[CSS] Tijdlijn

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:47
Ik zit met een behoorlijke uitdaging, want ik wil graag door middel van CSS een tijdlijn creeeren. Voorkeur heeft het om alleen CSS te gebruiken, maar eventueel kan er ook gebruik worden gemaakt van xpath/xsl. De brondata komt uit een XML bestand waar de items opgesomt staan (in dit geval filosofen).

Het moet een horizontale tijdlijn worden, waarbij items die elkaar overlappen onder elkaar geplaatst worden.

vb xml
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<?xml-stylesheet href="/filosofen/filosofen.xsl" type="text/xsl"?>

<dataroot xmlns="http://www.sovenewmedia.nl/" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.sovenewmedia.nl mapsource.xsd">
    <filosofen>
        <filosoof start="100" eind="200">
            <naam>Henk Denktank</naam>
        </filosoof>
        <filosoof start="250" eind="350">
            <naam>Willem Wijsneus</naam>
        </filosoof>
        <filosoof start="130" eind="260">
            <naam>Sjaak Slimmerd</naam>
        </filosoof>
        <filosoof start="270" eind="290">
            <naam>Diederik de Denker</naam>
        </filosoof>
    </filosofen>
</dataroot>

Met CSS kom ik al een heel eind met gewoon float, maar het probleem is dat álle filosofen dan onder elkaar gezet worden, terwijl er soms gewoon in de whitespace passen van een meer bovenliggende "rij"
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
div.stlContainerFilosofen
{   
}

div.stlContainerFilosoof
{   
    float: left;
}

Ik heb al van alles geprobeerd met position relative/absolute en het gebruik van (margin-)left. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Via via heb ik gehoord dat het wel mogelijk moet zijn en er op internet ergens een artikel moet bestaan hoe dit te doen is met alleen CSS, maar die kan ik helaas niet vinden.

Ter volledigheid ook nog even de XSL.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<xsl:stylesheet version="1.0"   
    xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
    xmlns:snm="http://www.sovenewmedia.nl/" 
    xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
    <xsl:output method="xml" encoding="utf-8" omit-xml-declaration="yes" />

<xsl:template match="/">

<html>
            <xsl:apply-templates />
        </html>

</xsl:template>

<xsl:template match="snm:dataroot">

<body>
        </body>

<xsl:template match="snm:filosofen">

<div class="stlContainerFilosofen">z
        </div>

<xsl:template match="snm:filosoof">

<div class="stlContainerFilosoof">
            <xsl:attribute name="style">
                margin-left: <xsl:value-of select="@start" />px;
                width: <xsl:value-of select="number(@eind)-number(@start)" />px;
            </xsl:attribute>

<xsl:value-of select="snm:naam/text()" /><br />
        </div>

</xsl:stylesheet>

Het geheel staat ook op mijn werkmap. Hoop dat iemand mij in de goede richting kan helpen!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Alleen als ze overlappen moeten ze onder elkaar?
Waarom niet alles gewoon onder elkaar, zodat je zelf (als bezoeker) ziet wanneer eea overlapt?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• r0bert
Omdat het een flink lange lijst is. Dat heeft lang niet zo'n mooi en duidelijk resultaat (20 rijen onder elkaar maakt de overlapping niet duidelijker) dit is ongeveer het idee dat het zou moeten worden (ingekort)
code:
1
2
3
4
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-| Jaren
[Filosoof1] [Filosoof3]  [Filosoof5]   [ F i l o s o o f 8 ]
         [Filosoof2]      [Filosoof6]    [Fil9]  [Filosoof 10]
             [  Filosoof4  ]      [Filosoof7]

[ Voor 8% gewijzigd door r0bert op 08-02-2007 14:41 ]

• r0bert
Er zijn hier toch wel mensen die goed genoeg uit de voeten kunnen met CSS om dit in de goede richting te helpen? Of is de uitdaging te groot?

• Sendy
  • Niet online
Al bent je een beetje aan het slijmen ;) Het maken van een een (1) regelig ding lijkt me niet bijzonder moeilijk; maar dat heb je zelf natuurlijk al gemaakt. Een meer-regelig ding lijkt me echter zeer moeilijk om te specificeren in CSS.

Begin eerst eens met de mogelijke uitvoer van je XML/XSLT process te spelen. Maak een voorbeeldbestand zodat je kan zien dat je CSS het goed doet. Zorg daarna dat je invoer XML omgezet wordt naar de structuur van je voorbeeldbestand. En dan ben je klaar.

