Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vectrex-afbuiging: Hoe Werkt Dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Lang verhaal kort: ik heb een Vectrex op de kop getikt. Da's een spelcomputer die ongeveer even oud is als ikzelf, met als leuke feature dat het inplaats van met rastertekeningen, met vectors werkt. Check Wikipedia voor meer info.

Nou, na het maken van een controller en een multicart ook maar eens gekeken wat het ding nou precies voor hardware in zich heeft. De service manual van het beestje is gewoon vrij verkrijgbaar. Het geheel is een rechttoe-rechtaan uC-schakeling, met daaraan een dac+mux plus een tweetal integratoren om de horizontale en verticale afbuiging op het scherm te regelen:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/vectrex_defl.png
(Niet in pic: in1 van de mux hangt samen met het 'x-axis'-signaal aan de uitgag van de DA-converter)

Nou snap ik de rest van het schema prima, maar het stuk met de beide integratoren en switches rond ic303 niet: ik begrijp dat je integratoren nodig hebt om de electronenbeam gelijkmatig van punt a naar punt b te laten gaan, verder lijkt het me logisch dat je ook rechtstreeks naar een punt wil gaan. Hoe het geimplementeerd is snap ik niet: de 'zero ref' lijkt bijvoorbeeld overbodig te zijn en ik zie geen enkele manier om de elektronenstraal rechtstreeks naar een bepaald punt te laten gaan zonder te hoeven integreren. Ik weet uit ervaring dat dat wel mogelijk is met deze hardware, maar hoe? Geen idee.

Dit blokschema is trouwens versimpeld; als je meer info wilt hebben is dat in de hierboven genoemde service manual op te zoeken.

Anyway, de eerste die mij kan uitleggen hoe je hiermee de elektronenstraal snel naar punt A kan laten gaan om daarna een lijn naar punt B te trekken, krijgt een virtueel koekje :)

Ow, om eventuele mensen die hun vraagtekens zetten bij het reproduceren van servicemanuals en het maken van multicarts voor te zijn: de makers van de Vectrex en -spellen hebben dat alles in het public domain (mits non-profit) geplaatst.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Als je die switches open zou zetten gaat de straal naar de uiterste posities toe.

Als blank ( uiterste punt ligt buiten het beeld ? ) heeft het weinig zijn, want daarvoor zit er een extra torretje in de kathode van de beeldbuis (Q505)

Vaag ...

Repareren doe je zo.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Is het niet gewoon zo dat als je de zero switches sluit dat de integratoren dan spanningsvolgers worden en je dan met de x en y axis-signalen de deflection direct aanstuurt?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dat zou zo zijn als de x- en y-signalen aan de niet-inverterende ingang hangen, maar daar hangt dus die zero-offset-spanning aan... en die is voor beide assen hetzelfde, dus zou je 'm daarmee alleen ergens op de diagonaal kunnen plaatsen.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik denk dat ik er uit ben. Volgens pagina 9 (je manual-linkgeeft en 403 dus ik heb even gegoogled) kun je met de mcu bepalen hoelang het ramp signaal aan moet en hoe lang de integratoren dus moeten integreren.
Stel je begint links onder met het punt (x,y)=(0,0) je wilt een lijn tekenen van (1,4) naar (2,6). Om bij het beginpunt (1,4) te komen zet je je x-axis waarde op 1 en je y-axis waarde op 4. Defl enable houd je uit, anders wordt er meteen een lijn getekend. Als naar verloop van tijd de integrator bij de gewenste waarde gekomen is zet je je y-axis op 2 en x-axis houd je op 1 (andere richtingscoefficient, anders kom je op (2,8) ipv (2,6)), zet je de defl enable aan en wacht je tot je bij het eindpunt bent en je zet defl enable weer uit. Dan staat er dus een lijntje van (1,4) naar (2,6).

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Als naar verloop van tijd de integrator bij de gewenste waarde gekomen is...
Dat lijkt me vreemd; op die manier loop je een enorme tijd te wachten op iets wat basically ook instantaneous kan gebeuren door vrolijk de integreercondo een bepaalde waarde te geven. Als je het zo zou oplossen zou je dus een lagere framerate krijgen doordat je continue op je integrator loopt te wachten, terwijl toch geen rechte lijnen getekend moeten worden. Bovendien: waar zou die 'zero ref' dan voor wezen?

Hoewel je in principe gelijk zou hebben, zou zo'n werking toch een stuk brakheid zijn in een machine die anders redelijk netjes is opgezet; vandaar dat ik niet kan geloven dat het zo werkt.

