Toon posts:

[Vista 32 bit] vreemd geluid van mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een erg vreemd geval met mijn net geinstalleerde Vista Ultimate 32 bits OS.
Sinds de installatie merk ik vreemde, snerpende geluiden op die van het moederbord (ofzo!) lijken af te komen. Het geluid is te vergelijken met het printgeluid van een oude printer als DEZE.. maar dan zachter. Om de 15 a 20 seconden treedt dit weer op. Vooral als ik bezig ben, zo lijkt het.
Dit geluid hoor ik alleen als Vista is opgestart, dus nog niet eens aangemeld. Als ik me heb aangemeld is dit geluid er ook. Ik heb verder nog NIETS geinstalleerd, alleen Vista. Dit heb ik nooit gehad met WinXP Pro die er daarvoor anderhalf jaar op heeft gedraait.

Ik heb al geprobeerd de PC speaker te ontkoppelen (ik dacht aan bepaalde frequenties die storen), maar dit mocht ook niet baten. Als ik met mijn oor in m'n systeemkast ga hangen kan ik echt niet bepalen waar het vanaf komt. Op Google kan ik hierover ook totaal niets vinden.

Wat kan dit toch zijn. Het is in de eerste instantie vrij irritant, maar ik hoop vooral niet dat er na bepaalde tijd iets beschadigd raakt aan mijn systeem.. Heeft iemand een idee waar dit geluid uberhaupt vandaan zou KUNNEN komen?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 01:22 ]

Verwijderd

Met je oor in systeemkast gaan hangen is niet genoeg, open de kast en kijk waar die rare geluid vandaan komt. Moederbord kan geen vreemde geluiden maken behalve piepjes, dus het zal een fan zijn ofzo die na bepaalde tijd of onder full load harder gaat draaien en herrie maakt..

En waarom juist na installatie van Vista ? Sommige fans worden automatisch softwaremattig zachter gedraaid als dat niet nodig is (ze draaien sneller pas als dat nodig is dan) en met vista heb je mischien andere drivers die dat niet doen ofzo.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 02:01 ]

Verwijderd

Is het toevallig een hele lichte pieptoon? Of zo'n plof geluidje? De condensatoren op je moederbord zouden hier de oorzaak van kunnen zijn, heb ik ook wel eens gehoord. Dat betekend dat die dingen bijna overleden zijn. Als het de condensatoren zijn, kun je ze zelf vervangen door er nieuwe op te solderen of een nieuwe mamaplank erin te zetten

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus ook de kast geopend en geluisterd, maar er valt niet te constateren waar het weg komt!
Over de fans: alle fans draaien gewoon fullspeed, behalve mijn Cpu-fan staat op Q-fan mode. Altijd al zo geweest en daar komt het geluid ook zeker niet weg.

Het is ook zeker geen pieptoon of plof geluid..

Ik ben er wel achter gekomen dat dit geluid weg is als ik een tijd niet achter de PC ben geweest en Vista dus mijn monitor en vaste schijven heeft uitgechakeld.
Dan de volgende vraag (want ik denk nu aan 1 van mijn HDD's) waarom ineens met Vista?
Voor mijn Nforce3 zijn verder geen SATA/PATA drivers te vinden (geen final althans, alleen voor Vista beta's). Ik heb ze ook niet hoeven installeren, want Vista installeerde ze al voor me.
Misschien iets met het aantal rpm wat anders/verkeerd geregeld wordt ofzo? Ze zijn verder wel keurig geinstalleerd in apparatbeheer..

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vermoedelijk is het je grafische kaart. Is die actief of passief gekoeld (met fan of zonder). Als hij met fan is, dan schakelt Vista een groot deel van de graka uit als je beeldscherm wordt uitgeschakeld. Kijk eens naar de ventilator als het geluid voorkomt, en indien mogelijk (moet niet te druk bezig zijn ivm oververhitting, zal niet snel gebeuren overigens) even de ventilator stoppen om te kijken of het geluid dan ophoud. Als het stopt en zodra je de fan weer laat draaien het geluid terug komt, heb je de oorzaak gevonden. Het gebeurt wel eens vaker dat de grafischekaart herrie maakt.
In zo'n geval kan je het beste de fan schoon maken door met een bus lucht er doorheen te blazen als je computer uit staat. Als je kundig genoeg bent, misschien een nieuwe fan erop zetten als schoonmaken niet helpt. Beetje smeren kan ook, maar wees hier heel voorzichtig mee, je kan beter te weinig smeer gebruiken dan te veel.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Het is denk ik de grafische kaart inderdaad.. maar niet de koeler. Elke keer als het beeld stilstaat (dus geen motion) en ik scroll bijvoorbeeld door een website dan komt dat geluid weer!
Als hij dus ook maar iets grafisch moet doen, is het al gebeurd. Zodra ik stop met scrollen stopt het geluid ook meteen weer. Lijkt me vrij duidelijk, of zou het ook 1 of andere bus in mijn moederbord kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu Windows XP Pro SP2 er weer op staan ivm klote drivers voor mijn ATI (blurring beeld met video) en Creative X-Fi (geen helder geluid).. Ik wacht wel een tijdje tot dit in orde is.

Ik merk nu het geluid in veel mindere mate op, maar het is er nog wel. Ik heb op dit moment alleen een clean XP installatie er op staan en ben Windows updates aan het uitvoeren. Ik merk dat een naar hoog geluid zich voordoet , elke keer als de HDD activiteit vertoond.. Elke keer als de HDD dus ratelt, omdat hij aan het lezen/schrijven is, is dit geluid er. Het lijkt niet van de HDD af te komen, zou het ook van het moederbord kunnen komen? Het is heel erg moeilijk te constateren, omdat het zo een hoog geluid is..
Pagina: 1