[Vista 32bit] Elke 5 tot 10 minuten een BSOD*

Pagina: 1
Acties:
  • 865 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik krijg gemiddeld om de 15 minuten een dikke BSOD van Vista (Ultimate) en ik kan er maar niet achterkomen wat het kan zijn.. videokaart drivers al gereinstalled. chipset drivers ook. google heeft het alleen over beta's... de BSOD is niet te lezen ook niet als je de optie automatisch restarten uitvinkt. het is letterlijk een blauw scherm zonder text.

mijn specs zijn:

Pentium 4 3.2 ghz
1 gb ddr1 333mhz
Asus p5p800
ati radeon 9700 pro

mijn score in vista is 4.3.

weet iemand waar dit aan kan liggen? is dit toevallig een bekend probleem of?
Product
Windows

Probleem
Onverwacht afgesloten

Datum
7-2-2007 19:04

Status
Niet gerapporteerd

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.0.6000.2.0.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem (sommige bestanden zijn mogelijk niet meer beschikbaar)
Mini020707-04.dmp
sysdata.xml
Version.txt

Extra informatie over het probleem
BCCode: 50
BCP1: FFE17B80
BCP2: 00000000
BCP3: 955C84A2
BCP4: 00000000
OS Version: 6_0_6000
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

[ Voor 46% gewijzigd door Imperium op 18-03-2007 20:49 ]

• cdhughes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb hier ook last van. Ik heb Vista er vorige week op gezet en in het begin leek alles goed te gaan. Toen heb ik Norton Internet Security 2007 geinstalleerd (met de Vista update die hiervoor van de site te downloaden is), live udpate gedraaid en een full system scan gedaan. Die scan heeft hij nooit afgemaakt omdat er al vrij gauw een BSOD verscheen. Sindsdien heb ik 5 a 10 minuten na het inloggen in Vista een BSOD. Ik heb norton er af gegooid, system restore geprobeerd, maar het heeft niet geholpen. Of het echt aan Norton ligt weet ik niet. Van het weekend ga ik Vista er opnieuw opzetten, zonder Norton. Kijken of dat beter gaat...

Mijn systeem:

Vista Ultimate
AMD 64 X2 4800+ (sock 939)
Asus A8N-SLI Deluxe (Nforce4)
2 GB RAM
Leadtech Geforce 6600 GT
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
Ik zou eens met Memtest86+ het geheugen gaan testen. Vista vreet veel meer geheugen dan XP oid, dus als je geheugen niet goed is zal je dat sneller merken onder Vista.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Imperium
  • Niet online
hmm dat is frappant.. ik heb nu mijn catalyst 7.1 geuninstalled en het lijkt weg te zijn (juich niet te hard).. zal ze zo is reinstallen..

• TweakErik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb dit probleem ook gehad met een Asus P4P800 en een Ati Radeon 9700 Pro
het probleem deed zich al voor bij alle beta's en RC's die ik geprobeerd heb.
En dus ook bij de final versie.
Scherm word gewoon zwart en alleen de resetknop bied uitkomst.
Dit probleem doet zich ook alleen in vista voor in XP werkte de Ati 9700 Pro zonder problemen.
Maar onder vista resulteerd het dus compleet random in tijdsduur in een BSOD.
Heb ook al meerdere drivers geprobeerd van de eerste ati beta's tot de final versie en de ingebouwde Vista drivers.

Ik heb uiteindelijk mijn Ati kaart maar vervangen voor een Nvidia kaart en het probleem is daarmee meteen verdwenen.

• Imperium
  • Niet online
hmm maar dat is toch raar? waarom zou het eventueel niet kunnen werken dan? als het in XP wel werkt...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik heb drie dagen non-stop gedraaid met de Catalyst 7.1 driver (Vista 32 Business) en een Ati X1900XT (Asus M2N, X2 3800+)...

Ik zou de suggestie van FatalError opvolgen en een nachtje memtest86 laten draaien. Misschien is het ook iets met een instabiele spanning? Net genoeg voor XP, net te weinig voor Vista? (Lijkt me niet, maar goed, altijd ff proberen ja ;) )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Imperium
  • Niet online
werkt niet... memtest geeft aan dat er geen problemen zijn met mijn geheugen. overigens, op google vind ik nog een paar mensen die er last van hebben maar dan met een andere ATI kaart cq moederbord. maar ook helaas geen oplossing :(

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je in safemodus boot, heb je dit probleem dan ook? :)

Verwijderd

Ik had dit probleem ook met mijn readon 9600
Wat ik heb gedaan is volgende

Ati driver catalist verwijderen. (alleen driver via device manager)
Dan via windows update de Ati driver downloaden
Reboot
Daarna catalist erweer overheen
Reboot

Fixed.