403 is opgelost btw.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als ik het goed heb, kan die A/D enkel stroom leveren, geen stroom trekken. Geen aansturing van je deflectiespoelen is een puntje in het midden van het beeld, je wil naar boven en beneden, links en rechts kunnen gaan.
Als je dan die zero reference constant op een waarde halfweg het bereik zet, kan je wel de beide uitgansspanningen van de integratoren doen stijgen en dalen, maar beperk je de nauwkeurigheid.

Hier kan je de zero reference naar wens instellen, dus kan je de integratoren laten stijgen en dalen in uitgangsspanning naar eigen wensen.

Of ben ik helemaal verkeerd ?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Gevonden: http://www.programmershea...load/13240/0/ZipView.aspx
Springuin had dus gelijk en die zero reference is blijkbaar een sortta scaling factor; het is niet gemeld maar ik kan me ook voorstellen dat dat is om het effect van leakage van de sample-and-hold-condo enigszins tegen te gaan. Beetje jammer; de hardware zit, zoals ik al zei, verder wel intelligent inelkaar en ik had eigenlijk verwacht dat er een stukkie logica in zou zitten om de beam direct naar een bepaalde (x,y)-positie te laten schieten.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even nog een paar vectrex tips voor je: De brom is gedeeltelijk weg te werken met een losse versterker en goed geisoleerde bekabeling. Beeld stabiliteit is te verbeteren door de diverse condensatoren overal te vernieuwen. Overlays zijn na te maken door een overheadsheet te lamineren zodat ie lekker dik is. Overlays zijn erg aan te raden om sommige spellen te snappen en om het beeld wat rustiger te maken.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Dank, ik heb gelukkig een latere versie waar nauwelijks brom in te vinden is, en ik heb een kleurenlaserprinter dus overlays maken is vast wel te doen :) Verder wil ik nog een lightpen maken en een lcd-3d-bril ombouwen tot 3d-bril voor de Vectrex. Een multiccartridge heb ik al, maar ik wil 'm nog wat l33ter maken en op een echte printplaat zetten, dit is 'm nu:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc4/tmb-img_1914.jpg

• sebastius

sebastius

Je bent al verder gekomen dan ik ermee, ik heb het vrij snel opgegeven (het feit dat ik ontzettend misselijk word en pijn in mn ogen krijg van het hobbelige beeld van de Vectrex helpt ook niet echt in mn motivatie... Daarom staat ie nu te koop teab met een aantal games en grotendeels originele overlays)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Wil je 'm gewoon als spelcomputer gebruiken of wil je op den duur ook een andere MCU erin stoppen om hem bijvoorbeeld te kunnen interfacen met je PC? Zou leuk zijn als randapparaat, een stuurbaar vector display. Misschien dat je dan die controllers nog apart kunt interfacen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• sebastius

sebastius

Als je een stuurbaar vector display wilt kun je beter een scoop pakken, stabieler beeld is dan mogelijk. Overigens heeft Sprite geloof ik al een scoop-klok gemaakt, of was dat Sine, ik weet het niet meer.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
sebastius schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:58:
Als je een stuurbaar vector display wilt kun je beter een scoop pakken, stabieler beeld is dan mogelijk. Overigens heeft Sprite geloof ik al een scoop-klok gemaakt, of was dat Sine, ik weet het niet meer.
Dat zal ws Sine geweest zijn, die is meer een buizenman.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Dat was ik inderdaad ...

Het "scope" gedeelte heb ik zelf gefabriekt, de code voor in de pic die het zaakje stuurt is geleend :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/scope.jpg

Repareren doe je zo.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Volgens mij zou je de output van je vertrex ook op je lasersturing aan kunnen sluiten.... gamen op de muur ! :9

U vraagt, wij antwoorden.

• sebastius

sebastius

Klopt, is al gedaan met vector arcade games als Asteroids en StarWars

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

sebastius schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:58:
Scoop is daar leuk voor maar die is rond en niet 9" rechthoekig :)

Bovendien zijn die scope-klokken vaak PIC gebaseerd en dus niet een willekeurig display op een PC. Waar ik zelf graag naar toe wil is vector graphics gebruiken voor vliegsimulatie-toepassingen, zoals in de oudere glass cockpit displays gedaan werd, iets zoals dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://eu.airliners.net/photos/middle/5/7/6/0667675.jpg

Nu kun je wel zeggen, raster CRT's en OpenGL gaan veel makkelijker, maar dit is natuurlijk veel leuker om in vector te doen :)... Ik heb iemand op een FS forum gezien die voor die schermen 10" geldautomaat CRT's heeft weten te krijgen, die ben ik al zo ongeveer een eeuw aan het zoeken, want die zijn bijna identiek aan de buizen die je hier op de foto ziet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1