Toon posts:

Debian linux Boot Niet - Grub Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik begin met te zeggen dat ik een totale NOOB ben wat linux betreft. Ik heb dus geprobeert om linux-Debian te installeren via een Install-CD. Zo'n basis install-cd van 45 MB.

Alles lukte goed tot daar. Via de tekst-mode heb ik de xserver en kdm geïnstalleerd. Nadat ie netjes wat geïnstalleerd kon ik via "startx" in mijn Gui (KDE) van Linux. Daarna besloot ik eens om te rebooten om te zien of hij weldegelijk mooi terug gin opstarten.

Toen ik heropstartte toonde hij "Grub >". Dus kon ik niet meer in mijn Linux geraken. Als ik dan TAB deed om naar de opties te kijken, probeerde ik dus met "Grub > Boot". Ik kreeg dan een "Error 8 : Kernel not found" ofzo...

Ik heb dan maar mijne "Knoppix" Live-CD ingestoken. Daar heb ik mij "Su -" gemaakt in de terminal.

Toen deed ik het volgende :
1. tempory map -> "mkdir /mnt/temp"
2. mounten van hda1 -> "mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/temp"
3. Daarna partitie overnemen -> "chroot /mnt/temp"

bon tot daar lukte alles goed :
Ik heb dan geprobeert om een "update-grub" te doen ... Maar hij zegt dan --->

....
Searching for splash image... none found, skipping....
/bin/ls: /boot/vmlinuz-*: No such file or directory
Updating /boot/grub/menu.lst ... done

Bon nadat dit ook niet lukte :
heb ik geprobeert ne "grub-install" te doen --->

Grub-install /dev/hda1
Hij zegt dat er geen errors zijn bij de installatie, maar toch werkt hij nog altijd niet ... als ik dan pc heropstart krijg ik terug "Grub >"

Mensen die weten hoe men dit probleem kan oplossen, zonder herinstallatie van het systeem ???

mvg,
Frederic

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Kijk eens in de /boot/grub map van je debian installatie. Hij zegt dat menu.lst is geupdate, maar staan er daadwerkelijk bootopties in? Er moet iets in staan als dit (maar dan voor Debian uiteraard):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## ## End Default Options ##

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.17-10-generic
root            (hd0,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/sda1 ro quiet splash locale=nl_NL
initrd          /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
boot

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.17-10-generic (single-user mode)
root            (hd0,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.17-10-generic root=/dev/sda1 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.17-10-generic
boot

title           Debian GNU/Linux, kernel memtest86+
root            (hd0,0)
kernel          /boot/memtest86+.bin 
boot

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
Als tijdens het booten grub start, krijg je een lijstje met deze systemen die je vervolgens kan selecteren om te booten. Als je de grub console hebt zit er in iedergeval iets niet helemaal goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door mithras op 08-02-2007 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja die stonden erin ... Ik heb zelf geprobeert andere items aan toe te voegen ... Maar telkens komt het opt zelfde neer, dat hij niet instaat is om te booten... Het is net alsof mijn kernel is verdwenen ofzo ...

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:16:
Ja die stonden erin ... Ik heb zelf geprobeert andere items aan toe te voegen ... Maar telkens komt het opt zelfde neer, dat hij niet instaat is om te booten... Het is net alsof mijn kernel is verdwenen ofzo ...
Zie mijn edit, je krijgt geen menu als mijn plaatje? Staat verder de optie "hiddenmenu" gecomment (dus met een #) of staat de optie aan (dus zonder #)?

Verwijderd

Topicstarter
mithras schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 15:19:
[...]
Zie mijn edit, je krijgt geen menu als mijn plaatje? Staat verder de optie "hiddenmenu" gecomment (dus met een #) of staat de optie aan (dus zonder #)?
Probleem is .. Er staat maar één OS op mijn PC -> die Debian-Linux. Dus heb ik eigenlijk niet zoen menu.lst nodig. Doordat hij startte met "grub >", heb ik proberen items toe te voegen in de menu.lst. Ik kreeg toen mijn lijstje met "Linux, linuxtest1, linuxtest2"... Dus had ik geen # voorgezet, omdat dit anders commentaar is.

UPDATE : ---> Als ik den /boot/ map kijk .. Staat er wel geen vmlinuz-kernel file :s

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 15:31 ]