Is het proberen waard

• Imperium
  • Niet online
elevator schreef op maandag 12 februari 2007 @ 10:05:
Als je in safemodus boot, heb je dit probleem dan ook? :)
geen idee. het probleem lijkt zich nu steeds op onvoorspelbare momenten voor te doen. ene keer doet ie het 3 uur wel dan ineens voor een half uur om de 15 minuten een bsod.. zal hem wel eens een uurtje in veilige modus zetten

• Imperium
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 00:14:
Ik had dit probleem ook met mijn readon 9600
Wat ik heb gedaan is volgende

Ati driver catalist verwijderen. (alleen driver via device manager)
Dan via windows update de Ati driver downloaden
Reboot
Daarna catalist erweer overheen
Reboot

Fixed.

Is het proberen waard
Al talloze keren geprobeerd. Helaas geen resultaat :(

• raamfluiter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07-2017
daniel.spijker, Weet je zeker dat jouw oplossing standhoudt? Ik worstel nu al weken met hetzelfde probleem: Asrock K7VT4A met Radeon 9600. Nieuwste chipsetdrivers, nieuwste Radeon driver - het maakt allemaal niet uit. Vroeg of laat komt de BSOD zonder tekst terug.

Windows XP op dezelfde computer werkt vlekkeloos.

Ik vond nog een thread in een ander forum, die mogelijk gerelateerd is: http://forums.viaarena.co...eadid=76289&enterthread=y Het gaat hier niet over BSOD's, maar wel over de 'vista experience index' die bedenkelijk laag blijft met Radeon kaarten.
Ik ben ten einde raad. Moet ik wachten op een Windows update, op een update van Via, of maar een videokaart van een ander merk kopen?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:38

JB

Cédric roelt!

Heb hier precies hetzelfde probleem, heeft een tijd vlekkeloos gewerkt met de beta drivers, toen kwam steeds die BSOD zonders tekst, als ik Windows dan liet zoeken naar een solution zeurde ie over de videodrivers, heb nu final drivers van ATI gedownload maar nu is het helemaal een ramp, krijg na 1 minuut gelijk een melding op mijn beeldscherm "Not Optimum Mode, Recommended Mode: 1280x1024" deze melding is van mijn scherm zelf.

Hier Vista Ultimate 32 bit en ook een Radeon 9700 Pro.

edit:
fuck it, ik ga me backup van XP terug zetten word schijtziek van dat hele Vista :P Het eene probleem na het andere

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 06-03-2007 19:00 ]

Mijn boefje is liev!

• raamfluiter
Zoe het de moeite waard zijn juist een oudere driver voor Radeon 9600 / 9700 te proberen dan? Het blijft dan ook bij proberen want de BSOD schijnt echt random te verschijnen. Hij is echt ook dagenlang weggebleven, en soms komt ie binnen 10 minuten.

Ik heb in de BIOS (K7VT4A) AGP van auto op 4 x gezet. Op auto ( 8 x ) krijg ik ook met Windows XP in alle gevallen zeer snel een 'hangup' - geen bsod dus.

Blijft ook nog het feit dat 'vista experience index' v.w.b. de videoprestaties veel lagere scores geeft dan je zou verwachten. Aero werkt overigens prima.

• Imperium
  • Niet online
mwoah mijn prestatie index is 4.3 waarbij grafisch 4.9 is met mijn Radeon 9700 pro.

ik krijg het maar niet opgelost.. nu ook geen BSODS meer maar mijn beeld wordt gewoon zwart (lampje monitor word geel) en 2 seconden later valt mijn geluid weg en staat alles vast.

zit er sterk over na te denken om terug naar XP te gaan want dit is echt schijtirritant...

de ene keer om de 3 minuten de andere keer een hele dag niet...

het valt mij trouwens op dat het alleen bij mensen gebeurt die een asus moederbord hebben (of asrock maar dat is in feite een goedkoper segment van asus) bios update moederbord heeft ook niks uitgemaakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Imperium op 07-03-2007 14:46 ]

• raamfluiter
Ik had de BIOS van de K7VT4A ook al geüpdatet naar de hoogste versie. Maakt inderdaad niks uit; BSOD blijft komen. Ik speel nog met de gedachte een veel oudere (beta) driver te proberen, maar eigenlijk heb ik daar ook geen vertrouwen in..

