je om je scherm heen een zwarte achtergrond, om zo de contrast-perceptie te verhogen, toch..? Op die philips tv's zit er dus ook keurig een zwart omhulsel omheen.

En dan ga je vervolgens verlichting aanbrengen aan de achterkant, is dat niet een beetje vreemd ?
...nog geeneens zo raar bedacht.... Je zou in dat opzicht eigenlijk een transparante omlijsting verwachten/moeten aanbrengen, zodat de kleuren niet onderbroken worden door het zwarte scherm.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 13:21
Ik vind het rustgevend.
Ik heb zelf een ambilight tv en als het een keer uitstaat mis je het.
Maar vroeger hadden we altijd een schemerlamp rechts achter de tv.
En afhankelijk van wat je kijkt kies je de modus bij muziek dvd's kun je je kamer meer bij een concert betrekken de gekleurde spots schijnen immers ook in je kamer door.
Maar ik zou zeggen ga een keer bij iemand kijken die het heeft en vraag zijn ervaring ik ben van mening dat je het in de winkel niet kunt beoordelen.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• LDenninger
snameroc schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:28:
Ik vind het rustgevend.
Ik heb zelf een ambilight tv en als het een keer uitstaat mis je het.
Maar vroeger hadden we altijd een schemerlamp rechts achter de tv.
En afhankelijk van wat je kijkt kies je de modus bij muziek dvd's kun je je kamer meer bij een concert betrekken de gekleurde spots schijnen immers ook in je kamer door.
Maar ik zou zeggen ga een keer bij iemand kijken die het heeft en vraag zijn ervaring ik ben van mening dat je het in de winkel niet kunt beoordelen.
Ik ken het effect wel een beetje, ik heb de 32pf9731D/10 ;)
Ik wou dus niet het effect of het nut van AmbiLight ter discussie stellen,
want dat ken ik en ik ben er best content mee :)

Ik vroeg me meer af of het idee erachter niet conflicteert met het algemene idee dat je graag een zwarte rand/achtergrond zou willen hebben voor een hogere contrast-perceptie.

Kijk nou eens naar het plaatje in m'n eerste post - het is toch raar dat je beeld hebt, DAN een zwarte rand, en dan opeens weer licht in de kleur van het beeld ?
Ik zou eerder verwachten dat je OF kiest voor de zwarte rand (contrast), OF AmbiLight zonder rand / met een transparante rand zodat het beeld overvloeit in de verlichting.

Verwijderd

'Ik zou eerder verwachten dat je OF kiest voor de zwarte rand (contrast), OF AmbiLight zonder rand / met een transparante rand zodat het beeld overvloeit in de verlichting.'

100% eensch, je hebt zeker een punt hier mee.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik vind het anders wel lastig als iemand TV kijkt zonder verlichting (doet pijn aan de ogen) of met de verlichting achter of naast mij ipv achter de TV of een te felle verlichting. De Ambilight doet de juiste plaats van de verlichting (achter het display) terwijl het niet te fel is (de kleur volgt het display). De zwarte rand is imho om een verschil te maken tussen het display en de kleur op de muur. Ik denk dat je anders (zonder rand) van de muur gaat denken als onderdeel van het beeld en dan opeens (of altijd) gestoord wordt door andere objecten daar.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-02 13:21
Ik heb witte muren achter, links en rechtsde tv en het is niet echt zo zoals op je plaatje in mijn ogen in ieder geval.
Het is meer de ruimte die aangelicht wordt maar mijn philips 32pf9731 tv staat dan ook 20 cm van de muur.
Als je wil wil ik wel eens een foto proberen te plaatsen
En ook heb ik de licht sensor aan die regelt naast beeldlichtdterkte ook daarmee automatisch de ambilight sterkte.
De mening die jij hebt dat de zwarte rand storend is tijdens het kijken deel ik niet.
Daarnaast als de tv uitstaat wil het oog ook wat en overdag heb je niet zo veel aan ambilight vind ik.
Maar ik heb bewust gewacht met de aanschaf van een nieuwe tv totdat de zilver hipe weer wat over was ik heb dat altijd afschuwlijk gevonden.
Maar natuurlijk is dat laatste mijn smaak.

[ Voor 5% gewijzigd door snameroc op 11-02-2007 12:54 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1