Opzoek naar S775 mobo met 4xDDR, PCIe16x, Core2Duo Ready

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 23:34
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuw moederbord. Waarom alleen een nieuw moederbord? Nou simpelweg omdat ik rustig aan mijn pc wil upgraden, als eerst maar even de specs:

- moederbord: Asus P5GD1
- processor: P4 630 3.0GHz 2MB L2 Cache (@3.75GHz)
- geheugen: 4x 512MB (=2048MB) CORSAIR XMS PC3200 C2 geheugen
- videokaart: NVIDIA GeForce 7900GTO 512MB van MSI
- hardeschijf: Maxtor Diamondmax 200GB 8MB Cache 7200RPM
- voeding: CoolerMaster RealPower 380W

Zoals jullie hier waarschijnlijk wel uit kunnen opmaken is mijn processor de bottleneck in mijn huidige systeem. Dus die moet ik upgraden.. Ik zat zelf te denken aan een Core 2 Duo omdat ik gehoord heb dat dit tegenwoordig toch eigenlijk wel het best is. Maarja mijn huidige moederbord ondersteunt alleen Pentium4 processors...

Dus eerst maar eens opzoek naar een ander moederbord, alleen dat bleek niet zo makkelijk te zijn en dat komt waarschijnlijk door de eisen die ik stel, namelijk:
- Socket 775, moet mijn huidige P4 ondersteunen en ook de toekomstige C2D.
- PCIe 16x, er zijn genoeg borden met 4x (asrock), hier zit ik eerlijk gezegd echt niet op te wachten
- 4x DDR (PC3200), en dit is eigenlijk een beetje het probleem, er zijn genoeg moederborden die 2xDDR2 en 2xDDR hebben, maar ik heb dus echt 4 DDR banken nodig, eigenlijk nog het liefst 4x DDR en 4x DDR2 maar dit is een beetje kansloos hahah :P

En natuurlijk een lekkere snelle chipset en onboard audio, onboard lan enz., maar dat maakt opzich allemaal niet zo heel veel uit..

Wat ik dus wil doen is dan dit moederbord kopen en over een halfjaartje o.i.d. een C2D.

Ik ben dus alle sites een beetje langs gegaan (asus, asrock, gigabyte), maar ik kan nergens een moederbord vinden dat aan deze kenmerken voldoet.

Ik begin eigenlijk ook een beetje te twijfelen of er wel zoiets bestaat, daarom vroeg ik me af of jullie misschien een idee hebben voor een geschikt mobo..

alvast bedankt _/-\o_

bartosiej

• ADT_Phantom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-03 11:43
Ik raad je aan om even door te sparen en in 1 koop je moederbord, processor en geheugen te upgraden. Dit aangezien er volgens mij GEEN moederborden zijn met ondesteuning voor DDR en Core2Duo.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
4 x DDR en 4 x DDR II ga je niet vinden aangezien er dan veel te veel sporen naar de geheugensloten moeten gaan wat het ontwikkelen van zo'n moederbord zeer duur maakt. Ik zou ook gewoon doorsparen en dan een C2D, nieuw moederbord en DDR II kopen. En anders toch genoegen nemen met 2 x 512MB geheugen en later upgraden naar 2 x 1GB DDR II.

• bartosiej
ADT_Phantom schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:47:
Ik raad je aan om even door te sparen en in 1 koop je moederbord, processor en geheugen te upgraden. Dit aangezien er volgens mij GEEN moederborden zijn met ondesteuning voor DDR en Core2Duo.
Als er wel moederborden zijn met 2x DDR1 en 2x DDR2, waarom zouden er dan geen moederborden zijn met 4x DDR1? Beetje raar lijkt me..

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:44
bartosiej schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:56:
[...]

Als er wel moederborden zijn met 2x DDR1 en 2x DDR2, waarom zouden er dan geen moederborden zijn met 4x DDR1? Beetje raar lijkt me..
Er zijn wel moederborden voor 4x DDR(Asrock Conroe865PE), echter is dit uiteraard weer AGP. 4x DDR en PCI-E zijn bestaan naar mijn weten niet

• bartosiej
Deze had ik idd ook al gezien op de Asrock site,, maar idd.. AGP |:(

Mijn huidige moederbord is opzich perfect:
- 4x DDR
- PCIe 16x
- S775

Alleen jammer dat mijn moederbord geen dual-core processors ondersteunt..