• r0bert
Al die stappen, behalve de laatste heb ik dus. Wat met CSS niet lukte, heb ik geprobeerd in XSL op te lossen. Dat lukt wel, maar niet zoals bovenstaand voorbeeld. Ik zal zometeen eens een voorbeeld met XSL erbij posten. Ik krijg dat algoritme in XSL gewoon niet goed voor elkaar.

• Sendy
  • Niet online
Dan kan je beter ook je XML uitvoer + CSS posten (die bij de XML invoer uit de topicstart past).

• dEUSdude
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Misschien kun je hier een oogje op werpen (figuurlijk dan):
http://simile.mit.edu/timeline/examples/jfk/jfk.html

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

dEUSdude: Dat is gemaakt met een boel JS, niet alleen CSS zoals TS vraagt.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Een time-line is dermate dynamisch en bevat te veel voorwaarden dat je imho niet onder javascript uitkomt. Je moet eigenlijk een element op de eerste regel aanmaken, vervolgens met javascript uitzoeken of er een overlap gaat plaatsvinden als je een tweede neer wil zetten en een volgende regel aanmaken als die overlap er is. Die voorwaarden kan je vooralsnog alleen met een scripttaal doorlopen en niet met css :)

• r0bert
Als je dat logaritme voor JS kunt schrijven (in pseudotaal) kan het ook geimplementeerd worden in XSL, daar ben ik van overtuigd! Ik ben nog niet toegekomen aan een voorbeeldje, ik zal het vanmiddag posten. En de uitdaging is inderdaad om het zonder JS te doen.

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Je moet zeg maar een manier hebben om de breedte van je element van te voren in te schatten als je het met XSL wil doen. Misschien dat voor deze toepassing het sowieso is te overwegen om absolute positionering toe te passen (als je je tijdlijn als een widget op je website wil toepassen kan je door de parent op relative te zetten de problemen van absolute omzeilen), omdat je met top en left je elementen dan relatief simpel kan plaatsen.

Voorwaarden die je dan moet implementeren:
• Als het startpunt van "2" niet in de breedte van "1" zit, dan blijft je top op standaard ingesteld en pas je de left aan zodat het element naast "1" verschijnt.
• Als bovenstaande niet op gaat (dus bij overlap), dan laat je de left standaard en verander je de top om het element een regel lager te plaatsen.

Je zal wel ergens moeten bijhouden (in een array oid.) welke regel voor hoeveel pixels/eenheden al gevuld is, zodat je met de tweede stap niet in de knoei komt.
• Als het startpunt van "2" wel

• r0bert
Ja dat Array idee probeer ik dus te omzeilen door meer XSL-achtig te denken. Dat is dan denk ik ook het grootste probleem. De overlapping heb ik wel en de breedte is gewoon eind-start.

Voorbeeld met tellen van de overlapping:
http://www.sovenewmedia.nl/filosofen/filosofenAlg.xml
http://www.sovenewmedia.nl/filosofen/filosofenAlg.xsl

Is het ook mogelijk om in XSL dmv een template een waarde te returnen? Want ik zoek dmv een template de positie op van het element in de set van overlappende nodes, maar nu wil ik die positie returnen om te gebruiken met de verticale uitlijning... ?

[edit]
Dit lijkt al aardig op een goed voorbeeld.
http://www.sovenewmedia.nl/filosofen/filosofenFinal.xml
http://www.sovenewmedia.nl/filosofen/filosofenFinal.xsl
Zoals te zien is, klopt het eerste getal niet (die rij voor moet stellen). Doordat er iedere keer een andere nodeset ontstaat, kan een element wat in de eerste nodeset al op positie 2 is gezet ivm die nodeset, in een volgende nodeset de eerste positie vervult, waardoor dan die elementen ook op de 2e rij gezet worden. Daar loopt het fout, maar hoe dat gefixed moet worden weet ik eigenlijk niet.

[ Voor 58% gewijzigd door r0bert op 10-02-2007 16:01 ]

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ik zou je vraag niet verder kunnen beantwoorden dan in pseudotaal, want ik ben niet thuis in xsl-transformaties.

