[Vista] Langzaam opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RobertVTR
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Enige dagen terug heb ik Vista Ultimate NL (32bit) OEM op mijn PC geinstalleerd en vlak daarvoor heb ik meteen maar een extra module geheugen (wat het totaal nu op 2gb RAM brengt) geplaatst.

Na de installatie merkte ik echter dat het erg lang duurt voordat Vista is opgestart. Het opstarten duurt ongeveer 8 minuten waarvan 7 minuten worden doorgebracht in het zwarte venster met dat laadbalkje van Microsoft.

Vreemde is is dat de harde schijf dan gewoon rustig blijft, hij's redelijk 'idle'

Weet iemand misschien waar dit probleem 'm in kan zitten?

P4 2.0 ghz
2 gb RAM

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Tsja, da's het lastige met een nieuw OS.. Je kunt het nog niet echt vergelijken. Je hebt 'maar' een 2Ghz CPU, misschien is dat de bottleneck wel? Draai je je geheugen wel in DDR-modus, of misshchien heb je wel niet de snelste harddisk..

Met WindowsXP heb je het programma Bootvis dat precies kijkt wat er geladen wordt en hoe lang er erover gedaan wordt.. Ik weet alleen niet of dat ook op Vista werkt.. Neem aan van niet eigenlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Bart© op 08-02-2007 08:54 ]

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

RobertVTR schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 08:38:
Het opstarten duurt ongeveer 8 minuten waarvan 7 minuten worden doorgebracht in het zwarte venster met dat laadbalkje van Microsoft.

P4 2.0 ghz
2 gb RAM
Tijdens het zwarte scherm worden drivers ingeladen. Dus, het gaat ongetwijfeld om een langzame driver. In mijn ervaring zijn dit vooral de drivers van scanners, printer en andere extra dingen. Probeer eens alle onnodige apparaten uit te schakelen om het probleem te isoleren.

Vista start sowieso niet zo heel snel trouwens, maar 7 minuten op het zwarte venster op een P4 2.0 GHz lijkt me wat veel.

[ Voor 10% gewijzigd door jvo op 08-02-2007 08:57 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Mijn laptop (P4 3.4GHz / 1GB / 7200rpm HDD) start Vista Business op in ongeveer 2 minuten. Dus ook jouw PC moet vista zo snel kunnen laden lijkt me.

Waarschijnlijk is er een probleem met een trage driver, probeer eens wat hardware uit te schakelen in het apparaatbeheer, probeer eens nieuwe drivers te vinden voor randapparatuur en hardware.

Misschien doet je netwerkkaart moeilijk omdat deze wacht op een ip adres van de DHCP server. Probeer eens een statisch ip in te stellen of de drivers van de netwerkkaart te updaten.

Tot slot zou je in het BIOS kunnen kijken of je iets van quick boot en/of HDD detection time kunt aanpassen. BIOS upgraden kun je ook altijd nog proberen, maar dat is wel wat drastisch.

Goud is geen geld

Verwijderd

Heb jij je vista toevallig op harde schijven gezet die aan een raid controller hangen? In dat geval zou het goed kunnen zijn, dat jou raid drivers niet goed werken. Had ik ook last van. (sillicon 3112) Maar bij mij start ie ook binnen 2 min op een amd athlon xp 2600+. Ja ik heb dan wel twee schijven in raid 0 staan, scheelt natuurlijk ook wat. Maarja nu werkt m'n tv kaart en m'n surround set nog niet:S

• RobertVTR
Verwijderd schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:37:
Heb jij je vista toevallig op harde schijven gezet die aan een raid controller hangen? In dat geval zou het goed kunnen zijn, dat jou raid drivers niet goed werken. Had ik ook last van. (sillicon 3112) Maar bij mij start ie ook binnen 2 min op een amd athlon xp 2600+. Ja ik heb dan wel twee schijven in raid 0 staan, scheelt natuurlijk ook wat. Maarja nu werkt m'n tv kaart en m'n surround set nog niet:S
Nope, gebruik geen RAID.