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
wellicht is het het overwegen waard om je huidige geheugen te verkopen en een 2x1gb pc5400 dual channel setje van kingston te halen, cl5 en het kost 125 eurotjes.

• bartosiej
echt helemaal niemand die hier iets vanaf weet???

lijkt me echt supersterk dat hier geen boardje voor is...

enne nee, ik verkoop liever niet mijn RAM....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:24
Zo'n bord bestaat niet. Punt.

Wel bestaan er een Asrock en een Asus met 4x DDR1, (AGP overigens ook) , Core2Duo en een PCI-e16x slot dat op 4x draait. In theorie moet dat niet al teveel uit mogen maken, en als je een kaart hebt die goed in dat slot werkt kun je in diverse reviews op ocworkbench lezen dat je er in prestaties weinig op achteruit gaat (maximaal 5%, meestal minder). Wel blijkt dat er kaarten zijn die wel en die niet werken, dus dat is een kwestie van uitzoeken op internet of proberen (volgens mij werkt jouw 7900GTO trouwens wel, maar dat moet je even natrekken).

Dus, of zo'n bordje als boven beschreven en eventueel wat rommelen met je videokaart, of in het stof bijten en je geheugen vervangen.

Ik zit in een vergelijkbare situatie dus ik heb het eens haarfijn uitgezocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 09-02-2007 22:52 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

http://www.asrock.com/mb/...sp?Model=775Dual-VSTA&s=n
beter kijken dan
Dual Channel DDR/DDRII memory technology
- 2 x DDRII DIMM slots
- Supports DDRII667/533
- Max. capacity: 2GB
- 2 x DDR DIMM slots
- Supports DDR400/333/266

Alleen ouwe agp borden die conroe ready zijn met ddr1 kan je nemen .
geloof de asrock
http://www.asrock.com/mb/...asp?Model=ConRoe865PE&s=n
alleen agp

Dus dit word kiezen ?
Ouwe systeem weg en nieuwe aangschaf.
Of combo bordje nemen met 1024mb werkgeheugen.
Of ouwe systeem blijfen draaien (misschien een intel dualcore 800\900series geen conroe)
Aan jouw de keus

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 23:16 ]

• bartosiej
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:10:
beter kijken dan
- 2 x DDRII DIMM slots
- Supports DDRII667/533
- 2 x DDR DIMM slots
Beter lezen dan.
4x DDR (PC3200), en dit is eigenlijk een beetje het probleem

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:10:
beter kijken dan
- 2 x DDRII DIMM slots
- Supports DDRII667/533
- 2 x DDR DIMM slots
hij heeft goed gekeken, jij hebt niet goed gekeken. De TS zoekt namelijk 4 DDR geheugenbanken. Dit bordje heeft er maar 2. En heeft deze ook geen PCIe x4 ipv x16? Verder heeft dit bord ook een PCIe x4 ipv het vereiste x16 zoals in de firstpost is vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door -ErikE- op 09-02-2007 23:15 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er is misschien wel een bordje te vinden dat allebei ondersteund maar de vraag is of je dat wel wilt.
Je kan veel beter gewoon een bordje kopen dat de neiuwste technieken goed en volledig ondersteund en ook bewezen heeft dat het een top bord is. Zoals de P5B Deluxe.
Ooit moet je zowiezo de overstap maken naar DDR2 waarom zou je het onnodig uitstellen en moeilijk doen met een of ander bordje van een prutmerk.

Vooruitgang noemt men dat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 09-02-2007 23:20 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• -ErikE-
fsfikke schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:15:
Er is misschien wel een bordje te vinden dat allebei ondersteund maar de vraag is of je dat wel wilt.
Je kan veel beter gewoon een bordje kopen dat de neiuwste technieken goed en volledig ondersteund en ook bewezen heeft dat het een top bord is. Zoals de P5B Deluxe.
Ooit moet je zowiezo de overstap maken naar DDR2 waarom zou je het onnodig uitstellen en moeilijk doen met een of ander bordje van een prutmerk.
zeker waar, je DDR400 heeft namelijk al niet genoeg bandbreedte voor een C2D op stock snelheden!

• bartosiej
Dit heb ik natuurlijk ook overwogen, maar wat me opviel is dat de verschillen tussen DDR en DDR2 in performance zo minimaal zijn, dat ik me afvraag of het wel de overstap waard is..