Is het niet makkelijker om dan gewoon een transformatie te doen naar correcte (x)html, waarna je met javascript gewoon netjes alles op zijn plaats schuift? Met het netjes weergeven bedoel ik een gewone ul; dan ziet het er in browsers zonder javascript en css nog acceptabel uit. Door middel van het aanspreken van het DOM met javascript kan je vervolgens per ul element de breedte opvragen en de voorwaarden toepassen. Dit klinkt makkelijker dan wat ik tot nu toe over de mogelijkheden van xsl heb gelezen.

• r0bert
Ja, dat kan en is makkelijker. Maar mijn uitdaging is juist om het in CSS/XSL te doen. Anders is het valsspelen en dat is altijd makkelijker. Achterliggende reden is dat ik aan het proberen ben een userinterface te maken die de content voor 100% kan beheren zonder toevoegingen als JS. Heb een soort van merge van XSL en CSS gemaakt, dus dan past JS niet in het rijtje ;)

Anyways bedankt tot zover! Als anderen nog tips hebben! Graag want ik zit zo goed als vast.

• Sendy
  • Niet online
Dan zal ik een tipje geven.

Voor de eerste regel: Wanneer moet deze regel er komen? Als er een filosoof is die past. Wanneer past een filosoof? Als er nog genoeg ruimte op de regel is. Welke filosoof past er dan? De filosoof die het laagste start attribuut heeft, die nog past.

Maak dus een template die wordt toegepast op de eerste filosoof en de filosofen die nog meer op deze regel passen, maar nog niet op eerdere regels zijn afgedrukt. Het belangrijkste lijkt me te zijn om de xpath van deze template eerst goed te krijgen. Het zal wel een behoorlijk lastige xpath zijn, dus laat je niet uit het veld slaan.

• r0bert
Sendy schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:06:
Dan zal ik een tipje geven.

Voor de eerste regel: Wanneer moet deze regel er komen? Als er een filosoof is die past. Wanneer past een filosoof? Als er nog genoeg ruimte op de regel is. Welke filosoof past er dan? De filosoof die het laagste start attribuut heeft, die nog past.

Maak dus een template die wordt toegepast op de eerste filosoof en de filosofen die nog meer op deze regel passen, maar nog niet op eerdere regels zijn afgedrukt. Het belangrijkste lijkt me te zijn om de xpath van deze template eerst goed te krijgen. Het zal wel een behoorlijk lastige xpath zijn, dus laat je niet uit het veld slaan.
Hoe ga ik dat vetgedrukte stuk doen? Want dat is waar ik erg mee zit te stoeien.

• Sendy
  • Niet online
Klopt, lijkt mij ook lastig ;) Helaas heb ik geen tijd (want moeilijk probleem en ik moet ook werken). Probeer het nog verder op te splitsen. Gebruik precending-sibling() om terug en following-sibling() om achteruit en vooruit in de lijst te kijken.

Nou ja, niets concreets; misschien dat ik binnenkort (enkele dagen) iets concreets kan proberen.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

r0bert schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:48:
[...]

Hoe ga ik dat vetgedrukte stuk doen? Want dat is waar ik erg mee zit te stoeien.
Volgens mij is juist dat stukje onmogelijk :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• r0bert
".. niets is onmogelijk, hooguit erg duur" werkt altijd goed bij klanten :-P

Maar ik denk dat er inderdaad wel iets mogelijk is met een lusje en een recursieve functie (ik geef toe dat ik erg ver ga (A)). Als je een lusje maakt door alle elementen en vanuit daar start met het plaatsen van 1 item, dan kun je er nooit 1 overslaan of vergeten. Daarmee verplicht je jezelf wel om de items op die volgorde af te werken. Ik zit zelf nog even flink te brainstormen, dus ik kan zelf ook nog niet met iets concreets komen ;) Alle tips en hersenspinsels zijn welkom hoor.

• Sendy
  • Niet online
Nou ik heb nog iets geprobeerd maar ben niet echt succesvol geweest. De recursie zou zo gaan:

Neem de lijst van alle filosofen die je nog moet plaatsen. Druk hiervan de eerste regel af, en roep daarna dit template aan voor alle filosofen die je niet hebt afgedrukt. Het afdrukken van een nieuwe regel is (recursief) niet zo moeilijk (een XPath filosoof[@start >= $regeleind][1]), waar $regeleind een variabele is gevult met @start van het context-node). Echter dit heeft het probleem dat je dat lijstje van filosofen die je niet hebt afgedrukt niet kan construeren.

