server based computing

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shingen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:49
Hallo,

Ik hoop dat in dit forum goed zit met mijn post. Maar ik heb een vraag over server based computing.
Op dit moment ben ik aan het afstuderen bij een bedrijf wat veel voorzieningen qua beheer doet voor het basisonderwijs.
Mijn afstudeeropdracht is onderzoeken of het haalbaar is server based computing toe te gaan passen op basisscholen, zo ja hoe.

Nu hoop ik dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen.

De oplossing mag niet te veel kosten (citrix is volgens mij al te duur).
Er wordt veel gewerkt op basisscholen met multimedia applicaties.
Het gebruik van thin en thick clients moet mogelijk zijn.

Kunnen jullie me in de goede richting helpen met wat een goed systeem is en waar ik goed op moet letten?

Alvast bedankt,

Richard

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 16:14
Multimediaapplicaties en SBC is bijna altijd een no-go... Je kunt kijken naar Terminal Server van Microsoft, wellicht in combinatie met PowerFuse...

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Als Citrix niet mogelijk is kan je het gelijk vergeten; RDP is vooralsnog geen concurrent voor ICA en andere 'waardige' concurrenten zijn er niet.

Citrix Presentation Server 4 voorziet in een aantal zaken om multimedia zo goed mogelijk te streamen over dunne lijnen middels caching, compressie en dat soort zaken. Voor mn vorige baas heb ik een Citrix farm opgezet in een hostingcentre van waaruit basisscholen in het hele land voorzien worden van hun applicaties, op Thin Clients (HP T5700 meen ik). Verbinding naar school was 'slechts' 2MBit SDSL (2up, 2 down) en de performance was prima. Indien je een lokale Citrix server plaatst ben ik ervan overtuigd dat je op een 100MBit lan prima prestaties neer kan zetten.

Longhorn zou met zn nieuwe RDP functionaliteiten wat meer druk op Citrix kunnen uitoefenen, vooralsnog heb je weinig alternatieven. Als je meer info wil, moet je zelf ook maar wat meer info geven, as in, staat de server lokaal? Hoeveel users? Welke programma's? (er is legio educatieve software die niet draait, maar een nog groter deel dat prima werkt, wij hebben destijds honderden pakketten getest)

Wat zijn de eisen / randvoorwaarden? Denk ook aan de gebruikersvriendelijkheid. Een kind van 4 of 5 jaar kan je geen username/wachtwoord laten onthouden. Wij zijn toen gegaan voor smartcards; elke leerling heeft zn eigen smartcard en het in het toetsenbord prikken van deze kaart is genoeg om de leerling te laten inloggen. Leerkrachten hebben zo'nzelfde pas, maar dan uiteraard beveiligd met een pincode. Er is een portal omheengebouwd waarmee leerkrachten resultaten kunnen bekijken, gebruik van applicaties kunnen bekijken en applicaties kunnen toekennen aan hun groepen of zelfs individuele leerlingen. Ik heb een jaar of 3 terug zowel vooronderzoek als technische realisatie nagnoeg in mn uppie gedaan, was een mooi project. Inmiddels ben ik weg bij dat bedrijf (twas een mooi project maar het bedrijf zelf was ontzettend ruk). Inmiddels draaien ze met iets van 16 Citrix servers die +- 500 concurrent users kunnen hebben, en in totaal zijn er meer dan 10.000 gebruikers inmiddels.

kortom, ook voor educatieve software is SBC mogelijk. Kijk voor 'mijn' project eens op www.schooldesk.nl. het is een waardeloze site, maar misschien heb je er wat aan.

[edit op post van poltergeist]
Powerfuse biedt voor Multimedia helemaal geen extra's, het onderliggende protocol (RDP danwel ICA) zal het zaakje moeten doen...

[ Voor 35% gewijzigd door Rataplan_ op 08-02-2007 11:27 ]

• Shingen
Hallo Rataplan_,

Bedankt voor je reactie,

Momenteel staan op de basisscholen die hier in het beheer zijn (zo'n 850 basisscholen) een simpele Unix server. Wij moeten zelf een heel plan opstellen op SBC toe te gaan passen op basisscholen. Dus ook de requirements opstellen, er zullen nieuwe servers moeten worden aangeschaft. Vanuit ons oogpunt lijkt het me het beste om deze centraal op te stellen zodat er meerdere scholen op kunnen werken wat natuurlijk weer goedkoper is. De multimediaapplicaties verschillen (er worden er hier +- 1400 aangeboden), wij gaan natuurlijk zelf test welke wel en niet werken. Er moet wel rekening gehouden worden met goede synchronisatie van beeld en geluid. We weten natuurlijk dat er altijd applicaties zullen zijn die niet werken. Echter is het de bedoeling dat we een adviesrapport gaan opstellen met daarin onze bevindingen, testresultaten en in hoeverre SBC wel of niet te implementeren is en hoe we dat het beste kunnen uitrollen.