Verwijderd

Ik heb dit ook als ik Media Player soms opstart in Full Mode :'(

• raamfluiter
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:13:
Ik heb dit ook als ik Media Player soms opstart in Full Mode :'(
Dit draagt niet echt bij aan het topic. Vermeld alsjeblieft nog minstens wat voor moederbord je hebt. En Imperium, kan ik ervan uitgaan dat jij een ASUS moederbord hebt?

• tuv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10-2025

tuv

Ik had dit probleem ook na installatie van Windows Vista Ultimate.
Mijn moederbord is een Asus P4P800 SE, videokaart is een Radeon 9700 pro. Inderdaad om de haverklap een reboot. Dit probleem *lijkt* nu opgelost te zijn, draai nu al 1 dag zonder last te hebben van deze reboots (yay \o/).
Wat ik heb gedaan is, op aanraden van wat ik ergens heb gelezen, mijn AGP aperture size in mijn bios veranderd naar 128 MB. Dit is gelijk aan het aantal MB's wat op mijn videokaart aanwezig is, hij stond eerst ingesteld op 64 MB.
Ik hoop dat ik hiermee wat anderen kan helpen die met hetzelfde probleem kampen. Succes ermee.

• raamfluiter
Wat ik heb gedaan is, op aanraden van wat ik ergens heb gelezen, mijn AGP aperture size in mijn bios veranderd naar 128 MB. Dit is gelijk aan het aantal MB's wat op mijn videokaart aanwezig is, hij stond eerst ingesteld op 64 MB.
Ik hoop dat ik hiermee wat anderen kan helpen die met hetzelfde probleem kampen. Succes ermee.

HELAAS! Dit heb ik een paar dagen geleden ook gedaan en.... de BSOD leek niet meer terug te komen totdat, jawel, het tóch weer gebeurde :-(

Verwijderd

hee dit klinkt mijn bekent!!

zelf draai ik ook op een asus p4p800 se bord met de laatste bios.

verder zit erin 3gig of ram
6800 ultra
wd 250 gb 7200 rpm

Ik draai ok met vista ultimate en heel random krijg ik een BSOD zonder wat dan ook te zien, maar soms ook weer dat het aan me videokaart drivers licht.
Ook daar heb ik er al verschilende van gehad dus dat hielp ook al niet!!!!

Maar als ik het zo bekijkt lijk het inderdaad dat heel veel asus borden het hebben.

• raamfluiter
de Versie van Vista doet er vast niet toe - ik heb in verband met dit probleem twee verschillende geprobeerd.

Verwijderd

Ja hoor, ik heb het ook.
Ik heb een Asus P4P800-E Deluxe en een Radeon 9700 niet pro.

Verder een P4c 2800, 1024MB.

Geprobeerd:
- Aero uit
- Nieuwere chipset drivers (van Intel, Asus kun je nog wel ff op wachten:()
- Nieuwere BIOS
- ATi drivers geinstalleerd.

Ik denk dat dit een probleem is met de AGP poort en de manier waarop de chipset hem aanstuurt. Maar dat is een onderbuik, fingerspitzen, apres ski, zen, feng shui gevoel. Heb je dus nix aan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:05:
Maar dat is een onderbuik, fingerspitzen, apres ski, zen, feng shui gevoel. Heb je dus nix aan.
Precies, want ik heb nergens last van namelijk :P

P4P800-Edlx met 3.0GHz Northwood *
1GB RAM
en een R7900Pro erin met de laatste 8.342.0.0 drijvert, 7.2 Catalyst.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wilde gok. zet de apg en stapje langzamer?

Verwijderd

Update:
Ik heb mijn AGP Aperture Size van 256 naar 128 gezet. Sindsdien geen vastloper meer gehad, maar goed het is pas 12 uur later. Ik hou jullie op de hoogte.

Hier een aantal goeie links over de AAS
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/43
http://www.tweak3d.net/jo...gp-aperture-size-examined

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Enne, als de mensen met problemen nu eens hun videodriver deinstalleren en even een paar daagjes met de default WDM driver werken? (de driver die bij windows zat, zonder accelleratie enzo)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

axis schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:12:
Enne, als de mensen met problemen nu eens hun videodriver deinstalleren en even een paar daagjes met de default WDM driver werken? (de driver die bij windows zat, zonder accelleratie enzo)
Die meegeleverde driver is de reden dat ik Clysma drivers ueberhaupt heb geinstalleerd. Maar ze losten het probleem niet op. Vandaar dit topic.

