[Excel 2003] alleen-lezen probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Situatie: meerdere gebruikers hebben hetzelfde Excel bestand geopend en kunnen deze bewerken. Al deze gebruikers hebben dezelfde rechten in het bestand. Toch, als één van die gebruikers het bestand opend, is het "alleen-lezen".

Ik heb overal gezocht, alle vinkjes van Alleen lezen uitgeschakeld.

Het gekke is, ook als ik het bestand (genaamd klanten 2006.xls) kopieer en in diezelfde map plaats met de naam klanten 2006-2.xls, kan de gebruiker in kwestie het 1x openen en bewerken, maar
nadat ze uit- en in is gelogt is ook dat bestand ineens alleen lezen geworden.

Hoe is dit mogelijk?? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat staat er na opnieuw openen onder extra - beveiliging? En zijn er macro's en/of niet-standaard plugins actief bij haar? Dat kunnen nl. wat redenen zijn.

Of het bestand is nooit goed afgesloten, zodat het nog als open te boek staat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:13:
Wat staat er na opnieuw openen onder extra - beveiliging? En zijn er macro's en/of niet-standaard plugins actief bij haar? Dat kunnen nl. wat redenen zijn.

Of het bestand is nooit goed afgesloten, zodat het nog als open te boek staat.
Die eerste 2 oplossingen werken niet, geen marco's oid. en wat de beveiliging betreft, dit staat exact gelijk aan de instellingen van haar collega's die wél fatsoenlijk met het bestand kunnen werken.

Het 3e vind ik interessanter, alleen hoe kan ik constateren dat de gebruiker het bestand niet goed heeft afgeslopen en het nog open te boek staat?
Ik moet namelijk bekennen dat ik me even niet kan bedenken wat dat betekend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gaf geen enkele oplossing, alleen mogelijke oorzaken ;)

Maar na opnieuw openen is het dus niet beveiligd? Doe hetzelfde eens lokaal ipv via de server, gaat het dan wel goed? De beheerder van de server kan zien welke bestanden nog open staan via het netwerk. In Windows XP bijv. via computer management - shared folders - open files.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Geen openstaande bestanden onder de naam van de gebruiker. Lokaal draaien kan ik wel proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Ik kan het bestand niet eens kopieeren naar een lokale schijf. Zelfs niet, als ik het bestand kopieer en op de server een nieuwe map maak waarin ik dit bestand plak. Dit vers geplakte bestand kan ik namelijk wel wijzigen, totdat ik weer ben uitgelogt, dan is ook deze alleen lezen. Dus lokaal is geen optie Futmelding kan c:\klanten 2006.xls niet opslaan. De map is gemarkeerd als alleen lezen. (wat dus NIET zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-04 16:42
Volgens mij is het een standaard "feature" van excel waardoor alle geopende bestanden gelockt worden zodat er geen ruzie kan ontstaan wie de goede versie heeft. (is op zich ook logisch want als persoon 1 iets aanpast zal persoon 2 dit niet direct zien)

2 opties:
1: probeer "online samenwerking"
2: misschien niet al te best voor een bedrijf maar wel een optie google doc's en spreadsheets, hiermee kan je ook samen aan 1 document werken.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Tim_bots schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:00:
Volgens mij is het een standaard "feature" van excel waardoor alle geopende bestanden gelockt worden zodat er geen ruzie kan ontstaan wie de goede versie heeft. (is op zich ook logisch want als persoon 1 iets aanpast zal persoon 2 dit niet direct zien)

2 opties:
1: probeer "online samenwerking"
2: misschien niet al te best voor een bedrijf maar wel een optie google doc's en spreadsheets, hiermee kan je ook samen aan 1 document werken.
Nee, want er kunnen we meer dan 1 persoon in het bestand, alleen 1 bepaald persoon niet, ook niet vanaf een andere PC. Kopieeren naa een lokaal station is inmiddels wél gelukt, alleen hebben we hier niet zoveel aan. Ik weet nu iig praktisch zéker dat er iets in de AD van server 2003 niet helemaal klopt, enfin, ik ga 2 accounts die dezelfde rechten (horen te) hebben maar eens grondig vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163896

Misschien domme opmerking, maar heb je onder Tools, het werkboek wel geshared?
Doe je dit niet, dan slaat een bestand onmiddelijk in de read-only voor iedereen die hem daarna wil openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Anoniem: 163896 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 07:34:
Misschien domme opmerking, maar heb je onder Tools, het werkboek wel geshared?
Doe je dit niet, dan slaat een bestand onmiddelijk in de read-only voor iedereen die hem daarna wil openen.
Jazeker. Had ik er misshien bij moeten vermelden :+
Pagina: 1