Heb jij nog informatie met betrekking tot tests en vergelijkingen die je toen hebt gedaan in je onderzoek naar SBC?
Of nog meer tips waar we op kunnen letten?

Eventueel je plaatje over de TCO als je die toen gemaakt hebt?

Alvast bedankt,

Richard

*** Wat zijn de +-kosten voor de aanschaf van citrix?
*** Het alp protocol zit ook dicht tegen het ICA protocol aan, enige ervarin hiermee?

[ Voor 5% gewijzigd door Shingen op 08-02-2007 12:30 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

*** Wat zijn de +-kosten voor de aanschaf van citrix?
Gaat us naar www.citrix.com en doe zelf us onderzoek zou ik zeggen. Of bel Citrix Nederland en vraag het daar gewoon, zij kunnen je gelijk vertellen of er eventueel kortingen etc i.v.m onderwijs zijn etc...

Verwijderd

Rataplan_ schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 11:21:

[edit op post van poltergeist]
Powerfuse biedt voor Multimedia helemaal geen extra's, het onderliggende protocol (RDP danwel ICA) zal het zaakje moeten doen...
Niet vanaf TS inderdaad.. (wil je dat wel?) maar wat men wel kan doen met Powerfuse is het lokaal draaien van de multimedia applicaties en dit toch centraal kunnen managen.

Of eventueel via res subscriber de lokale multimedia applicatie in je powerfuse sessie intergreren.

Met bovenstaande kun je een prima mix maken tussen thin & thick clients die je vanaf 1 plek beheert. En goedkoper dan citrix geloof ik.. bovenstaande kan prima met rdp.

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-02 08:40
Misschien kan je citrixlicenties via slim of APs aanschaffen.

offtopic : Qlict ?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Shingen

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
TCO heb ik me niet mee bemoeid, ik ben techneut, geen centendraaier. Zoals hierboven vermeldt kan je met Powerfuse inderdaad ook lokaal apps laten draaien middels subscriber, echter dan zit je wel vast aan een 'echte' Windows thin client. Zover ik begrepen had wil je thin clients gebruiken. Een CE / linux thin client zal niet voldoen daar je daarop lokaal die software niet kan draaien. Een T5700 van HP draait bv Windows XPembedded, waarop dat met een aantal apps wel zou lukken. Let echter op, een thin client heet niet voor niets zo. XPe draait (althans destijds) GEEN directX, en grafisch is het natuurlijk helemaal de onderkant van het segment. Vergeet dus om op die manier echt heftige dingen te draaien, zowel via SBC als lokaal.

850 scholen zijn er trouwens veel, ik ken wel een aantal clubs als Edulan bv, maar QLict zegt me helemaal niks :? Om de zaak schaalbaar te maken is destijds gekozen om voor HP Blades te gaan, een keuze waar ik nooit achter heb gestaan. Wij hadden nog de 8 blades per 6u versie (20p ofzo heette ze?) en als je daar nog de 3u aan voedingen bijtelt, en de draken van powerdistributors, en zeker het prijskaartje (vraag een hostingcenter maar eens om 3 fase voor je rackjes, kijken ze je toch raar aan) had het eigenlijk geen voordelen tov 1u servers. Ik ben absoluut niet meer op de hoogte van wat HP momenteel nog aan blades doet, ik ben met mn nieuwe baan volledig over naar Dell (met alle tevredenheid trouwens). HP levert wel ALtiris licenties bij zn blades, wat het deployen ervan echt een eitje maakt, en nog leuk ook trouwens.

TCO is een belangrijk issue, dat ben ik er mee eens. Hou daarom ook rekeningen met de lijnen die je nodig hebt. Ondanks dat je ze op een school toch al niet mag gebruiken, is een 'standaard' @home lijntje ofzo niet afdoende, aangezien daarop geen uptime wordt gegarandeerd. Dat soort dingen moet je ook meenemen, en dan blijkt dat de verbinding de 'duurste' schakel is in het geheel.

Ik kan nog wel uren vertellen trouwens over hoe ik zaken heb aangepakt (al is het ruim anderhalf jaar terug dat ik vertrokken ben) maar wellicht is het beter als je opsomt wat je evt. wil weten.
Pagina: 1