Als je nou een advies geeft, moet je ook het topic even doorlezen. :)
Er zitten hier tientallen mensen met grote dikke wallen onder hun ogen, met een zak chips en huismerk sinaasappelsap als ontbijt te wachten op de oplossing. Denk om hun humeur.

Verwijderd

Kunnen alle mensen die het probleem hebben nog een keer de volgende specs uittikken:

MoBo (Asus P4C800-E Deluxe)
Chipset Mobo (865PE)
CPU (P4c 2.8)
RAM (1024MB)
VGA (Sapphire ATi Radeon 9700)
Aperture Size (128MB)
Monitoren: 2 X 19" CRT

Vooral dat laatste vind ik interessant. Misschien ligt het wel aan de dual monitor opstelling.

Het lijkt iets te maken te hebben met Chipset / Videokaart. Misschien kunnen we als we alles op een rijtje zien er kaas van maken. Wellicht met volgende Catalyst driver opgelost?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 18:05 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 18:04:
Kunnen alle mensen die het probleem hebben nog een keer de volgende specs uittikken:

MoBo (Asus P4C800-E Deluxe)
Chipset Mobo (865PE)
CPU (P4c 2.8)
RAM (1024MB)
VGA (Sapphire ATi Radeon 9700)
Aperture Size (128MB)
Monitoren: 2 X 19" CRT

Vooral dat laatste vind ik interessant. Misschien ligt het wel aan de dual monitor opstelling.

Het lijkt iets te maken te hebben met Chipset / Videokaart. Misschien kunnen we als we alles op een rijtje zien er kaas van maken. Wellicht met volgende Catalyst driver opgelost?
\
gewoon je kaartje ff reggen op de ati/amd site, ens upport ticket aanmaken bij de ati catalyst crew, kijken ze er naar, is het een driver issue, proberen ze het te maken ;-), n zijn ze er van op op de hoogte :)

• Imperium
  • Niet online
Ik heb gewoon een single monitor opstelling met een 17" TFT.

en heb nog steeds last van die reboots. ook als ik de ati driver de-installeer.

• axis
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 12:20:
[...]
Die meegeleverde driver is de reden dat ik Clysma drivers ueberhaupt heb geinstalleerd. Maar ze losten het probleem niet op. Vandaar dit topic.

Als je nou een advies geeft, moet je ook het topic even doorlezen. :)
Er zitten hier tientallen mensen met grote dikke wallen onder hun ogen, met een zak chips en huismerk sinaasappelsap als ontbijt te wachten op de oplossing. Denk om hun humeur.
Ok, ik begrijp nu dus pas dat het probleem ook optreedt met de windows drivers.. Snap de frustraties wel, had ook een paar machines die steeds bleven rebooten met Aero aan en brakke NVidia drivers.. In dit geval hielp het om Aero uit te zetten (BSOD was telkens tijden een mooi grafisch effect), en nu met de 100.x drivers van NVidia is het helemaal opgelost.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Het leek heel goed te gaan door de Aperture setting, maar gisteravond had ik in een uur ineens weer drie black screens. Alle hoop weer weg. Ik heb op je advies een ticket ingeschoten bij ATi, maar die zeggen (terecht) het volgende:

Lockups and hangs in the operating system can frequently be attributed to out of date or non present chipset drivers for the motherboard, missing Windows updates or corrupted or outdated video card drivers. In most cases, loading updated chipset drivers, updating video card drivers and installing available Windows updates will resolve these issues. Click the following link for more information on chipset drivers and VPU recover errors.

Het kan best dat het helemaal niet aan de ATi ligt, maar aan de Asus chipset, waarvoor een betere chipset driver moet worden gebakken.

• Halfkakkende
  • Laatst online: 10:48

Halfkakkende

Vandring

Dan schiet ik hem hier ook maar even in:

Gister bij mijn vriendin Vista Ultimate op haar Asus Z92 laptop geïnstalleerd (Ati x700 kaart). Leek prima te draaien, totdat ik een Windows Update deed.

In deze Windows Update zat een ATI driver (datum 22-02) en tijdens het installeren van deze driver rebootte de laptop en vervolgens blijft hij in een loop hangen en krijg ik geen beeld meer (ik vermoed dat ik de bluescreen niet te zien krijg, maar hij wel verschijnt).

