[Winx64/SATA] Nieuwe hdd niet herkend in windows/diskmngmt.

Pagina: 1
Acties:

• Pantalaimon|A
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05-2013
Hallo,

Aangezien mijn 'oude' hdd van 120 GB niet veel plek meer had, heb ik een nieuwe aangeschaft. Ditmaal een Samsung SATA 250 GB. Nadat ik netjes alle kabeltjes erin had geplugged wou ik hem formatteren, maar hij stond niet in PartitionMagic, ook niet in Diskmanagement en ook niet bij de Devicemanager. fdisk werkt trouwens niet op Win. x64.
Aangezien Windows Vista uit is, wou ik die wel eens proberen(onder het mom van 'wordt ie meteen geformatteerd'. Dat kon gewoon op de nieuwe schijf. Maar in mijn Win x64 installatie zag ik hem wederom niet. Hetzelfde trucje heb ik met Suse geprobeerd, maar ik krijg hem op mijn huidige installatie nog steeds niet te zien.
Daarvoor heb ik nog een hele tijd met de jumpers zitten kloten, maar dat gaf ook geen uitkomst.

Volgens mij zie ik iets over het hoofd.

Mijn specs:
AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz
Maxtor IDE 120 GB
Samsung SATA 250 GB
Asus K8V-X S754

Weet iemand misschien waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:55
Wordt de schijf binnen je BIOS herkend? Misschien moet je dat nog instellen.

[ Voor 32% gewijzigd door Jakkus op 07-02-2007 20:51 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Dit MOBO heeft twee SATA raid controllers, een VIA en een Promise. Je schijf zit dus op een van de twee raid controllers. Je moet eerst de schijf daar aanmelden. Vervolgens moet die te zien zijn. Partition Magic zal de schijf waarschijnlijk helemaal niet zien omdat die geen driver heeft voor de Raid controller.

Was die vorige HDD ook al SATA?

• Pantalaimon|A
Binnen de BIOS wordt de schijf gewoon herkend. Wel als 'VIA VT6420 1st HDD'. Na het opstartscherm van de BIOS komt er nog een scherm waar de SATA mogelijkheden staan, en daar wordt hij ook herkend. In die BIOS(ze noemen hem blijkbaar VIA tech. RIAD SATA BIOS) staat hij, maar kan ik verder niets doen.
In de BIOS is hij dus gewoon te zien, is hij dus al aangemeld?
En de vorige hdd was IDE.

Verwijderd

De VIA raid driver voor ook geïnstalleerd? Anders ziet windows de hele controller niet en kan je inderdaad alleen PATA schijven gebruiken.

• Pantalaimon|A
Ah, zojuist heb ik de driver geïnstalleerd, en opnieuw opgestart. Nu komt er een programma omhoog met de melding: 'No stand-alone disk and No usable disk array attached, please check if any disk array is broken.'

Als we dan toch bezig zijn: Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Verwijderd

Via de raid utility of bios de schijf als standalone attachen. Een en ander staat ook in het instructieboekje van het moederbord. (Te downloaden als PDF mocht je die niet meer hebben)
Ik heb overigens exact hetzelfde moederbord.

Nog een tip installeer ook direct de AMD x64 CPU driver. Anders blijft je CPU in de spaarstand staan. Wel lekker energiezuinig en koel, maar ook trager.

• Pantalaimon|A
Hmm, ik heb er een tijdje naar gezocht, maar kan in het boekje, en ook niet met een programmaatje iets vinden wat de schijf als standalone kan attachen(of ik zie het over het hoofd). Wil je het misschien even verduidelijken?

Juist de VIA RIAD tool/RIAD utility geeft de betreffende melding. Verder kan ik in dat tooltje niets doen.

Mijn IDE schijf staat trouwens als master dmv jumpers, en de SATA schijf als Cable Select dmv jumpers, welke hij in de RIAD bios als master aangeeft.
Als ik hem zelf met een jumper master zet(of welke stand dan ook), geeft hij de melding: 'Hardware initiate failed. Please check device! The bios does not be installed'

[ Voor 52% gewijzigd door Pantalaimon|A op 07-02-2007 22:18 ]

Verwijderd

Ik kan het helaas zelf niet even uittesten. Ik heb twee schijven in raid config en die array wil ik niet verbreken. Ik dacht dat je losse schijven ook moet attachen, maar ben daar niet 100% zeker van. Als dat moet, dan zeker in de VIA raid bios, tab toets na de hoofd bios.

Nu zie je de losse schijf ook niet in apparaatbeheer? Je zal in elk geval niet direct een extra schijf zien, daarvoor moet je eerst partitioneren en formateren.

Mocht het nog niet lukken kan je de schijven ook nog aan de Promise controller hangen. Wel eerst de driver installeren. Beide controllers hebben een aparte driver.

• Pantalaimon|A
Tja, in de VIA RAID bios kan ik helaas niets uithalen, behalve zien dat mijn hdd daar wél staat, en vervolgens weer uit die bios gaan. De hdd staat idd ook niet in apparaatbeheer.
Maar wat is een Promise controller dan eigenlijk?

• Pantalaimon|A
Okee, dit is heel raar.
Blijkbaar is er vannacht toen ik lag te slapen een engeltje bezig geweest en toen ik net keek, zag ik hem zowaar staan in windows :S

Iig hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1