[Testcase] Spontane autoshoot op de snelweg

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Op het laatste moment erachter komen dat het mooi weer is en je genoeg tussenuren hebt garandeert veel pret niet de beste foto's, maar ondanks dat we nauwelijks voorbereiding en maar weinig tijd hadden toch nog iets leuks van kunnen maken denk ik. Aangezien er een betere goed voorbereide shoot (met meer auto's) in het verschiet ligt wil ik toch even wat commentaar over wat ik vandaag heb geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/img/600/20070207-IMG_0952.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/img/600/20070207-IMG_0990.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/img/600/20070207-IMG_1028.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/img/600/20070207-IMG_1030.jpg

Allemaal geschoten met een Canon 30D + 17-40/4L

Voor alle 4 de foto's gelden wel een aantal minpunten op te noemen.
• Langere sluitertijd gebruiken, deze zijn allemaal op 1/160e genomen. Zonder laptop kon ik ook niet zien welke grens ik moest aanhouden dus ik heb voor de zekerheid een vrij snelle sluitertijd gekozen.
• Wegens tijdgebrek konden we alleen maar naar het zuiden-oosten rijden (over de A16) en aangezien ik achterin geen raampjes heb die open kunnen kon ik alleen maar tegen het licht inschieten.
• Variatie. Zonder degelijk plan en communicatie (en op de openbare weg!) is het lastig om wat variatie te krijgen. We hebben dan ook het plan om op een verlaten vliegveld te gaan schieten volgende keer.
• Een ND-grad filter of polarizer zou in sommige situaties wat kunnen helpen, maar die had ik niet bij me.

Welke tips hebben jullie nog meer?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:19
Ik vind foto 3 wel aardig maar de testcase is vind ik niet spectaculair. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Inderdaad, foto 3 is wel leuk maar bij de rest van de foto's heb je nogal last van een onderbelichte auto. Het is dan wel zonnig weer maar als de zon zo laag staat zul je daar ook op moeten letten mbt je standpunt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en waarom vraagt niemand dit : is dit verkeersveilig???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is dit verkeersveilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
De afspraak toen we starten vandaag was dat veiligheid boven alles staat. Bovendien hebben we geen verkeersregels overtreden. En alleen in rustige stukken -zonder- verkeer ging mijn chauffeuse op de linker rijbaan rijden en de swift op de rechter. We weten wel degelijk wat we doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25

Vuvuzela

My spire is forming

DGR had me de foto's al laten zien. Ik denk dat er niet veel aan je lijstje van verbeterpunten valt toe te voegen. Joost mag evt. wel wat vriendelijker kijken ;)

Een weg met bomen oid. zou volgens mij een hoop snelheid toe voegen (wat ik een beetje mis)
Qua compositie (afwisseling). De auto staat in het midden van het beeld daardoor lijkt hij soms wat stil lijkt te staan. Laatste foto lijkt me dan een betere voorbeeld. Alleen de wegmarkering, paaltjes etc. staan zo strak waardoor je snelheid verliest.

Als ik zo vrij mag zijn :> onderstaande vind ik ook 1 van de betere shots.
Afbeeldingslocatie: http://www.yatta.nl/img/600/20070207-IMG_1019.jpg

Zielig dat er altijd weer een stel kinderen gaan zeuren over de verkeersveiligheid :O

[ Voor 9% gewijzigd door Vuvuzela op 08-02-2007 00:26 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

spontane fotoideeën zijn vaak de leukste.
commentaar op de foto's is dat ze allemaal wat gewoontjes zijn.
Ik zou graag lagere standpunten zien en wat meer details van de auto. Imo houdt dat automatisch is dat je verkeersonveilige handelingen uit moet gaan halen. Op een verlaten vliegveld lukt dat waarschijnlijk wel (gewoon in de achterbak gaan liggen en je camera naar buiten hangen).
Polarisatiefilter lijkt me niet 100% noodzakelijk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Communicatie tussen auto's is op verschillende manieren op te lossen. Mobiele telefoons, zijn gemakkelijk en snel en met een handsfree set ook redelijk veilig, maar op de langere duur wellicht wat kostbaar.