Vervolgens ben ik de safe mode ingegaan en heb ik “Rollback driver” op de videokaart gedaan. Hierdoor werden de drivers vóór de windows update geïnstalleerd en lijkt het probleem weer “opgelost” (dwz, ik krijg beeld en geen reboot loop). Het systeem heeft gister de rest van de dag, ogenschijnlijk, prima gedraaid en heb mijn vriendin hier ook niet meer over gehoord.
Wat me zelf wel opviel was dat de Media Center applicatie het hele beeld overhoop gooit. De enige oplossing is dan een reboot. Dit lijkt me te maken hebben met de displaydrivers.

Overigens heb ik op mijn eigen laptop geen problemen (Asus M6Ne met ATI 9700).

Als iemand een oplossing kan bieden, hoor ik het graag, want het zou toch wel vervelend zijn als dit probleem zich met de huidige drivers ook weer tevoorschijn komt.

Aanvulling:
Wat ik nog wil proberen is de originele WDM driver verwijderen met Driver Cleaner en dan nogmaals de update draaien.
Ik heb overigens het vermoeden dat de drivers de Catalyst 7.2 drivers zijn. Klopt dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Halfkakkende op 19-03-2007 12:17 ]

MUZIEK!

Verwijderd

Zojuist de ATi driver eraf gegooid. Draai nu weer met de WDDM driver.
Ook heb ik voor mijn Intel chipset de driver geinstalleerd. Je weet maar nooit.

edit: Ik laat het weer weten als hij er weer uit klapt.

edit2: Zo. Dat liet niet lang op zich wachten. Tijdens het pokerspelletje klapte hij er uit.
Ook de WDDM drivers bieden geen uitkomst. De Chipset driver van Intel ook niet.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 20:39 ]

Verwijderd

Halfkakkende schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:00:
Aanvulling:
Wat ik nog wil proberen is de originele WDM driver verwijderen met Driver Cleaner en dan nogmaals de update draaien.
Ik heb overigens het vermoeden dat de drivers de Catalyst 7.2 drivers zijn. Klopt dit?
Ik ben daar wel benieuwd naar. Weet iemand dat?
Catalyst 7.2 = Meest recente MS WDDM?

Verwijderd

Ik heb enkele dagen (overdag op mijn werk) met Remote Dekstop gewerkt en dat gaat perfect. Het probleem is dus duidelijk AGP / VGA gerelateerd.

Verwijderd

Heel raar, maar sinds mijn vorige post heb ik geen vastloper / black screen meer gezien. Is er misschien zonder dat ik het doorhad een nieuwe WDDM driver geinstalleerd, sinds ik de Catalyst er af heb geknikkerd? Ik heb namelijk zelf niets meer veranderd, en was puur aan het wachten op een goed moment om XP er weer op te zetten. Dat laat ik nu maar even wachten nog. Ik hou jullie op de hoogte.

• raamfluiter
Schop. Het is nu alweer een week geleden. Het probleem houdt aan. Vista is op deze manier een aardig speeltje, maar onbetrouwbaar.
Nogmaals een uiteenzetting:

-AsRock/Asus mobo (Via chipset; hoogste BIOS-versie)
-Radeon 9600/9700
-Laatste Radeon driver
-Nieuwste chipset drivers
-Aperture size in BIOS overeenkomstig het grafisch geheugen
-AGP van Auto naar 4x

Tja, ik kan nog proberen de AGP op 2x te zetten....

• raamfluiter
Ow. Niet goed opgelet. Gelukkig blijkt er de afgelopen week veel meer gepost. Sorry...

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:38

JB

Cédric roelt!

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:42:
Heel raar, maar sinds mijn vorige post heb ik geen vastloper / black screen meer gezien. Is er misschien zonder dat ik het doorhad een nieuwe WDDM driver geinstalleerd, sinds ik de Catalyst er af heb geknikkerd? Ik heb namelijk zelf niets meer veranderd, en was puur aan het wachten op een goed moment om XP er weer op te zetten. Dat laat ik nu maar even wachten nog. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb die stap dus wel genomen om XP terug te zetten maar ook daar kreeg ik spontane reboots (geen zichtbare BSOD) met de Catalist 7.2 driver, deze heb ik er dan ook maar meteen afgeknald en heb nu de standaard Windhoos XP driver welke versie 6.14.10.6462 betreft. Systeem is nu eindelijk weer stabiel _o_

Mijn boefje is liev!

Verwijderd

Tja, zoals je hierboven kunt lezen. Ik draai om een of andere reden al een week stabiel nu. Geen ENKELE vastloper meer. Terwijl dit iedere 2 uur zeker gebeurde eerst.