Zo'n lijstje maken is best lastig, en zou je eigenlijk moeten maken terwijl je de regel gaat afdrukken. Maar ja, dan moet je met een (1) XPath expressie alle filosofen selecteren die op de eerste regel komen te staan. Hiervoor moet je toch een soort maximum bijhouden wat niet in een XPath kan...

Erg lastig, maar ik ben nog niet overtuigd dat het niet mogelijk is ;)

• r0bert
Mm dat logaritme heeft in ieder geval een ander insteek dan die waar ik mee aan het klungelen ben. Ik zit met overlappende filosofen te rekenen en te doen, maar ik ben nu zover dat het in een soort van oneindige lus komt, dus dat gaat ook niet erg lekker.

Dat lijstje wat je oppert moet volgens mij wel te maken zijn, ik ga er vanmiddag direct mee bezig. Heb je nog wat XSL code oid wat je gemaakt hebt wat nuttig is om te delen?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

r0bert schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:51:
Ja, dat kan en is makkelijker. Maar mijn uitdaging is juist om het in CSS/XSL te doen. Anders is het valsspelen en dat is altijd makkelijker.
misschien is het goed hier duidelijk het bereik van XSL en CSS te scheiden .... CSS is enkel voor de visuele presentatie van data, zònder dat daarvoor stucturele veranderingen optreden .
XSL gaat een stap verder, en is een manier om structuren 'aan te passen' en om te vormen aan de hand van allerhande condities (xsl:if, xsl:for-each, xsl:sort, xsl:choose, xsl:when)...

wat je hierw ilt doen, dus die verdekling van je basisstructuur in meerdere lijsten die enkel filsofen bevatten die elkaar _niet_ overlappen, kun je dus enkel bereiken met behulp van XSL.
ik zou kijken naar bv het gebruik van xsl:variable..

je doel zou moeten zijn om eerst 'meerdere' tijdslijnen te creeeren, welke enkel de filsofen bevatten die op één lijn staan (en dus niet overlappen):
ik vermoed dat dat het beste gaat door de node met filsofen te 'kopieren en iedereen die op één lijn past 'eruit te knippen ... als er dan aan het einde wat overblijfen, herhaal je die routine, maar dan voor een nieuw tijdslijn-element.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• r0bert
Ik loop tegen deze fout aan:
filosofen5.xml
filosofen5.xsl

Mijn browser heeft het over een mogelijk recursie. Dat is juist de bedoeling. Ik denk dat de browser een oneindige recursie voorziet? Maar ik zou niet weten waar.

De foutmelding is eruit, maar mijn output is niet lekker. Wat doe ik allemaal fout? ;)

Inderdaad RM-rf, dat zal de betere manier zijn. Sendy liet me daar ook al beetje op komen. Het algoritme wat je nu schetst, heb ik ondertussen geprobeerd in XSL te verwerken.

Reden dat ik in de topictitel CSS had staan omdat ik het vermoeden had dat het met een mooie hack wel mogelijk zou zijn om met floats de ruimtes op te vullen (terwijl de filosofen op startdatum gesorteerd waren). Dat gaat niet werken merk ik, dus zal inderdaad via XSL/structuurtransformatie moeten. Hoop dat het gaat werken :)

edit:
Volgens mij is dit soort syntax bij mij niet goed? Ik wil alle childnodes selecteren (filosofen)
<xsl:with-param name="nodeSet" select="./*" />
edit: er gebeurt al meer......

edit: Ziet er goed uit!
Nice!!! _/-\o_

[ Voor 60% gewijzigd door r0bert op 14-02-2007 14:23 ]

• Sendy
  • Niet online
Ik heb niet echt iets bruikbaars. Maar je mag wel even kijken hoor ;) En weer weg. Misschien doe je nog inspiratie op.

[oh en ik bedoel natuurlijk precies hetzelfde als RM-RF zegt (naprater!) ;)]

[en nu ik jouw code even bekijk lijk je bijna precies hetzelfde te doen als ik]

[ Voor 45% gewijzigd door Sendy op 14-02-2007 15:48 . Reden: URL weer verwijderd om mijzelf te beschermen ;) ]

• r0bert
Hij is nog wat buggy, maar het begint ergens op te lijken! Het algoritme wat Sendy en RM-rf gaven zit er nu volgens mij in. Toch loopt het fout als ik meer items toevoeg. Enige idee hoe dat kan?

edit: blijkbaar alleen als de filosofen niet gesorteerd zijn. Daar moet de xsl:sort functie iets tegen kunnen doen hoop ik :)

[ Voor 24% gewijzigd door r0bert op 14-02-2007 14:54 ]

• r0bert
Ik vind het zo wel even goed werkend! Heel erg dank voor alle hulp, zonder was het met ws. niet gelukt ;) Verbetering zijn altijd welkom!

