Misschien, maar daar krijg je mij en 99,999% van de andere gamers niet mee over de streep. Overigens ben ikzelf geen civ-speler, maar ik moet zeggen dat deeltje 4 van de commerciele variant voor mij toch stukken meeslepender was dan Freeciv
Lincity-TNG is trouwens een goed voorbeeld van hoe dat kan gaan. De oude Lincity was qua graphics lelijker dan de originele SimCity 1. Lincity-TNG kan zich goed meten met Simcity 4.
Je houd jezelf voor de gek hoor, mij niet

Hoewel NG veel verbeterd heeft, is het nog steeds lang niet af en vreselijk inconsistent kwa graphics en doet wat die graphics betreft zijn best op om SC3000 te lijken, waar SC4 lichtjaren op vooruit licht. Daarbij zitten met name in Rush Hour zeer veel elementen die de gameplay hebben verbeterd en elke voorgaande Simcity saai hebben gemaakt, welke niet terug te vinden zijn in Lincity.
[...]
1) stokoude games met een goed idee en goed playability kunnen (zeker bij strategy/sim games) vele malen beter zijn dan flitsende nieuwe gevallen die echter niet veel verder gaan dan de eye candy
Tuurlijk, en mensen die dt willen moeten dat vooral doen, maar de verkooplijsten van commerciele games spreken toch iets anders uit. Bovendien vind ik grafische verwenning geen schande; 't is een spelletje en dat hoort erbij. Je koopt ook geen SuperNintendo meer, ook al kun je je daar prima mee vermaken. Dat is alleen voor echte diehard fans, net zoals de meeste OS games. Normale (casual) gamers denken toch meer aan het gemiddelde Freerecordshop spel.
2) jij hebt je duidelijk niet bepaald in OpenTTD verdiept de laatste jaren. Het is een volledig op zichzelf staande game, alleen de originele graphics en sounds uit TTD zijn nodig, bovendien zijn er free alternatieven beschikbaar daarvoor. Plus dat zo'n beetje iedere bug en irritatie uit het origineel ondertussen verholpen is. Wat over is, is een real time sim game die verslavend is, overzichtelijke graphics heeft en full screen kan draaien op iedere beschikbare resolutie. Ik zou het zelfs bij uitstek noemen als voorbeeld van hoe het WEL moet

Niettemin heb je het oorspronkelijke spel nodig, ergo: het is in feite geen losstaand OS-spel, dus mag ook niet als zodanig 'verkocht' worden. Ik ben ervan op de hoogte dat er geprobeerd wordt er een volledig eigen spel van te maken door zelfgemaakte content te gaan maken, maar de laatste keer dat ik keek lagen die plannen grotendeels op de tekentafel. Wederom geldt: slechts een kleine groep gamers vinden graphics ondergeschikt aan al het andere.
Tuurlijk ben ik op de hoogte van de vele commerciele games die buiten fancy graphics weinig te bieden hebben, maar er zitten er ook zeker tussen die ook inhoudelijk en gameplaymatig echt goed zijn. En als ik dan kan kiezen tussen die games en Lincity/OpenTTD/Freeciv/Wesnoth dan weet ik het wel.
Bovendien is het enigszins vermoeiend altijd te moeten horen dat het om de gameplay gaat en je dus niet zo op de graphics moet letten: laat mij dat lekker zelf uitmaken... Overigens waardeer ik alle mensen die aan OS games werken, meer dan commerciele games, maar ik ga mezelf niet voor de gek houden en roepen dat je niks anders zou moeten willen.
Als voorbeeld van een OS game hoe het moet zou ik Nexuiz willen noemen. Op graphics hoog vind ik het mooier dan Quake4 en het speelt als Quake3.