Het gekke is dat er mijns inziens niet veel veranderd is sinds de laatste vastloper.

edit: niet veel -> niets

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2007 23:23 ]

• raamfluiter
Zojuist een schone installatie gedaan van de nieuwste Catalyst (7.3) driver. Het valt op dat de rating van grafische prestaties (Aero / Windows prestatie-index) dramatisch zijn gestegen. Van 1.0 naar 5.9, respectievelijk van 1.0 naar 4.5 (spellen in 3D). Voor wat het waard is.

Op hoop van zegen dan maar weer....

• Bhai615
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-11-2022
Lijkt niet op een AGP only error want een vriend van me heeft dit ook op een ASUS P5B Deluxe mobo met pci-e en een Ati X800 XL. Kan een tijd goed gaan en soms om de haverklap BSOD's.

Catalyst 7.2/7.3 drivers geprobeerd maar maakte niets uit.

Ik heb dezelfde mobo maar met een Nvidia kaart en heb zelf geen probs.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
hier las ik iets over catalyst 7.3 en vista = bsod mischien ook voor de andere versies een probleem
http://www.techamok.com/?pid=2370

suc6

Verwijderd

Mijn BSOD's zijn ook weer terug hoor. :(
Ik was erg blij met ATI 7.3, maar dat heeft geen moer geholpen.

Wel heb ik sinds 7.3 soms een ander gek probleem: dan staat mijn rechter monitor ineens op 43Hz. Gelukkig vereist dat geen reboot om te fixen, maar fijn is anders. Wellicht gerelateerd.

Wie van jullie, slachtoffers heeft er eingelijk nog meer een dual monitor setup?

Verwijderd

Voor mij werkt ie inderdaad! Superbedankt.

Voor de anderen, hier is de oplossing:
  • Start the PC in Safe Mode
  • Go to Start > Run
  • Run Services.Msc
  • Find the ATI External Event Utility Service
  • Right click > Properties
  • Change it to Startup Type = Disabled
  • Apply, then click OK
  • Reboot.

• raamfluiter
Verwacht daar maar geen wonderen van. Het uitschakelen van die service heeft bij mij nooit iets opgelost.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-02 18:23

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Check deze post anders even in het voorlaatste ATi topic.

Hier staat een hotfix voor catalyst 7.3 en vista ivm BSOD's enz:

Jejking in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

Hoop dat het helpt!

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• raamfluiter
Laten we niet uit het oog verliezen dat de initiële discussie NIETS te maken heeft met de (nieuwe) problemen die de 7.3 drivers kunnen veroorzaken!!

Verwijderd

Raamfluiter, je had gelijk. Het heeft geen drol geholpen. Ik heb nog steeds af en toe een BSOD. Maar ook heb ik nu dat mijn rechter scherm op 43Hz springt als ik 5 seconden ben ingelogd.
Mijn vakantiegeld komt eind mei.
Dan koop ik lekker een nVidia. Ik ben het gezeik zat. (als ik in een zuinige bui ben installeer ik XP weer. Ik heb voorlopig geen enkel functioneel voordeel uit vista gehaald.)

• raamfluiter
De BSOD zonder tekst is lange tijd (langer dan ooit tevoren) weggebleven. Dit succes schreef ik toe aan de nieuwe Catalyst 7.3 / 7.4 drivers. Maar helaas: de BSOD is toch weer teruggekomen.
Zou er nu echt geen oplossing voor dit probleem zijn, anders dan maar een andere videokaart te kopen!?

Nog wat BIOS-instellingen:

-Aperture Size: 64MB (maakt -m.b.t. de BSOD- echt geen verschil die op 256 te zetten)
-AGP Fast Write: Disabled
-AGP 3.0 Calibration: Auto
-AGP 3.0 Staggered Delay: Auto
-AGP GDS Output Delay: Auto
-PCI Delay Transaction: Disabled

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

raamfluiter schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:24:

HELAAS! Dit heb ik een paar dagen geleden ook gedaan en.... de BSOD leek niet meer terug te komen totdat, jawel, het tóch weer gebeurde :-(
Je aperature size is niets meer dan geheugen dat mag worden aangesproken door je VGA kaart indien deze out of memory is. Veel voorkomende problemen onstaan hier niet door.

Verwijderd

Eindelijk een topic gevonden met lotgenoten.
Ik heb de zelfde problemen die jullie hebben en ik word er echt helemaal gek van 8)7 .
Uren... dagen ben ik al bezig en steeds weer zonder resultaat.

