Nieuw geplaatst geheugen wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:58
Nadat ik Vista had geinstalleerd kwam ik erachter dat mijn spellen wat minder vlot draaiden. Dit heeft te maken het wisselbestand dat natuurlijk wat groter is dan met win XP.

Aangezien ik maar 1 gig aan geheugen erin had zitten ( 2x pc3200 Twinmos ) heb ik er aan zitten denken om dit op te schroeven naar 2 gig. Een collega op mijn werk is systeembeheerder en ik mocht alvast 2 reepjes pc2700 lenen om te kijken of dit mijn probleem een beetje oploste.

Ik heb nu deze 2 modules geplaatst maar bij het opstarten staat nog steeds dat ik maar 1 gig aan geheugen heb :?

Aangezien ik 2x pc3200 en 2x pc2700 heb zou hij dus gewoon standaard terug moeten klokken naar pc2700... Mijn FSB is momenteel 333 ( zie specs in mijn sig )

[modbreak]Specs horen in je topicstart - ongeacht wat allemaal in je sig of achter links te vinden is. Graag alsnog erin zetten of topic gaat dicht :o [/modbreak]

Nu vraag ik me dus af wat ik fout doe... De reepjes zijn goed aangedrukt dus dat kan het probleem niet zijn...

Hieronder mijn specs:

AMD Athlon XP 3000
GA 7N400 Pro 2 Mobo
1024 Mb PC3200 ( merk Twinmos )

[ Voor 12% gewijzigd door Vlassie1980 op 12-02-2007 18:36 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zit het geheugen in de juiste Dual Channel banken?

Werkt het met alleen de 2x 333 ?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

Croga

The Unreasonable Man

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 09:04
grr, niet goed gelezen.

Zie inderdaad de reactie hierboven. Moet je ze in specifieke geheugenbanken duwen? (Zie je mobo's handleiding)

[ Voor 75% gewijzigd door Tommy_G op 07-02-2007 19:48 ]

• Vlassie1980
Tommy_G schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 19:47:
grr, niet goed gelezen.

Zie inderdaad de reactie hierboven. Moet je ze in specifieke geheugenbanken duwen? (Zie je mobo's handleiding)
Er staat volgens mij in de handleiding dat er inderdaad bepaalde soorten dimms in bepaalde sloten geplaatst kunnen worden.

Vanmiddag heb ik met een collega geprobeerd om er 512 mb bij te plaatsen en dit ging wel gewoon goed, er werd netjes weergegeven dat er 1,5 gb aan geheugen in zat. Als we echter de vierde module erin plaatsen gaf hij weer aan dat er maar 1 gig aan geheugen inzat.

De beide modules die ik erin heb zitten zijn volgens mij double sided ( Pc 3200 ) en de modules die ik met mijn collega erin heb geplaatst single sided ( PC 2700 )

Van boven naar beneden zaten ze in de volgende volgorde:

Slot 1: 512 MB PC3200
Slot 2: 512 MB PC2700

Slot 3: 512 MB PC3200
Slot 4: 512 MB PC2700

Deze opstelling werkte dus niet en gaf 1 gig aan, nadat we slot4 eruit haalden gaf hij dus 1,5 gig aana geheugen aan.

Ik wil dus 2 gig erin zien te krijgen, kan ik dan in slot 2 een reep 1gb PC2700 zetten zodat hij dit alsnog als 2 gig herkend?

Ik heb ook al de hele FAQ doorgespit maar ik raak een beetje in de war van alle geheugen termen...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

Croga

The Unreasonable Man

Heb je uberhaupt de handleiding van je bord gelezen?

Als je op mijn link geklikt had en vervolgens op de eerste hit zou je gezien hebben dat het bord zowieso maar 1.5GB ondersteunt. Meer is simpelweg en absoluut niet mogelijk. Dus het antwoord is: Nee, je kunt hier op geen enkele manier 2GB in krijgen, hoe je ze er ook in stopt.....

• Vlassie1980
Croga schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 09:41:
Heb je uberhaupt de handleiding van je bord gelezen?

Als je op mijn link geklikt had en vervolgens op de eerste hit zou je gezien hebben dat het bord zowieso maar 1.5GB ondersteunt. Meer is simpelweg en absoluut niet mogelijk. Dus het antwoord is: Nee, je kunt hier op geen enkele manier 2GB in krijgen, hoe je ze er ook in stopt.....
Ik heb inderdaad de handleiding van mijn moederbord gelezen. Jouw bovenstaande statement klopt niet als je kijkt naar dit gedeelte van mijn handleiding: Afbeeldingslocatie: http://www.maartendev.net/screens/3gb.jpg

Verwijderd

volgens de specificaties van je board
Max Supported RAM is 3 GB

kan zijn dat je bios ze niet accepteerd en je moet flashen.
laatste bios vindt je hier:

http://www.gigabyte.com.t...oductName=GA-7N400%20Pro2

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 09:14 ]

• Vlassie1980
Update

Ik heb een reepje 1 gb PC3200 Twinmos Dual Sided geprobeerd te plaatsen.
Voorheen had ik 2 x 512 mb PC3200 erin zitten.