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bartosiej schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:20:
Dit heb ik natuurlijk ook overwogen, maar wat me opviel is dat de verschillen tussen DDR en DDR2 in performance zo minimaal zijn, dat ik me afvraag of het wel de overstap waard is..
Als je in ruil daarvoor wel een goed moederbord krijgt die niet op halve snelheid loopt?

Verwijderd

Zoals hij het vertelde waar ik op reageert lijk het net (Wel bestaan er een Asrock en een Asus met 4x DDR1, (AGP overigens ook) , Core2Duo en een PCI-e16x slot dat op 4x draait. In theorie moet dat niet al teveel uit mogen maken, en als je een kaart hebt)
dat hij dacht dat de asrock combo met 4xpci-e ook 4dimm aansluitinge heeft)

Dit was gewoon een leesfout

De topic starter wilde 4xdimms ddr1 hebben.
Deze zijn er wel maar dan alleen met agp.
Alle anderen borden met pci-e en ddr1\ddr2 hebben maar twee sloten van elke . (kan ook niet anders kwa chip op het bord)

• Brent
Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:21:
De topic starter wilde 4xdimms ddr1 hebben.
Deze zijn er wel maar dan alleen met agp.
Alle anderen borden met pci-e en ddr1\ddr2 hebben maar twee sloten van elke . (kan ook niet anders kwa chip op het bord)
Lees mijn post en de TS nog eens. Zoals ik het al zei, ik heb het grondig uitgezocht en de TS zoekt ook nog PCI-e 16x. Borden die hieraan voldoen bestaan niet, wel een tweetal borden die een PCI-e 4x slot hebben vermomd als PCI-e. Als de TS zeker weten zijn videokaart daarin aan de praat kan krijgen (beide borden hebben compatibility lists en ervaringen op internet en ocworkbench) dan is dat de beste oplossing die de TS zoekt.

• -ErikE-
Breepee schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:40:
[...]

die een PCI-e 4x slot hebben vermomd als PCI-e.
que??

je bedoelt waarschijnlijk een PCIe x16 slot waar slechts 4 PCIe lanes heen gaan (PCIe x4) ;)

Verwijderd

Breepee schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 23:40:
[...]

Lees mijn post en de TS nog eens. Zoals ik het al zei, ik heb het grondig uitgezocht en de TS zoekt ook nog PCI-e 16x. Borden die hieraan voldoen bestaan niet, wel een tweetal borden die een PCI-e 4x slot hebben vermomd als PCI-e. Als de TS zeker weten zijn videokaart daarin aan de praat kan krijgen (beide borden hebben compatibility lists en ervaringen op internet en ocworkbench) dan is dat de beste oplossing die de TS zoekt.
Ja alleen die borden hebben
2xddr2 en 2xddr1 aansluitingen

En hij heeft 4xddr1 nodig
dus die borden zijn niet geschikt (staat ook in zijn opening van zijn topic dat hij daar geen intressen in heeft.

De link die ik aan gaf van asrock was zo bord die pci-e 4x naar pci-e16x (het bord die jij bedoelt)
Alleen 2xddr1 en 2xddr2

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Nou, als zoiets niet bestaat en het is puur en alleen om langzaam aan je pc up te kunnen graden, dan wacht je gewoon ietsje langer om mee te beginnen (als het een geld zaak is) en dan koop je jezelf een recent moederbord met 4x ddr2 en geen ddr en je upgrade je mobo en je geheugen op hetzelfde moment, al de rest kan je dan nog uitstellen. Uiteindelijk kom je dan ook nog uit met een sneller systeem vermits al de chipsets die nu op markt zijn met ddr support toch hun meerdere moeten erkennen in chipsets die enkel en alleen ddr2 ondersteunen, gewoon een 965 bordje en nieuw ddr2 geheugen kopen dus. Niet wat je vroeg, maar wel je beste optie imo.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Brent
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 00:17:
[...]

Ja alleen die borden hebben
2xddr2 en 2xddr1 aansluitingen

En hij heeft 4xddr1 nodig
dus die borden zijn niet geschikt (staat ook in zijn opening van zijn topic dat hij daar geen intressen in heeft.

De link die ik aan gaf van asrock was zo bord die pci-e 4x naar pci-e16x (het bord die jij bedoelt)
Alleen 2xddr1 en 2xddr2
Kerel, LEES nu eens effe. Er zijn borden met 4x DDR1, (AGP),en PCI-e 4x sloten vermomd als 16x slot. Er zijn idd nog vele andere bordjes die DDR en DDr2 sloten hebben, maar er zijn er ook 2 met 4x DDR, zoals ik tien posts up al zei. Zie Asus en ASrock sites.

