Allround systeem, budget 1300 max

Pagina: 1
Acties:

• ddopey
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Na bijna alles uitgezocht te hebben hier op tweakers en op silentpcreview wil ik zeer binnenkort een nieuwe PC bestellen.

Het belangrijkste vind ik dat ik met deze pc een aantal jaren vooruit moet kunnen, en aangezien hij in mijn kamer staat, moet deze ook (voorzover het budget reikt) zo stil mogelijk. Ik stel geen superhoge eisen aan gamen, maar ik wil er wel de nieuwere spellen op kunnen spelen. Het gebruikeliljke tik, surf, photoshop en filmkijkwerk is natuurlijk ook aanwezig. Ik ben niet van plan om hard over te clocken, maar wil er in de toekomst misschien wel mee beginnen.

Mijn budget zit rond de 1000 euro, ik wil maximaal tot 1300 gaan, waarbij prijs/kwaliteit belangrijk is.

Antec Solo €81 dit schijnt een goede en vooral ook stille kast te zijn, de P180 ligt buiten mijn budget. De standaard case-fan zal ik vervangen door een Nexus 120mm fan vanwege het geluid.

Seasonic S12-430 €75.18 Deze voeding is een van de stillere, en komt vaak terug op silentpcreview. Is deze 430 W voeding genoeg voor dit systeem?

Gigabyte GA-965P-DS3P €141 Ik heb goede ervaringen met Asus, het P5B bord is vrijwel identiek aan de DS3P alleen heeft de asus geen fatsoenlijke Raid. De deluxe versies zitten weer buiten het budget. Ook schijnt dit bord goed te OC'en zijn.

E6600 €293.63 of E6400 €212.42 Spreekt voor zich, afweging of het prijsverschil opweegt tegen het prestatieverschil.

Corsair 1024 Mb of 2048Mb DDR2 PC4200 / PC5300 kit (2x 512 of 1024) €98.65 of €218.26 Ben met vista 'eigenlijk' verplicht' tot 2gig.

Asus nVidia GeForce 7600 GT / GS 256Mb Silencer (PCI-Express) GT: €164.36 GS: €93.84 Goede mid-range videokaarten, passief gekoeld. Wederom prijsverschil tegen prestatie.

Samsung Spinpoint T166 320Gb 2x €87.47 Snelle en vooral ook stille hardeschijven. Goed getest op silentpcreview. Schijnen wel iets te trillen, maar de rubberen ophanging in de Solo vangt dat wel weg denk ik.

Arctic Freezer Pro €18.03 Stillere koeler dan de stock. Niet de allerstilste koeler, maar dan kom je snel al in hogere prijsklassen (Zalman/Ninja). Via het moederbord kan ik hem langzamer laten draaien.

Samsung SH-S182M €32.71 Komt goed uit de test

Met nog een toetsenbord en muis erbij kom ik op:

Goedkoopste: (E6400, 1024Mb, 7600GS) €1060
Duurste: (E6600, 2048Mb, 7600GT) €1323
(Prijzen gebaseerd op Azerty.nl)

Ik wil eigenlijk ergens tussen deze twee opties uitkomen, mijn vraag is dus waarvan ik het beste de mindere optie kan nemen zonder de prestaties te veel te verprutsen. Mindere processor, minder geheugen of mindere videokaart.

Mijn tweede vraag het geheugen kom ik niet uit, als ik niet OC moet ik gewoon de PC4200 nemen om synchroon te lopen, maar als ik nou eventueel wil OCen en ik neem het PC5300 geheugen, scheelt dat veel in prestaties bij geen OC? En is de OC van PC4200 naar PC5300 uberhaupt de moeite waard, ik lees namelijk alleen over mensen die OCen naar PC6400!

Ik heb geprobeerd om de post zo goed mogelijk te maken, mochten er toch dingen niet goed zijn, alsin layout of regelgeving, dan hoor ik 't graag!

Alvast bedankt!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik wil eigenlijk ergens tussen deze twee opties uitkomen, mijn vraag is dus waarvan ik het beste de mindere optie kan nemen zonder de prestaties te veel te verprutsen. Mindere processor, minder geheugen of mindere videokaart.
Ik zou niet inleveren op geheugen: zeker 2 GB nemen. En als ik jou was zou ik voor de E6400 gaan icm de wat duurdere videokaart. Ik denk dat die GPU namelijk de bottleneck vormt.