Als ik het geheugen in de volgende opstelling plaats wordt het geheugen aan het begin wel als 2 gig herkend ( het tellertje loopt naar 2 gig ) maar vervolgens wil mijn systeem niet booten:

Bank 1: 512 MB PC3200
Bank 2: 1024 MB PC3200 ( Het nieuwe reepje )

Bank 3: 512 MB PC3200
Bank 4: LEEG

Ik heb al meerdere keren het systeem geprobeerd opnieuw op te starten, soms zie ik het preloadertje van Windows Vista verschijnen maar vervolgens hangt hij alsnog.

Als ik het met de volgende opstelling probeer dan boot hij wel:

Bank 1: 512 MB PC3200
Bank 2: Leeg

Bank 3: 1024 MB PC3200 ( Het nieuwe reepje )
Bank 4: Leeg

Dit is dus een configuratie van 1,5 gig geheugen.
In de handleiding van mijn mobo staat duidelijk vermeld dat hij max 3gb aan zou kunnen.

Ik heb nog geen Bios-flash gedaan omdat ik toch bang ben dat er iets fout gaat tijdens het flashen en omdat ik eerst zeker wil zijn dat dit het probleem zou kunnen verhelpen.

Lijkt me niet dat 1 van de geheugenslots brak is :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nippletwister schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 08:55:
[...]

Ik heb inderdaad de handleiding van mijn moederbord gelezen. Jouw bovenstaande statement klopt niet als je kijkt naar dit gedeelte van mijn handleiding: [afbeelding]
Je haalt hier bits en Bytes door elkaar :o

1B = 8b !!!

Met 512Mbit chips kun je per DIMM 1024MB hebben (16 chips op een DIMM), maar (en dat staat er ook), je kunt per geheugencontroller maar 3 banks aan. En een dubbelzijdige DIMM omslaat 2 banks. Dus je probleem is dat je hier per geheugencontroller 2 dubbelzijdige DIMMs probeert te gebruiken wat dus 4 banks beslaat. En dat gaat niet.

Je zou dus ipv 2x 512MB dubbelzijdig (dus 16 stuks 256Mbit chips) 2x 512MB enkelzijdig (dus 8 stuks 512Mb chips) moeten toevoegen. Dat zou wel werken :z

Zie trouwens verder de RAM FAQ die in de PMG FAQ terug te vinden is. Alle terminalogie rond geheugen is complex, maar wel logisch :)

Oslik blyat! Oslik!

• Vlassie1980
dion_b schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 13:32:
[...]

Je haalt hier bits en Bytes door elkaar :o

1B = 8b !!!

Met 512Mbit chips kun je per DIMM 1024MB hebben (16 chips op een DIMM), maar (en dat staat er ook), je kunt per geheugencontroller maar 3 banks aan. En een dubbelzijdige DIMM omslaat 2 banks. Dus je probleem is dat je hier per geheugencontroller 2 dubbelzijdige DIMMs probeert te gebruiken wat dus 4 banks beslaat. En dat gaat niet.

Je zou dus ipv 2x 512MB dubbelzijdig (dus 16 stuks 256Mbit chips) 2x 512MB enkelzijdig (dus 8 stuks 512Mb chips) moeten toevoegen. Dat zou wel werken :z

Zie trouwens verder de RAM FAQ die in de PMG FAQ terug te vinden is. Alle terminalogie rond geheugen is complex, maar wel logisch :)
Ok, maar waarom werkte het dan niet toen ik 2 single sided 512MB reepjes erbij had geplaatst? ( Zie bovenstaande eerdere replies)

[ Voor 13% gewijzigd door Vlassie1980 op 20-02-2007 17:10 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik lees nergens waar je op baseert dat die dingen single sided zijn :o

Vergeet niet dat single- danwel double-sided niets zegt over hoeveel chips erop zitten, maar over hoeveel datalijnen er lopen. Alleen als je x8 chips gebruikt (dus 32Mx8/64Mx8) gaat het op dat 8 chips = single sided, 16 chips = double sided. Je noemt in geen van je posts de gebruikte chips, hun dichtheid of hoeveel datalijnen er per chip lopen.

Ga dat dus eerst uitzoeken. Kom je er niet uit, post dan hier tenminste de opschrift van de chips (dus de zwarte blokjes, niet wat dan ook er op de DIMM sticker staat)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1