Wat betreft Core2DUo support moet ik trouwens eerdere claims intrekken: die worden er toch niet op ondersteunt (chipset ondersteund het wel op die bordjes, maar om de een of andere reden bord het toch niet ondersteund).

[ Voor 25% gewijzigd door Brent op 10-02-2007 01:19 ]

Verwijderd

Breepee schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 01:11:
[...]

Kerel, LEES nu eens effe. Er zijn borden met 4x DDR1, (AGP),en PCI-e 4x sloten vermomd als 16x slot. Er zijn idd nog vele andere bordjes die DDR en DDr2 sloten hebben, maar er zijn er ook 2 met 4x DDR, zoals ik tien posts up al zei. Zie Asus en ASrock sites.

Wat betreft Core2DUo support moet ik trouwens eerdere claims intrekken: die worden er toch niet op ondersteunt (chipset ondersteund het wel op die bordjes, maar om de een of andere reden bord het toch niet ondersteund).
Ik ga er verder niet over mee discusie
Maar als jij zegt dat die borden er zijn met 4xddr1 agp evetueel pci-e 4x@ naar 16xaansluiting
of een echte 16x pci-e aansluiting

Zet dan de links hier neer zodat de topic starter geholpen is

Zelf had ik ook een probleem met ddr1 geheugen (1,5g 4stiks)
en zoekte ook een bord die conroe ddr1 en pci-e 16x ondersteunde
Zelf die bord niet gevonden

De knoop door gehakt door een asrock 945conroe-dvi te kopen (60euro)
deze had wel 4xddr2 ondersteuning en mijn ouwe geheugen verkocht .
En 2x512mb ddr2 667mhz (merk) gekocht voor 100euro (houw nu 2xslot ddr2 over voor uitbreiding)

• bartosiej
Tsja ben inderdaad ook een beetje bang dat ik maar in 1x alles moet verkopen/kopen..

Dus verkopen:
Asus P5GD1 50
P4 630 (boxed) 40 (destijds gekocht voor 270 8)7 )
4x 512MB Corsair 170

Zou ik hier 210 euro aan kunnen verdienen?

Dan koop ik daarvan:
E6300 170
Gigabyte DS3 110
2x 1GB Corsair DDR2 CL4 230

Dan moet ik dus 300euro bijbetalen... enne dan kan ik wel weer een paar jaartjes voort..., right O-)
ohja en hopen dat me huidige voeding het trekt :P

[ Voor 4% gewijzigd door bartosiej op 10-02-2007 02:11 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je geheugen is echt veels te positief ingeschat. Kan 1gb reepje x 2 halen voor minder dan dat en dan heb ik tenminste geen 4 banken bezet ;)

Maar goed als je het echt wilt weten, staat een topic in OH waar je je vraag kan stellen :)

• Brent
bartosiej schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 02:10:
Tsja ben inderdaad ook een beetje bang dat ik maar in 1x alles moet verkopen/kopen..

Dus verkopen:
Asus P5GD1 50
P4 630 (boxed) 40 (destijds gekocht voor 270 8)7 )
4x 512MB Corsair 170

Zou ik hier 210 euro aan kunnen verdienen?

Dan koop ik daarvan:
E6300 170
Gigabyte DS3 110
2x 1GB Corsair DDR2 CL4 230

Dan moet ik dus 300euro bijbetalen... enne dan kan ik wel weer een paar jaartjes voort..., right O-)
ohja en hopen dat me huidige voeding het trekt :P
Je kunt ook de Asrock 945conroe-dvi kopen (~60 euro) en ik zie al 2x 1GB PC5300 Kingston voor 120 euro in de pricewatch. Voor dat geheugen ga je trouwens gee 170 vangen, eerder 100. Ook dat bordje gaat wel een tientje af denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 10-02-2007 11:12 ]

• bartosiej
Ja maar dan heb je een paupermerk met hoge latencies :9

Ik heb 4x deze:
pricewatch: 512MB PC3200 DDR, CL2 (Corsair CMX512-3200C2)

Dan kom je dus uit op een nieuwprijs van meer dan 300 euro, dan denk ik eerder dat ik 'te negatief' heb gedacht..., het geheugen wordt er immers niet snel slechter op, na veel gebruik, right?