Mijn systeem:

Vista Home Premium

Asus P4C800 Deluxe (nieuwste bios)
Intel Pentium 2.8 HT
Ati Redeon 9700 Pro (diverse drivers geprobeerd)
2GB geheugen (4x512)
2x Samsung Spinpoint 250GB
2x Hauppauge PVR150 TV kaart
Soundblaster Audigy 2 geluidskaart

Dual monitor: 1. Samsung BW226 via VGA
2. Otic OTL-2718 LCD TV via DVI --> HDMI

Vista score 4.2

Mijn systeem hangt een paar keer per dag en moet dan dmv de reset knop opnieuw opgestart worden. Soms ook een blauw scherm, maar meestal schakelt mijn monitor + LCD tv uit en hangt de PC.
Onder XP heb ik nooit zulke problemen gehad.
Terug gaan naar XP wil ik liever niet en als het de combinatie Radeon 9700 pro en Asus moederbord is, koop ik liever en nieuwe videokaart.
Zijn er al mensen die het hiermee opgelost hebben?
Zou een nieuwere Ati kaart (bijvoorbeeld De Ati X1650) de oplossing zijn of ben ik beter af door nu voor een Nvidia kaart te gaan?

Verwijderd

Vastlopers zijn voor mij opgelost! *O*

Wat heb ik gedaan:

Nieuwe Nvidia XFX 6200a video kaart gekocht en drie dagen zonder vaslopers op Vista laten draaien.
Niet helemaal blij met kaart omdat deze bagger traag is (Vista score 2.1). Kaart kosten dan ook maar 49,-
Wel blij dat ik al langer dan 2 uur geen vastlopers meer had gehad op Vista.

Trage Nvidia XFX 6200a terug gebracht naar de winkel en ingeruild voor de Nvidia XFX 7600 GT 256MB.
Deze beviel ook goed, bovendien erg snel en heeft zonder vastlopers 3 dagen in mijn PC gezeten.

Ook deze weer terug gebracht omdat ik mijn Otic LCD TV niet de perfecte 1:1 pixel resolutie (1366x768) kon geven met huidige Vista drivers.
PC doet ook dienst als HTPC (Media center) en vereiste is wel een perfect beeld op LCD TV.

Weer terug naar de winkel, kaart retour, geld terug en op weg naar de Mycom voor een gok, om dan toch maar weer een Ati kaart te proberen….
Met de Ati X1650 op mijn wensenlijt kwam ik in de opheffings uitverkoop van Mycom Utrecht (Nachtagaalstraat) terecht.
Daar lag een AGP Ati Sapphire X1950 PRO 512 MB voor 125,-! Kon deze niet laten liggen

Gelukkig loopt PC niet meer vast en als een bruut zonnetje met deze vette Ati kaart!
Mocht PC toch weer last krijgen van vastlopers dan laat ik dat hier even weten.

Conclusie:

Het lijkt er dus toch op dat niet alleen de huidige Nvidia kaarten goed werken op een oud Asus AGP moederbord maar ook de huidige Ati kaarten zorgen niet voor vastlopers.

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 18:35

Solid Seal

3D Printer N00b

Schop:

ik heb hier een pctje inelkaar geflanst voor me ma ..
dus niet duurste van het duurste (me ma heeft niks aan een 8800gt ofzo :P )

Tijdens instal nergens last van gehad. (1 x bsod np)
Na alle Vista auto updates gedaan.

Ik wilde Media player configgen en druk dus op het icoontje.
Kies optie : standaard instal .. poef BSOD nr1

Ik wil wmp 11 downen van mickeysoft site : BSOD 2
Nogmaals proberen.... gelukt

Druk op instal .. : BSOD the Third

En toen begon het gezeur.
BSOD deed een MEM dump en start vervolgens PC opnieuw op.

idd .. many times :P

Veilige modus blijft het wel doen.

Vista home (legaal)
Proc : AMD athlon 64 X2 Dual Core 3800+ 2.01 Ghz
Mobo : Asus M2N-VM DH
Video : Club 3d 7300gt
2 GB geheugen
500 GB HD
4.5 windows prestatie index (in veilige modus)
Kan ws zijn omdat ik de Nforce drivers nog niet gedaan hebt omdat de drivers op CD niet vista ready zijn.
Maar kan het dus ook zijn omdat de mobo in kwestie dan niet Vista rdy is ?

edit:

Nforce done ... BSOD still there ..

