nieuwscherm in een gebouw

Pagina: 1
Acties:

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49
Er moet bij mij in het clubhuis een beelscherm met het laatste nieuws komen te hangen.
Dat ophangen is niet het probleem, maar het programma wat er gebruikt gaat worden of geschreven moet worden. Er staan momenteel een paar 386's en 486's.

Het is de bedoeling dat pc automatisch opstart zodra de lichtschakelaar aangezet wordt en ook weer automatisch afsluit zodra lichtschakerlaar uitgezet wordt.

Zodra pc aangaat moet dan dus ook automatisch het nieuws tevoorschijn komen.

Heeft er iemand enig idee hoe dit makkelijk te realiseren is?

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Verwijderd

ik zou zeggen schakel de monitor aan en uit met die lichtschakelaar.
Je hebt dan meteen de informatie, anders moet eerst het systeem weer opstarten e.d.

• tabaqui
dat is juist het probleem, pc kan niet de hele week blijven draaien, energie verspilling etc

Verwijderd

wat voor nieuws moet er op het scherm komen!
www.nos.nl / cnn / telegraaf / zelfgeschreven nieuws of wat voor iets???

ik zou zeggen, schrijf een progje (vb of c+) en plaats dit in opstarten.
het progje wordt automatisch gestart bij het aanzetten van de pc.

• tabaqui
alleen zelfgeschreven nieuws.

mijn 2e vraag is meteen met welke programmeer taal kan je het beste dit soort dingen schrijven. Ik heb zelf totaal geen ervaring met het schrijven van programma's op dit moment

Verwijderd

dat kan op vele manieren.

als je een soort webpagina wilt maken is het makkelijk, html/java.

Als je iet anders wilt gebruiken zou ik kiezen voor Visual basic, is niet moeilijk en snel te leren. Je kunt ook C+ of delphi kiezen, schijnt iets pittiger te zijn maar goed te leren.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Dat het systeem uit moet kunnen via het lichtknopje is redelijk vervelend. Als je de computer netjes wilt uitzetten moet je bv. die lichtschakelaar aan de com-poort koppelen, zodat de pc zichzelf uit gaat zetten. Helaas kunnen 386's en 486's dat niet.
Enige oplossing lijkt mij om een file-system te gebruiken dat er tegen kan als je opeens de stroom er afhaalt, bijvoorbeeld ReiserFS (dat zit standaard bij Mandrake 7.2, en ook in de nieuwe 2.4.1 kernel.)
Omdat het ding verder helemaal niets hoeft te kunnen, kan je er een heel klein kerneltje voor maken, en hoef je bij het booten ook gene programma's te starten, zodat het ding toch wel binnen 30 sec. kan zijn geboot. Misschien zjin er wel programmaatjes om zonder X te starten fullscreen een lichtkrant te laten zien, daar zou je even naar moeten zoeken.

Eeneh [MYC]CBS, hij post dit (terecht,lijkt me) in 'Non-Windows Operated Systems', dus VB of delphi lijken me niet echt een oplossing :). Delphi is trouwens echt niet moeilijker dan VB, alleen krachtiger, en je leert er netter in programmeren.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• tabaqui
Kan je me wat meer uitleggen over dat ReiserFS?
en in wat voor taal moet ik dan gaan programmeren? C++ ofzo?

Heb wel een beetje verstand van linux maar echt veel kan je het niet noemen

* tabaqui moet toch maar eens beter naar typo's kijken

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
op wat voor systemen kan BeOS draaien? Dat start nl lekker snel op. Ik weet er niets van maar het is een denkrichting.

Verder zou ik html nemen, lekker makkelijk en door iedereen te onderhouden.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Het is inderdaad een goed idee om linux met reiserfs te gebruiken.

Op mijn school hebben ze ook zo'n systeem, maar dan met roosterwijzigingen. De monitor zit dan nu aan een 386, voorheen was dit een 286. Ze gebruiken volgens mij nog steeds dos, met een of ander programma, ze kunnen die monitor dan remote updaten.

Verwijderd

of gewoon een UPS gebruiken die 2 minuten stroom levert waarin de zichzelf uit zet.

Wat ook kan is een knopje dat ctrlaltdel zend naar een linuxPC (en dat aanpassen dat de pc uit gaat ipv restart)
als je een modern mobo hebt gaat ie ook echt uit, maar dat heeft een 486 niet

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

gewoon een oude 486 met een AT voeding. Installeer win95, met office 95 of 97. powerpoint erop, en gewoon een powerpointpresentatie laten lopen. Er zal vast wel een manier zijn om een powerpoint presentatie automatisch te laten lopen.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• tabaqui
[quote]Op maandag 05 februari 2001 13:10 schreef Zemanova het volgende:
of gewoon een UPS gebruiken die 2 minuten stroom levert waarin de zichzelf uit zet./quote]

UPS is niet haalbaar omdat het ding gekocht moet worden, het liefst voer ik het hele projectje uit met de materialen die er al zijn.

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

doe gewoon dos! die kon er altijd perfect tegen dat ik de pc uitzette.

simpel proggie maken in pascal, en klaar!

25x80 res. perfect voor nieuws. ala teletekst. en het draait nog snel ook op een 386/486.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ook voor reiserFS is het niet prettig als je 'm zomaar uitzet.

wat je imho beter kan doen is het filesystem read-only mounten en alleen als er aanpassingen gedaan moeten worden aan het nieuws ff r/w remounten.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

gewoon "good" old DOS !!

Qpeg erop --> plaatje afbeelden (eventueel een slideshow)

opstarten met autoexec.bat :)

afsluiten is geen probleem :P

• tabaqui
Waar kan ik dat qpeg vinden?
Ik ga volgende week aan die pc sleutelen.

Hoop dus voor die tijd meer te weten over dat programma. Mail me maar over prog, gaat wat makkelijker

Pagina: 1