Een andere optie waar wij over na hebben zitten denken, voor de vakantie met twee auto's, is walkietalkie's. bijvoorbeeld bij de Halfords te krijgen met een beetje een redelijk bereik. Kost niet zo heel veel in de aanschaf, maar geen idee wat ze er van vinden bij de politie. Ik zou zeggen... net een mobiele telefoon, maar dan niet handsfree.
De verbruikskosten zijn natuurlijk wel heel laag (nul in belminuten, een beetje stroom.)

Op foto gebied... tja, ik heb geen idee.
Ik mis ook inderdaad wel wat snelheid. Iets langere sluitertijden, maar het is niet gemakkelijk om je camera dan stil te houden, zouden helpen. (Volgens mij geen IS lens.)
Oh, ja en laat hem eens lachen...
De steriele achtergrond van de geluidsschermen doet het niet echt voor mij. Een wat natuurlijkere omgeving zou het geheel een stuk mooier maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maciek schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 00:14:
DGR had me de foto's al laten zien. Ik denk dat er niet veel aan je lijstje van verbeterpunten valt toe te voegen. Joost mag evt. wel wat vriendelijker kijken ;)

Een weg met bomen oid. zou volgens mij een hoop snelheid toe voegen (wat ik een beetje mis)
Qua compositie (afwisseling). De auto staat in het midden van het beeld daardoor lijkt hij soms wat stil lijkt te staan. Laatste foto lijkt me dan een betere voorbeeld. Alleen de wegmarkering, paaltjes etc. staan zo strak waardoor je snelheid verliest.

Als ik zo vrij mag zijn :> onderstaande vind ik ook 1 van de betere shots.
[afbeelding]

Zielig dat er altijd weer een stel kinderen gaan zeuren over de verkeersveiligheid :O
Beetje jammer dat sommige het verschil tussen een grapje en serieus zijn niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-09 09:50
misschien voor een volgende shoot ook een autostatief regelen? Kan je nog meer afwisseling in je compo's proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maciek schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 00:14:
Met deze sluitertijden krijg je nog geen snelheid met bomen langs de weg...... Ze zijn dan gewoon niet scherp.

Als je iets wilt doen zit je max aan een 80e. En met een 17-40 is dat goed te doen. Een andere suggestie is je camera met de auto meebewegen dan krijg je helemaal het gevoel van snelheid, helaas is dit lastig te doen vanuit een rijdende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
TomR schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:18:
misschien voor een volgende shoot ook een autostatief regelen? Kan je nog meer afwisseling in je compo's proberen.
Ik heb er aan zitten denken om een Cullmann aan te schaffen (~€60 euro). Maar volgende week eerst eens een regulier manfrotto statief halen, die heb ik harder nodig.

Zo'nn Cullmann icm remote maakt wel veel meer mogelijk dan alleen maar uit het raampje fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxi schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 00:01:
De afspraak toen we starten vandaag was dat veiligheid boven alles staat. Bovendien hebben we geen verkeersregels overtreden. En alleen in rustige stukken -zonder- verkeer ging mijn chauffeuse op de linker rijbaan rijden en de swift op de rechter. We weten wel degelijk wat we doen. ;)
totdat ze je zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
Wat een non-discussie weer. We weten wel degelijk wat we doen en als er een agent ons toch aan de kant zet heeft hij weinig tot niets om ons op te bekeuren. Mocht dat toch gebeuren (en dan gaan we er even van uit dat hij gelijk heeft) dan accepteren we dat. Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat veiligheid niet in het geding hoeft te komen en verkeersregels niet overtreden hoeven worden zodra er foto's gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

Inderdaad, een enorme non-discussie dit. Laten we het over de foto's hebben, niet over de verkeersveiligheid.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Even nog een opmerking, die walkie-talkies zijn weldegelijk handsfree te krijgen hoor!
Dit heet VOX.

Verder zie ik de potentie in deze foto's en met beter licht zullen er mooie foto's uitkomen.

Ook lijken me dat gave velgen, maar persoonlijk had ik ze niet onder een swift gedaan maar goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Leuk idee en al een eind in de goede richting, nu idd nog wat meer actie erin. Ik probeer altijd 1/15s-1/30s te gebruiken, alhoewel dat natuurlijk niet bevordelijk is voor je hitrate. Daarnaast helpt hier de omgeving niet echt mee om een beetje een snelheidsgevoel te krijgen. :)
TomR schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:18:
Helaas versterk je daarmee de trillingen van de 'camera-auto' wel, voor car-to-car-shots is je lichaam een vrij goede stabilisator.
Pagina: 1