Allemaal alvast bedankt voor jullie antwoorden, denk dat ik hier wel iets mee kan! _/-\o_

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 19:03
Kijk ook eens of je toevallig audio drivers heb geinstalleerd of videodrivers zoals ATI

Ik merk hier groot verschil sinds dat ik de Soundmax beta drivers voor Vista heb geinstalleerd.
Vista doet er dan langer over om op te starten en als ik zo bekijk voegt de beta drivers op dit moment geen toegevoegde waarde aan Vista.
Instel mogelijkheden blijven gelijk alleen staat er nu Soundmax HD audio ipv HD audio Device

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Probeer eens een lichtere versie te maken met www.vlite.net . Je kunt daar heel veel verwijderen of uitzetten.

Duurde bij overigens nog een kleine minuut voordat ik het bureaublad voor me had en nog steeds was Vista niet klaar met laden van allerlei drivers.

• RobertVTR
frankknopers schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:05:
Mijn laptop (P4 3.4GHz / 1GB / 7200rpm HDD) start Vista Business op in ongeveer 2 minuten. Dus ook jouw PC moet vista zo snel kunnen laden lijkt me.

Waarschijnlijk is er een probleem met een trage driver, probeer eens wat hardware uit te schakelen in het apparaatbeheer, probeer eens nieuwe drivers te vinden voor randapparatuur en hardware.

Misschien doet je netwerkkaart moeilijk omdat deze wacht op een ip adres van de DHCP server. Probeer eens een statisch ip in te stellen of de drivers van de netwerkkaart te updaten.

Tot slot zou je in het BIOS kunnen kijken of je iets van quick boot en/of HDD detection time kunt aanpassen. BIOS upgraden kun je ook altijd nog proberen, maar dat is wel wat drastisch.
Qiuckboot staat standaard al aan zag ik.
Inmiddels zijn ook alle mogelijke randapparatuur voorzien van nieuwe drivers alleen is het probleem nog niet opgelost helaas.. :?

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

RobertVTR schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 12:38:
[...]

Qiuckboot staat standaard al aan zag ik.
Inmiddels zijn ook alle mogelijke randapparatuur voorzien van nieuwe drivers alleen is het probleem nog niet opgelost helaas.. :?
Dat een driver nieuw is zegt niet alles. Heb je al geprobeerd printers e.d. uit te schakelen/deinstalleren?
offtopic:
Soundmax beta drivers? Bestaan die? Ik heb de XP drivers bij vista door z'n strot geduwd en dat werkt ook.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ik heb dit eerder gehad. Toen kwam het door een brakke P-ATA schijf die een beetje in de weg zat blijkbaar. Deze was als 2e schijf geïnstalleerd en werd dus gebruikt als opslag. Toen deze eruit was, startte Vista wel snel op. Toen ik hem in een andere Vista bak deed, was daar opeens het probleem. Heb jij ook nog een 2e schijf?

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 16:19
ik weet niet of je in vista een safe mode hebt. anders probeer je dat. als vista dan wel erg snel opstart dan ligt het dus aan drivers. start ie dan nog steeds langzaam dan kan het zijn dat het aan je memory of iets anders hardwarematig ligt. of dat je installatie gewoon niet lekker is geinstallleerd

• RobertVTR
Shaggy_NL schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:49:
Ik heb dit eerder gehad. Toen kwam het door een brakke P-ATA schijf die een beetje in de weg zat blijkbaar. Deze was als 2e schijf geïnstalleerd en werd dus gebruikt als opslag. Toen deze eruit was, startte Vista wel snel op. Toen ik hem in een andere Vista bak deed, was daar opeens het probleem. Heb jij ook nog een 2e schijf?
Misschien dat dat het kan zijn! Ik heb er op moment 4 schijven in zitten waarvan er 1 P-ATA is.
Hier heeft voorheen mijn Windows XP op gedraaid.. ik zal 'm straks eens loskoppelen..

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-03 12:53
kijk is in je log files of er misschien iets niet goed gaat ;)

• RobertVTR
drentm0nk schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:01:
kijk is in je log files of er misschien iets niet goed gaat ;)
Ehm waar kan ik dat nakijken drentm0nk?

Verwijderd

Beetje zoeken kan geen kwaad. Wil overigens niet zeggen dat dit ook bij jou de oplossing is (lijkt me onwaarschijnlijk).
Pagina: 1