Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

BT GPS goed in auto, slecht op arm.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He hallo,

Ik heb een Qtec S100 pocket PC met een losse BT GPS ontvanger. In de auto werkt dat ding perfect. Als ik hem ondersteboven in mijn dashboardkastje leg dan werkt hij nog altijd.....altijd meerdere satellieten in beeld.
Ik gebruik dat ding ook om tijdens mijn hardlooptrainingen mijn route en tijd te registreren......maar dat gaat een stuk minder. Ik draag de ontvanger onder een elastiek op mijn boven arm en de telefoon houd ik in mijn hand.
Waarom heb ik dan ineens veel minder satellieten in beeld? (Ik dacht juist dat een directe zichtverbinding belangrijk was.....net als bij satelliet schotels.)
Heeft dat ding toch een kant die gevoeliger als de andere?

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij adviseren?

Thanks, Steven
.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

De kant zonder de batterij is natuurlijk gevoeliger :')

Daarnaast scherm je met je lichaam natuurlijk al 180 graden van de hemisfeer af. Bovendien hou je je ontvanger verticaal terwijl hij het horizontaal natuurlijk het beste doet.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Ja juist.......dat waren dus ook zo mijn gedachten maar......

In mijn dashboardkasje is hij rondom afgedekt......Auto is immers een redelijke kooi van Faraday
En ik heb hem juist ondersteboven daarin neergelegd.

Ik begrijp het niet.....

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-11 16:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Misschien omdat je in een auto veel beweegt pikt ie wat sneller satellieten op, als je loopt is het wat lastiger om je positie te bepalen denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik ga dat ding ook een keer op mijn hoofd, onder mijn pet meenemen....dan dek ik met mijn lichaam niets meer af en dat beetje stof lijkt mij geen belemmering....toch?

Verder nog mensen met ervaring en/of verse input?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Een kooi van faraday werkt alleen als de golflengte groter is dan het grootste gat van je kooi. Als je je ontvanger onder de voorruit legt, heb je zo'n 70% vrij zicht op de hemel.
Erkandude schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 23:18:
Misschien omdat je in een auto veel beweegt pikt ie wat sneller satellieten op, als je loopt is het wat lastiger om je positie te bepalen denk ik.
Dat is onzin. Juist als je stilstaat pik je het snelst satellieten op. De almanac moet gevuld worden met satellietgegevens die met elkaar matchen om een fix te krijgen en dat gaat moeilijker als je 60 km/h rijdt dan wanneer je stilstaat.

Ik denk echt dat je probleem is dat je ontvanger verticaal staat. Plak er eens klitteband op en plak het dan horizontaal op een petje op je hoofd. :>

[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 07-02-2007 23:39 ]

Alors.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-11 16:27

FlyEragon

Alien Monkeys

Stereotomy schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 23:38:
Een kooi van faraday werkt alleen als de golflengte groter is dan het grootste gat van je kooi. Als je je ontvanger onder de voorruit legt, heb je zo'n 70% vrij zicht op de hemel.

[...]

Dat is onzin. Juist als je stilstaat pik je het snelst satellieten op. De almanac moet gevuld worden met satellietgegevens die met elkaar matchen om een fix te krijgen en dat gaat moeilijker als je 60 km/h rijdt dan wanneer je stilstaat.

Ik denk echt dat je probleem is dat je ontvanger verticaal staat. Plak er eens klitteband op en plak het dan horizontaal op een petje op je hoofd. :>
Nou, mijn GPS radar verklikding pikt geen satelliet als je stilstaat. Pas als je meer dan 100meter oid hebt gereden heeft ie een verbinding.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Erkandude schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 00:37:
[...]

Nou, mijn GPS radar verklikding pikt geen satelliet als je stilstaat. Pas als je meer dan 100meter oid hebt gereden heeft ie een verbinding.
GPS Radar Verklikding.

Aha. :')

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk alvast bedankt voor de reacties.

Ik zou alleen nog iets meer willen weten over de verbinding tussen GPS-muis en satelliet.
  • Is dat een verbinding zoals bij een radio….enigszins richtingsgevoelig maar het gaat door de meest materialen heen….of ….het meer weg van een schotel signaal?
  • Wat zou de invloed zijn van mijn loopbeweging?…ik heb het ding op mijn arm die natuurlijk continu beweegt.
  • Ik heb zelf het idee dat als ik hem afdek met mijn hand dat de signaalsterkte flink afneemt….kan iemand dat verklaren….immers…als ik hem afdek met mijn dashboard merk ik daar niets van.
  • Als ik hem binnen al aan zet en dan naar buiten ga dan vindt hij soms geen satellieten. Als ik hem dan een keer uit/aan zet dan pikt snel wat op….Is daar een verklaring voor?
Ik wil dit natuurlijk allemaal weten om hem zo optimaal mogelijk te gebruiken. Het is namelijk echt heel kut als je je benen uit je reet loopt en dan uiteindelijk er achter komt dat je een deel van je route niets gelogd hebt.

…….Steven

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Lees alles wat je wilde weten hier :P

http://en.wikipedia.org/wiki/GPS

- De radiogolven hebben een golflengte van een factor 10 kleiner dan FM radio. Dus lang niet zo 'doordringbaar'.

- Verschuivingen van een paar CM maakt geen zak uit. En zoals ik al eerder zei, als je meer dan een paar meter per seconde beweegt wordt het moeilijker om een fix te krijgen. Als je eenmaal een fix hebt, kun je zo snel gaan als je wil.

- Zie eerste punt, dichtheid van je hand is waarschijnlijk hoger dan je dashboard

- GPS ontvanger binnen aan zetten heeft erg weinig zin normaal gesproken. Je moet vrij zicht 360 graden over de horizon hebben voor optimale ontvangst. En tja, dat aan en uitzetten, ik denk niet dat daar specifiek een technische reden voor is.

Maar ik zou haast willen zeggen, lees je je eens in, er is een schat van informatie te vinden over GPS op internet, ook Nederlandstalig. ;)

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Ja juist.....ik ga wel even zoeken. Bedankt......
Pagina: 1