Even voor de search locatie waar ik de final zal laten staan:
xml
xsl
tags: xml xsl tijdlijn timeline planning agenda chronologisch overzicht

[ Voor 19% gewijzigd door r0bert op 14-02-2007 15:58 ]

• Sendy
  • Niet online
Ik ben benieuwd; zal er later naar kijken. Ik zie nog wel een bug bij Hegel en Darwin.

• r0bert
Dat is de overflow ;) De naam past niet in het vakje. Dat is iets wat gelukkig wél met CSS opgelost kan worden :) Trouwens je hoeft de URL niet weg te halen om jezelf te beschermen hoor :-P De code is bijna hetzelfde als wat jij had :P

• Sendy
  • Niet online
Ik dacht dat mijn code/try-outs een beetje ranzig onleesbaar waren. Daarom heb ik het maar weggehaald. Dat jij bijna hetzelfde doet is mooi :)

En nu zie ik het, Hegel staat op de eerste regel maar heeft een nogal lange naam ;)

Wel grappig dat het is gelukt (mits de filosofen zijn gesorteerd op @start). Jammer dat het mij niet lukte ;) Ik had toch wel moeite met die variabele die jij nodeSet noemt...

• r0bert
Ja, zat ik ook wel mee te stoeien en het is ook niet helemaal netjes nu want hij vergelijkt de ID attribuut. Eigenlijk moet ie gewoon de hele node vergelijken, daar ga ik nog even mee prutsen. En die xsl:sort krijg ik ook nog niet goed.. maar dat moet toch gaan lukken :P

Ohw en inderdaad een uitdaging :) Supertof dat het gelukt is :P

[ Voor 11% gewijzigd door r0bert op 14-02-2007 23:40 ]

• Sendy
  • Niet online
Goed gedaan. Ik heb je source bekeken en meer in mijn stijl gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld geen call-template gemaakt maar gebruik select van apply-templates om de juiste knopen te selecteren. Hierdoor heb je eigenlijk geen nodeActive parameter meer nodig (wel een variabele). Ook lijkt het stopcriterium makkelijker: gewoon niets meer selecteren; niet een template aanroepen en daarin beslissen of je moet stoppen.

Ik heb nu trouwens ook een probleem. Ik wil met <div></div> een rij aangeven. Maar doordat we recursief de hele lijst aflopen is er geen plek. In een taal waarin je niet hoeft te nesten (omdat het toch gewoon uitvoer is, geen xml) is dit makkelijk (zie mijn gefakete divs). Jij hebt het opgelost door een andere variabele te gebruiken voor de regel. Maar ik vind dit niet zo mooi, want het brengt de regelhoogte in problemen, zoals je ziet in jouw voorbeeld.

Ken jij hier misschien een oplossing voor?

Je kan mijn files vinden op http://rotzorg.org/~sgr/GoT/tijdlijn/filosoof2.xml. Niet mooi gelayout en met gefakete regels.

• r0bert
Ik krijg op het moment een error, maar ik zal er maandag naar kijken (dan heb ik weer tijd). Ik heb het in de agenda genoteerd ;) Misschien intussen iemand anders?

• Sendy
  • Niet online
Oke, ik heb nu een soort van dubbele recursie om "netjes" <row><element><element></row> te schrijven. In actie te zien op http://rotzorg.org/~sgr/GoT/tijdlijn/filosoof2.xml. Het duurt even, maar dan heb je je XSLT ;)

Jammer genoeg gebruik ik nu een relatief gepositioneerde div, met daarin absoluut gepositioneerde spans. Omdat de absoluut geplaatste kinderen niet meedragen aan de hoogte van de div heb ik nog steeds een probleem met deze hoogte: ik moet hem expliciet doorgeven terwijl ik de hoogte van de kinderen niet (goed) ken.

Misschien weet iemand hier een mooie oplossing voor? Op http://rotzorg.org/~sgr/GoT/tijdlijn/filosoof2.html staat een (niet zo nette) gegenereerde html file.

• Sendy
  • Niet online
Nu dan toch een kikje.

Zijn er misschien oplossingen die een iets andere HTML opmaak vereisen?
Pagina: 1