Deze van meer dan 2 jaar oud!!!, staan zelfs voor 95 te koop, en dan heb je nogmaar de helft..
V&A aangeboden: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2PT)

Nieuwprijs van het mobo is 100 euro, dan kan ik er toch wel 50 voor vragen? :o
Enne ik koop liever meteen PC6400, dan heb ik voorlopig geen gezeik met overclocken e.d. en anders moet ik over 2 jaar weer nieuw geheugen 8)7

duss vandaar,, enne ja dan ook maar meteen een topboardje.. (leek me wel verstandig)

[ Voor 34% gewijzigd door bartosiej op 10-02-2007 14:48 ]

• Brent
bartosiej schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:39:
Ja maar dan heb je een paupermerk met hoge latencies :9
Kingston Pauper? Het is bovendien CL5 geheugen, da's echt niet veel minder dan CL4.

En Asrock is gewoon een degelijk merk. Niet voor overklokkers, maar gewoon goed. Kom met substantieel bewijs als je het beter denkt te weten.
Ik heb 4x deze:
pricewatch: 512MB PC3200 DDR, CL2 (Corsair CMX512-3200C2)

Dan kom je dus uit op een nieuwprijs van meer dan 300 euro, dan denk ik eerder dat ik 'te negatief' heb gedacht..., het geheugen wordt er immers niet snel slechter op, na veel gebruik, right?

Deze van meer dan 2 jaar oud!!!, staan zelfs voor 95 te koop, en dan heb je nogmaar de helft..
V&A aangeboden: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2PT)

Nieuwprijs van het mobo is 100 euro, dan kan ik er toch wel 50 voor vragen? :o
Enne ik koop liever meteen PC6400, dan heb ik voorlopig geen gezeik met overclocken e.d. en anders moet ik over 2 jaar weer nieuw geheugen 8)7
Tsja, dan snap ik niet waarom je sowieso een goedkope tussenweg overwoog. Je hebt blijkbaar toch centen zat dus waar doe je dan nog moeilijk over? Geef het uit en voel je beter als dat bij jou zo werkt zou ik zeggen.

Verwijderd

asrock is een sub merk van asus .

Zelf heb ik asrock 945conroe-dvi
Zit nu een intel 805d 2x2,6g@3 er op.

Verder is dit dual channel bord met 2xpc4200ddr2 is al voldoende voor een conroe
als je 2x 5300neemt die iets duurder is dan heb je te veel en kan je de instellingen verlagen .

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is het budget merk van Asus. Die bordjes zijn niet vergelijkbaar met normale Asus borden.
Het enige is dat Asrock al die combo dingen maakt helaas werkt dat vaak maar half.

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:57:
[...]

Het is het budget merk van Asus. Die bordjes zijn niet vergelijkbaar met normale Asus borden.
Het enige is dat Asrock al die combo dingen maakt helaas werkt dat vaak maar half.
Dat is nu ook niet waar

De asrock dual sata2 is bord dat veel verkocht is en ook goed werkt. (agp en pci-e)
de asrock dual 775vsta is een bord die ook goed word verkocht wat werkt maar soms een videokaart die niet werkt. (Als de fabricant goed aan de richting van pci-e aanhoud mag dat niet gebeuren)

De asrock conroexfire is ook een bord die veel verkocht word.
de asrock 945conroe-dvi word verkocht voor mce systemen wegens goeie onbourd met dvi
De asrock 6150 nforce 430 word ook goed verkocht voor mce systemen.
Asrock geeft ook veel bios updates vrij

Probleem is dat veel mensen een bord zoeken die gewoon werkt voor een bepaald bedrag en dat is een asrock bordje.
Waarom zal ik een asus bord nemen die dik 40euro meer kost (alleen voor overklokken??)

Verwijderd

Asrock bordjes zijn gewoon lekker is mijn ervaring, alleen iets minder geschikt voor overklokken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fsfikke schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:57:
[...]

Onderbouw dit soort uitspraak aub...

Enige betrouwbaarheidsproblemen die ik bij Asrock borden heb gehad heeft aan dode condensatoren gelegen - niet bepaald een uniek probleem voor Asrock. Verder werken in mijn ervaring de rare features juist wel consequent. Ik heb iig de 939Dual-SATA2 en de 775Dual-VSTA in actie gezien en heb zelf de 939SLI-eSATA2 (waar ik vele malen minder ellende mee heb dan met een Asus AM2 bord die op het punt staat de deur uit te vliegen).

Dus exact welke Asrock borden met ongebruikelijke features heb je het over en welke features doen het dan niet :?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1