[ Voor 4% gewijzigd door Solid Seal op 27-07-2007 20:44 ]

Verwijderd

Ik heb ook steeds vaker last van een BSOD. Ik gebruik Windows Vista Ultimate 64 Bit. Deze doet zich vooral voor tijdens het installeren of de-installeren van software.

Grafische kaart (PCIe) XFX 8600 GTS/720 XT
Processor AMD Athlon 64 X2 4800+
Voeding SilverStone Strider 450 Watt
Behuizing MS-TECH LC-660
Cardreader MS-TECH Card Reader 3,5"
DVD-Brander NEC AD-7170S
Case-fan Coolink SWiF 1201
Moederbord MSI K9N SLI-2F
Harddisks (SATA) Western Digital Caviar SE16 250 Gb + Western Digital Caviar SE16 320 Gb + oude SATA I schijf van 120 Gb.
Geheugen OCZ 2 GB DDR2-800 Kit (XTC Platinum 2, OCZ2P800R22GK)

Na de BSOD mis ik eigenlijk de optie om dit bij Microsoft te melden. Als in XP je I.E. crasht, dan kun je direct een rapport versturen. Het lijkt me wel makkelijk om dit ook te doen bij dit soort crashes.

Ik heb al met de memory tool van Vista mijn geheugen gecontroleerd. Dat was niet het probleem.
Ik heb ook de laatste videodrivers van Nvidia geinstalleerd.

Is er iemand die raad weet of weet wat ik nog meer kan doen?

Verwijderd

Er is een tijdje geleden nieuws geweest op tweakers.net dat Asus moederborden icm een ATi kaart onoplosbare problemen kunnen geven. Dit schijnt toch met het BIOS te maken te hebben.

Sinds ik het BIOS verbied om de SPD timings uit te lezen is het probleem ook over want ik heb het ook gehad en nu is mijn systeem echt al maanden überstabiel met , jawel, Vista.

PS: Hoe reageren jullie machines op een lange slaapstand? Zet het apparaat de hele nacht in stand-by en laat hem eruit komen. Zijn de BSOD's nu weg, na het wakkerworden? (doe maar gerust want mijn machine staat elke nacht op stand-by. Heb in de ochtend geen zin om naar al dat geratel in de kast te luisteren wat opstarten heet.
Mijn uptime is al 38 uur en 20 minuten en ik heb ermee gegamed en alles!

O ja, nog iets: Superfetcher kan veel roet in het eten gooien. Bij mij loste het uizetten van superfetcher in een heel stabiel en fijn systeem en serieus net zo vlug als met, alleen geen geratel meer. Onder HKEY_LOCAL_MACHINE op F3 drukken in regedit en dan de waarde "superfetch" opzoeken. De derde gevonde waarde staat op 3 en mag naar 0. Prefetcher wél op 3 laten staan!

Ik had superveel fouten met superfetcher van spellen die helemaal niet willen opstarten tot Alcohol 120% en AVG die serieel op hun bek gingen, hopeloos om te zien. Ik ben ereachter gekomen dat superfetch wel een leuke feature is, maar of het daadwerkelijk iets nuttigs toevoegd. nee.

Speel je games en merk je dat na het spelen van het spel de harddisk weer in de stress schiet? Superfetcher is de cache weer aan het voltanken en 90% van die data gebruik je niet, dus.

Geloof je me niet? Kijk maar in taskmanager als je een zwaar spel afsluit en je maar 2 Gig hebt. Daarbij laat het programma's crashen en sinds ik superfetcher heb uitgezet zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen, ook het BSOD probleem en ik kreeg hem ook willekeurig.

De 3 dingen veranderen heeft bij mij alles geholpen en het heeft me niets gekost ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2007 11:56 ]

• raamfluiter
Eindelijk "opgelost" !!!

Geen van bovenstaande tips heb ik nagevolgd.

Ruim een maand geleden heb ik mijn 2 x Corsair 512MB DDR3200 vervangen voor 2 x Corsair 1024MB DDR3200. Sindsdien is de random BSOD zonder tekst verdwenen! Het nieuwe geheugen heb ik gekocht omdat het relatief goedkoop was, en zeker niet als poging de BSOD op te lossen. Maar ik ben natuurlijk blij met het onverwachte 'neveneffect'!

Vreemd blijft het wel: het oude geheugen heeft in dezelfde pc met Windows XP nooit problemen opgeleverd. Ik heb ook nooit gedacht dat het defect was, en het werkt nu probleemloos in een heel andere pc (wel onder WinXP).
Pagina: 1